Fremtidens campingplads
Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-04 20:18

Har lige været på 3 ugers campingtur i det sydvestlige USA.
Og konstaterer at alle campingpladser tilbyder 'full hook-up', hvilket vil
sige byvand, el og kloak ført helt frem på den enkelte standplads.
Den eneste gang, jeg har oplevet noget tilsvarende i Europa, var i år i
Sydtyrol på en plads i den lille by Aura, der ligger syd for Bozen.
Jeg er relativt ligeglad med kloakmuligheden, men hvor er vand og strøm helt
fremme en behagelighed. Når/hvis man så kombinerer med de 150 l. vand- og
spildevandstanke amerikanerne bruger, er der rigig god mening i det.
Og så gad jeg nok se den plads derovre, der tillod at byde på skallede 50 m2
pr plads.
Gad vide om vi vil se en tilsvarende udvikling herovre?

vh
Jan

Fra : Roy Øyan

Dato : 23-10-04 21:35

On Sat, 23 Oct 2004 21:17:45 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>pr plads.
>Gad vide om vi vil se en tilsvarende udvikling herovre?

Det er da begynt å bli standard på de beste (5 stjernes)
campingplasser i Sverige, har nå sett det (og bruk det selv...) de
siste 3 år.

Har som regel TV-kabel også. Men det kreves trykkregulator for å
kunne koble CV-vannintak til vann-posten, og det har ikke jeg men
det er alikavel praktisk med vann og avløp 5 meter fra vognen

--
Roy Øyan

Fra : HC

Dato : 24-10-04 08:53

Findes da også i lille Danmark

Hvidbjerg strand's komfort pladser som jeg lige har besøgt.
Vand, Afløb. El og kabel TV ved vogn

Feddet camping har også afløb og vand på deres komfort pladser

Min sommer plads nede i Italien har også det hele minus kabel TV
http://www.campingmediterraneo.it/ing/default2.asp

Mvh Hans

Fra : Arne Keller

Dato : 24-10-04 10:15

HC wrote:
> [...]
>
> Feddet camping har også afløb og vand på deres komfort pladser
>
> Min sommer plads nede i Italien har også det hele minus kabel TV

Det er lidt mere spændende hvornår Internet adgang bliver en naturlig
del af de services som en camping plads stiller til rådighed.

Se f.eks: http://www.scandic-hotels.dk/SiteHomePage

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-10-04 11:24

Arne Keller wrote:

> Det er lidt mere spændende hvornår Internet adgang bliver en naturlig
> del af de services som en camping plads stiller til rådighed.

Det findes da allerede her er et søgeresultat med pladser med adgang til
nettet http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=camp1

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 24-10-04 14:23

Alle de moderne instalationer, så som internet og mange andre unødvaendige
ydelser, som mange falder for, er jeg rimelig uinteressert i.
Der i mod mangler jeg tilbuddet om, at man i recceptionen kunne leje sig en
værdiopbevaringsbox, på samme måde som man har en bankboks.

Jeg tager ikke på camping for at sidde og glo TV eller sidde foran en
computer og jeg skal komme efter dig, Jeg bruger hovedsagelig campingvognen
som et soveværelse, og bare det er bad, toielt og opvaskemuligheder, er jeg
såmænd ret lige glad med alle de andre velsignelser, men som sagt, en
rceptionbygning, hvor man havde værdibokse man kunne leje, ville være
dejligt.

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 24-10-04 20:02

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message news:<417baca5$0$217$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> såmænd ret lige glad med alle de andre velsignelser, men som sagt, en
> rceptionbygning, hvor man havde værdibokse man kunne leje, ville være

Jeg er meget enig. Men jeg har ikke noget imod at der er mange "ting"
på en campingplads men jeg har noget imod at betale for alt gøglet og
tivoliet som skal være barnepigen for børnefamileier som ikke vil være
sammen med deres egne børn.
Jeg mener at man skulle kunne vælge eller fravælge internet,tv-stik og
alle de andre muligheder der dukker op, men man skal KUN betale for
det man bruger/vælger til!
En moderne vcampingplads skal kunne dække så mange forskellige behov
som overhovedet muligt, der er ikke EEN rigtig måde at campere på men
mange rigtige måder alt efter HVEM man er.

Der hvor jeg sætter grænsen er, hvor EEN aktivitet LARMER/OVERDØVER
alle andre muligheder på pladsen.

Venlig hilsen
verner

Fra : Harry

Dato : 24-10-04 11:13

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message news:<417aaf35$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Og konstaterer at alle campingpladser tilbyder 'full hook-up', hvilket vil
> sige byvand, el og kloak ført helt frem på den enkelte standplads.

Samme muligheder finder du på danske pladser i Topcamp og EliteCamp
kategorien.
Men ærlig talt, er vi ikke ved at bevæge os væk fra camping og
opretter derved mere sommerhuskvarterer under dække af campingpladser?
Campingreglementet er i forvejen ændret til at campinghytter nu må
indeholde både køkken, toilet og badeværelse - med det resultat at
hyttekvartererne skyder op som paddehatte på danske campingpladser.
Jeg siger ikke, at der ikke er behov for det. Det understreger bare
den polarisering i dansk campingliv, som er ved at finde sted. I den
ene ende har vi en række ferielande, som er langt mere end en
campingplads. I den anden ende har vi de campister, som ønsker mere
natur og ro. Og som vil tilbage til den mere "naturlige" form for
camping. Se artikler fra bl.a. Jyllands-Posten her:
http://www.backtonature.dk/skrevet/skrevet_om_btn.htm eller/og her:
http://www.campingferie.dk/h5_campingnyt/s/visnyhed.asp?nummer=1862
Det, der kan forundre mig er, at der er nogen modstridende holdninger
indenfor de "officielle" organisationer. Ikke mindst Skov- og
Naturstyrelsen, som forfægter standpunkter med at drive og oprette
campingpladser, der tager hensyn til naturen og i den anden ende - med
campingreglementet i hånden -modarbejder de mennesker, der gerne vil
drive en mindre campingplads i.f.b. med en bondegård, hvor man gerne
vil oprette en plads med med stærk forbindelse til et naturligt miljø.
Nærmiljø og naturlighed er blevet sorteper i spillet om den danske
natur, medens de store industrielt bedrevne campinglande får alle gode
kort på hånden.
Og så er det vist på tide at mene, at de polariserende (modstridende)
parter i får lige vilkår.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-10-04 08:44

Harry wrote:

> [...]
> Men ærlig talt, er vi ikke ved at bevæge os væk fra camping og
> opretter derved mere sommerhuskvarterer under dække af campingpladser?

Nu er jeg helt vild med folk, der vil have lov til på andres vegne at
definere, hvad der er hvad og hvad der ikke er det.
Jeg spurgte ikke fordi jeg havde en bestemt mening om, men blot for at høre
om udviklingen var den samme.
Jeg tror at vi har mange forskellige forventninger til hvad an god plads
byder på. Jeg er personligt fløjt-hamrende ligeglad med de forskellige
attraktioner, blot jeg har adgang til sammen med madammen at bevæge mig ud i
den nærliggende natur.
Jeg gider heller ikke deltage i øldrikkende rundkredsøvelser med de faste
indvånere, der mødes gang efter gang.
Men jeg er for rene baderum, aftrædelsestønder, der er så private at man
ikke kan hører hvad ham på nabotønden tænker. Og hvis vi havde pladser som
de amerikanske, tror jeg ikke jeg ville benytte fællesfaciliteterne
overhovedet. Jeg synes det er fedt at kunne tage bad i vognen - vel at mærke
uden at skulle slæbe armene lange ved først at hente og siden bringe vandet
tilbage til afløbet. Jeg vil skam også gerne have mit eget lokum - og her
mener jeg ikke et af de 'bette' plastic-no'en, der ses i en normal europæisk
vogn, men et rigtigt herrelokum med plads til at skifte mening. Jeg har
været på for mange ulækre sydeuropæiske aftrædelseshuse til at finde
romantikken i disse.

> Campingreglementet er i forvejen ændret til at campinghytter nu må
> indeholde både køkken, toilet og badeværelse - med det resultat at
> hyttekvartererne skyder op som paddehatte på danske campingpladser.

Jeg mener ikke hytter har en snus at lave på en campingplads, men hvis de er
med til at skaffe økonomi til pladsen, så for mig ingen alarm - bare jeg
ikke skal bo opad dem.

> http://www.backtonature.dk/skrevet/skrevet_om_btn.htm eller/og her:
> http://www.campingferie.dk/h5_campingnyt/s/visnyhed.asp?nummer=1862

I virkeligheden har jeg oplevet flere af de amerikanske pladser, der er
langt mere 'back-to-nature selvom der er hookup (nationalparkerne bl.a.).
Men selvfølgeligt ser man også den anden yderlighed, der vel mest af alt
minder om en hytteby for store blikbarakker (der under huden er et
mobilhome). De er meget grimme, men amerikanerne opfatter dem heller ikke
som campingpladser.
En anden ting, der slog mig derovre var, at alle pladser var udstyret med
bålsted. Det var meget hyggeligt at sidde en aften på en plads, hvor der var
tændt en hel stribe lejrbål - men mindes helt spejderdagene med korte bukser
og røglugt .

> [...]
> Nærmiljø og naturlighed er blevet sorteper i spillet om den danske
> natur, medens de store industrielt bedrevne campinglande får alle gode

Nej, det kan godt undre, at det er så svært at få tilladelse til nye
campingpladser, men at man i stedet åbenbart skal presses sammen på de store
superkommercielle pladser.

vh
Jan

Fra : Harry

Dato : 26-10-04 13:30

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message news:<417caf9d$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Jamen, så fik du jo svar. Jeg beklager, hvis du har fået opfattelsen
af at jeg ville pådutte dig eller nogen anden en bestemt campingform.
Men satte spørgsmålstegn ved nogle ting som en kommentar til en
campingmæssig udvikling, som du ligesom efterlyste. Du indikerede jo
med din overskrift "Fremtidens campingplads" at du havde en helt anden
holdning end den, du senere kommer frem med.
Jeg er i øvrigt enig med dine holdninger til hytter og campinglivet
generelt og finder også dine oplysninger om amerikanske campingforhold
meget interessante.
Lad mig så afsluttende rette en evt. misforståelse omkring klubben
"Back To Nature". Foreningens skabelse og klubbens eksplosive vækst er
netop et udtryk for den holdning, du giver til kende, den som
Karl-Heinz og tildels Verner kommer med. Klubben (
http://www.backtonature.dk )har bare indset at det ikke kan nytte at
stoppe udviklingen, også fordi man anerkender at der er andre behov og
netop derfor finder sammen for at hjælpe hinanden til alternativer,
hvor man ikke skal betale for noget, man ikke vil bruge. Og samtidig
finde mere natur , mere hygge og mindre gejl. Det sidste bifaldes
desværre ikke af Campingrådet.