fra 1 hund til 2 hunde
Fra : vibeke

Dato : 04-10-04 13:15

Hej

Jeg går og overvejer, at når tiden kommer (det gør den jo en dag) og vi skal
have ny hund.
Hvordan er det at have 2 hunde fremfor 1 hund????????

Vil de begge være lige kælne/tamme/rolige, som når man kun har 1 hund???

Hvad er fordelene ved at have 2 hunde?

Vib

Fra : Kito

Dato : 04-10-04 13:58

"vibeke" <NOSPAMvib@jafnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan er det at have 2 hunde fremfor 1 hund????????
>
> Vil de begge være lige kælne/tamme/rolige, som når man kun har 1 hund???

Jeg har 2 hunde. den ene er 7 år og den anden 9 måneder. Jeg købte den
sidste for at give den gamle lidt selskab i hundegården hvor de er i
dagtimerne.
Set ud fra at hunden er et flokdyr er det en fordel for hundene, men set ud
fra os mennesker er det ikke nogen speciel fordel ud over de kan fjerne lidt
dårlig samvittighed når de er alene hjemme.

vh
Poul

Fra : Pwh

Dato : 04-10-04 14:28

vibeke wrote:
> Hej
>
> Jeg går og overvejer, at når tiden kommer (det gør den jo en dag) og
> vi skal have ny hund.
> Hvordan er det at have 2 hunde fremfor 1 hund????????

Det er bare herligt, jeg fik mig en hvalp mere som selskab til min 2.5 år gamle
Lab/Schæfer for ca 4 mdr siden. Og det her jeg ikke fortrudt et eneste sekund,
når jeg ser de to hygge sig sammen og lege så man må opgive at se tv, så ved
jeg at det indtil videre har været den rigtige beslutning.

> Vil de begge være lige kælne/tamme/rolige, som når man kun har 1
> hund???

Jeg synes ikke at min den "gamle" har ændret adfærd overfor mig, jo måske
er han ikke helt så plagende mht at lege med mig herhjemme, nu har han jo
hvalpen som han kan lege med.

> Hvad er fordelene ved at have 2 hunde?

For mig er fordelen at de altid har hinanden som selskab og derfor tydeligvis
trives bedre.

/Jens
http://megapixel.dk/vis/billede/170480/3//107_0743.JPG

Fra : karsten klaaby

Dato : 04-10-04 15:46

> Hvordan er det at have 2 hunde fremfor 1 hund????????

Jeg tror Vibeke med sit spørgsmål tænker på hvordan det er at få to nye
hunde på samme tid......???Og ikke en ny hund sammen med en gammel hund (er
det korrekt antaget vibeke?)
Og det er da noget jeg ogå har tænkt meget over, så er der en der vil øse ud
af sine erfaringer vedrørende dette, vil jeg da også gerne høre............
MVH Pia

Fra : Holm

Dato : 04-10-04 20:36

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ud
> af sine erfaringer vedrørende dette, vil jeg da også gerne

Hej ...

Jeg har jo også to hunde , far og søn ( 13½ og 2 år ), og jeg er bestemt
ikke i tvivl om at det er godt for alle parter...)
Der kan være enkelte problemer , men de kan løses .
Jeg oplever at hvis man vil træne intensivt med sin hund , så er det en
fordel at træne den alene , og det kan jo så give problemer i form af
dobbelt gåtur ( træning), men da jeg ikke længere træner ret meget med den
gamle , er det ikke et problem for mig mere .
Jeg har altid begge med ud at gå på samme tid , hver dag , og skal jeg træne
, tager jeg den unge med igen bagefter så den gamle ikke føler sig forbigået
..

Jeg oplever ofte under hundetræning i klub , at folk der har to hunde og
træner på samme hold , har besvær med at holde deres hunde koncentrerede ,
fordi de søger hinandens selskab , dette kan også være et problem man skal
tænke over .

Når jeg træner i stuen , vil begge hunde være med , og det kan tit motivere
dem , og gøre dem lidt for ivrige pga konkurencen.
Men der er øvelser hvor man så kan lade dem samarbejde og det er noget man
jo ellers ikke kunne med én hund !!
( mine kan eks springe over hinanden...)
Men de store fordele som jeg ser dem er klart at de ikke er alene når jeg
går , at de ofte leger sammen , mm. og de er begge opmærksomme og meget
kontaktsøgende til mig alligevel , ingen problemer der .
De får mad i hver sin ende af køkkenet og de deler fint vandskålen , ingen
gnidninger der overhovedet .
De kan ligge op af hinanden og spise kødben , ingen problem ..men
selvfølgelig kan de også skændes en smule , men det er meget lidt her i
huset ...

To hunde kræver dobbelt foder , og dobbelt dyrlæge regning ...men til
gengæld får man dobbelt så meget kærlighed )))

Mange hilsener Holm

Fra : Pwh

Dato : 05-10-04 15:59

Holm wrote:
> To hunde kræver dobbelt foder , og dobbelt dyrlæge regning

Min dyrelæge fortalte mig at jeg ville få rabat hvis jeg kom med
begge mine vuffere når de skal have deres årlige check.
Og mht foder kan det nu betale sig for mig at købe ind i mængder
så jeg får rabat hos Olivers, så faktisk spare jeg vel penge på at have
fået Angel også, eller er det mig der ikke kan regne

/Jens

Fra : Allan

Dato : 04-10-04 21:48

Det skulle være super, men lad være med at købe to nye hvalpe samtidigt. Det
bliver et cirkus at opdrage dem. Det er i hvert fald, hvad der står i
bøgerne, men så er der sikkert også noget om det

/Allan.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 22:18

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver et cirkus at opdrage dem. Det er i hvert fald, hvad der står i
> bøgerne, men så er der sikkert også noget om det

Det kommer vel an på om der er 1 eller 2 personer i husstanden til, at
opdrage på hvalpene.
Hvis man er 2 og opdrager hver "sin" hvalp kan det godt lade sig gøre.
Hvis man er alene om det, kan det selvfølgelig godt blive en stor mundfuld.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : karsten klaaby

Dato : 05-10-04 06:46

klip
> Det
klip

Men hvad gør man så hvis man gerne vil have to hunde på samme tid, anskaffer
man sig så en voksen (omplaceringshund) og en hvalp eller er den eneste
udvej at vente et par år på hund nummer to???Hvad nu hvis man vil have to
forskellige racer, f.eks en gravhund og en spaniel sammen???

MVH Pia

Fra : Jørgen

Dato : 05-10-04 10:23

> Hvad er fordelene ved at have 2 hunde?
>
> Vib

Jeg har prøvet det. Det var pragtfuldt, MEN......

1) Skal I rejse, er det sværere at få passet to hunde end en.

2) De dør ikke samtidig. Når den første skal afsted, har I ikke noget at
sætte i stedet. Jeg ved, det lyder dumt, men det tomrum, der opstår, kan
ikke udfyldes. Man køber jo ikke en lille ny hund, der skal gå sammen med
den anden gamle. Først når den anden gamle dør, kan man begynde med ny hund.

Overvej punkt 2). Den var mere alvorlig for mig, end man umiddelbart vil
tro.

Mvh Jørgen

Fra : Jørgen

Dato : 05-10-04 10:30

> Jeg har prøvet det. Det var pragtfuldt, MEN......

Notabene: Det var moderen og hendes 3 år yngre datter. J

Fra : BettinaP

Dato : 05-10-04 15:59

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote in message

> [...]
hund.

> Overvej punkt 2). Den var mere alvorlig for mig, end man umiddelbart vil

Det er jeg ikke helt sikker på jeg forstår. Hvorfor ikke købe en ny lille
hund, der skal gå sammen med den anden gamle?
De gange jeg har oplevet det, har det været en stor fordel at have en ældre
hund, når man anskaffede sig den lille ny. Den lærer utroligt meget af den
ældre.

BettinaP

Fra : Ralph

Dato : 05-10-04 22:01

> [...]
skal
> have ny hund.
> Hvordan er det at have 2 hunde fremfor 1 hund????????

Forskelligt, jeg har prøvet tre forskellige scenarier:

1) Vi fik en Cairn terrier, Shaggy, en måneds tid før vores ældste barn,
Marie, blev født, det var med fuldt overlæg, Marie skulle lære hunden at
kende, og Shaggy skulle lære at omgås små børn, det gik meget fint, har
stadig billeder på nethinden hvor Shaggy passede på Marie når hun sov, var i
haven, en hund og et barn på hver sin arm mens man spiller klaver for dem er
svært skulle jeg hilse at sige.
Marie kom i dagpleje, min kone fik job, men kørte dog hjem i middagspausen
for at lufte hunden, vi syntes det var lidt synd for Shaggy at den skulle
være alene, så vi besluttede at den skulle have hvalpe, Shaggy blev
avlsgodkendt, vi fandt en sød han, og ventede blot på at Shaggy skulle komme
i løbetid, få uger før det skete blev Shaggy kørt ned og brækkede skambenet
så naturlig fødsel var udelukket - æv. Vi fik så tilbudt Mylle - en etårs
gravhundehan, fint? Næh, han var dum - syntes Shaggy, og de "skændtes"
altid, så ham kom vi af med.

2) Vi fik så tilbudt Shaggys lillesøster, Hannah, og de havde det fint
sammen, de blev begge syge og blev aflivet med et års mellemrum - suk.

3) Så skulle jeg ALDRIG mere have hund, to dødssyge hunde på under et
år(dårligt formuleret, de var hhv. 9 og 12 da de blev aflivet, men det
foregik inden for det samme år) var næsten for meget, indtil vi blev tilbudt
Tootsie, en et årig tæve Cocker/labrador, sød hund, hun har nu været enehund
i 3-4 år indtil for 2 uger siden hvor vi fik Rissa, en 9 ugers
Riezenschauzertæve, Tootsie var lidt jaloux i starten, men nu leger de
meget, selvom Tootsie er "opdrageren" så er de egenligt meget lige, og har
stor glæde af hinanden.

--
venligst
Ralph

Fra : vibeke

Dato : 06-10-04 06:25

Hej igen

Situationen er pt. således: Vi har en DEJLIG lille hund, hun bliver snart 10
år. Hun er MEGET forkælet, hun er vores barn, så hun er altid centrum.
Nogen siger, det ville være synd for hende, hvis vi fik nr. 2 hund sammen
med hende - men vi skal vente til når hun ikke kan mere, så til den tid, at
tage situationen op igen.

Hun har haft 2 diskusprolapser, den ene fik hun af at lege for vildt med en
hvalp - det må IKKE ske igen, så pt. leger hun kun med hvalpe der er i snor,
så de ikke er for hårde ved Simba.

Simba er altid blevet passet privat, hvis vi har været på ferie - men
Svigerforældrene vil kun passe et stk. hund.
Så hvis vi valgte at få en hund mere sammen med Simba, ville det blive
pension fremover.
Det har, jeg det ikke så godt med, for Simba er van til at være centrum, det
vil hun jo ikke være i en pension. Ville det så ikke være synd for hende?

Så enten skal vi vælge og få en hvalp til foråret sammen med Simba (er den
synd for hende? ville hun kunne klare det?) Jeg er MEGA pyleret over for
Simba, kan I nok hører.
Eller vi venter til Simba er taget til de evige hundemarker (forhåbentlig
første om mange år)
Da kunne vi få en hvalp, opdrage den - efter et års tid få nr. 2 hvalp.

Skal vi vente eller.....

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 06-10-04 09:07

> [...]
> første om mange år)
> Da kunne vi få en hvalp, opdrage den - efter et års tid få nr. 2 hvalp.

Hej Vib

ja, efter min mening skal I vente med en ny hund.
Når I har en næsten 10 år gammel hund, der har følger efter discusprolaps,
og som I er naturligt bekymrede for (jeg synes slet ikke, du lyder pylret!),
så ville det efter min mening være synd, både for den gamle hund og for den
nye. Den gamle har været enehund al sin tid og har krav på at leve sine
sidste år i ro og fred og være det midtpunkt for sine mennesker, som hun er
vant til. Og en lille hvalp har krav på at kunne mosle rundt og lege vildt
uden hele tiden at blive bremset i sine udfoldelser af hensyn til den gamle
hund.
Så din løsning nr. to lyder godt, synes jeg, der selv har to labradortæver,
dog med 2 års mellemrum. Det er nemlig helt rigtigt, at den ældste hund er
den perfekte hvalpeopdrager, fordi den lille nye jo ser, hvordan den ældste
opfører sig, og derved har et levende eksempel for øje. Og samtidig er
aldersforskellen ikke større, end at den ældste kan lege lige så vildt som
den yngste, og de har helt tydeligt stor glæde af hinanden. Så den metode
kan varmt anbefales.
Held og lykke med beslutningen.
Anelise

Fra : mizz molly

Dato : 10-10-04 16:52

> [...]
>Hej
>
>Jeg går og overvejer, at når tiden
>kommer (det gør den jo en dag) og vi skal

Hejsa.
Jeg har 2 Amstaff hunde og det går meget godt. De er fra samme
kennel og de fungerer godt sammen. Det er to tæver. Jeg kan rolig
anbefale at have to hunde da jeg også har haft det før, de lærer
jo af hinanden og hunden er jo et flok dyr. Du kan se mine hunde
inde på min web adresse. www.amstaffer.webbyen.dk
hilsen kassandra