indy tisser blod igen - hjælp
Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 22-10-04 05:58

Hej NG

Som nogen ved tissede Indy blod tidligere på året og hvor hun blev undersøgt
af Dr. Dyr. Det viste sig hun havde krystaller i urinen og røg på special
kost S/D så vidt jeg husker.
Nu har det kørt godt i en periode og der har intet været... så lige
pludselig igår opdager jeg at hun har været oppe i badekarret og tisset, jeg
var ikke sikker på om det var hende eller Rally - men her til morgen hoppede
hun udaf badekarret og havde efterladt blod igen.
Er der slet ikke noget man kan gøre uden at hun skal til dyrlægen og på
den - undskyld ordet - skide dyre kost resten af livet?
Begge katte får til dagligt Iams foder så det er ikke fordi de får for
billigt foder, og hankatten er der absolut intet galt med.
Nogen forslag?

En trist Peggy-Sue

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 06:11

"Peggy-Sue Meng" <psr.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Begge katte får til dagligt Iams foder så det er ikke fordi de får for
> billigt foder, og hankatten er der absolut intet galt med.

Dyrlægen!

Nej, uinvejsproblemer kan ikke klares med lidt urtethe, tranebær og lidt
hokus-pokus.

Det er højet sandsynligt det nuværende foder der er skyld i det. Selvom det
er mærkefoder man fodrer med, kan der være for meget af et stof i, som ens
kat danner sten af.

Hvis du ikke søger dyrlæge med din kat, er det dyreplageri....
Urinvejslideser er meget smertefulde for katten.

Og hvad er vigtigst: Kattens helbred, eller ikke spare på noget andet i sit
liv?

Er du ikke parat til at spare på noget, så din kat kan få specialfoder
resten af sit liv, er du ikke egnet til at have kat.

Tina

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 22-10-04 06:15

Altså engang for alle så er der sørme ingen behov for at rakke mig ned når
du slet ikke kender mig.

Jeg stillede et ganske normalt spørgsmål og hvor i teksten læser du at jeg
har i sinde ikke at give hende det specielle foder?

Hvis det er det der skal til så må jeg gøre det og man har da for f***** lov
til at spørge om andre har noget man kunne prøve som alternativ ligesom man
gør til mennesker.

Btw så er kattene det der bliver prioriteret højest her i huset.
Men tak for dit noget næsvise svar.

Fra : Jytte

Dato : 22-10-04 07:34

Måske skulle du droppe tørfoderet og fodre dine katte med råt kød og rå
grøntsager.
Katte er ikke beregnet til at spise tørfoder. Deres naturlige føde er små
byttedyr. Det kan være svært at efterligne, men rå hjerter og råt oksekød og
kylling er udmærket kattefoder. Lidt blendede grøntsager er også godt.

God bedring med din kat.

Hilsen
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 12:51

> [...]
>
> Jeg stillede et ganske normalt spørgsmål og hvor i teksten læser du at jeg
> har i sinde ikke at give hende det specielle foder?

Det læser jeg lige hér: "Er der slet ikke noget man kan gøre uden at hun
skal til dyrlægen og på
den - undskyld ordet - skide dyre kost resten af livet?"

> Men tak for dit noget næsvise svar.

Jeg reagerer som jeg gør, fordi jeg har set alt, alt ALT for mange gange, at
folk hellere vil prøve noget billigere alternativt for at behandle katten,
end gå til dyrlægen, betale det lidt mere, og afhjælpe katten dens problemer
med det samme. OG som hellere vil give noget alternativ
medicin/kosttilskud/whatever "det er billigere og det virker måske", end at
fodre med noget, der er gennemtestet og som holder millioner af katte verden
over fri for urinvejslidelser.

Hellere overreagere end slet ikke reagere. ;)

Tina

Fra : Denise

Dato : 22-10-04 07:37

> [...]
>
> Er du ikke parat til at spare på noget, så din kat kan få specialfoder
> resten af sit liv, er du ikke egnet til at have kat.

Ej, Tina, jeg tror ikke hun mente det på den måde du tolker, men jeg ved det
selvfølgelig ikke. Jeg læste det som om hun var ked af og irriteret, fordi
den stakkels kat blev syg igen. Og det kan da godt være, der er noget man
kan give forebyggende så det ikke sker igen. Klart den skal til dyrlægen
indtil det er væk for denne gang, det står der jo ikke noget om den ikke
skal, så det går jeg da ud fra den skal. Og måske er der noget forebyggende
naturmedicin som kan bruges fremover, og det var det der mentes. Jeg kender
desværre ikke så meget til naturmedicin, men det er der forhåbentlig andre
der gør.

--
Hilsen Denise

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 22-10-04 07:49

Mange tak Denise... og Jytte

Denise:
Nej jeg smutter naturligvis afsted med hende når det er nødvendig.. og som
du kan se i indlægget jeg har skrevet senere så har jeg snakket med Dr. dyr.
Jeg holder jo meget af mine katte og ville gøre meget for dem selvom det er
dyrt.

Jytte:
Hankatten ved jeg spiser mus da han hiver dem med ind osv... Han spiser også
tit råt kød osv.. men hunkatten vil bare ikke have andet end tørfoder
desværre.. hun er vildt kræsen.

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 22-10-04 07:22

Har lige talt med dr.dyr.. jeg kører derud i eftermiddag og henter Synulox
som hun også fik i juni. Og skal så aflevere en urin prøve næste md.
I juli skulle jeg have afleveret en urin prøve men kunne ikke få Indy til at
tisse i bakken selvom hun var "spærret" inde i flere timer.. og da vi ingen
tegn så på at hun havde det dårligt var behandling sluttet.. Men det har så
nok ikke været helt ovre endnu og er brudt ud igen.

Nu skifter vi helt over til Hills S/D til de 5 kg er spist og fremover får
begge katte Hills C/D. Iøvrigt viser det sig - når man regner på det at 5 kg
Hills koster 369 kroner og at 6 kg iams koster 364 med rabat.. så hvor var
det lige jeg synes at det foder var så dyrt

så får min hunkat det bedre igen må vi håbe.. stakkels misser..

Fra : Denise

Dato : 22-10-04 07:49

> [...]

> det lige jeg synes at det foder var så dyrt
>
> så får min hunkat det bedre igen må vi håbe.. stakkels misser..

Min bror der om et par måneder er færdig som dyrlæge, fodrer sin hankat med
C/D, selvom den aldrig har fejlet noget, jeg ved egentlig ikke hvorfor, jeg
tror han bare bruger det forebyggende, han har måske set for mange
problemer.
God bedring til misser, håber der er nogle der har gode ideer til anden
forebyggelse af disse problemer, men ellers er C/D åbenbart godt at køre på
hele tiden.

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-10-04 08:07

> [...]
> det lige jeg synes at det foder var så dyrt
>
> så får min hunkat det bedre igen må vi håbe.. stakkels misser..

Lyder godt. Det er vigtigt at få den under behandling hurtigt.Og der skal
special-foder til.
Jeg ved simpelthen ikke hvor jeg har det fra, men synes jeg engang har hørt
noget om urinvejssten og tranebær. Nogle der kan huske det? Måske jeg husker
helt forkert.

En ting der er vigtigt er VAND ! tilbyd dine katte rigeligt med vand i
forskellige former. Gerne væk fra maden. Katte elsker at gå fra maden og hen
og drikke et andet sted. Rindende vand er altid et hit. De skåle der vender
på hovedet, så vandet kommer ud løbende, er altid gode.
Vand renser nyrer og urinveje.

God bedring til patentien. Håber ikke det kommer igen
Hilsen Nina

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 22-10-04 08:24

De har vand i køkken i nærheden af maden, de har det på badeværelset ovenpå
og de har det sørme også på teressen...

rindene vand er Indy bange for.. hankatten hopper bare op i vasken når man
er på toilet så kan man jo lige få mor her til at åbne vandhanen.. *tsk tsk*
hvad man dog ikke alt gør for sine dejlige dyr.

De får jo normalt Iams så helt billigt er det jo ikke..men vi skifter over
til C/D nu jeg gider ikke problemet igen.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-10-04 10:29

> [...]
>
> De får jo normalt Iams så helt billigt er det jo ikke..men vi skifter over
> til C/D nu jeg gider ikke problemet igen.

Så har du da også gjort hvad du kunne
Vi har alle vores svagheder, som bryder frem når vi er lidt for bombet af
stress, ændringer, sygdom også. Måske det for Indi er urinvejssten, så er
det fint at du forebygger
Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 09:57

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hørt
> noget om urinvejssten og tranebær. Nogle der kan huske det? Måske jeg

Tranebær skulle virke forebyggende på blærebetændelse.
I hvert fald hos mennesker. Ved ikke med katte ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-10-04 11:07

On 2004-10-22 10:57:04 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> said:

> [...]
> husker
>
> Tranebær skulle virke forebyggende på blærebetændelse.
> I hvert fald hos mennesker. Ved ikke med katte ?

Jo, det mener jeg helt bestemt. Tranebærsaften får urinens PH værdi til
at falde, så den bliver mere sur - lige nok til at bakterierne trives
dårligt i det. Det burde da være det samme hos dyr

--
Knus fra Ann R

Fra : Pia Nave

Dato : 23-10-04 14:13

Ann Rudbeck wrote:

> Jo, det mener jeg helt bestemt. Tranebærsaften får urinens PH værdi til
> at falde, så den bliver mere sur - lige nok til at bakterierne trives
> dårligt i det. Det burde da være det samme hos dyr

Jeg mener faktisk, at Specific laver noget tørfoder med tranebær, netop
for at forebygge urinvejsproblemer. Så mon ikke der er noget om snakken?

Jeg har dog aldrig prøvet det selv, da jeg _udelukkende_ fodrer med C/D.
Min Oliver har nemlig også gentagne gange lidt af både blærebetændelse
og krystaller Der har dog intet været siden jeg gik over på C/D, for
snart mange år siden. Derfor _tør_ jeg simpelthen ikke engang _prøve_
noget andet foder. Jeg ser nu heller ikke nogen grund til at skifte, når
de alle 4 trives godt på det foder (selvom om 'lille' Amigo har en
forkærlighed til Whiskas aluposer )!

God bedring til missepigen - jeg ved som sagt selv hvor slemt det er, at
have en mis med denne tendens.....for ikke at tale om mig selv og _min_
evindelige tendens til blærebetændelse !

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Kate

Dato : 22-10-04 21:50

"Peggy-Sue Meng" <psr.fjerndette@dpnet.dk> wrote in

> Nu skifter vi helt over til Hills S/D til de 5 kg

Giver du så begge katte S/D? Jeg giver jo Lante S/D lige fortiden fordi
han også er turen igennem med urinvejssten og jeg giver dig ret i at
det foder godt nok er pebret, 199 for 2 kg. Jeg _prøver_ på at holde de
andre fra S/D'en netop fordi de ikke behøver æde det dyre foder "for
sjov", men jeg tænker også over hvordan jeg kan undgå Lante får det
igen, for det var dog en tårevådet oplevelse for mig at se min elskede
mis så forpint

Min dyrlæge talte om at jeg måske skal ind på at skifte mellem R/D, som
er normalfoderet her i huset og S/D. Det vil skulle foregå i nogle
fastlagte perioder, som vi må aftale hvis det bliver nødvendigt.
Desværre kan Lante meget vel være disponeret for urinvejssten, men vi
kan også være heldige at det er en enlig svale og at det ikke sker
igen. Jeg håber naturligvis på det sidste.

Lante begyndte dog ikke at tisse blod, han komme ganske simpelt ikke
komme af med det, han sad bare på bakken og sad, lææænge af gangen.

God bedring til Indy.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.