Hyldende, sindsyg, madglad kat! Lang
Fra : Lady

Dato : 03-10-04 21:15

Jeg har en kat, der er meget billigt til salg for tiden.
Hockey er en 8 mdr. gammel Maine Coon, og han driver mig dagligt til vanvid
med sin "klogskab", sin vanvittige jamren og så hans besættelse overfor mad.

Indtil for omkring en god måneds tid siden, ænsede han mig knapt. Der var
det kun Cujo ( 3 ½ år gammel schæfer), der duede. Lidt trist en gang imellem
at det var Cujo katten løb i møde, når vi havde været væk i ½ dag og ikke
mig, men nu savner jeg freden.

Vi bor i en 90 kvm lejlighed. Han har adgang til alle værelser undtagen et,
som selvfølgelig er aller mest spændende.
Han kommer ikke ud men har kradsetræ og legetøj, og der udover må han gå på
alle borde undtagen køkkenbordet og sofabordet.
Han har mad til at stå fremme hele tiden og har ALDRIG sultet - heller ikke
som killing (han er født hos min kammerat).

Hundemad havde vi for et par måneder siden en meget dårlig oplevelse med, da
Hockey bare guffer pillerne i sig, hvis han får lov, hvilket resulterede i
en tur hos lægen. Derfor er det forbudt nu.
Det har så resulteret i, at menneskemad er blevet endnu mere spændende.
Han SKRIGER simpelthen, hvis vi åbner køleskabet. En dag sprang han faktisk
op i det!!!!!!!!!!!!!
Man skulle tro, han fik tæsk eller i det mindste aldrig noget at spise.
Han forsøger at tage maden fra tallerkenen, når man spiser, og kan han flå
mad ud af hundens mund, gør han det. Grisehaller får han dog ikke!

I går ryddede jeg op på nogle hylder med pasta, ris m.v. i køkkenet. Der er
ingen låger for, men for at komme til dem som kat, skal man gå på
køkkenbordet - FORBUDT!
Hockey overværede nøje, hvad jeg havde gang i, men han var åbenbart ikke
tilfreds med resultatet, for han hoppede mindst 10 gange i løbet af resten
af dagen op på bordet og tog ting ned fra hylderne. Alt fra te til pasta,
som selvfølgelig blev spredt ud over det hele, før jeg opdagede noget.

Nu kan man jo så bare lukke døren, men vand og kattemad står i køkkenet, og
jeg har svært ved at sætte det andre steder.
Står kattemaden på badeværelset, går hunden i det. Derfor er det nødt til at
stå på spisebordet i køkkenet (som vi aldrig bruger), og vandet skal jo
altid være tilgængeligt, og da der er gulvtæpper over alt og hunden sviner
for vildt med vandet, skal det stå i køkkenet.

Har Hockey umiddelbart ikke adgang til menneskemad, finder han det da bare i
skraldespanden på kontoret.
Alt fra slikpapir, chipsposer er blevet samlet op sammen med skoder og aske
og spredt udover det hele. Han hygger sig rigtig, også selvom jeg sidder
lige ved siden af og er optaget.

Er han i lømmelalderen som man også kender fra hunde, keder han sig bare,
eller er han bare mærkelig? Jeg aner ikke, hvad der sker. Har før haft 4
katte (2 hanner og 2 hunner) fra killing, som ALDRIG har opført sig sådan.
De har heller ikke været ude og har faktisk haft mindre plads end ham her.

Vil det hjælpe at få en kat mere? Har fået tilbud om at få Hockeys lillebror
om et par uger, men jeg frygter, at jeg pludseligt bare har to Bin Laden´er
(hedder han i daglig tale, for teorist er han!).
Hjælper det at få ham neutraliseret? Det var planen hvis han begyndte at
strinte, men det gør han ikke, så derfor har jeg ventet.

Jeg er ved at blive vanvittig over hans konstante hylen. Han virker til at
have det fint, og jeg ved godt, at maine coons har tendens til at "snakke"
meget, men det her er altså hysterisk.
Hver gang han gør noget, han ikke må, bliver han slæbt på badeværelset, og
døren bliver lukket, og der må han så være i en ½-hel time. Jeg synes dog
ikke det hjælper det store, men så får jeg da fred så længe - der laver han
aldrig noget.

Hjælp søges hurtigst muligt, inden alle i huset bliver vanvittige.

Med venlig hilsen

T. Jakobsen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-04 22:35

"Lady" <ladycatwoman@fjernhotmail.com> writes:

> Jeg har en kat, der er meget billigt til salg for tiden.
> Hockey er en 8 mdr. gammel Maine Coon, og han driver mig dagligt til vanvid
> med sin "klogskab", sin vanvittige jamren og så hans besættelse overfor mad.

Jamen du bor sammen med en MCO-dreng i lømmelalderen...

> Vil det hjælpe at få en kat mere? Har fået tilbud om at få Hockeys lillebror
> om et par uger, men jeg frygter, at jeg pludseligt bare har to Bin Laden´er
> (hedder han i daglig tale, for teorist er han!).

Det tør jeg ikke spå om, men jeg kunne forestille mig at de kunne få
afreageret sammen...

> Hjælper det at få ham neutraliseret? Det var planen hvis han begyndte at
> strinte, men det gør han ikke, så derfor har jeg ventet.

Ja det kan/vil hjælpe, bare ikke fra det ene øjeblik til det næste der
kan godt gå en måned eller mere før hormonerne er ude af kroppen på ham..

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-10-04 07:11

Lady wrote:
> [...]

> og aske og spredt udover det hele. Han hygger sig rigtig, også selvom
> jeg sidder lige ved siden af og er optaget.

skiiide sjovt ;)

> [...]
> før haft 4 katte (2 hanner og 2 hunner) fra killing, som ALDRIG har
> opført sig sådan. De har heller ikke været ude og har faktisk haft

hehe, jeg har en hankat på 6½ år, som opfører sig MEGET som du beskriver...
dog slapper han lidt af efterhånden og gør det ikke HVER gang vi laver
mad..... men ofte*G* og gerne 1-3 gange om dagen er han lige ude og gøre sig
bemærket i køkkenet hvor han vræler løs mens han stræææækker sig op for at
nå bordkanten... den lille fidus med at hoppe op på bordet har han lært for
længe siden er et no go....

> Vil det hjælpe at få en kat mere? Har fået tilbud om at få Hockeys
> lillebror om et par uger, men jeg frygter, at jeg pludseligt bare har
> to Bin Laden´er (hedder han i daglig tale, for teorist er han!).

måske, men mit bud er at det nok afdæmper sig lidt, når han finder ud af
rutinen, hvad du så end vælger den skal være....

> Hjælper det at få ham neutraliseret? Det var planen hvis han begyndte
> at strinte, men det gør han ikke, så derfor har jeg ventet.

hvorfor vente? der er intet vundet ved at vente til han begynder at strinte,
snarere tværtimod.... videnskaben har fundet ud af at kattens størrelse
intet taber ved tidlig neutralisering, fordi selvom væksten måske bliver
langsommere, vokser katten i væsentligt længere tid, og det opvejer så....
mht strintningen, vil det at han først er begyndt på det, kunne give det
problem at han simpelthen ikke holder op, selvom han bliver
neutraliseret.....
jeg ville personligt pakke den lille mis ned og få doktor dyr til at snippe
bollerne nu ;)
jeg tror dog næppe det har nogne indflydelse på hans "madørethed", men det
vil i løbet af nogle måneder give ham mere ro......

> Jeg er ved at blive vanvittig over hans konstante hylen. Han virker
> til at have det fint, og jeg ved godt, at maine coons har tendens til
> at "snakke" meget, men det her er altså hysterisk.

så må du jo finde ud af hvad der kan distrahere ham......
feks, hvis du har noget yndlingsguf eller et sjovt stykke legetøj, som du
konsekvent hiver frem når han begynder , og så prøver at distrahere ham med
det....
enten det, ellers altid at have lidt i køleskabet han kan få, men så binder
du dig til at have det indtil han mister interessen for det.....
en 3. løsning kan være konsekvent at give ham muligheden for at smage på det
du hiver frem af køleskabet, også selvom det er løg, agurk eller
lignende.... disse muligheder i kombination har været vores
madøreløsning.....

> [...]
> ½-hel time. Jeg synes dog ikke det hjælper det store, men så får jeg
> da fred så længe - der laver han aldrig noget.

helt ærligt... det er en MEGET dårlig løsning.... katte tænker ikke i
"handling=konsekvens" medmindre konsekvensen er kontant og umiddelbar....
når han har været på badeværelset i 2 minutter har han glemt hvorfor.....
en langt bedre "opdragelsesmetode" er en vandpistol.... giv ham en stråle
når han træder over grænsen, men være 100% konsekvent, sådan at han får det
HVER gang, også når du griner af hans underligheder.....
tænk lidt i retningen af at han har sind som et 1½ årigt barn..... ville du
sætte et 1½ årigt barn ind i et badeværelse i 30 minutter, og være sikker på
at det har en positiv effekt?
generelt set er straf til katte aldrig en god løsning... positiv træning er
dog....

> Hjælp søges hurtigst muligt, inden alle i huset bliver vanvittige.

håber jeg kunne hjælpe lidt....

--
Knus, Sabina