Mac vs. Win diskussioner: GAAB!!
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-01 16:50

Er jeg bare den eneste, som er træt af de evindelige Mac vs. Win
diskussioner, som ofte startes af Win-freaks i dk.edb.mac?

Det er håbløst at komme med nogen kommentarer, for Mac "er jo håbløst
opbygget, dybt ustabilt og halvhjertet opbygget". Og så er er "Windows 2000
langt det bedste til DTP". Yeah right!

Jeg håber faktisk, at de fleste Mac-brugere her i gruppen holder sig ude af
den igangværende diskussion, for så dør den vel snart ud...

--
René

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 14-05-01 16:54

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg håber faktisk, at de fleste Mac-brugere her i gruppen holder sig ude
> af den igangværende diskussion, for så dør den vel snart ud...

Point taken...

--
MVH Jonas

Who is General Failure and why is he reading my hard disk?
- Steven Wright

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-05-01 17:45

In article <Xns90A1B64738D89rfnaltavistanet@194.182.148.146>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Er jeg bare den eneste, som er træt af de evindelige Mac vs. Win
> diskussioner, som ofte startes af Win-freaks i dk.edb.mac?

Næh - det er en debat som slet ikke hører til her. Den hører hjemme i
dk.edb. Det er jo et emne som må forventes også at interesse brugere af
de øvrige dk.edb grupper.

Og det står i øvrigt _særdeles_ tydeligt i gruppens fundats.

At sådan en pølsepind kan give 60 indlæg på et par timer...
agurketiden har ramt os tidligt *s.

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-01 19:21

In article
<moof.immerfreundlich-19B62A.18445814052001@news.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> At sådan en pølsepind kan give 60 indlæg på et par timer...
> agurketiden har ramt os tidligt *s.

Å hva så. Sålænge niveauet er sobert, er det sguda ingen skade til.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-05-01 20:02

> Å hva så. Sålænge niveauet er sobert, er det sguda ingen skade til.

Jeg har da lært noget af denne, en hel del nyttige windows shortcuts som
kan bruges i det daglige. (nårh ja, og så lige at søge efter hjælp om
samme).

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-01 22:14

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote in

> Jeg har da lært noget af denne, en hel del nyttige windows shortcuts som
> kan bruges i det daglige. (nårh ja, og så lige at søge efter hjælp om
> samme).

Jeg må indrømme, at jeg også lærte en del shortcuts, som er nyttige i
øjeblikket, hvor jeg ikke har nogen Mac. Det ændrer dog ikke på, at tråden
generelt malplaceret her i gruppen.

--
René

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 14-05-01 20:38

Det var da et legitimt spørgsmål der startede debaten. Og det var da
også det rigtige sted at stille det.

MVH

Jakob H K

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-01 22:18

jaggehk@ofir.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote in

> Det var da et legitimt spørgsmål der startede debaten. Og det var da
> også det rigtige sted at stille det.

Det er helt korrekt, men den er nu kørt helt af sporet og en titel der
hedder "macos og winos" vil helt automatisk anspore en religionskrig, hvilke
vi har haft en del af her i gruppen.

Det virker som om, at ordet "mac" i gruppens navn tiltrækker hardcore
Windows-tilhængere, hvis eneste mål er at nedgøre Mac-brugere og Mac OS.
Hvor svært kan det være at acceptere, at folk har forskellige præferencer og
man vil til enhver tid synes, at ens foretrukne styresystem er det bedste...

--
René

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 14-05-01 22:29

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hvor svært kan det være at acceptere, at folk har forskellige præferencer og
> man vil til enhver tid synes, at ens foretrukne styresystem er det bedste...

Jeg er enig, men spørgerens udgangspunkt var faktisk positivt

Mac folk er heller ikke altid gode til at accepterer kritik af
platformen men du har da ret i at det hurtigt munder ud i en ufrugtbar
debat.

Hygge

Jakob H K

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-05-01 20:50

> Jeg er enig, men spørgerens udgangspunkt var faktisk positivt

Ja, det er jo det lidt uheldige ved det. Her var faktisk en Windows-bruger,
som fandt Mac'en så interessant, at han ville ofre 30.000 kr. på det.
Desværre kom der så en lidt for ivrig "kollega" ind fra sidelinien med 1000
gode grunde til at lade være.

> Mac folk er heller ikke altid gode til at accepterer kritik af
> platformen men du har da ret i at det hurtigt munder ud i en ufrugtbar
> debat.

Mac-brugere er hurtige til at hæve paraderne, men Windows-brugere er ikke
meget bedre. De lytter heller ikke og står fuldstændigt uforstående overfor,
at man bruger en anden platform end 95% af resten af computerverdenen.

--
René

Fra : Bouncer

Dato : 14-05-01 22:35

> Er jeg bare den eneste, som er træt af de evindelige >Mac vs. Win
diskussioner, som ofte startes af
>Win-freaks i dk.edb.mac?

De startes nu lige så tit af Mac freaks. men ellers enig på alle punkter.

>Det er håbløst at komme med nogen kommentarer, for Mac "er jo håbløst
> opbygget, dybt ustabilt og halvhjertet opbygget". Og så er er "Windows
2000
> langt det bedste til DTP". Yeah right!

Nu er du jo ikke en tand bedre. Du er sikkert inkarneret mac freak. men
forsøg på en ordentlig konfigureret win2000.
Den er også god, men om det er den bedste, er en smags sag.

´

Jag fatter ikke hvorfor folk ikke bare indser at der er klare fordele ved
begge os.
Jeg har et par pcére, og en skøn ti 500 PB.
Jeg vil for intet i verden undvære nogen af de 2 os´er.
Ens lidenskab, er en personlig sag.

jeg gør lige opmærksom på at jeg ikke vil skrive hvad mine meninger er om de
forskellige os´er
det er min holdning...

Nicolai !
Admin på begge !

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-01 00:44

>Jeg har et par pcére, og en skøn ti 500 PB.
>Jeg vil for intet i verden undvære nogen af de 2 os´er.
>Ens lidenskab, er en personlig sag.

Kan du ikke lige give mig din personlige vurderingaf PB 500 TI -
tastatur, chassis-holbarhed, skærm, batterilevetid ved normal brug
etc. ??

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : *nico*

Dato : 15-05-01 10:47

> Kan du ikke lige give mig din personlige vurderingaf PB 500 TI -
> tastatur, chassis-holbarhed, skærm, batterilevetid ved normal brug
> etc. ??

Det kan jeg da..

Den er kanon fed--- Det var min første tanke, og det er den stadig hver gang
jeg ser den- Designet er lækkert og meget Holdbart. Dog, der er altid et
dog. tastaturet er ikke det bedste, du kan mærke der er en fordybning i den
ene side, så hvis du skal bruge den stationært også, anbefa´ler jeg et Apple
pro tastatur til 499.
Mouse padden er "ok" men pas på hvor du har den anden hånd "den bliver
hurtigt forvirret og forstyrret" hvis den anden hold er i berøring med nogen
dele af kabinettet !

Skærmen er total lækker. Min 17" apple Colorsync har ikke fået strøm siden
jeg skiftede den gamle g3´er ud.
Widescreen formattet er og bliver nr 1 på mac. Den er krystalklar, og efter
min menning den bedste tft skærm til dato. "hvad jeg har set"

batteriet er ok.... DVD i godt og vel 2.5 - 3 timer..
Og ellers er jeg ikke løbet tøt endnu midt i noget...

Konklusion..

En hammer fed maskine, men køb et eksternt tastatur og mus ved siden af..

nicolai Pedersen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-01 16:47

>Konklusion..
>
>En hammer fed maskine, men køb et eksternt tastatur og mus ved siden af..
>
>nicolai Pedersen

Lyder ikke godt - for jeg skal under INGEN omstændigheder ud og give
30.000 plus for en bærbar - for så at måtte acceptere at jeg skal
bruge eksternt mus og tastatur - NOPE.

Men jeg har nu tappet en del (ca. 5 minutter) påPBG4TI i min lokale
Fredgård - og jeg kan godt lide tasttaturet (smag er personlig, og kan
kun debatteres IKKE diskuteres) - mousepad virkede OK på mig - jeg
brugte den dog kun i korte perioder.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-05-01 21:02

"Bouncer" <npe@mac.com> wrote in news:9dpiru$kcs$1@news.inet.tele.dk:

> De startes nu lige så tit af Mac freaks. men ellers enig på alle
> punkter.

Men hvis en Mac-bruger i dk.edb.mac starter en tråd med "Mac er det bedste",
så sker der nok ikke ret meget mere

> Nu er du jo ikke en tand bedre. Du er sikkert inkarneret mac freak. men
> forsøg på en ordentlig konfigureret win2000.
> Den er også god, men om det er den bedste, er en smags sag.

Jeg lægger ikke skjul på, at jeg synes Mac'en er min foretrukne platform og
derfor "den bedste" (IMHO).

Om jeg er "inkarneret" Mac-freak ved jeg nu ikke. Jeg har foretaget et valg,
som jeg er glad for, men ikke et endeligt valg. I øjeblikket har jeg f.eks.
ingen Mac, da jeg har solgt den og afventer et økonomisk pusterum, så der
bliver råd til en G4-maskine. I mellemtiden må jeg bruge min bambus PC'er,
der med 850 Mhz Athlon, 256 MB RAM, 80GB HD og Win200Prof ikke er sådan at
kimse ad. Det er en formidabel spillemaskine (det var mest det, den var købt
til) og den sparker r.. til alle Mac'er, når det kommer hastigheden på
nettet.

På mit arbejde (jeg er grafiker) har vi flere PC'ere, hvoraf det dog kun er
den ene, som er up-to-date. Det er en Pentium III 733 m. 512 MB RAM og
Win200Prof og den er edderbankende hurtig til langt det meste grafiske
arbejde; mange gange slår den da vores dual-G4 450 Mhz maskiner. Hastighed
er dog ikke altid alt og der er flere irriterende ting ved Windows (nogle er
dog bare anderledes arbejdsmetoder), som gør at jeg stadig foretrækker en
Mac til grafisk arbejde.

> [...]
> ved begge os.
> Jeg har et par pcére, og en skøn ti 500 PB.
> Jeg vil for intet i verden undvære nogen af de 2 os´er.

Jeg har set fordelen ved begge OS'er. Jeg har endda en PC'er med SuSE Linux
stående, men jeg er stadig ved at lære at betjene den. Den skulle gerne
blive en velfungerende Mail- og FTP-server en dag.

> jeg gør lige opmærksom på at jeg ikke vil skrive hvad mine meninger er
> om de forskellige os´er
> det er min holdning...

Et klogt valg!

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-01 00:58

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Er jeg bare den eneste, som er træt af de evindelige Mac vs. Win
> diskussioner, som ofte startes af Win-freaks i dk.edb.mac?

Jeg er ikke træt af at diskutere fordele / ulemper ved Mac og Win baserede
computere, men det _JEG_ er træt af, er, at lynhurtig er der et par stykker
eller 10, der meget hurtig får det egentlige diskussionsoplæg drejet mindst
360 grader, - altså så duskussionen bliver 100% afsporet!

> Det er håbløst at komme med nogen kommentarer, for Mac "er jo håbløst
> opbygget, dybt ustabilt og halvhjertet opbygget". Og så er er "Windows 2000
> langt det bedste til DTP". Yeah right!

- Jamen dog, René... - Er du nu også ved at forlade den 'synkende
frugtbåd'...? -)

> Jeg håber faktisk, at de fleste Mac-brugere her i gruppen holder sig ude af
> den igangværende diskussion, for så dør den vel snart ud...

Faktisk startede den her diskussion med, at en person, der kalder sig Dr.
Ralph stillede et par konkrete og seriøse spørgsmål, da han tilsyneladende er
stærkt interesseret i at købe en PowerBook Titanium....

Og når en inkarneret Wintelbruger stiller et sådant spørgsmål på den måde, det
blev stillet på, - ja, så forventer både jeg - og ikke mindst ham, at der også
kommer seriøse svar på de spørgsmål.

Jeg kender indtil flere inkarnerede Wintelbrugere, der har begyndt deres Mac
kendskab på den måde med at stille både logiske og indimellem også dumme
spørgsmål, - men som senere er blevet lige så inkarnerede Mac brugere, - som
de før var Win brugere.

Men "Min far er større end din far" argumenterne - eller retteree
børnehaveslagsmålene kan jeg - og nok de fleste her i gruppen - godt undvære!
Så med lidt seriøsitet i svarene kunne det jo sagtens være, at fx. Dr. Ralph
vil være én af dem, der bliver knap så inkarnerede, når han nu finder ud af,
at Mac har sine fortrin i mange - for ikke at sige de fleste tilfælde -
fremfor Wintels.

Så giv da manden nogle seriøse svar!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-05-01 21:08

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> et par stykker eller 10, der meget hurtig får det egentlige
> diskussionsoplæg drejet mindst 360 grader, - altså så duskussionen

Helt enig!

> - Jamen dog, René... - Er du nu også ved at forlade den 'synkende
> frugtbåd'...? -)

Hmm... der skulle måske have været en smiley der. Jeg var _dybt_ sarkastisk!

> [...]
> Dr. Ralph stillede et par konkrete og seriøse spørgsmål, da han
> tilsyneladende er stærkt interesseret i at købe en PowerBook

Jeg skulle nok havde gjort det tydeligere, at jeg henviste til Jesper K.,
der hurtigt fik afsporet tråden. "Dr. Ralp" virker som en noget mere åben
person, der er villigt til at ofre $$$ på Mac'en.

> Så giv da manden nogle seriøse svar!

Det ville jeg meget gerne, men da jeg så tråden for første gang, så var der
allerede over 10 indlæg med negative bemærkninger om Mac'en og det gad jeg
simpelthen ikke blande mig i.

--
René

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-01 00:55

>Er jeg bare den eneste, som er træt af de evindelige Mac vs. Win
>diskussioner, som ofte startes af Win-freaks i dk.edb.mac?

Altså nu må du give mig en chance.
Jeg er grvet win bruger- og overvejer at købe mig over en powerbook
TI, som jeg så skal anvende sammen med min stationære PC.
Som TOTAL novice udi mac stillede jeg nogle ganske harmløse spørsmål -
som jeg iøvrigt på fornemste vis har fået fin respons på - tak for det

Jeg gjorde tydelig opmærksom på, at dette indlæg ikke var ment som et
opgør mellem win og mac - derfor hed mit idlæg IKKE win vs. mac, men
derimod winos & macos - der er en væsentlig forskel.
Og så passer ordvalget jo på mig - jeg skal jo netop have macos på min
notebook og winos hjemme - og gerne kunne udveksle filer imellem de to
systemer. Hvis ikke dette er det rigtige forum for et sådant spørgsmål
- så fortæl mig venligst hvad der skulle være det ?

Til min store forbavselse var der over 150 nye indlæg i dk.edb.mac, da
jeg åbnede op for gruppen. At de 140 skulle være reaktioner på mit
indlæg gjorde mig mildest talt overrasket- men nu har jeg slavisk læst
mig igennem de fleste - og kun i 2 indlæg er der antydninger af
fjendskab i tonen og holdningen - resten er holdt i sobert
konkurrencedygtigt sprog - og jeg har faktisk lært en del genveje -
selv 2 til windows, som jeg havde glemt at bruge i lang tid.

Så pak venligst fordommen mod sådanne indlæg væk- for indlæg af en
sådan type er da kun gode og med til at krydre indholdet af en NG, og
de vil være der sålænge mac og win lever side om side.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-05-01 21:13

Dr. Ralph <dr.ralph@remove.mail.com> wrote in

> [...]
> Som TOTAL novice udi mac stillede jeg nogle ganske harmløse spørsmål -
> som jeg iøvrigt på fornemste vis har fået fin respons på - tak for det

[snip]

> Så pak venligst fordommen mod sådanne indlæg væk- for indlæg af en
> sådan type er da kun gode og med til at krydre indholdet af en NG, og
> de vil være der sålænge mac og win lever side om side.

Jeg har bestemt ikke noget imod dit oprindelige indlæg og du lyder som sagt
som en åbentsinde person, som har krav på en ordentlig behandling.

Det var nu mere trådens udvikling til en god gang tilsvining af Mac'en, som
jeg protesterede imod. At der så dukkede et par gode Windows-shortcuts op
undervejs, var jo vældigt rart.

Det er så sandeligt muligt at have både Mac og Windows på sine egne
maskiner; det har jeg selv... normalt. Lige nu har jeg faktisk kun en PC'er,
men når jeg får en Mac igen, så kommer den også til at snakke fint sammen
med PC'eren.

--
René