Hjælp......
Fra : Martin Hansen [6430]

Dato : 31-10-04 17:53

Hejsa

Jeg har lige købt min en lille dejlig dalmatinerhvalp i Lørdags, som jeg får
hjem om 14 dage. MEN.. Da jeg er 1. gangs hundeejer, søger jeg lidt
informationer...

Nogle links eller forslag til navne.. Den er ikke navngivet, og det er
faktisk ret svært at finde på et navn syntes jeg.. Det er en han.

Nogen der kender nogle steder i det Sønderjyske (nær Sønderborg) hvor man
kan gå til hvalpetræning..?

Hvor meget motion må en hvalp få dagligt ca? Jeg mener.. Når man lige har
fået den skal den jo vises frem, og så er det jo passende at gå en tur med
den.. Men er der nogle tips/"regler" for hvor langt man må trave med sådan
en hvalp.. Den er 14 uger når jeg får den.

Hvad med mad.. Hvor lang tid skal man regne med at give den hvalpefoder?

Morgenmad? Mine forældres gamle hund (også dalmatiner) fik morgenmad
bestående af A38 (tykmælk), hvilket den spiste med velbehag. Men SKAL den
have morgenmad? Er det en god idé?

Håber på svar.

Martin Hansen

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-10-04 18:05

Hej Martin

"Martin Hansen [6430]" <martin@mrhansen.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige købt min en lille dejlig dalmatinerhvalp i Lørdags, som jeg
> får
> hjem om 14 dage. MEN.. Da jeg er 1. gangs hundeejer, søger jeg lidt
> informationer...

Stort tillykke med Hvalpen, uha det bliver nogen meget lange 14 dage ,
men nu har du også noget at gå og glæde dig til.

> Nogle links eller forslag til navne.. Den er ikke navngivet, og det er
> faktisk ret svært at finde på et navn syntes jeg.. Det er en han.

Jeg er vild ned navnet Gizmo ( dog hedder mig egen hund Nicki *GG* ).

> Nogen der kender nogle steder i det Sønderjyske (nær Sønderborg) hvor man
> kan gå til hvalpetræning..?

Her kan jeg så ikke hjælpe da jeg er københavner *Ss*

> Hvad med mad.. Hvor lang tid skal man regne med at give den hvalpefoder?

Det kan jeg ikke rigtig svare på, for det er vist forskelligt fra race til
race, og jeg ved at større hunde vist får hvalpefoder længere tid end små
hunde.

> Morgenmad? Mine forældres gamle hund (også dalmatiner) fik morgenmad
> bestående af A38 (tykmælk), hvilket den spiste med velbehag. Men SKAL den
> have morgenmad? Er det en god idé?

Ja, det vil jeg mene den skal. En hvalp skal ha' mad 3-4 gange om dagen (
det sagde vores dyrlæge i hvert fald til os ). Nicki fik også A-38 da han
var lille og kan sagtens få det nu også, men det er mere for at give ham
noget lækkert i ny og næ. Bland evt lidt af hvalpefoderet i A-38'en, det er
godt.

Mange hilsner og held og lykke

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Pwh

Dato : 31-10-04 19:09

Martin Hansen [6430] wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har lige købt min en lille dejlig dalmatinerhvalp i Lørdags, som
> jeg får hjem om 14 dage. MEN.. Da jeg er 1. gangs hundeejer, søger
> jeg lidt informationer...

Tilykke med den ny, de bliver lange 14 dage
Jeg vil ud fra dine spørgsmål anbefale dig at købe politikens Hundebog,
den havde jeg selv rigtig god fornøjelse/hjælp af da jeg fik Tyson som
hvalp for lidt over 2 år siden, jeg var også 1'ste gangs hundeejer.
Bogen er meget letlæst og opdelt genialt i kapitler efter de forskellige
udviklingsstadier som hunden skal igennem. Så det er næsten et uundværligt
opslagsværk når man står og er nybegynder, det er såmænd også fint nok at
spørge herinde, men det har det med at udvikle sig til diskussioner hvor du står
mere forvirret tilbage bagefter. Jeg har i det store hele rettet mig efter bogen
i opdragelsen af Tyson og Angel (7 mdr) og det er 2 meget velfungerende hunde.

/Jens (som mener at en Dalmatiner godt kunne hedde Dalle)

Fra : Tjinca

Dato : 31-10-04 19:16

> [...]
får
> hjem om 14 dage. MEN.. Da jeg er 1. gangs hundeejer, søger jeg lidt

Tillykke, det skal nok blive dejligt, at få sådan en lille en i huset

> Nogen der kender nogle steder i det Sønderjyske (nær Sønderborg) hvor man
> kan gå til hvalpetræning..?

Et forslag kunne være at melde sig ind i Dansk Kennel Klub. Her vil du få
månedsbladet "Hunden", hvor der skulle være et godt udvalg af aktiviteter
(såsom fælles gåture og træning) i netop dit område.

Tjinca

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 31-10-04 20:21

> [...]
får
> hjem om 14 dage. MEN.. Da jeg er 1. gangs hundeejer, søger jeg lidt

Tillykke

> Nogle links eller forslag til navne.. Den er ikke navngivet, og det er
> faktisk ret svært at finde på et navn syntes jeg.. Det er en han.

Har du set 101 og 102 dalmatinere?. Der kan du finde inspiration...

> Nogen der kender nogle steder i det Sønderjyske (nær Sønderborg) hvor man
> kan gå til hvalpetræning..?

NACH i Havnbjerg se: http://www.dch-nordals.dk/ . Der går jeg selv til
træning med min dejlige golden.

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 31-10-04 20:24

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev i en meddelelse

> NACH i Havnbjerg se: http://www.dch-nordals.dk/ . Der går jeg selv til
> træning med min dejlige golden.

Han er jo lige her til en opvisning sidste år
http://www.dch-nordals.dk/index_10.htm

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Connie

Dato : 31-10-04 20:48

Det eneste jeg ved er at der er hundetræning i sønderborg, men om der er
noget nær ved aner jeg ik

Fra : BettinaP

Dato : 01-11-04 15:05

Her er et par links med inspiration til hundenavn:

Fra : BettinaP

Dato : 01-11-04 15:08

Øh, prøve rlige igen:

Her er et par links med inspiration til hundenavne:

http://www.milkova.dk/navne.htm

http://www.sa.dk/lak/saxo/hunde/navne.HTM

http://home.no.net/doberman/hundenavn.htm

Held og lykke med den lille ny

/BettinaP

Fra : Anette

Dato : 01-11-04 23:32

Martin Hansen [6430] <martin@mrhansen.invalid> wrote:
> Nogle links eller forslag til navne.. Den er ikke navngivet, og det er
> faktisk ret svært at finde på et navn syntes jeg.. Det er en han.

Der er masse navne forslag her
http://www.canis.no/redirect.php?target=/hundenavn/

og du kan finde masser af gode hvalpetips, de første dage i det nye hjem,
træning o.s.v. på www.netdyredoktor.dk

Held og lykke med den lille ny

/ Anette

Fra : Karina

Dato : 02-11-04 08:33

Hej Martin

Du skal ikke gå mere end 15 min ca af gangen til at starte med. Desuden skal
du bære den op og ned af trapper til den er ca 6 måneder for at skåne dens
hofter og albuer.

En hvalp skal have mad 3-4 gange om dagen. Jeg ville ikke give A38 uden
andet. For det første er mælkeprodukter ikke godt i for store mængder og for
det andet skal en hvalp have en sund kost der indeolder alle de ting dens
knogler har brug for, for at vokse og blive sund.

Husk også, at det er meget traumatisk for en lille hvalp at komme et nyt
sted hen og bo, så det er en god idé ikke at tage den rundt til alle familie
og venner de første par dage.

Af forslag til navne har jeg følgende:

Pepsi
Buggi
Ackie ( Aggi )
Nemo
Og selvfølgelig Tyson ( det hedder min han )

Held og lykke med det hele. Og selvfølgelig tillykke *S*

Mange hilsner

Karina ( som selv har en lille tæve hvalp på 10 uger lige nu )