Hulk, hvad skal jeg gøre?
Fra : Rune Zedeler

Dato : 18-10-04 23:25

Hulk, nu får i lige min historie:
Jeg har længe gået og fablet om, at det værste ved at være flyttet
hjemmefra er, at katten mangler. Jeg har ikke villet anskaffe mig en ny
kat, da jeg bor i lejlighed (på fjerde sal), og mener, at katte bør
kunne gå ud.
Nå. For et stykke tid siden flyttede en af mine bekendte på landet, og
hendes villakat, Sinus, flyttede med. I får lige et billede (ja, jeg har
postet det før):
http://www.daimi.au.dk/~rz/pics/sinus_lille.jpg
Sinus trivedes dog slet ikke; han var bange for vildkattene, han turde
ikke gå ud, og han var så skræmt at han for sammen ved den mindste lyd.
Hun foreslog derfor, at jeg kunne få ham. Da han aldrig gik ud ville han
passe fint som lejlighedskat. Jeg takkede ja, og for knap to måneder
siden blev jeg derfor katteejer.

Det stod dog hurtigt klart, at det der med ikke at komme ud, det gik
ikke. Han sad oppe i vinduet og mjavede højlydt, og han kradsede
hysterisk på hoveddøren. Men jeg var jo glad for ham, så jeg tænkte at
jeg godt kunne overleve at gå ned med ham een gang i døgnet - vi har en
fin have, svarende nogenlunde til en villahave. Det virker fint; han kan
sagtens finde ud af at gå med ned, og være ude et par timer; og han
kommer når jeg kalder på ham ud af vinduet - så jeg kan gå ned og hente
ham igen. Problemet er, at han sommetider smutter med en af de andre
beboere ind i opgangen - og så er han fanget der. Det er selvfølgelig
uholdbart; han forstyrrer de andre (een af beboerne er decideret bange
for katte), of hvis han skal tisse har han jo ikke noget sted at gøre
det. Plus, endelig, at han fra opgangen kan komme til at komme med ned i
vaskekælderen - og - uha - det går selvfølgelig SLET ikke.
Jeg har bedt de andre beboere om i det mindste at ringe på min
dørtelefon hvis Sinus smutter med ind - det burde ikke være så svært,
dørtelefonen sidder lige ved siden af hoveddøren.
Problemet er dels, at det - alligevel - sker, at han pludselig er inde i
opgangen uden at nogen har ringet på. Og dels, må jeg desværre også
indrømme, at jeg somme tider er nødt til at forlade lejligheden mens han
er ude (han tør kun at gå ud om aftenen) - og så hjælper det jo ikke
noget at folk ringer på.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
Indtil videre er jeg kommet på følgende muligheder.

- Jeg skiller mig af med ham igen.
- Jeg venter og ser tiden an - og håber at han lærer, ikke at gå med de
andre ind.
- Jeg monterer en kattelem i min hoveddør, og sætter den på "kun ind".
Så kan han da komme ind i lejligheden og er altså ikke strandet i opgangen.
Den sidste mulighed er selvfølgelig ret drastisk, og jeg ved i øvrigt
ikke om regulativerne i opgangen tillader det. Der er også problemer med
tyverisikring, da der er vridelås på min dør.

Forslag / kommentarer modtages med største taknemmelighed, da det lige
nu ser ud til at ende med mulighed 1 (

Hilsen Rune

Fra : Flemming N.

Dato : 19-10-04 12:54

On Tue, 19 Oct 2004 00:25:25 +0200, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

>Forslag / kommentarer modtages med største taknemmelighed, da det lige
>nu ser ud til at ende med mulighed 1 (

Er han kastereret? ellers ville jeg få det gjort og prøve at holde ham
inde, event. kunne du prøve at lærer ham at komme ud iført en snor?

Min gamle kat var 5 år da det blev forbudt at lade kattene løbe frit
hvor jeg bor, jeg fik hende steriliseret og holdt hende derefter
indenfor, undtaget når hun kom ud i snor *S* Det gav aldrig de store
problemer, hun kunne godt have lyst til at komme ud, men når bare hun
kom en tur ud i snoren så var hun tilfreds....

Mvh,

Flemming
--
- Did you ever ask those strangers what they're searching for? -
- Did they laugh and tell you they're not really sure? (G.O'Dowd) -

Fra : Kate

Dato : 19-10-04 20:34

Hej Rune

> en ny kat, da jeg bor i lejlighed (på fjerde sal), og mener, at
> katte bør kunne gå ud.

Det behøver så ikke være alfa og omega. En kat som er født inde og
aldrig har prøvet andet vil ikke savne udelivet. Selvfølgeligt skal man
tage sig mere af en alene-inde-kat en en ude-ditto, men ellers kan jeg
ikke se problemet.

[klip]

> Det stod dog hurtigt klart, at det der med ikke at komme ud, det
> gik ikke. Han sad oppe i vinduet og mjavede højlydt, og han
> kradsede hysterisk på hoveddøren.

Ja, når først de har kendt til udelivet kan det være en hård omvæltning
at blive indekat, med mindre der sker noget drastisk som hos mig. Min
kat blev så groft overfaldet af en anden kat at han nærmest gik i chok,
han var syg i næsten et år og havde derefter glemt at man da også kunne
komme ud.

[klip]

> [...]
> lejligheden mens han er ude (han tør kun at gå ud om aftenen) - og
> så hjælper det jo ikke noget at folk ringer på.

Ja, det er fint hvis dine naboer gider, men man kan jo ikke gøre sit
problem til andres problem, så får man hurtigt skaffet sig nogle
uvenner. Det er jo heller ikke holdbart i længden for hverken dig eller
Sinus.

> [...]
> vridelås på min dør.
>
> Forslag / kommentarer modtages med største taknemmelighed, da det
> lige nu ser ud til at ende med mulighed 1 (

Desværre har jeg ikke nogle gode idéer til løsning af problemet, for
jeg kan godt se at du lidt står med pest eller kolera problemet.
Kan du ikke starte med at undersøge om du kan/må sætte en kattelem i
døren. Evt. kombineret med at skifte vrideren ud med en nøglelås? I
forvejen anbefales det jo at vi alle skifter vores låse ud til låse der
låses fra begge sider, netop for at gøre indbrud besværligt for tyvene.

Hvis kattelemmen var en mulighed, evt. mod at du skriver under på at
skifte døren hvis du fraflytter, så kunne du jo starte der, når nu den
metode med at lukke Sinus ud har virket godt nok indtil nu.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Beby J. A. Madsen

Dato : 20-10-04 12:59

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Rune
>Jeg foreslår, at du anskaffer en kattesele. Så er du automatisk med på en
Her, hvor jeg bor, har en familie 2 racekatte, som de nødig vil have kørt
over, så al trafik foregår med
sele. Prøv det, og du vil undgå ængstelse over, hvad der kunne tilstøde din
dejlige kat.
Hilsen Katteelskeren.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 21-10-04 18:38

Tak for jeres kommentarer!
Sinus /er/ desværre kasteret, så jeg kan ikke forbedre situationen af
den vej.
Det kan godt være, at det ville kunne lykkes at gå tur med ham i sele -
men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke, at jeg vil kunne
finde tid til at "lufte ham" hver dag.
Det er selvfølgelig rigtigt nok, at jeg ikke skal gøre mit problem til
mine naboers problem, og derfor tror jeg heller ikke rigtigt på
løsningen med at installere en kattelem til min lejlighed - de andre vil
nok ikke acceptere, at han sidder og mjaver nede ved hoveddøren, når de
skal ind.
Øv.
Jeg skal nok vende tilbage, når jeg kommer videre i mine overvejelser.

Hilsen Rune

Fra : Kate

Dato : 22-10-04 21:37

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote in

> men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke, at jeg vil
> kunne finde tid til at "lufte ham" hver dag.

Indrømmet, jeg ville heller ikke, så bliver man jo nøjagtigt lige så
afhængig af sin kat som af en hund. Fordelen ved katten, bl.a., er jo
netop at man ikke behøver at haste hjem fordi kræet skal på gaden. Alle
jeg kender der har hund nævner det når man spørger om de vil med nogle
steder hen efter arbejde.