gult?
Fra : Alexia

Dato : 28-10-04 16:08

hvorfor er skvarievandet gult? ... noget man kan gøre for at stoppe det!?

og hvor ofte bør man skifte noget af vandet ud? :)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-10-04 16:40

> hvorfor er skvarievandet gult? ... noget man kan gøre for at stoppe det!?

har du fået en ny trærod i ?

> og hvor ofte bør man skifte noget af vandet ud? :)

1/3 hver anden til tredje uge

Thomas Jensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-10-04 12:23

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> 1/3 hver anden til tredje uge

Nja, man kan vel nøjes med at skifte vand, når uønskede værdier bliver for
høje, hvilket jo nok må være forskelligt fra akvarium til akvarium.

Fra : Jørgen

Dato : 29-10-04 17:05

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Nja, man kan vel nøjes med at skifte vand, når uønskede værdier bliver for
> høje, hvilket jo nok må være forskelligt fra akvarium til akvarium.

Hej Jens
Lad dem dog lege med vandet - det er dem der ikke kan styr på balancen - de
får det jo heller aldrig - med den udskiftning, er det jo stadig som en
opstart.
Hilsen
Jørgen

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-10-04 07:45

Jørgen wrote:

> [...]
> får det jo heller aldrig - med den udskiftning, er det jo stadig som en

Ja, Jørgen - indtil ca 1940 troede man at vandskifte var farligt, kunne
ødelægge "balancen" som du kalder det. Og hvad mener du egentligt med
"balancen"? OM det (som om andre af dine påstulater) er du forgæves
blevet spurgt tidligere. Vil du bevare det som en hemmelighed, eller
aner du ikke hvad du taler om ?
Men - man er blevet klogere siden 1940, Jørgen. Naturligvis skal der
skiftes vand, fiskene skal ikke gå i egen giftige afføring. Hvor meget
og hvor ofte afhænger naturligvis af forholdene.
Mvh
Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-04 17:26

Jens Jensen wrote:
> Nja, man kan vel nøjes med at skifte vand, når uønskede værdier
> bliver for høje, hvilket jo nok må være forskelligt fra akvarium til
> akvarium.

Nu er du så med til at starte en religionskrig

Men - ja - det afhænger helt af, hvad der er i akvariet.

Et akvarie med meget svinende fisk kræver selvfølgelig meget hyppige skift.

Jeg har et 250l selskabsakvarie med masser af velfugerende fisk og
lanter - og et Eheim spandfilter - der går flere måneder mellem, at jeg
skifter vand - og kun det, der kommer med op, når jeg fjerner lidt skidt fra
bunden.

Vandværdier og lign aner jeg intet om - eg ved bare, at dette fungerer hos
mig.

Men det afhænger som nævnt helt af, hvad man har i akvariet.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-04 17:48

Jan Vestergaard wrote:
> velfugerende = velfungerende
> lanter = planter

Ups

Jan

Fra : Alexia

Dato : 29-10-04 15:17

nope... intet nyt er der kommet i...

Fra : Per W.

Dato : 29-10-04 21:16

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i melding
> hvorfor er skvarievandet gult? ... noget man kan gøre for at stoppe det!?
>
> og hvor ofte bør man skifte noget af vandet ud? :)

Skift vann hver andre måned. Bruk hevert og slange fra vannkranen og la det
stå slik 10-30 minutter. Ikke hør på dem som babler om verdier og 1/3 bytte
hver andre torsdag kl 13.45.

Når det gjelder dette med gult så er det ofte røtter som gjør dette, ta de
opp og vask/børst dem med vann med litt klor og skyld dem så godt i vann og
la dem lufttørke noen dager, du kan også koke dem en 30 minutter, da vil du
virkelig se at det er der fargen kommer fra.

/Per W.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-10-04 06:43

Ikke hør på dem som babler om verdier og 1/3 bytte
> hver andre torsdag kl 13.45.

hvem har stjålet dit sovedyr ? )

Tror ikke folk herinde "babler", men nok nærmere bare forsøger at hjælpe
andre på den måde de mener er rigitg.

mvh

Thomas Jensen

Fra : Alexia

Dato : 30-10-04 12:07

Altså den der fine venadrod i bliver ved med at snakke om er altså slet ikke
i akvariet... jeg har en plante som der er vokset op og dannet rod i en
trærod, og den har jeg haft i 2 måneder, og det er først nu det gule er
sket...

jeg har 4 slørhaler og en sugemalle...? .. sviner de meget?

Fra : Jørgen

Dato : 30-10-04 13:47

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sket...
>
> jeg har 4 slørhaler og en sugemalle...? .. sviner de meget?

Hej Thomas
Nu er det svært helt at vide hvor meget gult dit vand det er.
Hvis det bare er noget svagt gult, du har opdaget når du står og kigger
igennem et glas, så er der ikke noget unormalt i det. "Brugt vand" er
naturligt farvet lidt gult af affaldsstofferne fra fiskene.
Hilsen
Jørgen

Fra : T.F. Pedersen

Dato : 30-10-04 20:49

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> wrote in message news:<418375cd$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> sket...
>
> jeg har 4 slørhaler og en sugemalle...? .. sviner de meget?

Når du skriver "gult" er vandet så gennemsigtigt gult (tis?) eller mat
gult?. En the agtig gul farve fremkommer normalt ved nye trærødder og
kan fjernes ved at ligge dem i vand/koge. I visse biotop akvarier er
den gule farve faktisk at foretrække, f.eks. en amazon skov
flodsakvarie der simulerer oversvømningen af skovbunden. Her er der
masser af træ/blade i vandet der giver den gule farve. Jeg har selv et
500l amazon skovflodsakvarie og filtrerer bl.a. over spagnum for at
opnå farven/tilstanden (lav PH). Hvis du gerne vil slippe af med
farven vil jeg anbefale at du koger roden og lader den ligge i en
spand/kar med vand til den er drænet for syre.

Håber du kunne bruge mit indlæg.

Fra : Alexia

Dato : 30-10-04 22:09

jamen.. undskyld.. men hvad er det i ikke forstår?

Alle bliver ved med at gentage sig om den trærod, som jeg ikke tror på har
skylden! (det er ikke for at være provokerende)

træroden har været der i mindst 2 måneder, og den sidder som roden af en
plante, så kan ikke bare koge den, så dræber jo jo planten, og den gule
farve er først kommet inden for den sidste uge eller to...

jeg smider lige et billede ind under dk.binaer som "gult?"

Fra : Alexia

Dato : 30-10-04 22:44

det kunne jeg åbenbart ikke...

men her er det så istedet... http://super-alex.dk/gul.JPG

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-10-04 07:49

Alexia wrote:
> [...]
> plante, så kan ikke bare koge den, så dræber jo jo planten, og den gule
> farve er først kommet inden for den sidste uge eller to...

Tror de fleste forstår tingene lige så godt som du udtrykker dig.
Trærod
Manglende vandskifte
Ny farve på lyskilde
Madkulør
Mvh
Ole

Fra : Alexia

Dato : 31-10-04 11:09

altså hvad mener du med det... jeg kommer uvidende og spørger og forklarer
men folk taler om noget der slet ikke er i vandet, og hvis der er spørgsmål
der kan lede til et svar så spørg!

men jeg spørger hvad der kan være galt og det eneste jeg har fået afvide
indtil videre er at jeg skal koge min plante??

jeg ved ikke hvad der er, men hvis der ikke findes svar på det er det vel
fint...

Fra : Jørgen

Dato : 31-10-04 11:22

> [...]
> indtil videre er at jeg skal koge min plante??
>
> jeg ved ikke hvad der er, men hvis der ikke findes svar på det er det vel

Hej Alexia
Som det fremgår af tidligere svar fra mig, mener jeg ikke, at det er
unormalt med det gule vand.
Det er kun fordi du har din hvide baggrund, at det ses.
Hvis du havde haft f.eks. en blå eller grøn baggrund ville du ikke have
bemærket det. Vandet er jo ikke grumset, men fint gennemsigtigt.
Hilsen
Jørgen

Fra : Alexia

Dato : 31-10-04 11:28

okay, tak Jørgen :)
Hvis du har sagt det før må jeg ha overset det.. :)
Ha en dejlig søndag!

"Jørgen" <jjgas@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse

>>> Mvh

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 31-10-04 12:11

Hej Alexia

Hvis dit vand er gult på grund af træroden, så nyd det :)
Der er en masse gavnlige ting i den farve (hvis det kommer fra træroden).
Der er blandt andet stoffer der forstærke dine fisks immunforsvar, mindsker
stress og lign.
Sålænge dit vand er så klart som det er og dine fisk strutter af sundhed så
tag det helt roligt. Jeg har et lign akvarie. Det er et 200 liters akvarie
fyldt godt op med rødder. Jeg bruger det til maller og har aldrig haft
sygdom ellersvaghedstegn hos de fisk og de yngler som ind i h......
Og jeg skifter vand hveranden uge ca 30 % , detsværre aftager den gule farve
efterhånden så jeg skal nok snart ud og købe nye rødder :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : T.F. Jakobsen

Dato : 31-10-04 19:38

"Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> wrote in message news:<4184c83d$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Og jeg skifter vand hveranden uge ca 30 % , detsværre aftager den gule farve
> efterhånden så jeg skal nok snart ud og købe nye rødder :)

Det behøver du faktisk ikke, prøv at filtrerer over spagnum, det giver
samme effekt. Og så må jeg lige sige til dig at det er herligt at høre
om et rent malle akvarie! - gad vide om det kan gå i et køkken! tak
for ideen

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-10-04 13:13

Alexia wrote:
> [...]
>
> men jeg spørger hvad der kan være galt og det eneste jeg har fået afvide
> indtil videre er at jeg skal koge min plante??

Mindes ikke at have set at nogen ønsker at du skal koge din plante. Du
kunne evt. tage den af roden inden du koger roden.
Mvh
Ole

Fra : Alexia

Dato : 31-10-04 14:35

jamen folk bliver ved med at gi den skylden, og siger den skal koges, den
gule farve er først lige kommet for nylig så vil ikke give den skylden, og
nej, jeg kan ikke pille planten af for roden er vokset fast på den, så skal
jeg pille den af skal jeg koge den...

ville egentlig bare ønske at jeg aldrig ahvde nævnt den trærod...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-10-04 16:50

Alexia wrote:
> ville egentlig bare ønske at jeg aldrig ahvde nævnt den trærod...

Hvorfor ikke - ellers var der jo aldrig blevet gjort opmærksom på den mest
logiske mulighed.

Og - ja - der kan godt gå et par måneder før den er blødt så meget igennem,
at den afgiver farve.

Og planten kan sagtens pilles af - og vil hurtigt gro fast igen efter
operationen.

Men blæs dog på at vandet er lidt farvet - farvestoffer fra rødder og lign
er ikke farlige - og forsvinder efterhånden mere og mere ved hvert
vandskifte.

Fra : Alexia

Dato : 31-10-04 17:00

den har jo nok stået i vand mere end de 2 måneder.. da det jo er en
vandplante ...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-10-04 18:47

Alexia wrote:
> den har jo nok stået i vand mere end de 2 måneder.. da det jo er en
> vandplante ...

Det har måske også været gult - med en mørk baggrund ser man det ikke så
tydeligt...

Læs evt. også lidt om citatteknik på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - det gør altid folk mere
venligt stemte, når man følger netiketten, som du i det hele taget kan læse
meget om på www.usenet.dk.

Jan

Fra : Alexia

Dato : 31-10-04 19:09

kreativt, men den baggrund har været der hele tiden.. :)

jeg har ikke lyst til at læse om citat teknik, for jeg finder det personligt
irriterende at når folk laver indlæg skal man sidde og lede for at finde
stederne de har skrevet.. :)

men jeg forstår det ikke... hvis jeg skulle pille lanten af træroden vil jeg
jo flå rødderne fra den og den vil da ikke kunne sidde fast igen?

men lad det ligge... tak for hjælpen..

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-11-04 16:44

> [...]
jeg
> jo flå rødderne fra den og den vil da ikke kunne sidde fast igen?

Jeg mener, at man kan fjerne farven ved at filtrere over aktivt kul.