hunden bider - hvad gør vi nu?
Fra : Torben Petersen

Dato : 10-10-04 19:15

hej

Vi har en hvalp på 6 mdr. (Labrador/setter). Den er sød og livlig, og
egentlig glad for vores dreng på 3½ år, og går af vejen hvis den ikke gider
mere, men om aftenen knurrer den efter ham, og i dag bed den ham. Ikke
slemt, men det blev at se. I starten (for ca. 3 uge siden) var det slemt,
men det fik vi hurtigt ændret på, men det er som om det sidste ikke vil
forsvinde, og vi har ikke set meget forbedring de sidste 2 uger, og så i dag
bed den. Ganske vidst kom vores dreng til at træde på den, men derfor skal
den ikke udvise en agrassiv adfærd. havde det været midt på dagen havde den
bare givet et piv fra sig. Den ved godt det er forkert at knurrer, for hvis
jeg sidder ved siden af den gør den ikke noget. Er der noget at gøre. Har
overvejet at sælge den til en familie uden børn

mvh Torben

Fra : simon leth jensen

Dato : 11-10-04 07:28

Hej Torben

Jeg tror det er forskelligt hvordan hunde reagere når de bliver trådt på.
Men det lyder til at det kun er om aftenen og hvis den er træt der og ligger
og sover er det klart at den bliver bange når den lige pludseelig bliver
trådt på kan det være det.
For hvis den ellers ikke viser den adfærd om dagen må der være nogen om
aftenen.
Oplys os om lidt mere.
hilsen tina

Fra : Karina

Dato : 11-10-04 07:45

Hej Torben

Bider den når barnet rører ved den , eller er det umotiveret?
Hvis den bider når barnet kommer i kontakt med den og det især er om aftnen,
kunne i prøve, at dække hunden af et sted hvor den kan få fred og hvor i
fortæller jeres barn, at her må han ikke røre ved hunden.
Det lyder somom den måske er overtræt og ikke kan håndterer jeres barn så.

Jeg ville når den bed, vende den om på ryggen og holden den nede ved et LET
tryk på brystet mens jeg knurrende skældte den ud.
Du skal holde den der indtil den giver dæmpende signaler. Altså ved at
smaske, blinke og vende hoved bort.
Derefter kan du slippe den.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-10-04 11:19

>Jeg ville når den bed, vende den om på ryggen og holden den nede ved et LET
>tryk på brystet mens jeg knurrende skældte den ud.

,,,hvad med at klæde sig ud i et ulvekostume med store hugtænder ?
hoho man skal da ikke knurre af sin hund den ved da godt at man er et
menneske, og at mennesker ikke knurer af hinanden, det er da lige til
at gøre hunden mærkelig af efter min mening !ville du ikke også blive
lidt småmærkelig hvis din hund engang imellem når du var alene med
den, sagde på menneskesprog : skal vi ikke snart have mad igen jeg er
sulten ? det er menneskets tonefald hunden forstår _ikke andet_ ! hvis
man snakker sødt afslappet til hunden er alt i orden, hvis man snakker
strengt og hårdt til hunden skal den vide at det får konsekvenser hvis
den ikke makker ret ! at knurre af hunden er efter min mening, ja
undskyld mig meget, men direkte latterligt, jeg har hørt om det før og
set nogle få gøre det, men helt ærligt, piver du så også og kommer med
vuf vuf-lyde når du vil lege med hunden ? nej vel, forhåbentligt nej
tænker jeg det med at knurre af sin hund er vist en eller anden
popsmart person der godt ville skille sig ud, som har fundet på det
mennesker er mennesker og hunde er hunde og hunde forstår
udemærket godt når et menneske er sur, ligesom et menneske forstår når
en hund er sur, længere er den ikke !

>Du skal holde den der indtil den giver dæmpende signaler. Altså ved at
>smaske, blinke og vende hoved bort.
>Derefter kan du slippe den.

det er så rigtigt nok ! og faktisk en meget vigtig pointe at man skal
stoppe når den kommer med disse signaler, men man kan nu udemærket
gøre det imens man snakker menneskesprog !

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-04 11:59

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mennesker er mennesker og hunde er hunde og hunde forstår
> udemærket godt når et menneske er sur, ligesom et menneske forstår når

Faktisk så forstår hunden det fint, når man bruger hundens eget sprog. Det
gælder også knurrelyden.

Har du feks. prøvet, at smide dig ned på alle fire foran din hund og "hoppe"
med "forbenene" (=armene ), samtidig med, at man "halser " eller gør.

Hunden forstår udemærket denne opfordring til leg. Selv Buffy, som havde
tabt meget af sin forståelse for både hunde-og menneskesprog, forstod denne
opfordring til leg og hun tabte al sin generthed, for et kort øjeblik og gav
sig til, at lege med os.

Hunden forstår i høj grad ( om ikke mere ) ligeså meget kropssproget, som
tonefaldet i din stemme. Hvis du står og snakker sødt til din hund og
samtidig viser en truende adfærd, så vil det nok være kropssproget den
reagere på fremfor stemmen.
Netop fordi den aflæser din adfærd på hundesprog...

Det blev vist en lidt nørklet forklaring. Håber du forstår meningen
alligevel

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Mus

Dato : 11-10-04 12:38

Buffy <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416a678c$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
"hoppe"
> med "forbenene" (=armene ), samtidig med, at man "halser " eller gør.

He he skulle lige prøve ok jeg nåede ikke at gø eller slå med poterne
overhovedet så var han klar til leg. At jeg så gav mig til at gø og hoppe
med armene ændrede intet. Lagde jeg mig ned på ryggen ændrede det heller
ikke noget. Han ville bare lege uanset hvad

Jeg tror nu ikke jeg selv vil bruge metoden med at gø og knurre af min hund.
Synes ikke det er nødvendigt. Men hvis nogen har glæde af det så er det jo
fint.

LN

Fra : Karina

Dato : 11-10-04 14:04

> hoho man skal da ikke knurre af sin hund den ved da godt at man er et
> menneske,

Ja det lyder måske fjollet, men det er en virkelig god måde at snakke
hundesprog når man skal opdrage sin hund.
Metoden har jeg fra en adfærdsterapeut og jeg er sikker på at hun ved hvad
hun snakker om.
Men grin du bare....husk den der leer sidst leer bedst

Mange hilsner

Karina

Fra : Mus

Dato : 11-10-04 10:13

Torben Petersen <torben_euc@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ckbu3n$l67$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> jeg sidder ved siden af den gør den ikke noget. Er der noget at gøre. Har
> overvejet at sælge den til en familie uden børn

Ja hunden er jo ikke så gammel endnu, men godt nok underligt at den kun
knurrer om aftenen.
Man kan så sige at den kan have ligget i sin dybeste søvn, da jeres dreng
kom til at træde på den og det synes jeg perosnligt undskylder hunden lidt.
Den kan jo bliver meget forskrækket herved.
Er hunden lidt nervøs af sig?
Om i vil sælge den til en familie uden børn er nok en beslutning, der er
svær at tage stilling til når man ikke kender hunden. Det kommer lidt an på
om i er meget utrygge ved situationen - for så er det måske ikke så dårlig
en ide. I skal jo kunne leve med det, hvis det går rigtig galt en dag. I
hvert fald ville jeg ikke lade hund og barn være alene sammen om aftenen.
Dvs begge skal være under opsyn, når de er sammen. Og det samme gælder
faktisk mere eller mindre om dagen.

Svært at sige, hvad der trigger den reaktion om aftenen - det kan jo både
blive bedre og værre.
Har i på fornemmelse at den har ondt - feks i led/vokseværk/i ryggen??? Det
kan jo være den har ondt om aftenen efter en lang dags ballade
Har i lært jeres dreng at han ikke må være hårdhændet ved hunden?

Personligt ville jeg nok se tiden lidt an endnu - men altid være i nærheden
af hund og barn når de er sammen.
Er der ingen fysisike årsager og det alligevel bliver værre og værre ville
jeg dog ikke tøve med at komme af med hunden.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-10-04 11:25

On Mon, 11 Oct 2004 11:13:06 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
>Er der ingen fysisike årsager og det alligevel bliver værre og værre ville
>jeg dog ikke tøve med at komme af med hunden.

ja og komme af med hunden hvis den fortsætter med at være agrasiv må
så betyde at få den aflivet, for hvis den udvikler sig til at være en
hund der bidder børn så er det en rigtig dårlig løsning at give
den/problemet væk for hvem er så det næste barn den bidder ? men mit
råd er at give den et sted den kan være i fred når den er træt, lær
barnet at respektere det, og vær ellers hård overfor den hvis den
knurrer eller bidder igen, knurren er heller ikke i orden efter min
mening, husk at knurren er forstadiet til at bide ! men det med et
"helle"sted/hundeseng et roligt sted hvor folk ikke løber forbi hele
tiden tror jeg nu at løser problemet, og hvis det ikke gør det i løbet
af et par månneder ville jeg lade hunden aflive, selv om det lydder
hårdt ! man må aldrig give sådan en hund bort da man bare giver
problemet videre og ingen tvivl om at en hund bliver mere utryg ved at
skifte hjem/ejere så det løser sig ikke lige af sig selv.

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-10-04 11:06

On Sun, 10 Oct 2004 20:14:42 +0200, "Torben Petersen"
<torben_euc@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jeg sidder ved siden af den gør den ikke noget. Er der noget at gøre. Har
>overvejet at sælge den til en familie uden børn

det er aldrig akseptabelt at hunde bidder børn, men hvis i ikke giver
hunden hvile så bliver den måske stresset, giv den en kurv et sted
hvor man aldrig går hen til den, et sted som er dens eget som den ved
at der kan den få fred og være uden at ireterende men velmenene
mennesker hele tiden kommer og kæler med den, når den har sådan et
sted og jeres barn ved at der skal man lade den totalt være i fred så
tror jeg at problemet er løst, men hvis du ser den knurre eller bide
efter dit barn eller dig selv så skal du glemme alt pædagoisme og rive
fat i ham råbe af ham så han underkaster sig, og hvis det ikke er nok
at råbe af ham så niv ham i øret eller andet som gør ondt, men aldrig
slå ham da de hurtige bevægelser vil sætte sig i ham og han vil huske
dem altid og måske bide en der en dag kommer med hurtige bevægelser,
min hund har aldrig knuret af mig men han har også 2 senge som han ved
at er hans område hvor han kan være i fred hvis han er søvnig, det er
en rigtig god ide ligesom at dine børn sikkert også ved at de er
trygge i deres seng så skal hunden også have sådan et sted, men aldrig
aksepter at den bidder mennesker.

Fra : Mus

Dato : 11-10-04 12:31

> [...]
> en rigtig god ide ligesom at dine børn sikkert også ved at de er
> trygge i deres seng så skal hunden også have sådan et sted, men aldrig

Nej det er som oftest ikke acceptabelt. Men jeg vil alligevel ikke bruge
ordet aldrig.
Hunden kan jo have voldsomme smerter. Eller børn og for den sags skyld også
voksen kan være meget onde ved dyr. Har da set eksempler, hvor jeg har håbet
hunden ville sige fra - ikke alvorligt selvfølglig.

Min har heller aldrig knurret af os eller af andre. Eller dvs han knurrer
når han leger. Men det er ikke nogen advarselsknurren - det er bare snakkeri

Mht hvor hårdt man skal tage fat i sin hund syens jeg kommer lidt an på
racen og hvor følsom hunden er.

Vores hund kan sagtens tåle at man tager hårdt fat, hvis han laver ballade.
Andre hunde kan ikke.
Kender en labrador. Den kan knapt tåle man med siger plads til den. Den
fungerer fint med deres egene børn og er superglad for dem. Første gang de
havde børnefødselsdag blev hunden simpelthen så bange at de troede den ville
bide i ren panik. Det gjorde den så heldigvis ikke og kom ind i et andet
rum, hvor den kunne være i fred og ro.
Har hørt at angstbiddere oftest er de farligste hunde, men aner ikke om der
er hold i det.???

LN

Fra : Torben Petersen

Dato : 11-10-04 15:26

tak for alle svarene. Jeg er selv vokset op med en schæferhund, så jeg har
lært fra barns ben hvor hårdt der skal tages fat i en hund, og jeg gør det
også med det samme ved vores hund hvis den gør noget forkert.

Da hunden i går bed vores barn, havde han og min kone lige stået i køkkenet
og givet den nogle kødrester fra aftensmaden. Vores dreng ville derefter gå
ud af køkkenet, og kom efter eget udsagn til at træde på den, så det var
ikke fordi den sov. Den har heller ikke vist tegn på at den har ondt nogle
steder.

Vores dreng er meget glad for den, men han forstår endnu ikke helt at se
hvornår hunden gerne vil have fred, så vi er meget efter ham for at lære ham
hvordan hunden skal behandles. Det er ellers en glad hund som trives godt i
familien, og er også glad for vores barn, men det er muligt at den ikke kan
klare at han er der hele døgnet.

En anden episode var i fredags. Vi havde lagt et tæppe ud på gulvet i stuen
hvor på vores dreng sad og legede med biler. Derefter kom hunden og lagde
sig på den del af tæppet hvor han ikke legede. Vores dreng legede videre, og
lidt efter begyndt hunden at knurre ad ham. Min kone skældte den ud, og jeg
kom ind i stuen, og satte mig ved siden af hunden. I den tid jeg sad ved
siden af hunden var der ingen problemer, men da jeg gik begyndte den igen at
knurre.

mvh Torben

Fra : Karina

Dato : 12-10-04 07:57

> I den tid jeg sad ved
>siden af hunden var der ingen problemer, men da jeg gik >begyndte den igen
at
>knurre.

Det lyder lidt somom hunden tror den er højere oppe i rangordnen end jeres
barn. Jeg ved ikke helt hvordan man griber det an, men vil forslå jer, at få
en adfærdsterapeut ud og vise jer hvordan i skal håndterer disse
situartioner. Prøv Gitte fra kæledyrskompagniet hvis i er fra sjælland.
Det er faktisk ikke så dyrt og det er da bedre end evt, at skulle skille sig
af med hunden eller aflive den.

Mange hilsner

Karina