ideer til aktivering af hund søges.
Fra : Charlotte Jensen

Dato : 28-10-04 09:46

Jeg går hver dag en halv time med min hund, han er kun 6 måneder så han må
jo ikke gå så langt endnu.
Derudover går jeg til hundetræning, hvor jeg øver med ham ca ½ - 1 time med
ham hver dag.
Har i ellers nogle gode ideer til aktivering.

Fra : Mus

Dato : 28-10-04 10:06

Charlotte Jensen <charlotte78@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4180b1d4$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
med
> ham hver dag.
> Har i ellers nogle gode ideer til aktivering.

Øver du med han ½ - 1 time hver dag eller hver gang?

Her er nogle forslag til øvelser. Nogle af dem aktiverer hunden samtidig med
det øger din kontakt til hunden.
Zig zag mellem ben
Hente avisen
Lære hunden at samle ting op fra gulvet.
Lære hunden at gø højt og lavt.
Rulle på kommando
Sporarbejde i haven. Smid feks noget af morgenmaden på græsplænen.
Fylde et hult ben med opblødt hundemad og læg benet i fryseren. Pas på
hunden kan tåle kulden i maven. Eller find andre alternativer.
Fyld en plastik cola flaske med godbider (sørg evt. for der ikke er låg på,
så hunden ikke sluger denne)

Håber du kan bruge lidt af det.

LN

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 28-10-04 10:23

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Charlotte Jensen <charlotte78@mail.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:4180b1d4$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> med
> >

> Øver du med han ½ - 1 time hver dag eller hver gang?
JA, HVER DAG. SYNTES DU DET ER MEGET?

Fra : Mus

Dato : 28-10-04 10:43

Charlotte Jensen <charlotte78@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4180ba81$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> må

> JA, HVER DAG. SYNTES DU DET ER MEGET?

Ja personligt synes jeg nok det lige er i overkanten for en hvalp - hvis det
er decideret træning i op til 1 time hver eneste dag.
Men det kommer også meget an på hvalpen. Får den feks noget ud af feks den
sidste ½ times træning eller er den hurtigere mæt på input og træt.
Og vi andre nyder jo også at have en fridag ind i mellem.
Men selvfølgelig kommer det an på selve hunden og også racen.
Der er jo nogen racer der slet ikke kan undvære at lave noget hele tiden.
Så det er lidt svært at svare entydigt på.

LN

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 28-10-04 10:53

Jeg træner ikke hver dag, men næsten 5-6 dage om ugen. Nogle dage kun ½
time, afhænger af mit og min labrador formel1/flatcoat´s humør.

Fra : Mus

Dato : 28-10-04 17:30

Charlotte Jensen <charlotte78@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4180c168$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg træner ikke hver dag, men næsten 5-6 dage om ugen. Nogle dage kun ½
> time, afhænger af mit og min labrador formel1/flatcoat´s humør.

Det lyder da til i bare har det super dejligt sammen og at du er opmærksom
på om din hund bliver for træt eller træningen for ensformig.

LN

Fra : Karina G.C.

Dato : 28-10-04 18:48

> Jeg træner ikke hver dag, men næsten 5-6 dage om ugen. Nogle dage kun ½
> time, afhænger af mit og min labrador formel1/flatcoat´s humør.

Hejsa.

Jeg kan godt forstå du gerne vil træne med din dejlige hund, vær blot
opmærksom på at du ikke overstimulere ham (det leder til indre stress
hos hunden) - det sker meget let i den unge alder - så måske du og han
vil have gavne af at lære at være lidt mere inaktive måske fast
hveranden dag og så træn eller anden "fyldig/stor" aktivitet de andre
dage..?..

Mht. øvelser så pårøv dette link:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/b4c5cba449a2c5bbc1256b3b0048b2ff
- børnenes sider - hundeskolen, huske blot på det med stressnivouet og
så rigtig god fornøjlese for det er skønt at lave "for-sjov" øvelser
med sin hund..

Vh. Karina..

Fra : ST

Dato : 29-10-04 19:00

"Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> ham hver dag.
> Har i ellers nogle gode ideer til aktivering.
Det er jo en jagthund du har fået - og den har brug for at bruge næsen.
Fidusen er at give den nogle små opgaver som ikke kræver lang tid.
Søgeopgaver er vældig gode, de stimulerer virkelig hjernen, de trætter en
ung hund mentalt uden at overanstrenge den fysisk. F.eks. kan du gemme
nogle "guffer" f.eks. frolic forskellige steder i stuen, en 4-5 stykker.
under f.eks. en snip af gulvtæppet, bag et stoleben, under en pude på en
stol etc. Det er bedst at varriere højden, så den ikke udelukkende trænes på
søg i gulvhøjde. Før øvelsen skal den have mulighed for at snuse til hvad du
har i hånden (kun lugte ikke se) Luk hunden væk det par minutter du bruger
til at gemme i.
Meld gerne tilbage, hvis mit tip virker.
Hilsen tidl. Tysk kort hår/flatte/rottweiler - nuværende D/S mor
tricket har været vellykket hos alle mine hunde.
Susanne