kasteration af hankat
Fra : Mette B

Dato : 30-09-04 16:26

Hejsa!

Jeg har to hankatte jeg gerne vil have kastereret, og jeg mener at have læst
herinde at man godt kan kasterere katte i en ret ung alder...?
Den ene kat er en hittemis, som vi har haft siden han var ca. 3-4 uger, og
nu er han ca. 4 mdr og jeg har haft spurgt flere dyrlæger her i området og
det tidligste vi kunne få ham kastereret var når han var 6 mdr og ved en
anden fik vi at vide at jo ældre jo bedre, at katten gerne måtte være op
imod et år gammel før det blev gjort.

Hvad er for og imod tidlig kasteration og kender I en dyrlæge i sydjylland,
der vil kasterere en 4 mdr gammel killing?
Grunden til at jeg gerne vil have det gjort nu, er at vi har en anden hankat
som er ca. 10 mdr og så synes jeg det var ligeså rart at få det ordnet på en
gang, hvis det kunne lade sig gøre.

Mvh Mette
(og Choke, og Lillemissen og Basse)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-09-04 17:17

Hej Mette

Desværre kender jeg ingen dyrlæger i syd jylland, men
det er rigtigt at man neutraliserer helt ned til 12-14 ugers alderen, dels
kommer katten meget hurtigere over operationen og dels har amerikanske
undersøgelser vist at de bekymringer man havde med hensyn til tidlig
neutralisation slet ikke holder stik, tværtimod.

Så den dyrlæge der sagde "jo ældre jo bedre" kan ikke have fulgt særlig
godt med. Faktisk har dyrenes Beskyttelse en artikel i deres nye blad om
fordelene ved tidlig neutralisation hos både hunde og katte.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : karsten klaaby

Dato : 30-09-04 18:18

> Hvad er for og imod tidlig kasteration og kender I en dyrlæge i
> sydjylland,
> der vil kasterere en 4 mdr gammel killing?

Min dyrlæge var heller ikke vild for det, men jeg har lige fået en på 4 mdr.
(18 uger) kastreret i Ribe hvis det var noget.
MVH Pia

Fra : Helle Madsen

Dato : 30-09-04 18:28

Hej Mette

Du kan roligt få dem kastreret nu, så slipper du også for risikoen for at de
begynder at strinte.
Jeg har selv fået ordnet 2 NFO drenge for nyligt, den ene som lidt over 3
måneder og den anden som 4 måneder. De er rigtigt lækkert at se hvor hurtigt
sådanne størrelser kommer sig over narkosen, allerede samme aften er de 100%
friske igen.

Jeg kommer fra Esbjerg, og kan varmt anbefale Birgitte på Bryndum
dyreklinik. Hun er meget sød og dygtig og har før kastreret killinger fra 12
uger. Når jeg engang får et kuld er det hende der kommer til at fikse mine
:)

Jeg kan faktisk ikke finde noget argument for ikke at neutralisere kattene
tidligt hvis de ikke er gået i avl. Efter at ha set mine drenge komme sig så
hurtigt vil jeg ikke ha samvittighed til at lade være.

/Mvh
Heææe

Fra : Mette B

Dato : 04-10-04 20:45

Hejsa.

Mange tak for svarene. Jeg mente nok at der ikke skulle være noget i vejen
for at kasterere tidligt Og det at misserne kommer sig over det
hurtigere er da et kæmpe plus.

Jeg læste også lige artiklen, som du nævner Marianne, i det nye "Dyrevennen"
hvor de skriver om fordelene ved tidlig neutralisering, så det vil jeg tage
med ned til min dyrlæge og se om ikke det kan "omvende" hende

Mange hilsener Mette