pumpevalg
Fra : NI

Dato : 24-10-04 15:52

Er helt ny i "branchen", så derfor,... Skal til at have et akvarie stillet
op, ca. 96 l, og mangler stort set kun en pumpe, men her er jeg lidt i
tvivl, hvad dette angår. Nogle steder har jeg set omtalt indvendige filtre,
men ilter de samtidig vandet? Er endvidere interesseret i at få nogle gode
forhandlerlinks i østjyllandsområdet, gerne Djursland. Netforhandlere har
også interesse.

Mvh Niels

Fra : Lars Stigaard

Dato : 24-10-04 17:12

Hej
køb en udvendig spandpumpe, den er godt nok "lidt" dyre end en indvendig,
men du bliver meget glader for spanden . husk du skal købe en der smider
min. 400 l/t rundet. eks. sådan en her
http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2222.html eller
http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2213.html. der er oxo Am-top en ny
billig pumpe der lige er kommet på market
http://www.akvariewest.dk/shop/AM-TOP.html den mindste ville være fin :)

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 24-10-04 18:45

"Lars Stigaard" <akva@wolverin.dANMARk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2213.html. der er oxo Am-top en ny
> billig pumpe der lige er kommet på market

Hvorfor skal den kunne smide 400 liter i timen , så ryger vandet igennem 4
gange på en time er det ikke for volsomt ?
Med venlig hilsen
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Annette Holm

Dato : 24-10-04 19:02

"NI" <hahaha@niib.dk> skrev i en meddelelse
> Er helt ny i "branchen", så derfor,... Skal til at have et akvarie stillet
> op, ca. 96 l,
..
> Mvh Niels
>
>Hej Niels.
Jeg syntes det lyder noget voldsomt.
Normalt siger man det halve vand i timen.
Det er sådan at der skabes bakterierne i filtret,
som er nødvendige for at kunne holde nitrit og nitrat, og amoniak,
ned på omkring 0,00.- 0,01
Og lad nu være med at fylde for mange fisk i inden, akvariumet,
har kørt mindst 3 uger,

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : John Jensen

Dato : 24-10-04 19:33

"Annette Holm" <ah@fjerndette.psh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Annette Sø Holm.
> www.bonnet-it.dk/annsholm
>

> Det med at cirkulere vandet 4 gange eller mere i timen er helt normalt
hvis man holder cichlider, men det
er jo nok ikke det der skal holdes i et 96 ltr. akvarie.

Jeg vil mene at med den akvariestørrellse så er det at skyde over målet med
et spandefilter, jeg ville købe et
indvendigt filter, - Eheim, Fluval ell.

Ring til Tonny AkvarieWest og hør hvilken han vil anbefale til din
akvariestørrelse & de fisk du planlægger at
sætte i. www.akvariewest.dk

Og ganske rigtigt som Annette skriver, så lad akvariet stå og køre med vand
i & filteret monteret i 2-3 uger
INDEN du sætter fisk i, derved når bakterierne at komme lidt i gang i
filteret inden fiskene kommer i, og du
spares for den ærgrelse det altid er når nyindkøbte fisk bliver syge & dør.

/ John

Fra : Annette Holm

Dato : 24-10-04 19:53

> [...]
> filteret inden fiskene kommer i, og du
> spares for den ærgrelse det altid er når nyindkøbte fisk bliver syge &

Jeg syntes han skal putte 2 fisk i der skal jo være noget til at lave
bakterierne.

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

www.bonnet-it.dk/annsholm

Fra : John Jensen

Dato : 24-10-04 20:59

> Jeg syntes han skal putte 2 fisk i der skal jo være noget til at lave
> bakterierne.
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Annette Sø Holm.

Jeg har de sidste gange brugt filterstarter / baktozym som jo er
bakteriekultur, således er
bakterierne podet ind i filteret fra starten af, men ganske rigtigt kan der
også startes med at
sætte et par fisk i som så afgiver nogle affaldsstoffer som bakterierne så
starter op på.

/ John

Fra : Annette Holm

Dato : 24-10-04 21:21

> [...]
> også startes med at
> sætte et par fisk i som så afgiver nogle affaldsstoffer som bakterierne så

men det tager jo også tid at starte op!
Syntes det må være hyggerligere, at have to fisk at kikke på end bare vand
og filterstart
)
--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Annette Holm

Dato : 24-10-04 21:24

PS.
filter start/ bakterier skal jo have nogle affaldsstoffer, at leve af,
ellers dør de så der skal jo et par fisk i under alle omstendigheder.
Slut her fra , det kan jo sagtens trækkes i lang drag det her .

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Jørgen

Dato : 24-10-04 20:24

Hej Niels
Jeg ville gerne starte med, at du fortæller lidt om, hvad du havde tænkt dig
skulle svømme i dit akvarie.
Det er meget vigtigt for at kunne give dig en seriøs vejledning.
Hilsen
Jørgen

Fra : NI

Dato : 24-10-04 21:44

"Jørgen" <jjgas@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dig
> skulle svømme i dit akvarie.
> Det er meget vigtigt for at kunne give dig en seriøs vejledning.

Jeg ved det faktisk ikke. Det hele er startet ved, at vi har en dreng på tre
år, som har en stor interesse i alt hvad der svømmer, så derfor har vi nu
besluttet os for at få lidt fisk. Det skal vel bare være nogle ganske alm.
fisk. Mht til pumpevalg, viste det sig at mine svigerforældre havde en
liggende på loftet. Den skal bare sænkes ned i vandet, og skulle kunne klare
akvarier op til 100 liter. De bakterier som der bliver nævnt i denne tråd,
hvad er det for noget. På fornævnte loft fandt vi også noget til at putte i
vandet, men det skulle efter sigende binde tungmetaller mm., er det sådan
nogle bakterier?

Mvh Niels

Fra : Annette Holm

Dato : 24-10-04 21:51

er det sådan
> nogle bakterier?
>
> Mvh Niels
Nej det er det ikke , det er meget svært at forklare!
og egentilig ikke, det er det der hedder bio balance i vandet!

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 24-10-04 22:43

Hej

Det der er tale om er nitrifikationsbakterier. De tager Nitrit som dannes af
affaldsstoffer fra fiskene og overskydende foder (balndt andet) og omdanner
det til nitrat. Der findes forskellige produkter til dette og jeg må
indrømme at jeg altid har troet at noget sådanne var fusk, men jeg lavede
for nyligt et forsøg med et 54 liters akvarier som jeg behandlede med noget
der hedder nitrivec fra sera. 24 timer senere puttede jeg 15 små ancistrus i
akvariet og 2 dage senere puttede jeg 40 små saulosi yngel i (virkelig små,
de var frigjort fra deres moder 4 dage forinden. Løbende foretog jeg test af
vandet og det har endnu ikke været i nærheden af et bare lidt farligt niveau
af nitrit. I fremtiden vil jeg nok benytte mig af det, hvis jeg da ikke lige
nøjes med at tage halvdelen af vandet fra et akvarie der allerede er oppe og
køre og dermed snuppe bakterier derfra :)
Undskyld jeg blandede mig, men synes lige jeg vil dele min mit eksperiment
med jer :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-10-04 03:27

Annette Holm wrote:
> er det sådan

Det mest anvendte "vandtilberedningsmiddel" er AquaSafe. Og AS har intet
med bakterier at gøre. Det _påstås_ at binde tungmetaller kemisk.

> Nej det er det ikke , det er meget svært at forklare!
> og egentilig ikke, det er det der hedder bio balance i vandet!

Du godeste! "noget til at putte i vandet" skulle være bio balance ?? Bio
balance må være slang for biologisk balance, right?
Biologisk balance i et system (akvarium, eks.) betyder at systemet
kører, i princippet i en uendelighed, uden andet indgreb end solens
påvirkning. Dvs ingen el (pumpe/varme), intet foder, intet vandskifte
o s v.
At akvarister og fabrikanter af akvaristisk snake-oil anvender udtrykket
når som helst og hvor som helst, ændrer intet på dette.

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Jens Jensen

Dato : 25-10-04 14:07

> [...]
> vandet, men det skulle efter sigende binde tungmetaller mm., er det sådan

Det der tales om er nitrogenkredsløbet. Kort fortalt, så kommer der ammoniak
(NH3) i dit akvarium fra fiskeekskrementer, foskefoder, plantedele og alt
andet, der kan rådne. Ammoniak er yderst giftigt for fiskene, og niveauet
vil stige efterhånden. Heldigvis findes der fra naturens side af en bakterie
kaldet nitrosomonas som kan omdanne ammoniak (NH3) til nitrit (NO2). Nitrit
er heller ikke så godt for fiskene, men der skal større mængder til, for at
slå fiskene ihjel. Heldet er med os igen. Der findes en anden bakterie
kaldet nitrobacter, som omdanner nitrit (NO2) til nitrat (NO3), der igen er
endnu mindre skadeligt for fiskene, og som planterne i øvrigt kan bruge.

Der er dem der siger, at man skal vente i 2-3 uger inden man skal tilsætte
fiskene, og jeg siger, at det er 2-3 ugers tidsspilde, for
nitrogenkredsløbet starter ikke førend man kommer fiskene i. Bakterierne
findes naturligt i vandet - bare i meget små mængder. I starten vil
NH3-niveauet stige fordi der ikke er ret mange bakterier til at omdanne det.
Hvis man starter med for mange fisk, vil niveauet stige til en dødelig
mængde inden bakterierne kan nå at omdanne det, derfor er det en god idé, at
starte med et færre antal fisk. Hvad det antal er helt nøjagtig ved jeg
ikke. Det afhænger jo af fiskenes og akvariet størrelse, og det kan være, at
det antal fisk man vil have i den sidste ende, ikke er for mange til at
starte med?! Nåh, men NH3 mængden vil stige, og på et tidspunkt er der så
mange bakterier, og de vil få has på ammoniak'en. Den faldende mængde
ammoniak vil give en stigende mængde nitrit, da der endnu ikke er så mange
bakterier til at omdanne nitri'en. Med tiden vil der være bakterier nok til
at få has på nitrit'en, og det vil være omdannet til nitrat, som man så kan
holde nede ved vandskift, eller hvis man er heldig med en masse planter.
Dette kredsløb eller cyklus kan være meget stressende for fiskene, hvor
ammoniak og nitrit topper inden omdannelse, og mange mennesker mister fisk
på den konto.

Det er en naturlig process, og jeg tror ikke på de produkter man kan købe,
som skulle ændre på det.

Fra : Annette

Dato : 26-10-04 13:05

Hej igen.

Godt skrevet Niels og Jens.
Jeg har jo som i kan se på min hjemmeside en koi dam,
og jeg har mistet mange koi' er! på bekostning af at mit filter ikke var
ordentlig i gang, med micro bakterierne,(brugte en formue på filter start,
men det starter jo ikke op på få døgn, det tager tid) og at nitrit værdien
har været alt for høje (den har været oppe på 1,00 mg/l) igennem en periode,
på 3-4 uger ! trods store vand skifte på op til 20.000l af gangen.
Koi'erne har fået varige men, og jeg mister sikker flere her i vinter.
Jeg vil bare sige med dette, at man skal lige væbne sig med lidt
tålmodighed, når man starter akvarium/havedamme op.
med venlig hilsen
Annette
www.bonnet-it.dk/annsholm

Ps. jeg har tre akvarier, men har ikke haft tid til at lave en akvarium side
endnu, men det kommer, med lidt held snart