Hundefoder ''apropo nedenstående''
Fra : Mogens Dammand

Dato : 12-10-04 15:55

Har selv købt en hvalp til levering om 5 uger.

Nu er det så jeg skal til at finde et godt foder til rimelige penge.

Kan huske jeg så et forbrugerprogram hvor de havde testet forskellige
produkter, og nogle af de ''billige'' var fuldt på højde med de dyre.

Er der nogle venlige sjæle der så og kan huske hvilke mærker der var tale om
og vil videregive det.

Jeg mener hvorfor give 4-500,- for hundemad hvis man kan nøjes med det
halve.

Mvh
Mogens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-10-04 16:45

"Mogens Dammand" <inactive@mailadress.cow> skrev i en meddelelse
> Har selv købt en hvalp til levering om 5 uger.

Tillykke! Det bliver nok 5 lange uger...

> Nu er det så jeg skal til at finde et godt foder til rimelige penge.

Hvad er rimelige penge? Hvad er godt foder?

> Kan huske jeg så et forbrugerprogram hvor de havde testet forskellige
> produkter, og nogle af de ''billige'' var fuldt på højde med de dyre.

Ja, man kan jo sætte alt op så det ser' godt ud, specielt når man ikke ved
hvad man taler om som netop dem i det forbrugerprogram!

> Er der nogle venlige sjæle der så og kan huske hvilke mærker der var tale
om
> og vil videregive det.

Nej, men her under har jeg postet en længere artikel postet på DKK's
hjemmeside i foråret...

> Jeg mener hvorfor give 4-500,- for hundemad hvis man kan nøjes med det
> halve.

Ja, hvis bare man kunne nøjdes... Dyrt hundefoder er ofte ikke bare dyrt
fordi der lige står et bestemt navn på... Forskning koster penge og penge
tjener de ved at sælge foder... Læs artiklen Den er godt nok lang, men
samlignet med hvor meget tid man kommer til at bruge på hunden er de 10
minutter det max tar' at læse den godt givet ud.

***
Hundefoder
Lagt på nettet d. 11.03.2004
Der har i den seneste tid været skrevet en del om hundefoder. Det er bl.a.
sket på baggrund af en artikel i forbrugermagasinet "Tænk og test". Denne
artikel kan du finde her
Samtidig har DKK fra dyrlæge Knud Steensborg modtaget en artikel, som
uddyber emnet. Denne artikel finder du nedenfor.
Endelig kan DKK henvise til tidligere stof fra HUNDEN under punktet
information, fodring.

Smæk og tæsk
af Tænk og test.
I forbrugerbladet "Tænk og Test" findes en artikel med overskriften "Egnet
til hundeæde". Overskriften mere end antyder den ukvalificerede
indgangsvinkel til artiklen.
Det er længe siden, at hunde holdt op med at æde - i dag spiser de. Det kan
synes uvæsentligt, men i dette ligger der en konstatering af, at hundeejere
i dag anser deres hunde som værende familiemedlemmer. De ønsker at tilbyde
dem det bedste her i tilværelsen - også af foder.
Bag artiklen.
Det fremgår ikke klart, hvem der står bag undersøgelsen. Tilsyneladende er
det 3 journalister fra
"Tænk og Test", der på egen hånd driver videnskabelig virksomhed. De både
konstruerer forsøget og drager konklusionerne. Dog hjulpet af 3 dyrlæger
samt en henvisning til en norsk undersøgelse - udført på mink - 4 mink.
3 dyrlæger - hvoraf den ene er Ph.d. studerende i genetik, den anden Ph.d.
studerende i ernæring hos husdyr, og den tredje - citeret som
"hovedvidnet" - er selv dybt og finansielt involveret i salg af netop - ja
gæt - billigt hundefoder(firmaet VPG).
De 2 første dyrlæger er fra Den Kongelige Veterinære og
Landbohøjskole(KVL) - sandsynligvis valgt for at styrke troværdigheden i
undersøgelsen. Selvfølgelig kan det også være fordi, man ikke har kunnet
formå dyrlæger med klinisk viden og erfaring i smådyrspraksis til at støtte
projektet?
Lad mig blot konstatere, at dyrlægerne fra "Klinik for Mindre Husdyr" på KVL
er dybt uenige i artiklens udsagn, og misbilliger at KVL indirekte tages til
indtægt for artiklens troværdighed.
At konstruere brugbare videnskabelige ernæringsanalyser og ikke mindst at
kunne tyde dem kræver enorm viden, erfaring, tålmodighed og finansiel
kapacitet.
Døm selv om ovenstående panel har disse evner.
Formålet.
Undersøgelsen er en økonomisk undersøgelse uden hensyn til dyrenes ve og
vel.
I artiklen omtales hundenes helbred og psykiske velvære ikke med et ord. Man
stiller sig tilfreds med at hundene for opfyldt ganske få af deres basale
næringsbehov - behov der blot sikrer at de kan leve.
Formålet med undersøgelsen er at påvise, hvad hunde fodringsmæssigt kan
eksistere af - ikke hvad de har det optimalt godt med.
Dyr
Denne gang "går det ud over hundene". Hundene beskrives fejlagtigt i
artiklen som rovdyr. Mink og katte er f.eks. rovdyr, mens hunde i
fodringsmæssig forstand er omnivore - "alt-mulig-spisere". En definition
baseret på udformning, antal tænder og placering samt mave-tarmkanalens
anatomiske udformning.
Undersøgelsen
I analysen tegner man et øjebliksbillede af forskellige typer hundefoder i
forskellige prisklasser. Øjebliksbilleder som er stort set værdiløse ved
sammenligninger af foder. Uanset valg af forsøgsmetode.
Indhold af energi, livsvigtige aminosyrer("protein"), fedt, calcium og
fosfor er i denne undersøgelse bestemt ved en kemisk analyse. Alle andre
næringsstoffer er udeladt. Laboratoriets navn er ukendt.
Sluttelig foretager Tænk og Test en vurdering af de fundne kemiske værdier
sammenholdt med deklarationerne.
Optagelighed/fordøjelighed er ikke undersøgt på hund. Der refereres kun til
den norske undersøgelse på 4 mink.
En undersøgelse hvis forudsætninger er baseret på en anden norsk
undersøgelse, der konkluderer, at der er store forskelle i fordøjeligheden
af forskellige typer færdigfoder til hund. Stik imod resultatet af denne
underøgelse
Samme undersøgelse konkluderer i øvrigt at hund og blåræv qua deres store
anatomiske ligheder er sammenlignelige, når fordøjelighedsprocenter skal
sammenlignes.
Anvendes minken som forsøgsmodel, kan det kun foregå via diverse
"tilbageregninger" - en meget usikker model.
Hvorfor har man ianvendt mink i stedet for ræven som model?
Artiklens konklusioner.
På baggrund af én meget begrænset kemisk analyse og en henvisning til den
norske undersøgelse på mink sender man disse budskaber til hundeejerne.
1. at energimængder ikke skal opgives på deklarationerne i Danmark
2. at hundens hele næringsbehov opfyldes ved at fodre med billigt foder
3. at hunde ikke bliver mætte med dyrt hundefoder
4. at angivne fodermængder på etiketterne er ukorrekte
5. at fordøjeligheden af dyrt og billigt hundefoder er den samme
6. at proteinerne i dag er blevet bedre end tidligere
7. at fedt kun består af omega-3 fedtsyrer
8. at mængden af afføring ofte er større ved fodring med et godt foder.
9. at billigt hundefoder er lige så godt som det dyre.
10. at man ikke kan stole på deklarationerne
Der er næsten ingen grænser for konklusionerne, til trods for de meget
begrænsede parametre der indgår i undersøgelsen, og at man helt ser bort fra
det faktum, at for store indhold af f.eks. calcium, fosfor, magnesium og
salt er akkurat lige så skadelige som for lidt.
Konklusionerne er også meget brede og uden definitioner af forudsætningerne.
Når Tænk og Test skriver at godt hundefoder "ikke er nødvendigt, må det
nødvendigvis være en forudsætning, at man definerer "nødvendigt for hvad".
Mener man for overlevelse eller hvad? Jeg tror vi alle kender eksempler på
hvordan mennesker overlever til trods for en elendig "fodring".
De skriver også "alle behov opfyldt". Jamen hvad betyder alle? De nævner
selv kun 4-5 behov.
Ad 1.Tænk og Test skriver, at man ikke skal angive energimængder i Danmark -
det er direkte forkert. Det er direkte forbudt iflg. EU-regler, med mindre
det drejer sig om visse diætfodere.
Ad 2. Tænk og Test skriver "Alle krav opfyldt". Det burde være indlysende,
at man på baggrund af en kemisk analyse af ganske få stoffer ikke kan drage
en så vidtrækkende konklusion.
Ad 3. På baggrund af energideklarationerne antyder artiklen, at gode
fodertyper ikke kan tilfredsstille hundenes mæthedsfornemmelse. Derfor
spiser de for meget".
At definere hundes mæthed som et resultat af indtaget mængde foder er en
grov simplificering.
Mæthed er et meget mere kompliceret fænomen, som bl.a. i høj grad afhænger
af sociale faktorer, vaner, hormonindhold i blodet, sukker i blodet,
receptorer(føleceller) i mundhule, receptorer i mave-/tarmkanalen, af
balancen mellem de forskellige energikilder og foderets beskaffenhed i form
af lugt og smag.
Det kan hos hunde defineres meget kortere. Modsat os selv er det suverænt
ejerne - og ingen andre - der "bestemmer", hvornår deres hunde er mætte.
Skulle man føre argumentationen i artiklen videre, nemlig at fylden af
foderet bestemmer mætheden - så ved man, at det kun tager ca. 14 dage for en
mavesæk at vænne sig til en mindre mængde foder. Så nemt er det.
Ad 4. Tænk og Test" indleder temaet energi/fodermængde med en konstatering
af, at 60% af danske hunde lider af overvægt - nok ment som et underforstået
hint om, at angivne doseringsanvisninger er forkerte.
Som dyrlæger bruger vi megen tid på at undervise vore klienter i korrekt
fodring og kliniske tegn på god fodring. Vi kunne ikke drømme om at anvende
et udtryk som "doseringsanvisning". Anvisninger skal normalt følges. Vi
anvender i stedet udtrykket "anbefalede doser". Ejere instrueres i at bruge
øjne, fingre og sund fornuft til at bedømme, om de anbefalede mængder er
gode nok til præcis deres hunde.
Det er længe siden, vi i anbefalingerne til hund og kat anvendte begrebet
"nødvendig energi" . Vi anvender begrebet optimal energi for netop den givne
hunds fysiologiske tilstand(alder,arbejdsbyrde etc). Akkurat lige som vi i
relation til andre næringsstoffer arbejder med optimale behov - ikke
anbefalede minimumsbehov.
I øvrigt er det ikke så vigtigt, at anbefalede fodermængder følges slavisk.
Det afgørende er, at man fodrer med et velafbalanceret foder. Anvender man
et godt foder med rette indhold af næringsstoffer afbalancerede i forhold
til hinanden, er det stort uvæsentligt, om man giver "for lidt eller for
meget" - bare man bruger sin sunde fornuft.
Inden for samme kuld hvalpe, kan der f.eks. være 2 individer med vidt
forskellige behov for energi. Vi kender det fra vores egen verden. Alle har
bekendte, som bare kan spise løs af alt, uden at det sætter sig - andre skal
bare se på et stykke wienerbrød for at tage på i vægt.
Der er kun 2 fodringsmæssige årsager til, at hunde bliver for tykke - enten
giver ejerne dem for meget at spise uden at anvende deres sunde fornuft,
eller også giver de for mange godbidder(hovedproblemet). Ejerne bestemmer
suverænt, hvor meget deres hund skal spise - ikke foderproducenterne.
Ad 5. Tænk og Test har ikke foretaget nogen fordøjelighedsundersøgelse på
hund. Artiklen henviser til en norsk undersøgelse på 4 mink. Mink
foretrukket af økonomiske årsager.
Mink er en sand carnivor(kødæder/rovdyr), mens hunden i ernæringsmæssig
forstand som nævnt er en omnivor(alt-mulig-spiser). Det er som at
sammenligne æbler og pærer.
Ad 6. Kim Hesvang nævner i artiklen, at proteinerne i dag er blevet meget
bedre -"nu anvender man ikke mere hud, hår eller slagterirester". Nu
anvender man oksekød og kød- og benmel - underforstået fordi det er blevet
økonomisk overkommeligt. Lige her angiver Kim Hesvang sin indsigt og accept
af svaghederne ved fremstilling af billigt foder. Indholdet skifter efter
markedspriserne. Disse skift sker af økonomiske hensyn på bekostning af
hundene
Hverken hundemaverne eller hundeejerne bryder sig denne tanke.
Ad 7. Tænk og test undersøgelsen beskæftiger sig kun med de såkaldte omega-3
fedtsyrer, som de hævder forebygger allergi og ledlidelser. Ingen
videnskabelig undersøgelse underbygger denne konklusion. At det eventuelt
hjælper, når en patient er blevet syg, er ikke det samme som, at det
forebygger. I øvrigt er fedtindholdet meget mere end omega-3 fedtsyrer.
Modsat af hvad mange tror, så er det ikke proteiner og vitaminer/mineraler,
der er de mest kostbare råstoffer i et foder. Fedttypen er, hvad der koster.
Mange af de billige europæiske fabrikater indeholder hovedsagelig oksefedt
med et lavt indhold af sunde polyumættede fede syrer(4%), mens de gode
primært indeholder kyllingefedt med et indhold på 29%. Dette er ikke testet
i analysen.
Ad 8. Dette er ikke testet på hund i undersøgelsen. Jeg vil her tillade mig
at bruge min store kliniske erfaring og sige, at dette postulat er direkte
nonsens. Mindre mængde afføring er en af de almindeligste årsager til at
hundeejere spørger efter og køber de gode produkter. Sandsynligvis er der
sket en fejltolkning af "4-minks-forsøget".
Ad 9. Et foders værdi kan vurderes på 2 måder
A) Kroner og øre - "Tænk og test modellen"
B) Den fodringsmæssige værdi

Et foders værdi:
Dyrlæge Kim Hesvang påstår i artiklen, "at 10% af forskellen mellem et godt
foder og et økonomifoder stammer fra bedre råvarer, mens resten - 90% af
prisen - stammer fra bedre emballage, markedsføring med mere".
Det giver ikke nogen mening når Hesvang sammenblander prisforskel og pris,
men der er ingen tvivl om, at den egentlige bagtanke er at nedgøre
forskellen på Hesvangs eget økonomifoder(billigfoder) og de gode produkter.
Alle dyrlæger ved at dette ikke er sandheden. Kendsgerningerne er anderledes
mangfoldige.
Forskelle på gode hundefodere og billigudgaver:
1.Råvarernes kvalitet og fordøjelighed
2.Råvarernes konstans
3.Holdbarhed
4.Konstant kvalitets- og biolologisk kontrol
5.Indhold af næringsstoffer og en god afbalancering af stofferne indbyrdes.
6. Forskning/undervisning
7..Indpakning og andre markedstiltag
8.. Konstant kontrol af foder ved fodringstest
9. Gode deklarationer
10. Gode fodertyper indeholder næringsstoffer i optimale mængder
Ad1: For at sikre kendt optagelighed og konstante indhold anvender de gode
foderfabrikanter kun råvarer fra kendte producenter i kendte miljøer.
Råvarer som både hundemaver og hundeejere kan acceptere.
Gode hundefodere har f.eks. aldrig indeholdt underlødige proteinkilder. De
indeholder heller ikke kød- og benmel.
Med sit kendskab til billigfodere mere end antyder Kim Hesvang, at sådanne
råvarer kan være tilblandet, hvad han kalder økonomifoder, og at forskellene
ikke kan påvises ved en kemisk analyse.
Ad2: Gode fodertyper produceres ud fra en fixed formula - samme råvarer i
samme mængder hele tiden. "Fixed" betyder, at det altid er råvarer fra
nøjagtig de samme producenter, som anvendes i foderet. Råvarernes konstans
sikres ved at råvarerne produceres i et konstant miljø.
Man kan spørge, om det har nogen speciel værdi - bare deklarationerne
holder.
Det betyder uendelig meget i praksis. Vi har næsten dagligt hundeejere i
konsultationen, som har fodret med et givet tørfoder i en lang periode uden
problemer. Pludselig reagerer hunden med diarrhoe. Deklarationene siger det
samme, som de altid har gjort - men billigproducenterne skifter ofte
kulhydratkilde afhængigt af indkøbsprisen. Kulhydraterne kan f.eks. være
majs eller korn.
Det er deklarationerne "lige glade med", men det er hundemaverne ikke. Deres
enzymsystemer kræver tid for tilvænning til nye kulhydrater, uanset om
foderet opfylder normerne.
Mængden af afføring er også svingende af samme årsag.
Ad3) Holdbarhed er en tredje forskel, man ikke kan teste i en kortvarig
kemisk analyse. Uanset om man kan lide det eller ej - så kræver de fleste
hundeejere holdbare produkter. Det koster også penge at tilsætte gode
konserveringsmidler. Gode fabrikater indeholder naturlige antioxydanter.
Ad4) Alle gode producenter opretholder en kostbar kvalitets- og biologisk
kontrol af alle udgående batch.
Ad5) Historisk set har de store velrenommerede foderfirmaer testet og
konstrueret de gode fodertyper ud fra testfodringer og fundne behov.
Producenterne af billigfoder har efterfølgende koblet sig på ved kemisk at
analysere de gode typer. Derfor er det ikke underligt, at der i dag ikke er
de store kemiske forskelle på det let analyserbare. Forskellene er helt
andre steder.
Undersøgelsen har som nævnt kemisk analyseret for energi, protein, fedt,
calcium og fosfor, men det er kun et fåtal af de nødvendige næringsstoffer.
F.eks. har man i undersøgelsen set væk fra indholdet af mineraler som
magnesium, kalium, kobber, zink, natrium m.fl. og mikromineraler som chrom
og selen , indholdet af bruskbeskyttende stoffer som glukosamin og
chondroitin, og stoffer der stimulerer hjertemuskulaturen(carnithin). En
reel foderundersøgelse er ikke så simpel, som denne undersøgelse indicerer.
Ud over at være afbalancerede i forhold til hinanden og at være til stede i
rette mængder, skal alle næringsstoffer også være afbalancerede i forhold
til fordøjelig energi, som ikke er bestemt ved denne kemiske analyse.
..
Ad 6) Jeg tror næppe der er nogen steder inkl. den humane verden, hvor man
forsker så seriøst og intenst i ernæringsproblemer som netop inden for
dyreverdenen. Inden for smådyr er det en forskning, der har stået på siden
sidst i 30`erne.
De gode foderproducenter bidrager væsentligt hertil både økonomisk i form af
forskerstøtte og ved direkte forskning. En forskning som fabrikanterne af
billigfoder både nyder godt af og gratis brug af.
Mange af de dyrlæger, der er ansat hos de gode producenter, besætter
professorater i ernæringslære verden over og der foregår til stadighed
undervisning og efteruddannelse af dyrlæger verden over - også i Danmark.
Ad 7) Emballagens kvalitet kan synes ligegyldig, men kvaliteten har stor
betydning for holdbarheden. Markedsføring? Ja selvfølgelig skal der
markedsføres, men en meget stor del af markedsføringen er gratis - nemlig
via hundeejernes egne erfaringer med god kvalitet.
Ad 8) Det ultimative bevis på at et godt foder er, at foderets værdi er
bekræftet ved fodringstest.
Foderet skal dels have vist sin næringsværdi i langtidsforsøg og dels ved
kontinuerlig test af al udgående hundemad før det når ud til forbrugerne.'
Smagsforsøg er i denne sammenhæng ret ligegyldige.
At fodertyperne er testet "live" er den vigtigste og dyreste forskel på
billigt foder og dyrt foder. Testhunde og gode hundekenneler er meget
kostbare i drift.
AAFCO anbefaler i øvrigt også fodringsforsøg, som det bedste grundlag for
deklarationer af behov.
AAFCO står for Association of American Feed Control Officials - men
anbefalingerne fra denne organisation accepteres internationalt.
Øjebliksbilleder som resultaterne i denne "kemiske undersøgelse" er
værdiløse.
Som forbruger bør man altid spørge sin producent, om de tester deres foder
på levende hunde.
Der bliver næppe 90% til emballage og markedsføring.
Ad 9) Deklarationer. Deklarationer og energi er et stort tema i artiklen.
Kan man stole på deklarationerne?
Med en professionel viden om foder kan man udlede visse ting, men for den
almindelige forbruger er det "græsk-katolsk".
Et eksempel som simplificerer, hvor galt det kan være: Ud fra et par gamle
læderstøvler, lidt motorolie, knuste trækul, lidt vand og tilsatte vitaminer
og mineraler kan du udfærdige en perfekt tørfoderdeklaration, men hvad mon
din hund siger?
Ad 10) En anden af de meget kostbare processer i fremstillingen af gode
fodertyper er, at man efter en sammenblanding af råvarerne trækker overskud
af næringsstoffer ud af foderet igen. Ingen billig-producenter gør dette.
Formålet er, at få foderet til at indeholde de optimale mængder
næringsstoffer i forhold til hundenes skiftende behov. Hverken mere eller
mindre.
..
Konklusion.
Med en undersøgelse som denne bevæger "Tænk og Test" sig ind på
højvidenskabeligt og meget teknisk område, der hedder ernæringslære.
Som så mange gange før - også af "Tænk" - udlægges resultaterne af en
oversimplificeret undersøgelse omhandlende ganske få næringsstoffer som den
pure sandhed.
Ud fra denne amatøragtige "øjebliksundersøgelse" påtager "Tænk og Test" sig
et stort ansvar.
At udtale sig om et foders totale næringsværdi og næringsstoffernes
optagelse på baggrund af en minkundersøgelse på 4 mink og undersøgelse af
nogle få næringsstoffer er mildt sagt en lemfældig omgang med sandheden. Det
ligner ansvarsløs handling. Det kræver ekstrem megen viden om ernæringslære
både at konstruere denne Tænk og Test-undersøgelse - og ikke mindst -
kritisk at læse og forstå den.
For at underbygge troværdigheden har man indkaldt nogle sandhedsvidner, som
reelt intet har med undersøgelsen at gøre- nemlig 3 dyrlæger. I senere
pressemeddelelser er de blevet til dyrlægerne "bag undersøgelsen".
Den ene dyrlæge er genetiker, den anden beskæftiger sig teoretisk med
ernæringslære hos husdyr - ikke specielt hos smådyr - og den tredje står med
begge sine ben solidt plantet i produktionen af billigt hundefoder. Man har
ikke ulejliget sig med at spørge en smådyrsdyrlæge om, hvordan god fodring
virker i praksis.
For at underbygge visse dele af undersøgelsen henviser "Tænk og Test" til en
norsk fordøjelighedsundersøgelse, som grundet manglende økonomisk formåen er
udført på mink. Måske en ny opgave for "Tænk og Test" i samarbejde med
"Dyrenes Beskyttelse" at teste på hunde?
At Dyrenes Beskyttelse står som medsponsor for denne undersøgelse undrer i
øvrigt mange dyrlæger. Det kunne tyde på meget dårlig rådgivning i
anvendelsen af medlemmernes penge. Vi har den naive opfattelse at Dyrenes
Beskyttelse arbejder for dyrenes ve og vel.
Med artiklen kan man som mangeårig smådyrspraktiserende dyrlæge ikke undgå
at føle sig bombet tilbage til "oldtiden".
I mere end 25 år har praktiserende dyrlæger på lige fod med
konsultationer/operationer beskæftiget sig professionelt med emnet
smådyrsfodring.
Vi har lange og stolte traditioner på området fodring af produktionsdyr. Der
har det til alle tider været kendt, at dyrenes helbred og produktion var
dybt afhængig af god fodring.
I mere end 25 år har danske dyrlæger rådet deres klienter om god fodring. I
mere end 25 år har vi registreret hundeejernes overvejende positive
tilbagemeldinger. Meldinger som, at hundene generelt har fået det meget
bedre, de lever længere med høj livskvalitet, færre knoglelidelser, flottere
pelse, bedre avlsresultater - ja - og så kommer de af med mindre afføring.
Dette sidste betvivles også i artiklen, men det modbevises altså af
virkeligheden - vore klienter.
Glemte jeg at kommentere artiklens skjulte dagsorden om, at dyrlæger tjener
penge på foder?
Så lad mig sig lige ude, at det vedgår jeg glad og gerne. Vi føler og
erfarer, at vi sælger en meget professionel vare på lige fod med andre dele
af vores praksis.
Jeg er stolt og glad over at have deltaget i en dyrlægeepoke, hvor god
dyrlægevirksomhed kom til at inkludere rådgivning om og salg af godt
hundefoder - og ikke mindst - at det samtidig gav et anderledes positivt
forhold til vore klienter.
I den sidste ende er vi som dyrlæger dybt afhængige af dyreejernes tro på
vores troværdighed. Havde de været "misnöjde" med vores rådgivning, havde
den del af vores praksis været lukket ned for længe siden.
I virkeligheden er artiklen en grov diskriminering af vore klienters sunde
fornuft
På deres hjemmeside skriver Tænk og Test "Vi formulerer spørgsmålene og
finder svarene", man kunne fristes til at tro, der skulle have stået: "Vi
formulerer og finder på svarene".
You Can´t Judge a Book by its Cover!

Knud Steensborg - fagdyrlæge I sygdomme hos hund og kat
Abild Dyreklinik
Brabrand.
P.S. Dyrt hundefoder er ikke en eksklusivvare for dyrlæger - det kan også
købes hos dyrehandlere.

Fra : Mogens Dammand

Dato : 13-10-04 23:57

> Hvad er rimelige penge? Hvad er godt foder?

Du skriver i nedenstående indlæg, at du fik en liste med over anerkendt
foder.
Hvor gammel er den, og har du den stadig?

/Mogens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-10-04 05:45

> Du skriver i nedenstående indlæg, at du fik en liste med over anerkendt
> foder.
> Hvor gammel er den, og har du den stadig?

Nej, det skrev jeg ikke... Det er en anden... Kan ikk lige huske hvem...

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Mogens Dammand

Dato : 14-10-04 08:36

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
> "Mogens Dammand" <inactive@mailadress.cow> skrev i en meddelelse

> Nej, det skrev jeg ikke... Det er en anden... Kan ikk lige huske hvem...

> [...]

Ridtigt, sorry
Det var en der svarede på dit indlæg.

/Mogens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 14-10-04 09:22

> [...]
> foder.
> Hvor gammel er den, og har du den stadig?

Ja debatten om foder, bølger hver dag. Dette og dette er det bedste foder og
op ad vægge, ned ad stolper. Hvad er så forklaringen, når sundheds
apostlene pludseligt stritter døde om, i en ung alder. Der findes ikke et,
ubetinget godt mærke, og mig bekendt, heller ikke et ubetinget dårligt
mærke. For det vil altid afhænge af, om alt nu, til den enkelte hund,
doseres rigtigt. Skiftes ud efter årstiderne, og igen efter hundens
aktivitets niveau. Koncentreret foder er fint, for villaejeren, som ønsker
små hømmer på græsplænen, eller den som går med hunden i snor, og ikke
bryder sig om at skulle samle en ordentligt bunke op i posen, medens det
betyder mindre for andre. For folk som har tendens til at hælde en masse op
i hundens skål, vil det nok være en god ide, med et knap så koncentreret
foder, det holder hundens vægt nede, men giver større klatter på græsplænen.
Men hvad pokker, man kan jo ikke få alle fordelene. Noget af prisforskellen
forsvinder nok også der, er der 25 kg koncentreret foder, det svarer måske
til 50 kg ukoncentreret. Så det ene kan altså koste det dobbelte, uden
reelt at være dyrere. Men der er kun dine egne erfaringer som tæller. Det
kan godt være, at Nutro, eller Plan B på papir er bedre, men skider din hund
sig halvt ihjel, når den får det, så var det altså ikke godt til netop din
hund, og du må ud og finde et, som den kan bruge. Normalt ville jeg ikke
nøjes med et mærke, men har gerne mindst 5 forskellige. Så skulle man da
ende et mærkeligt sted, hvis man ikke kunne finde bare et af dem, og for
hunde er det vel også lidt som os selv. Selvom frikadeller smager godt, så
vil selv de, blive kedelige, hvis vi skulle spise dem hver dag.

M.V.H.....Benny..

Fra : Per

Dato : 12-10-04 21:20

On Tue, 12 Oct 2004 16:54:43 +0200, Mogens Dammand wrote:

> [...]
> og vil videregive det.
>
> Jeg mener hvorfor give 4-500,- for hundemad hvis man kan nøjes med det

Hej
På mig virkede "testen" noget overfladisk. De så på indholdet af
forskellige næringsstoffer og kaldte det ens i de testede mærker. De sagde
så at alle raske hunde ligeså godt kunne bruge det billige foder. Det er
måske rigtigt, men hvad er så en rask hund? Min hund får let "snask" i
ørene som en allergisk reaktion af f.eks. Frolic. Jeg har derfor valgt at
bruge et af de dyrere mærker som hun trives på.
Jeg mener ikke det er seriøst at se på indhold af f.eks. protein og så se
helt bort fra lødighed af de anvendte råvarer og evt. tilsætningsstoffer.

MVH Per

Fra : Mogens Dammand

Dato : 13-10-04 15:27

"Per" <herholdt@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt bort fra lødighed af de anvendte råvarer og evt. tilsætningsstoffer.

Helt enig.

Men vil helst ikke betale mere for en vare end den er værd. Selv min dyrlæge
der sælger ''Prescriptien'' siger at det ikke er den pris værd.

/Mogens

Fra : Jens Larsen

Dato : 13-10-04 14:30

Hvis du syntes at 400 kr er dyrt, Så syntes vi du skal spare på Rødvinen når
du skal ha bøffer, så er der råd til at hunden kan få noget ordentligt
fodder.
Vi er to laber der spiser for 350 om måneden, også har vi ikke regnet
Grilkylling og Bearnaise Sauce og hvad der ellers bliver hældt i os , med.
hvis du syntes det er dyr , skulle du nok vælge en meget lille hund.

Hilsen Danmarks nok best fodret hunde. Baloo og Tjalfe.

Fra : Mus

Dato : 13-10-04 15:06

Jens Larsen <pumbaa@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416d2dfb$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> hvis du syntes det er dyr , skulle du nok vælge en meget lille hund.
>

> Hilsen Danmarks nok best fodret hunde. Baloo og Tjalfe.

Hmm jeg synes altså også det er dyrt - men det afholder mig ikke fra at købe
det dyre foder.

Sådan er man nok bare forskellig. Gad godt se en ordentlig uvildig
undersøgelse af dyrt contra billigt foder.

LN

Fra : Mogens Dammand

Dato : 13-10-04 15:23

> [...]
> hvis du syntes det er dyr , skulle du nok vælge en meget lille hund.
>

> Hilsen Danmarks nok best fodret hunde. Baloo og Tjalfe.

Ja nu har jeg ingen intensioner om at indgå i en konkurrence om at blive
bedst til at fodre mine hunde

Med min sidste Lab kørte jeg med et godt foder, kan ikke huske hvad det hed,
men som opdrætteren anbefalede vi skulle bruge, de første par år, og kørte
så på et som jeg købte gennem jagtforeningen, og som de fleste sagde go'
for.
På et tidspunkt fik hun allergi over et eller andet og tiden var til at
skifte. Prøvede flere mærker, dyre som billige, men Bilka's mærke ''Balder''
var stort set det eneste hun ikke reagerer på, og hun har faktisk en
fantastisk flot pels, og hun er snart 11 år.

Man siger godt nok at pris og kvalitet hænger sammen, men det er altså ikke
altid tilfældet. Der med ikke sagt at Balder er lige så godt som de dyre
mærker, men et godt foder behøver ikke koste 500,- og hvorfor så betale
mere end nødvendigt.

Hilsen
Mogens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 13-10-04 18:48

>Man siger godt nok at pris og kvalitet hænger sammen, men det er altså ikke
>altid tilfældet.

nej hvis man fodrer med hills eller eukanuba så kunne man lige så godt
fodre med netto eller aldifodder , så du har faktisk ret , men hvis
man sætter sig ind i sagerne så er der altså et par mærker der er
sundere end alle de andre, og ja de er også dyrere, men så lever ens
hund da ikke af junkfood, og bare fordi man har en hund der er glad
imens den spiser junkfood så ved man jo ikke hvor glad den ville være
hvis den fik ordentligt fodder vel, og bare fordi den bliver 11år
gammel så kunne det jo være at den havde blevet 13år gammel på
ordentligt fodder ikke.

Fra : Mogens Dammand

Dato : 13-10-04 19:59

> [...]
> hvis den fik ordentligt fodder vel, og bare fordi den bliver 11år
> gammel så kunne det jo være at den havde blevet 13år gammel på

Så fuld stændigt rigtigt, og jeg håber da også at hun har et par år endnu.
Hun er først lige gået på pension. Jagten er indstillet, og det kan godt
være svært at erkende, når far drager afsted med gravhunden.

/Mogens

Fra : Winther

Dato : 14-10-04 18:34

"Jens Larsen" <pumbaa@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis du syntes det er dyr , skulle du nok vælge en meget lille hund.
>

> Hilsen Danmarks nok best fodret hunde. Baloo og Tjalfe.

Nu er der bare lige det, at kvalitet ikke altid hænger sammen med prisen,
men kan man få hundeejere til at hoppe på den, så er det jo bare om at hæve
prisen på skodfoderet.

Vh. Winther, som fodrer med kvalitet uden fordyrende mellemled, så er der
nemlig også råd til en god rødvin til maden.

Fra : qfha

Dato : 13-10-04 17:49

"Mogens Dammand" <inactive@mailadress.cow> wrote in message news:<416bee69$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> og vil videregive det.
>
> Jeg mener hvorfor give 4-500,- for hundemad hvis man kan nøjes med det

-----------------------------

Hej Mogens,

Når man får en ny hvalp skal den helst fortsætte med det foder den er
opdrættet på. De fleste seriøse opdrættere giver hvalpekøberen foder
med til den første tid. Så får du tid til at finde en butik som sælger
det rigtige foder.

En hvalp skal altid have kvalitetsfoder for at sikre den bedste
udvikling og sundhed. Når hunden er udvokset kan du skifte til hvad du
har lyst til. Så kan du "nøjes" med at se på din hund om den ser sund
og rask ud, gør den det er foderet sikkert ok.

At interessere sig for en artikel som du nævner, er allerede historie,
idet det foder som var fremme igår ikke er fremme i morgen. Selv er
jeg bekendt med noget af det nævnte foder som allerede er udgået. Så
brug ikke en sådan test til noget.

mvh
qfha

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-04 20:00

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opdrættet på. De fleste seriøse opdrættere giver hvalpekøberen foder
> med til den første tid. Så får du tid til at finde en butik som sælger

Ja, vores hvalp er vokset op på dette og for os helt ukendte foder:

http://www.skyttens.com/hundefoder.htm

Den der hedder Søcla.
Det er vi så fortsat med, indtil videre.
Prisen er rimelig, især hvis man kan hente selv. Sælgeren er ubehøvlet, men
sådan er der jo så meget...

Ellers mener jeg også, at Olivers er et godt foder, til en rimelig pris.
Techni-cal har vi også haft gode erfaringer med. Der er bare ikke så mange
butikker, der sælger det mere, men det kan vist også købes på nettet.

Har dog stadig ikke fundet ud af, hvad og hvor meget, der skal være i
foderet, af de forskellige ting for, at det kan kaldes kvalitet.
Man må jo så tro på dem, der sælger det eller lade være og så ellers bare se
på hunden, om den trives..
Det er en jungel, at finde rundt i alt det hunde - og kattefoder.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 13-10-04 18:43

> [...]

>og vil videregive det.
>
>Jeg mener hvorfor give 4-500,- for hundemad hvis man kan nøjes med det

testen viste at der er et par mærker der er bedre end de andre de par
mærker er nutro, olivers, proplan for disse mærker betaler man for
meget i forhold til hvor meget ekstra man får men man får dog et bedre
fodder ! det er de bedste foddermærker sådan er det bare, men hvis du
tænker mere på at spare penge end på at give din hund det bedste så
bare lyt til folk som er glade for hills og nettofodder, men så prøv
at spørg dem igen om 10år og hør hvordan deres hund så har det og hvor
mange gange den har været hos dyrlægen ! vi andre ville også leve godt
af at spise røde pølser det første år eller to. Så svaret på dit
spørgsmål er at du kan ikke nøjes med det halve hvis du holder af din
hund ! men du kan godt nøjes med det halve hvis du kun tænker på din
pengepung ! vælg selv.....

Fra : Mogens Dammand

Dato : 14-10-04 18:56

Hej alle

Tak for svarene, også de mindre seriøse.

Jeg vil prøve et produkt der hedder ''Nutro'' som efter sigende skulle være
et ok produkt på linje med de store navne som f.eks. Hills og eukanuba.

Hilsen
Mogens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 17-10-04 08:57

On Thu, 14 Oct 2004 19:55:47 +0200, "Mogens Dammand"
> [...]

>et ok produkt på linje med de store navne som f.eks. Hills og eukanuba.

Nutro er langt bedre end Hills og eukanuba ! de to navne har bare
brugt mange penge på reklamer og især hills har mange dyrlæger i
"lommen" bla landbohøjskolen hvor de betaler deres kurser osv for at
få dem til at sælge deres skodmad ! Nutro er det bedste jeg har fodret
med det i 4år og sat mig ind i hvad der er i, så giv du trygt det til
din hund