7 kontra 13 polet stik på campingvognen!
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 24-10-04 16:00

Har lige købt ny campingvogn
Får den på tirsdag

Den er forsynet med 13 polet stik, og da "trækdyret" kun er forsynet med 7
polet, så får vi et adaptorstik med.

Men - er det rigtigt at ved brug af adaptoren, så mister vi den faste 12 V
spænding i vognen?

Jeg har set på Campingferie.dk at Würth laver en stikdåseløsning, med 7 -
såvel som 13 polet stikdåse. Jeg har søgt på Internet, men kan ikke finde en
forhandler.
Nogen der kan hjælpe?

Eller kan det bedre betale sig at skifte til 13 polet stik på bilen?

--

Med hilsen
Erik - Odense

Fra : Carsten Stage

Dato : 24-10-04 16:21

"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige købt ny campingvogn

Tillykke med det! Hvilken vogn er det? Hobbyen i din signatur?

> Men - er det rigtigt at ved brug af adaptoren, så mister vi den faste 12 V
> spænding i vognen?

Afhængigt af hvordan adaptoren er forbundet "internt", så er det set før...

> [...]
> såvel som 13 polet stikdåse. Jeg har søgt på Internet, men kan ikke finde

De fleste forhandlere af biltilbehør eller autoelektrikere burde kunne klare
det.

Jeg ville lave det (alternativt få det lavet) så bilen fik et 13-polet
Multicon monteret - forudsat at det er det som sidder på campingvognen - så
kan man både få det 13-polede stiks fordele og samtidig stadig bruge for
eksempel en trailer med det gamle 7-polede stik.

Hvis campingvognen er forsynet med det 13-polede Jäger stik, så ville jeg få
det samme monteret på bilen, og så bruge en adapter i de situationer, hvor
der er behov for at trække noget med det gamle 7-polede stik.

Se mere om stiktyperne på:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 25-10-04 09:54

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel..dk> wrote in message
> "Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke med det! Hvilken vogn er det? Hobbyen i din signatur?

Ja, det er. En 2005 model. Kom hjem fra Tyskland her i weekenden.

> De fleste forhandlere af biltilbehør eller autoelektrikere burde kunne
> klare det.

Oki, prøver at forhøre mig.

Tak for svaret.

Fra : phk

Dato : 24-10-04 16:38

> [...]

> polet, så får vi et adaptorstik med.
>
> Men - er det rigtigt at ved brug af adaptoren, så mister vi den faste 12 V

Campingvogntypen er afhængig af hvad der er nødvendigt. Nogle campingvogne
er tilsyneladende forsynet med 13-polet stik selv om det ikke er nødvendigt.

Har du strøm på det 7. stik på bilen? Det er det der normalt bruges til
tåbelys.

--
Per, Esbjerg

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 25-10-04 09:56

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> nødvendigt.
>
> Har du strøm på det 7. stik på bilen? Det er det der normalt bruges til

Ja, og det er monteret med afbryder!

Fra : phk

Dato : 25-10-04 12:26

> [...]
> nødvendigt.
>
> Har du strøm på det 7. stik på bilen? Det er det der normalt bruges til

Nja. Det er både godt og skidt. Det er selvfølgelig godt når man kommer til
syn. Men resten af året sidder knappen der og er en stor modstand for den
strøm der bliver brugt i campingvognen. De kontakter jeg har brugt er gået i
stykker efter nogle få år - så duer de ikke, og hvor tror du de går i
stykker?

Ikke foran en autotilbehørsforretning, i hvert fald :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Steen ?bel?e

Dato : 24-10-04 20:21

"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> wrote in message news:<grPed.2109$Xm1.733@news.get2net.dk>...
> [...]
> forhandler.
> Nogen der kan hjælpe?
>
> Eller kan det bedre betale sig at skifte til 13 polet stik på bilen?

Vi har tre vogne med 13 polet stik og adapter.
Vores 12 volts anlæg i cv-en virker stadi.

mvh
Steen

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 24-10-04 22:57

Erik M. Nielsen <406stopspam@tiscali.dk> skrev:
> [...]

Hej
På siden
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/trailerstik.htm
vises forbindelser til såvel 7- som 13-polede stik.
Under 13-pol er ben 9 benævnt "plus, strømforsyning"
og ben 10 "køleskab".
- Altså det er uden tvivl muligt, at få fast 12 Volt til CV'en.
Bemærk, hvis du vælger en adapter fra dit 7-polede stik, hvor der
er installeret 12 Volt til ben 54G, så SKAL de 12 Volt kunne
afbrydes i bilen aht. tit anden brug af ben 54G - eventuelt til
tågelygte på at andet påhængskøretøj end din CV.
Jeg vil foreslå, at de faste 12 Volt kun er til stede, når bilens
lader er i drift, normalt samme funktion som kørelys, for at undgå
afladning af bilens startbatteri under parkering.
Venlig hilsen
Mogens