Grafikkort til Shuttle XPC?
Fra : Claus Jensen

Dato : 29-10-04 17:26

Jeg vil høre om der er nogle der har erfaringer med grafikkort til Shuttles
XPC'er.
Pga. den trænge plads ved AGP porten er jeg i tvivl om hvad jeg skal gå
efter.
Er der plads? Desuden er støjen naturligvis en faktor.

Efter at gennemgået indlæg fra oktober lyder det til at jeg skal gå efter
noget lignende det her:
HIS Excalibur Radeon 9800 PRO IceQ
eller evt
Club-3D GeForce FX 5900XT med NV Silencer 3?

Lyder det ikke nogenlunde fornuftigt? Eller kan de ikke med shuttle?

Som altid tak for ethvert svar/indlæg

Claus

Fra : asap

Dato : 29-10-04 22:33

> [...]
> HIS Excalibur Radeon 9800 PRO IceQ
> eller evt
> Club-3D GeForce FX 5900XT med NV Silencer 3?

De kan normalt ikke være i en Shuttle uden du skærer i siden - hvilket vel
egentligt ikke er meningen... Jeg har selv et R9600XT med "normal" størrelse
køler på. Det kan lige være der. En bekendt har Zalman ZM-80 heatpipe køler
i sin Shuttle. Han har skåret hul så den rager uden for. Ikke pænt men det
giver god og stille køling.

Se de sidste linier i denne test:
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1477

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-10-04 09:46

"Claus Jensen" <clj@phaseone.dk> wrote in

> Er der plads? Desuden er støjen naturligvis en faktor.

Der er ikke plads i en Shuttle til ICEQ o.l. - desværre. Jeg har selv en
Shuttle og af samme årsag valgte jeg et Radeon 9600 med passiv køling - man
kan stadig spille, men det bliver ikke nogen vild spillemaskine med sådan
et.

Problemet med en Shuttle i forhold til ICEQ er at selvom der både er en PCI
og en AGP sokkel (i de fleste Shuttles), så har Shuttle valgt at placere
AGP-soklen som den yderste sokkel - altså længst væk fra CPU'en, af
varmehensyn.

Så hvor man i et standardkabinet har følgende layout
(Hvis det ser rigtig ringe ud, så skift til en monospace font, så kan i se
hvad det forestiller (alternativt kopier og paste ind i notepad, så kan
i også se det))

------------ Kabinetloft
*******
* PSU *
*******
*******
* CPU *
*******
====== AGP (Grafikkortmed ICQ køler)
====== PCI (Optaget af ICEQ-blæser)
====== PCI
====== ...
------------ Kabinetgulv

Så har man i Shuttle's dette layout
------------ Kabinetvæg
** PSU **
*******
* CPU *
*******
====== PCI
====== AGP
------------ Kabinetvæg

Så der er meget lidt plads oven på GPU'en i en Shuttle i forhold til siden
af kabinettet - og derfor er der desværre ikke plads til ICEQ o.l.

Det var ikke noget jeg var specielt opmærksom på da jeg i sin tid købte en
Shuttle, men hvis jeg skal købe en lignende igen vil jeg lige overveje det
en ekstra gang - eller om der er alternativer med et mere passende
bundkortlayout i forhold til køling af grafikkort.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Claus Jensen

Dato : 30-10-04 15:02

Tak for svarene

Jeg overvejede heller ikke placering af AGP porten da jeg købte Shuttle.
Men jeg regnede heller ikke med at den skulle have et spille monster.
Tiden er dog løbet fra GF4 onboard... Så det må noget bedre i.

Jeg kan se på denne test af NV Silencer 3
(http://www.tweak.dk/tests2.php?id=448) at den også vil fylde for meget.
Så konklusionen må være at jeg har valget mellem:
GeForce FX 5900XT med normal størrelse køler
eller
Radeon 9600XT med normal størrelse køler

Umiddelbart virker GeForce hurtigst ifølge toms HW
(http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-04.html)

Er der nogen der kan anbefale et af disse kort med normal størrelse køler
der er støjsvag, eller evt. normal størrelse køler der er støjsvag som
passer til disse kort?

Claus

Fra : N´far

Dato : 30-10-04 15:40

"Claus Jensen" <snakeren@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der kan anbefale et af disse kort med normal størrelse køler
> der er støjsvag, eller evt. normal størrelse køler der er støjsvag som

Point of View FX 5900XT kan anbefales og støjer ikke.