Kan man stå på taget??
Fra : Frank

Dato : 01-10-04 16:22

Hej NG

Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

Fra : mullerman

Dato : 01-10-04 16:33

"Frank" <jetteogfrank@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej NG
>
> Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
> ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

Jeg skal ikke kunne give dig et endegyldigt svar, men da jeg var til Tour de
France her i sommers, der var der adskillige der stod/sad på taget af deres
campingvogn/autocamper

Martin

Fra : Hans Tyrrell

Dato : 01-10-04 16:59

Hej Frank
Nogle vogne, herunder nyere Hobby, kan man stå på taget af. Om man kan på
Adria generelt, er jeg ikke bekendt med men de billigere vogne kan må man
ikke.
Hvis jeg var dig ville jeg spørge hos forhandleren.

Hilsen Hans Tyrrell

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 01-10-04 17:12

> [...]
>
> Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
> ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

Jeg har spurgt min Adriaforhandler om det samme,- svaret var nej, så lad
hellere være!

Mvh
Henning

Fra : phk

Dato : 01-10-04 17:29

"Frank" <jetteogfrank@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej NG
>
> Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
> ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

Jeg havde Knaus fra 97 - den kunne man gå på taget af. Det var nemt at mærke
hvor man kunne gå, da taget var hårdt der hvor jeg gik og blød ved siden af.

Adria ... don´t know.

--
Per, Esbjerg

Fra : LS

Dato : 02-10-04 19:00

> Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
> ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

Aner det ikke, men jeg kravler op på vores solifer et par gange om året for
at vaske taget. Man kan som phk skriver mærke hvor man bør stå og hvor man
sikkert ikke bør stå.
Derudover gør jeg det på lunere dage så jeg kan gøre det med bare tæer.

Fra : Sten Bo

Dato : 03-10-04 08:28

LS wrote:

> [...]
> stå og hvor man sikkert ikke bør stå.
> Derudover gør jeg det på lunere dage så jeg kan gøre det med bare

Der mangler nogle personlige oplysninger, vægt, fodstørrelse og antal
ben.

Når jeg skal på taget, gammel skiffereternit, opfordrer jeg altid konen
til at bære mig, da jeg vejer lidt på den gale side 100 og hun stadig er
under. Der foreslås så straks guldstol, hvor knægten også kan inddrages,
så vægten fordeles bedre. Datteren skal så også til at gøre nytte ved
at holde værktøjskassen, så den ikke belaster mig. Der snakkes endda
om, at det med tiden kan blive nødvendigt at pille en dør af huset for
at inddrage flere bærere, f.eks mine spydige naboer...

Men man kan da lægge en stor, passende stærk plade ud som
arbejdsplatform eller, som når jeg højtryksrenser alger og smuds af
plastik trapetztaget over terrassen, et par alustiger til at fordele
vægten. (Pas på ridser!)

Jeg har set, at man kan få skræddersyet nogle aluprofil spærsæt til at
montere oven på CV taget og derefter lægge et ekstra tag 30 -40 cm over
taget på vognen. Dels får man et tæt tag, man får skygge - og slipper
regnens larm på taget - og altså også for rengøring. Hvis man savner
lyden af regnen kan man måske vælge blikplader - og sætte et vindue på
klem.

God søndag

Humoristisk hilsen

Fra : LS

Dato : 04-10-04 16:46

"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Der mangler nogle personlige oplysninger, > God søndag

Okay
Ganske humoristisk indslag. Jeg må dog være af de lidt mere tungnemme cv
ejere for den fes godtnok ikke sådan lige ind på lystavlen.
Den med stige på tværs er nok en god ide men den går sikkert ikke på en
solifer da du nok vil ødelægge aluskinnen.
God mandag

Fra : Sten Bo

Dato : 05-10-04 09:59

LS wrote:
> [...]
> Den med stige på tværs er nok en god ide men den går sikkert ikke på
> en solifer da du nok vil ødelægge aluskinnen.

Ja der var lidt molbo folklore over det indlæg.

Jeg har en CC og morer mig over besværet med at vaske - Det kan du
absolut ikke vide.

Jeg syns, at der der har været et lignende spørgsmål hvor man ville
arbjdepå tagvinduet og spekulerede på om der kunne ske skader på taget.
Derfor iden om en plade. En fordel med det ekstra tag er også at man kan
lave et godt udhæng på taget. Noget fastliggere burde overveje
Måske kunne de enda at prøve et stråtag der issolere og svaler på hede
dage..

Kan man eventuelt ikke bare stå på en god Wienerstige og bruge en børste
på skalft. Spanden med sæbevand hænges så - i bekvem højde - i en S krog
på siden af stigen. . Jeg har en tingest, fået foræret, til bilen,
hvor man kan koble en vandslange på skaftet, og har endda også noget
roterende børstehaløj til højtryksrenseren - (som jeg ikke mener bør
bruges på en alu CV) Har man en vogn i glasfiber er det måske en anden
sag.

Man bør _ikke_ vaske i sol - men helst i f.eks. støvregn. Hosk at skylle
sæben af inden den tørre ind. Hvis vognen, eller hvad som helst er
temmelig beskidt, skal man altid begynde nedefra, idet sæbenvandet
ellers render ned af de snavsede sider og kan danne striber der er
umulige at fjene. Tag kun el lille stykke af gangen og skyl ofte. Man
kan mærke med hånden på den afskyllede overfalde, om al sæben er skyllet
af. Glat. hvis det ikke er tilfældet. Der skal ofte børstes mens der
skylles for at få al sæben af. Især hvis du forfalder til brun sæbe .
der er meget stærkt. kan faktisk rense gamle indtørrede pensler, eller
et sammenbrændt komfur og bageplader. Stik en stv pensel ned i sæben og
efter nogle dage begynder hårene at falde af.

Hilsen Sten Bo

Beklager at min underfundighed var lidt for under. ;-(

Fra : LS

Dato : 05-10-04 20:25

> Jeg har en CC og morer mig over besværet med at vaske - Det kan du absolut
> ikke vide.

Næææ det kunne jeg jo godtnok ikke for der svigter min humor lidt. Jeg vil
hellere sidde på en stol og nyde resultatet og en ....
Vask er et nødvendigt onde.

> Noget fastliggere burde overveje

Jeps, evt. på siderne også

> Kan man eventuelt ikke bare stå på en god Wienerstige og bruge en børste
> på skalft. Spanden med sæbevand hænges så - i bekvem højde - i en S krog
> på siden af stigen.

Niks! Er prøvet. Prøvede derefter at lægge mig ned på køkkengulvet for at se
om det virkeligt var lettere at have gulvskrubben langs med gulvet og ikke i
en ordentlig stilling. Det var det ikke, så op på taget.

> Man kan mærke med hånden på den afskyllede overfalde, om al sæben er
> skyllet af.

Og hvordan vil du lige gøre det på midten af taget uden på det nærmeste at
kravle hen over det

> efter nogle dage begynder hårene at falde af.

Og hvad var så lige ideen

> Beklager at min underfundighed var lidt for under. ;-(

Er tilgivet, Jeg gider bare ikke gøre det besværligt når det kan gøres nemt

mvh
Lennart

Fra : Sten Bo

Dato : 06-10-04 10:27

LS wrote:
> [...]
>
> Næææ det kunne jeg jo godtnok ikke for der svigter min humor lidt.
> Jeg vil hellere sidde på en stol og nyde resultatet og en ....

Jammen jeg kan godt li at vaske og gøre rent. Men det er sommetider
svært at ta sig sammen, altid noget der afleder.

> Jeps, evt. på siderne også

Mosset ser altså også flot ud på et stråtag - og så -
Holdt med drilleriet - Jeg håber de er klar over, at det bare er
godmodigt. .

> [...]
> for at se om det virkeligt var lettere at have gulvskrubben langs med
> gulvet og ikke i en ordentlig stilling. Det var det ikke, så op på

Ja men dog. Der er da også højere stiger i landet. Ellers er der
liftudlejning. Som andet steds anført er taget sikkert meget glat i
sæbevand.
Pallerne lyder som en god ide. (Mange?) Der er måske også nogle der kan
finde et tag (venners CV) de kan nå fra. Og endelig er der på en tank i
her nærheden, også en lastbil og bus vask. Om det blir rent ved jeg
ikke, men passer din vogn ikke i størrelse med en lille bus. Man skal
vel spænde fra, men prøv hos ejeren af tanken om han garantere mod
skader. Antennen skal vel ned, og luftventiler gaskasse og døre tapes
med garfatape. 5 minnuter til at ta det grove.
Jeg vil selvfølgelig tjekke om borsterne er rene, at der ikke er olie og
sand på dem, men afskyr man at vaske cv, ku man komme i tvivl.

Med alle de CV vi har i landet, mærkeligt at man ikke tilbyder den
servise.?

> Og hvordan vil du lige gøre det på midten af taget uden på det
> nærmeste at kravle hen over det

Jo altså, man behøver vel ikke at aee hele taget over, stykke for
stykke, for at tjekke om sæben er væk. Er den ved en bestemt
fremgangsmåde væk der hvor man kan nå med et par stikprøver, er resten
vel i orden også. Selvfølgelig er der det med "helligdage", men man kan
ofte se, at vandet perler på en anden måde når al sæben er væk. ER der
sæbe, fordeler vandet sig i en tynd afspændt hinde der ligger over hele
overfladen. Nogle vaskemidler har måske et "plejemiddel" tilsat og så
kan det være svæere et afgøre.

Skal der males, tar man ofte en gang edikkesyre i "sidste" vandet, for
at neutralisere sæben og skyller så igen. Nu er det vistnok ikke alle
sæberester der betyder noget, men nogle typer, der ikke fjernes helt,
arbejder videre og ødelægger, matterer overfladen så skidtet efterhånden
får lettere ved at sætte sig.
Man vokser og pudser så mere og mere.

Jeg går ud fra, at midler der udtrykkelig nævnes til et bestemt brug har
en produktgaranti der dækker, hvis man følger anvisningerne og der
alligevel sker skader.

Man skal nok lige tænke sig om to gange inden man selv blander mogle
produkter sammen. Hvis man f.eks kommer bare to tre kopper soda i en
spand god stærk brun sæbevand - kan det, på 5 min få nogle malede
overflader til at koge op. B sæbe er også meget svær at skylle af igen.
Bedst med varmt vand. Omtales så grundigt, da brun sæbe er nævnt i et
andet indlæg. Nogle vil måske sige AHa den er billig i Aldi og gå i
gang. Udmærket - men pas lige på senvirkninger. Jeg kan også forestille
mig, at stærke sæbestrimer ned af vognsiderne kan gi grimme strimer ned
ad vinduerne. Og det kan i hvert fald ærge hende, der skal kikke ud.
Bliver nok husket i årevis.

> Og hvad var så lige ideen

Iden er, at man skal fjerne den inden alle hårene falder af. Når den
blir blød, er det nok - og så er almindelig rens og vask på tide.
-D - uden paraleller.

> Er tilgivet, Jeg gider bare ikke gøre det besværligt når det kan
> gøres nemt

Hva med den automatvask - eller prøv HT s garager, hvor vasker de? - en
flaske eller kasse øl for nogle tips på et stille tidspunkt baner ofte
vejen - De fleste er goe til et eller andet, bare de får lov.

Mvh Sten Bo

Fra : LS

Dato : 06-10-04 14:54

> Jammen jeg kan godt li at vaske og gøre rent. Men det er sommetider svært
> at ta sig sammen, altid noget der afleder.

Jeps! stolen

Som andet steds anført er taget sikkert meget glat i
> sæbevand.

Jeps!

>Der er måske også nogle der kan finde et tag (venners CV) de kan nå fra.

ROFL

>og luftventiler gaskasse og døre tapes
> med garfatape.

Jeg kører CV og sådan en er tæt men det kan du jo ikke vide

> Skal der males, tar man ofte en gang edikkesyre i "sidste" vandet, for at
> neutralisere sæben og skyller så igen.

Øøøhhhhhh! hvis der skal males bare fordi man har vasket vogn ville jeg nok
skifte vogn

> Iden er, at man skal fjerne den inden alle hårene falder af.

Åååhhh ja det plejer jeg selv at gøre og rigtigt, det virker

> Hva med den automatvask - eller prøv HT s garager, hvor vasker de? - en
> flaske eller kasse øl for nogle tips på et stille tidspunkt baner ofte
> vejen - De fleste er goe til et eller andet, bare de får lov.

Har overvejet men tør ikke
Venter indtil en en anden vover pelsen

mvh
Lennart

Fra : Sten Bo

Dato : 06-10-04 18:30

LS wrote:

> Jeg kører CV og sådan en er tæt men det kan du jo ikke vide

Tæt og tæt - der er vel nogle tvangsventiler man skal huske at lukke.

Pas på også på udluftningerne køl og varme og aircon. Sidder der ikke
også nogle indtag under vognen.

Der er nok forskel på tæt for regn, og tæt mod vaskemaskinen og tørrer.

Hvilket minder mig om det modsatte som jeg engang læste at et stort,
meget stort busselskab var begyndt at bruge når de skulle støvsuge i
busserne.

Man havde udviklet et par mega tanke/rum der blev holdt dels under
kraftigt vakuum og et passende overtryk og havde så udviklet nogle
kraftige harmonika koblinger der passede på siden busserne omkring
dørene.

Når der så kom en bus ind til rengøring, kørtes de 2 luftsluser på
plads, hvorefter personalet med et svups, tryk på en knap, kunne suge
bussen ren for glemte sager, sovende, tyggegummi, småpenge, tømme
askebærer og ikke mindst fjerne smuds på gulv og i alle kroge. Man havde
dog problemer med venylbetrækket på sæderne og måtte gå over til en
perforeret udgave så luften inde i sæderne kunne undslippe. Det viste
sig fordelagtigt, at overskumme snavsede overflader, da et par minutters
gennemtræk derefter efterlod en helt ren og tør bus.

Jeg kan desværre ikke huske hvilket blad, måned år artiklen blev bragt -
men mon ikke børnefamilier i CV kunne bruge noget lignende efter
ferierne.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 06-10-04 19:12

Sten Bo wrote:

Det var ikke lige sådan men kik på
http://www.robertsonairsystems.com/pr07.htm

Findes det, findes det i google.

Fra : Per H

Dato : 03-10-04 14:52

On Fri, 1 Oct 2004 17:21:36 +0200, "Frank" <jetteogfrank@get2net.dk>
skrev:

>Hej NG
>
>Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
>ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

måske. men jeg ville aldrig gøre det. tænk hvis den blev utæt langs
siderne, uden du opdagede det før vandskaden var kommet.

Kast du hellere en stige op siden.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Geo

Dato : 03-10-04 20:06

"Frank" <jetteogfrank@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej NG
>
> Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
> ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

Vores nabo er Falck-redder og hvert forår er de ude samle folk op, som lige
ville vaske campingvognens tag.
Den "sjoveste" var en ældre herre, som havde smurt hele vognnen ind i brun
sæbe (den var grøn af alger)
og da det havde siddet lidt, var kravlet op på taget i gummistøvler
Han overlevede, men hans skinneben stak ud igennem huden, da de hentede ham

Jeg har købt en langt skaft til børsten og et forlængerled til
højtryksbørsten. Så kan jeg stå på en almindelig trappestige
og vaske taget, uden at risikere hverken lemmer eller ridser på siden. Hvert
andet år får taget en god gang voks, som
jeg lægger på, stående på en stak EUR-paller og hvor jeg så læner mig ind
over. Det gør også vasken lettere

Hilsen
Georg

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 04-10-04 07:13

"Frank" <jetteogfrank@get2net.dk> skrev et indlæg
<6Ce7d.1342$uw1.97@news.get2net.dk>:

>Hej NG
>
>Kan man det? Når man vasker den f.eks? Eller kommer man den forkerte vej
>ind i vognen Vognen er en Adria fra 2003.

Vær opmærksom på at glasfiber eller lakerede/polerede flader bliver
glatte når de bliver våde - og MEGET glatte når der kommer sæbe på. Så
det er nok ikke så meget spørgsmålet om du kommer forkert ind i
vognen, men mere et spørgsmål om du lander blødt eller hårdt

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Ole L.

Dato : 05-10-04 19:57

Kravl for pokker da derop, og fortæl så os andre resultatet.