Adsl max 8 megabit ?
Fra : Olesen

Dato : 15-10-04 15:37

Lysleder eller kabel ?

Maximal hastighed via ADSL er 8 mbit/sek.,
og hvor man idag til billige penge kan få en 4 mbit forbindelse,
så har teknikken vel udspillet sin rolle om 2-3 år ?

Er det så NESA vi skal være internetkunde hos,
istedet for TDC ?

Hvad med webspeed, som kører
via kabel-tv nettet ?

http://www.jp.dk/bors/artikel:aid=2668724/

Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-10-04 15:42

Olesen wrote:

> Lysleder eller kabel ?

En lysleder ligger i et kabel...

> Maximal hastighed via ADSL er 8 mbit/sek.,
> og hvor man idag til billige penge kan få en 4 mbit forbindelse,
> så har teknikken vel udspillet sin rolle om 2-3 år ?

Det er nok en noget forhastet slutning. Spørgsmålet er, hvorvidt det er
nødvendigt med mere båndbredde end dsl kan levere -- og hvor let det
mon er at udvikle systemer der kan bundle et antal dsl-forbindelser (de
findes allerede, men ikke helt som man nok ville lave dem til større
udrulninger).

--
Niels Callesøe - dk pfy

http://bash.org/GODvsBUSH.gif - Any questions?

Fra : Jacob Andersen

Dato : 15-10-04 17:09

Olesen wrote:
> http://www.jp.dk/bors/artikel:aid=2668724/

Virker som et underligt citat fra Torben Rune

"- TDC har det problem, at adsl-teknologien ikke kan presses op over
otte megabit per sekund. Det vil forbrugerne finde langsomt om fire til
fem år, siger analytiker Torben Rune fra konsulentbureauet Netplan til
Ingeniøren."

En ting er at JP kunne lave sådan en konklusion på det, men Torben Rune
bør da vide at der er givet grønt lys fra TDC om udrulning af ADSL2+,
som giver højere hastighed en ADSL som der bliver benyttet i dag.
(Ja sjovt nok kan TDC selv bestemme hvornår andre udbydere må konkurrere
med dem på kobbernettet. Men det løb er jo kørt, tak stat.)

Der er flere forskellige DSL teknologier som giver adgang til hurtigere

Så må vi se om Cybercity får hel med at få TDC til også at åbne for VDSL.

Jacob Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 15-10-04 18:59

> [...]
> siger analytiker Torben Rune fra konsulentbureauet Netplan til Ingeniøren."

Ingen nævner Udsl der er klar om et par år med hastigheder på op til 200mbit.

Fra : Olesen

Dato : 15-10-04 21:02

"Nicolai" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse
Ingeniøren."

> Ingen nævner Udsl der er klar om et par år med hastigheder på op til
200mbit.

Via alm. telefonkobber ?

Sært vi har levet med så dårlig telefon-talekvalitet
i så mange år så )

Fra : Nicolai

Dato : 15-10-04 21:44

> 200mbit.
>
> Via alm. telefonkobber ?
Ja.

> Sært vi har levet med så dårlig telefon-talekvalitet
> i så mange år så )
Ja.

Fra : Nicolai

Dato : 15-10-04 21:45

http://news.zdnet.com/2100-9584_22-5233224.html

Fra : -=Madsen=-

Dato : 18-10-04 18:48

Cybercity investerer i ny bredbånds-teknologi
Telekommunikation: Internet-udbyderen Cybercity investerer i ny
teknologi, som skal gøre selskabet i stand til at levere
bredbånds-forbindelser med op til 50 Mbit/s.

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19631

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 19-10-04 14:15

Nicolai wrote:

> http://news.zdnet.com/2100-9584_22-5233224.html

Weeee..... Max 800 meter til centralen...

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk

Fra : :-\) Jens

Dato : 27-10-04 23:01

"Jeppe Uhd" <nnewsnospam@nx.dk> skrev i en meddelelse

> Weeee..... Max 800 meter til centralen...

TDC er ved at lægge fiber ned. Det er for at etablere "undercentraler"
tættere på kunden, så afstanden fra kunden fremover ikke behøver at være så
lang til centralen.

Jens

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 19-10-04 20:41

On Fri, 15 Oct 2004 20:59:15 +0200, Nicolai wrote:

> Ingen nævner Udsl der er klar om et par år med hastigheder på op til
> 200mbit.

Heller ingen nævner, at der i tiden arbejdes på (jeg kan dog ikke lige
huske, hvilket firma det er) at lave en boks til at sætte i enden af en
lysleder i hjemmet og tilbyder 10 Gbit og sikkert kan være på markedet om
ca. 5 år.

Nu regner jeg med, at jeg efter endt uddannelse skal ud og hjælpe med at
planlægge udrulningen af FTTH, så farvet det er jeg, men jeg vil stadig
mene følgende:

Kobber er en død teknologi - fiberen er det eneste, der kan levere nok
båndbredde i fremtiden....

Og så er jeg ligeglad med, at nogen siger, at det kan komme op på 200 Mbit
20cm fra centralen eller hvad har vi - lysleder kan nemt række 10
kilometer eller mere uden aktivt udstyr eller fald i hastighed.

Der er selvfølgelig nogle, der skal hoste op med det tocifrede
milliardbeløb, det kommer til at koste at rulle fibrene ud, men det er en
anden sag.

Mvh.
Jens Åge
Forhåbentlig civilingeniør til næste sommer

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-10-04 21:00

Jens Aage Holm <boost@get2net.dk> wrote:

> Kobber er en død teknologi - fiberen er det eneste, der kan levere
> nok båndbredde i fremtiden....

[klip]

> Der er selvfølgelig nogle, der skal hoste op med det tocifrede
> milliardbeløb, det kommer til at koste at rulle fibrene ud, men det
> er en anden sag.

Ja, det er en ikke helt uvæsentlig detalje...
Specielt hvis "kunderne" ikke vil

--
Jesper Lund

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 19-10-04 21:38

On Tue, 19 Oct 2004 23:00:07 +0200, Jesper Lund wrote:

> [klip]

> Ja, det er en ikke helt uvæsentlig detalje... Specielt hvis "kunderne"
> ikke vil

Selve den fysiske infrastruktur skulle gerne kunne holde i 20-40 år efter
hvem man spørger og så er der jo lige pludselig gode muligheder for at
tjene nogle penge.

Mht. kunderne så er det vel et spørgsmål om at få dem overbevist om at de
ikke kan undvære det ved at få puttet nogle services på som trækker noget
mere - f.eks. en HD-TV stream á 50 Mbit til både far, mor og tre børn.

Det jeg gerne vil frem til er at alle de xDSL krumspring kun er en
midlertidig løsning indtil der ligger en fiber.

Men om ikke andet så har jeg somend masser af tid til at vente - det tager
jo også lidt tid at få udrulningen af fiberne planlagt ordentligt så det
ikke bliver unødigt dyrt.

Desuden mener elselskaberne og andre deres satsning seriøst - de har efter
min viden bare endnu ikke ekspertise nok til for alvor at komme igang -
men det skal nok komme.

JÅH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-04 21:34

Jens Aage Holm skrev:

>20cm fra centralen eller hvad har vi - lysleder kan nemt række 10
>kilometer eller mere uden aktivt udstyr eller fald i hastighed.

Hvad koster udstyret på klientsiden?

--
Bertel

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 19-10-04 22:01

On Tue, 19 Oct 2004 23:34:19 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad koster udstyret på klientsiden?

Det må jeg så ærligt indrømme at jeg ikke ved - men det er ihvertfald
dyrere end et ADSL modem.
Priser på sådan noget er ikke noget der hænger frit fremme nogen steder -
man skal nok helst stå og vifte med nogle penge hvis man vil have noget
konkret at vide.

Men mon ikke at det bliver billigere med tiden - det plejer det jo at
blive.
Dog er der ingen tvivl om at prisen for det aktive udstyr i begge ender i
lang tid vil være en væsentlig faktor til at det ikke går rigtigt hurtigt
med at få nogen koblet op - det regner man vist også med en 5 års
afskrivning på så her skal det gå lidt hurtigere med at få nogle penge i
kassen.

Problemet er selvfølgelig også at der ikke er fordele/merværdi nok i
muligheder teknologien bringer til at det virker som en god ide at skifte
fra de eksisterende teknologier.

JÅH

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-10-04 06:59

Jens Aage Holm <boost@get2net.dk> writes:
>Problemet er selvfølgelig også at der ikke er fordele/merværdi nok i
>muligheder teknologien bringer til at det virker som en god ide at skifte
>fra de eksisterende teknologier.

Præcis. Fiber er en løsning på et problem, der ikke findes. Det vil
nok ændre sig om 10-15 år, når der er fiber overalt. For så længe
infrastrukturen ikke er der, vil der ikke være kunder nok til, at
bredbåndstjenester kan tjene penge.

Samtidig er der kapacitetsudfordringen alle steder: internettrafik
bliver ikke billigere i samme hast som infrastruktur kan rulles ud.
Man kan sagtens sælge en fiberbaseret "ADSL", men familien Danmark
har ikke råd til at købe en 100 Mbps internetforbindelse, hvor der
vitterligt er 100 Mbps til rådighed.

Uanset hvad vil familien altså - som det ser ud nu - spilde ganske
mange penge på at få lagt fiber ind og købe termineringsudstyr...
blot for at få en ADSL-forbindelse.

En anden udfordring er kapacitet i transmissionsnettet. Hvis hver
hussstand skal have fire streams à 50 Mbps, skal "nogen" have den
samlede kapacitet på 2 millioner * 50 Mbps. Ikke blot i fiber men
også på server-siden. Fremtiden hedder nok ikke "Near Video on
Demand" men ægte VoD. At naboens stream gik i gang for 20 sekunder
siden, kan jeg ikke bruge til noget. Jeg vil se film *NU*, og jeg
vil se den fra starten af.

Så jo, der skal nok blive brug for fiber engang. Men det ligger
et stykke ud i fremtiden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-10-04 07:42

I dk.edb.internet.udbydere, skrev Klaus Ellegaard:
> Uanset hvad vil familien altså - som det ser ud nu - spilde ganske
> mange penge på at få lagt fiber ind og købe termineringsudstyr...
> blot for at få en ADSL-forbindelse.

Det vil jeg give dig ret i. Men som det ser ud nu, så kan man også se at
omkostningerne for at have en ADSL forbindelse stort set er de samme
uanset forbindelseshastighed.
256/128 Kbit/s -> 339 kr.
2048/128 Kbit/s -> 429 kr.

Deraf kunne man (måske naivt) konkludere at det i øjeblikket ikke er
trafikudgifterne og infrastruktur udgifterne (netværket) der er dominerende
for prisen på ADSL forbindelser, men derimod adgangen til slut-kunden.
Alene det, at have et alternativ på dette punkt, vil give øget
konkurrence.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-10-04 07:48

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:
> [...]
>for prisen på ADSL forbindelser, men derimod adgangen til slut-kunden.
>Alene det, at have et alternativ på dette punkt, vil give øget

Jep. Men det er småt med konkurrencen i forhold til ADSL.

NESA tager 3495 kr i oprettelse og 395 kr om måneden for adgang
til fiberen. Derudover skal du så købe en internetforbindelse.

Så allerede før du har købt internetforbindelsen, er fiberen
blevet dyrere end den samlede ADSL-løsning med Internet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-10-04 07:52

I dk.edb.internet.udbydere, skrev Klaus Ellegaard:

> Jep. Men det er småt med konkurrencen i forhold til ADSL.

Samlet set, så ja. Men lokalt er bydelsnet da ved at være meget godt
med:

http://www.frederiksbergnet.info/ -> Frederiksberg
http://www.parknet.dk/ -> Ydre Nørrebro
http://www.firkantnet.dk/ -> Indre Nørrebro
etc. etc.

+ dem der er kablet af tidligere kabelnettet kunder.

> NESA tager 3495 kr i oprettelse og 395 kr om måneden for adgang
> til fiberen. Derudover skal du så købe en internetforbindelse.

Til indgang i lokalnet, vil dette kunne blive en meget godt deal.

> Så allerede før du har købt internetforbindelsen, er fiberen
> blevet dyrere end den samlede ADSL-løsning med Internet.

Set for den enkelte forbruger.. ja.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-10-04 08:06

>Samlet set, så ja. Men lokalt er bydelsnet da ved at være meget godt
>med:

Oh ja, men det er to forskellige fremtidsperspektiver.

NESA og venner sælger jo FTTH (Fiber to the Home), mens de andre
laver lavhastigheds-lokalnet.

Fiberideen er jo, at hver husstand skal kunne få 5 VoD-streams
à 50 Mbps hver og stadig have masser af plads til at surfe.

Det er ingen af de "små" løsninger gearet til. Det er et udmærket
mellemprodukt, men det er ikke fremtidssikret i nær samme grad
som dark fiber.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-10-04 08:19

I dk.edb.internet.udbydere, skrev Klaus Ellegaard:

> Oh ja, men det er to forskellige fremtidsperspektiver.
>
> NESA og venner sælger jo FTTH (Fiber to the Home), mens de andre
> laver lavhastigheds-lokalnet.

Ja, det bliver spændende at se hvad der sker.

> Fiberideen er jo, at hver husstand skal kunne få 5 VoD-streams
> à 50 Mbps hver og stadig have masser af plads til at surfe.

Nu tror jeg ikke på en revolution "over night".. men nærmere på at
hastighederne og forbindelsestyperne løbende udvikler sig i den rigtige
retning og ovenstående så en dag bliver muligt. Lidt ligesom IP-telefoni
lige er blevet en realitet for de fleste ADSL brugere fra at have været
løs snak i nogle år.

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 20-10-04 20:45

On Wed, 20 Oct 2004 09:48:20 +0200, Klaus Ellegaard wrote:

<snip>
> [...]
>
> Så allerede før du har købt internetforbindelsen, er fiberen blevet
> dyrere end den samlede ADSL-løsning med Internet.

Nu skal man huske at det gerne skulle være både internet, telefon og
kabeltv der kommer ind gennem fiberen så det er en lidt forkert
sammenligning.

Men korrekt - det er dyrt at være early adopter.

JÅH

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-10-04 08:16

klausellegaard@msn.com (Klaus Ellegaard) writes:

> [...]
> Demand" men ægte VoD. At naboens stream gik i gang for 20 sekunder
> siden, kan jeg ikke bruge til noget. Jeg vil se film *NU*, og jeg

Åh jo, men rigtig meget af den båndbreddeudfordring kan jo løses ved
lidt intelligent hierarkisk cache-struktur.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-10-04 08:58

On 2004-10-20, Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Åh jo, men rigtig meget af den båndbreddeudfordring kan jo løses ved
> lidt intelligent hierarkisk cache-struktur.

Mmmmm, tilstand i nettet.

$$$$$$

--
Andreas Plesner Jacobsen | Interchangeable parts won't.