Aktieobligationer
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 15-05-01 13:50

Er her nogen, som ved, hvor man kan handle subj., evt. er inde i
skattereglerne (hvordan beskattes den slags papirer i det hele taget)?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Anders Mork

Dato : 18-05-01 07:52

> Er her nogen, som ved, hvor man kan handle subj., evt. er inde i
> skattereglerne (hvordan beskattes den slags papirer i det hele taget)?

Undskyld men hvad er en aktieobligation? Er det et syntetisk papir eller
mener du en obligation udstedt af et A/S i stil med konvertible
obligationer?

../Anders

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 18-05-01 10:28

"Anders Mork" <anders_mork@iname.com> skrev i en meddelelse
> Undskyld men hvad er en aktieobligation? Er det et syntetisk papir eller
> mener du en obligation udstedt af et A/S i stil med konvertible
> obligationer?

Jeg ved ikke selv så meget om det endnu. Men som jeg kunne forstå det udfra
en artikel i Børsen i sidste uge, er det en kort obligation med meget høj
forrentning, hvor obligationsudsteder har en slags put-option på en bestemt
aktie hos obligationskøberen til en kurs, som er fastsat ved købet af
obligationen. Obligationen løber så et år eller to til en pænt høj rente, og
herefter kan den så blive indløst med de aftalte aktier. Risikoen ligger så
i, at aktien kan være faldet i obligationens løbetid i forhold til den kurs,
som ligger i den indbyggede optionsagtige konstruktion.
(Ret mig, hvis jeg siger noget forkert her!).

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 18-05-01 15:38

"Thomas Arildsen" <tari00@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Mork" <anders_mork@iname.com> skrev i en meddelelse
> (Ret mig, hvis jeg siger noget forkert her!).

OK, det vil jeg så gøre

En aktieobligation (som helt korrekt hedder en aktieindekseret obligation)
er i bund og grund det man kan kalde et syntetisk papir, idet der egentligt
er tale om at man investerer i både derivater på aktiemarkedet og
obligationer på samme tid. Begrebet er kendt fra udlandet, og er på det
sidste begyndt at blive udbredt herhjemme. Se eksempelvis Forstædernes Bank,
der har været ret aktive på området herhjemme.
http://www.forbank.dk/raadgivning/investering/Investeringsforeninger/struktu
rerede_obligationer.htm

Inden jeg begynder at gå i detaljer med begrebet, så vil jeg lige bemærke at
jeg synes at det er en rigtig god ide for den lidt risikoaverse investor,
der gerne vil have en del af de kursgevinster der ligger på børsen, samtidig
med at der er en beskyttelse for det investerede beløb (her antages at
obligationen sælges til pari - typisk er den lidt over).

Som ordet antyder, så er der tale om en kombination af noget fra
aktiemarkedet og noget fra obligationsmarkedet. Hvis vi kigger på det sidste
først, så er der tale om at man som investor giver pengene til den
virksomhed, der forvalter aktieobligationen (lidt ligesom en
investeringsforening). Denne virksomhed køber så obligationer for
indskuddet. Ved noteringen af papiret, så bliver det noteret på børsen som
en obligation uden en kupon og med en indløsning ved udløb til pari. Man er
således garanteret sin initialinvestering igen efter obligationens udløb
(her ses bort fra pengenes tidsværdi, der gør at man jo ikke får det hele
igen).

I stedet for at fungere som simpelt mellemled (som en normal
investeringsforening), så bruger forvalteren de kupon renter, der er på de
underliggende obligationer til at købe optioner (mest brugte strategi er med
call) på markedet, for på denne måde at kunne få del i eventuelle
kursgevinster på aktiemarkederne, samtidig med at der ikke er nogen risiko
for at man mister mere end beløbet, der er investeret i optionerne
(kuponrenten).

I obligationens løbetid kan den handles som en hvilken som helst anden
0-kupon obligation på børsen.

Ved udløbet af obligationen inkassere forvalteren de eventuelle gevinster på
optionerne, samtidig med at de underliggende obligationer enten bliver solgt
eller udløber. Herefter får investorerne udbetalt gevinsten (med et mindre
fradrag til forvalteren af en eventuel gevinst).

Set fra investorens synsvinkel er der altså tale om en 0-kupon obligation,
der har en fastsat minimumsudbetaling ved obligationens løbetid, mens der
ikke er noget maksimum for udbetalingen. Hvis forvalteren har investeret
fornuftigt, vil investoren få mere end sin initialinvestering.

Det er vigtigt at bemærke at denne type obligationer ikke tilbyder HELE
afkastet på aktiemarkedet til investoren. For det første er der naturligvis
kurtagen på optioner (men den kan man vist godt se bort fra). For det andet
er der tale om at kapitalforvalteren skal have en vis form for kompensation
for sin administrative byrde (samt et overskud). For det tredje, så er det
jo en løbende kupon der investeres i optioner, frem for at investere hele
beløbet i starten af investeringen. Hvis markedet således stiger kraftigt
inden der udbetales kupon på obligationerne første gang, for derefter at
være stagnerende i resten af løbetiden, ja så vil gevinsten være minimal,
hvis den overhovedet vil eksistere.

Jeg håber at ovenstående forklaring giver mening.

Dann Pedersen

Besøg min private investeringsside på:
http://www.investeringsindex.dk

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 18-05-01 19:33

Jeg synes nu stadig, at det, du omtaler, lyder som noget lidt andet, end det
Børsen forklarede fredag d. 11/5 2001:

Citat fra Børsen:
Sådan laver man en aktieobligation
Aktieobligationen er ganske vist et struktureret produkt - men den er
faktisk kun sammensat af to ganske enkle komponenter: En ganske almindelig
et-årig obligation og en såkaldt "short put" - dvs. en put som investor har
solgt til udstederen.
Det er denne solgte put, der giver udstederen ret til at aflevere aktier til
investor til en på forhånd fastsat kurs. Præmien sættes også til forrentning
og er den væsentligste bestanddel af afkastet, når obligationen udløber.
Jo mere præmie put'en indbringer; desto højere afkast kan investor stilles i
udsigt - hvis altså ikke aktien er faldet ned under strikeprisen, den dag
obligationen udløber.
Og præmiens størrelse afhænger af aktiens volatilitet. Jo mere volatil
aktien er; desto større er præmien. Tingene hænger sammen: For jo større er
risikoen jo også for; at aktien bævæger sig ned under strikeprisen.
Derfor er specielt volatile aktier populære som underliggende aktier for
aktieobligationer. Det er typisk aktier son Ericsson, Nokia, SAP eller
Cisco, som har været yderst volatile i det seneste Ar, og hvis optioner
derfor handles til skyhøje præmier.
Citat slut.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Anders Mork

Dato : 20-05-01 00:19

> [...]
> et-årig obligation og en såkaldt "short put" - dvs. en put som investor

Hvis det her skulle give mening saa maa det vaere noget med at koeberen af
en aktieobligation er long obligationen og long en put paa den underliggende
aktie. Men spoergsmaalet er hvad der sker, hvis selskabet som
aktieobligationerne er baseret paa gaar konkurs? Rent teknisk kan
obligationen jo principielt vaere vaerdiloes, mens put optionen naturligvis
vil garantere op til den aftalte strike. Hvis den naevnte put option saa er
udstedt af en bank, maa banken garantere at den vil koebe de vaerdiloese
aktier til strike.

I udlandet handles der ofte med konvertible obligationer, hvor
komponenterne er en obligation og en call paa den underliggende aktie, som
f.eks. de obligationer der er udstedt af AMD, NVDA og AMZN, men naturligvis
har man jo i denne type af konvertible obligationer en downside risk, men
ingen begraensning paa gevinsten opad. For det naevnte aktieobligationer ser
det altsaa ud til at man derimod ikke har nogen downside risk, men heller
ikke nogen mulighed for gevinst opad.

Er der nogen der har nogle tal paa hvor meget saadan en aktieobligation
giver i kupon? Eller hvis det som foer naevnt er en 'obligation' uden kupon,
hvor meget den saa typisk giver i afkast over 1 aar?

Jeg fandt i oevrigt en amerikansk website om konvertible obligationer:
http://www.convertbond.com

../Anders

Fra : Anders Andersen

Dato : 30-05-01 23:08