Hjæp - min hund gør af alle andre hunde :-~
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 09:00

Min lille Chihuahua er meget bange og aggressiv overfor andre hunde, går
totalt i selvsving, og gør helt afsindigt, hvis vi møder en på vores ture.
Han er 1 ½ år, og jeg har KUN haft ham i ca. 6 uger.

Jeg er så småt begyndt, at lære ham ja og nej, da han ikke kunne noget som
helst, da jeg overtog ham, men det hjælper ikke, når der kommer en hund på
tværs.....hjælp, hvad gør vi ?

Svar modtages med glæde !!!

Venlig hilsen
--
Tina

Fra : Carina

Dato : 30-09-04 10:39

Find en hund som helt ignorerer din hund og dens udfald. Aftal med den
person at træne lidt sammen, gå gerne i rundkreds om denne hund og træn feks
lydighed og forsøg at holde din hunds opmærksomhed fanget, og langsom vil
den lære at den hund ikke er farlig og så kan i udbygge med at møde andre
hunde......Det kan være en lang process.
/Carina

Fra : Peter Schroeder

Dato : 30-09-04 11:10

"Tina" skrev...
> Min lille Chihuahua er meget bange og aggressiv overfor andre hunde, går
> totalt i selvsving, og gør helt afsindigt, hvis vi møder en på vores ture.

Jeg så en kur i tv som også virkede på min gravhund.
Hvis han mødte en anden hanhund blev han helt hys.
Jo større hunden var, jo mere hys...
Han var ikke bange men udviste beskytter-adfærd;
han ville simplethen beskytte os mod de andre hunde.
Tricket var så at lære ham at vi kunne beskytte os selv:
Hver gang vi nærmede os andre hunde, sørgede vi for
at holde ham bag os. En fod foran brystkassen holdt ham tilbage
og hver gang han gjorde mine til at gø, fik han et strint
på næsen med den medbragte vandpistol, samtidig med
at vi sagde NEJ højt og tydeligt.
Han lærte det på 2 uger.

Men hvis din hund er bange, duer fremgangsmåden nok ikke...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 30-09-04 17:01

On Thu, 30 Sep 2004 09:59:44 +0200, "Tina" <catcity snabela punktum
tiscali.dk> wrote:

> [...]
>helst, da jeg overtog ham, men det hjælper ikke, når der kommer en hund på

racen gør vist meget generelt så bliv ikke for skuffet hvis du ikke
kan lære ham at lade være

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 18:20

Punish The Deed, Not The Breed. wrote:

> racen gør vist meget generelt så bliv ikke for skuffet hvis du ikke
> kan lære ham at lade være

Ja, det må jeg jo så lade være med at blive

Jeg har lagt mærke til, at det mest er om aftenen, han bliver bange, hvis vi
møder en anden hund.
Vi bor i et forholdsvist stille område, og vi møder generelt ikke mange, men
det går bedre om dagen end om aftenen, hvor han kan gå helt agurk.
Jeg har lige haft ham med nede i byen her i eftermiddag, og der siger han
ikke en lyd - mange mennesker, og en del hunde - så det handler vel om, at
han bliver forskrækket, og måske også om beskyttertrang, som en venlig sjæl
nævnte.

Tak for de svar, der er kommet indtil nu

Mvh
Tina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 01-10-04 15:02

On Thu, 30 Sep 2004 19:19:34 +0200, "Tina" <catcity snabela punktum
tiscali.dk> wrote:

>Ja, det må jeg jo så lade være med at blive

,ja sådan er det man kan ikke få det hele, alle hunderacer har fordele
og ulemper, min han spiser bare alle hanhunde han møder hvis han får
lov sådan er de så forskellige, man må bare tage dem for hvad de
er, du kan i det mindste løfte din hund op og holde ham for munden
hvis han gør for meget, det kan de fleste andre ikke

>Jeg har lagt mærke til, at det mest er om aftenen, han bliver bange, hvis vi
>møder en anden hund.

,,,,ja det er nok noget med selvtiliden at gøre, m,an kan måske også
godt forstå at sådan en lille hund måske er lidt usikker over for
andre hunde når de er 10 gange højere end den selv, det er vel
egentlig meget logisk hvis man ser på det med menneskeøjne

>Vi bor i et forholdsvist stille område, og vi møder generelt ikke mange, men
>det går bedre om dagen end om aftenen, hvor han kan gå helt agurk.

de fleste hunde er mere på vagt om aftenen og natten, min er meget på
vagt, og det bliver vist aldrig anderledes, i går farede en kat lige
ud i hovedet på ham fra en busk jeg hørte kun lige hans tænder klappe
i luften, men lidt af et chok fik vi det er helt sikkert, men efter
sådan noget forstår man jo godt at en hund er på vagt, det er sku for
mærkeligt at en kat ligger på lur inde i en busk og angriber en hund
hmm nå den skal vist bare være glad for at han ikke fik fat i den

> [...]
>han bliver forskrækket, og måske også om beskyttertrang, som en venlig sjæl

,,,ja det tror jeg også det er usikkerhed blandet med beskyttertrang,
og set ud fra dens øjne er der jo brug for beskyttelse, det mener min
hund også, men han gør bare ikke, han knurrer kun, men sådan er de jo
så forskelllige

Fra : fam. Ager

Dato : 01-10-04 08:26

"Tina" <catcity snabela punktum tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst, da jeg overtog ham, men det hjælper ikke, når der kommer en hund på

Hej Tina!

For mig at læse, lyder det som usikkerhed hos din lille ven!.
tålmodighed, ros og atter tålmodighed...
bliv ved med at gå med ham steder hvor andre hunde er at finde, og vis ham
ikke at du er usikker, og tag ham ikke op. snak opmuntrende til ham, hav
nogle lækre guffere med på turen, og prøv at fange hans opmærksomhed, ros
ham når han holder kaje!!, vis ham at du er leder ved at gå foran, han kan
finde tryghed ved visheden om at du nok skal klare paragrafferne selv.
det vil nok tage tid, men er da forsøget værd, og da du ikke har haft ham så
længe, så har han nok stadig meget at lære og forholde sig til!

god arbejdslyst!

mvh. marie