snegl i akvarium
Fra : Carsten Madsen

Dato : 26-10-04 16:50

Hej

Har lige købt mine første fisk i går

I dag har jeg opdaget en lille snegl i akvariet
se dk.binaer - under overskriften "snegl i akvarium"

Skader det at have sneglen, eller skal den op?

Mvh

Carsten

Fra : Lars Stigaard

Dato : 26-10-04 17:05

Hej
Snegle skader ikke i et akvarium og på en eller anden led er de sikkert
gode, at ha rent biologisk, da de æder af de overskydende næringsstoffer.
Men de formere sig som langt ind i H...... og i løbet af "no time" er de
over det hele og er en ren plage, så skyld dig at få den fætter op, og langt
væk fra din tank ;) ellers bliver dit næste spørgsmål, hvordan man kommer
af med dem :)

p.s din lille ven der, er ikke kommet med dine nye fisk , men med de planter
du har købt/fået

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Jørgen

Dato : 26-10-04 18:15

"Carsten Madsen" <camadsen.snabela@snabela.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> se dk.binaer - under overskriften "snegl i akvarium"
>
> Skader det at have sneglen, eller skal den op?

Hej Carsten
Ja her har du et typisk eksempel på hvor forskellige vi er her i dk.fritid
akvarium.
Mit svar til dig:
Snegle hører med til et naturligt indhold i vore akvarier.
De har en stor betydning i omsætningen af forskellige affaldstoffer.
Den snegl du viser på ruden er en nyttig snegl i bundlaget. Den "ventilerer"
bundlaget og gør absolut ingen skade.
Du skal virkeligt værne om den - det er det første tegn på naturligt og
sundt liv i dit system.
Hvis den forsøger at tage overhånd med formering, er det meget nemt at
regulere. Du skal blot anskaffe dig nogle smerlinger eller lignende. De vil
ikke udrydde, men regulere bestanden.
Hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Madsen

Dato : 26-10-04 21:09

> [...]
> regulere. Du skal blot anskaffe dig nogle smerlinger eller lignende. De
> vil ikke udrydde, men regulere bestanden.

Nu da der er så vidt forskellige forklaringer - hvad er så den rigtige?

(Vil lige sige at sneglen ikke sidder på ruden men på træroden...)

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 26-10-04 21:16

Jeg synes, at den påstand om, at snegle hører hjemme som en naturlig del i
vores akvarier, lige skal tages med et gram salt. De fleste akvarier er
relativt langt fra det naturlige miljø de fleste af vores fisk lever i, og
et akvarium uden snegle kører på ingen måde dårligere end hvis det er fyldt
med snegle - hvilke ofte er hvad der sker når man spotter den første snegl.
Om man så rent faktisk vil få noget ud af, at lade en smerling eller to
"holde bestanden nede" kan man så sætte spørgsmål tegn, da sneglene sikkert
vil blive udryddet eller holdt til et meget, meget lavt antal - og hvor er
den påstået virkning så henne???

Vh
Mikkel Munk