AGP 8x vs. PCI Express 16x
Fra : Gjuga

Dato : 29-10-04 17:14

Hej!

Jeg er ved at bestille en ny computer, og har overvejt muligheden for at
købe et bundkort som kører med PCI Express 16x, men jeg ved ikke helt hvad
fordelen er og hvad er forskellen i hastighed i forhold til AGP 8x?

Det interesserer mig selvfølgelig også at høre hvor vi er ved at flytte os
hen i fremtiden? Overlever AGP eller går vi over til det nye PCI Express
16x?

På forhånd tak

Mvh
Sinisa Gjuga

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-10-04 21:31

> [...]
> hen i fremtiden? Overlever AGP eller går vi over til det nye PCI Express

jeg skal selv til at opgradere og som jeg har forstået det er der ingen af
de grafikkort vi har idag der udnytter agp 8x så der går nok lige et par gfx
generationer endnu inden det bliver nødvendigt - jeg har taget den
beslutning at opgradere til et kort med agp 8x - jeg er bange for vi når at
opgradere igen, inden pci express bliver standarden - men sån kan man jo
altid gætte, men på den anden side skal man vente og se, kan vi vente altid

hold jer endelig ikke tilbage emd at rette på mig hvis jeg tager fejl - jeg
ved det ikke 100% - blot nogle observationer jeg har gjort mig
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Nicolai

Dato : 29-10-04 23:16

> [...]
> altid gætte, men på den anden side skal man vente og se, kan vi vente altid

Jeg er helt enig. Nye maskiner idag begynder så småt at leveres med PCI
express, så dog tror jeg kun der går 1 grafikkort-generation.

Det håber jeg i hvert fald for mit helt nye 6800GT AGP ;)

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-10-04 08:46

Hej

Gjuga wrote:
> Det interesserer mig selvfølgelig også at høre hvor vi er ved at flytte os
> hen i fremtiden? Overlever AGP eller går vi over til det nye PCI Express
> 16x?

Der er ingen tvivl om fremtiden hedder PCIx16 og længere ude 32x, 64x
osv eller noget helt andet.

I dag har din PCI bus en teoretisk samlet sambredde på 133mb/s. Det
betyder at alle de stumper der sidder i PCI slots plus dem der sidder på
bundkortet på PCI-bussen deler den tilgængelig båndbredde. Det gav et
problem for grafikkortene for år tilbage. Derfor lavede man AGP porten
som groft sagt er en PCI-bus for sig med nogle features som kun gavnede
grafikkortene. Så med AGP 1 fik man bussen "for sig selv".

De 1x, 2x, 4x, 8x referer så til at man i teorien får 133mb/s x den
faktor man nu har.

Problemer er nu blot at med Serial ATA og snart Serial ATA II, GBit
netkort osv tilsammen kræver meget mere en PCI bussen i sig selv kan
levere. AGP porten er i og for sig heller ikke så heldig, da der kun kan
være et slot af dem på bundkortet.

Så for at løse det hele en gang for alle har man defineret PCI Express.
Her får hver slot den fulde båndbredde for sig selv. Så en enkel PCI
Express 1x har altså 133mb/s til sin rådighed. Så nu kan Gbit netkort
faktisk komme til sin fulde ret. En PCI Express 16x kører med 16 gange
hastigheden og det er vist nok kun i teorien at noget skulle kunne
udnytte det endnu, men til gengæld er der ikke noget i vejen for at have
2 eller flere PCI 16x pladser på et bundkort. Så disse kører altså med
en væsentlig højrere hastighed en AGP8.

Fordelen er så, at nVidia købte resterne af det hedengangne 3Dfx da de
gik nedenom og hjem i kampen om at blive størst på grafikmarkedet. 3Dfx
havde en teknik kaldet SLI. Det betyder at man kan sætte to grafikkort i
samme maskine og så dem til at arbejde sammen og få det der svarer til
70-80% mere grafikkortydelse ud af hele konfigurationen. Den teknik er
implementeret på for eksempel nVidias Gerforce 6600 PCI express kort. Så
her kan man altså købe to kort og få dem til at samarbejde. Dette dog
kun såfremt der er to 16x pladser og at grafikkortene er identiske.

Fordelen er at man kan nøjes med et "lille" kort til at starte med og
når man har brug for mere grafikkraft, så køber man bare et mere.

Så fremtiden ser rigtig lys ud hvad det angår, men her og nu, så er det
lidt begrænset. For det første er PCI express nyt og der er ikke rigtig
nogen bundkort eller grafikkort der har fundet ud af at udnytte
teknikken rigtig, så man får ikke noget rent ydelsesmæssigt ud af at
købe PCI Express 16x fremfor AGP 8x i dag. De tilgængelige bundkort i
dag har også allesammen kun en 16x port, så det kan ikke kaldes at være
fremtidssikret endnu.

Skal du opgradere grafikkort i dag, så ville jeg under ingen
omstændigheder vælge at skifte hele systemet for at få PCI Express
medmindre min maskine i forvejen er en bovlam rumvarmer.

Spørgsmålet ved en helt ny maskine er, om man forventer at opgradere
nogle af stumperne snart. Køber man en maskine med AGP port og et
GF6800GT kort, så skal det næppe skiftes de næste 2-3 år. Til den tid
vil alle seriøse bundkort byde på mindst to 16x porte, Gbit lankort og
Serial ATA II og DDR2 ram på 1066Mhz. Så mon ikke man alligevel vil
vælge at skifte bunkort osv hvis hvis man har besluttet sig for at ens
PCI Express 16x grafikkort til den tid er blevet for langsomt og man vil
have mere fart.

Lige nu står hele PC-arkikturen overfor et større skift i teknologi. Det
er nemlig både bundkort design (ATX2 eller hvad det nu hedder), Nye ram
typer (DDR2), ny busarkitektur (PCI Express) og nyt harddisk interface
(SATA II). Så jeg ville vælge et setup der kan levere en fornuftig
ydelse nu og så bare bide i det sure æble senere hvis det kræver et
fuldt indmadsskift.

Vær opmærksom på, at der senere på måneden kommer Geforce 6600 kort til
AGP porten. Det betyder til den tid at du kan sammensætte en ganske
fornuftig maskine baseret på billige, gennemprøvede "umoderne" stumper,
men som stadig leverer en suveræn ydelse.

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-10-04 17:37

> [...]
> (SATA II). Så jeg ville vælge et setup der kan levere en fornuftig ydelse
> nu og så bare bide i det sure æble senere hvis det kræver et fuldt

meget fint og informativt indlæg - sidstnævnte illustrerer meget godt min
egen ide om hvad jeg vil

jeg vil lave en pc til min knægt, med mit nuværende bundkort, cpu og ram -
så vil jeg købe mig et nyt bundkort (sokkel 754) og en tilhørende cpu -
resten vil være genbrug (ata 100 og 133 diske og pc3200 ram)) udover det vil
der så mangle lidt småting - men groft sagt skal pc'en holde det den nu kan
inden man står over for et fuldstændigt skift

jeg tænkte først på sokkel 939 som jo er det bedste nu, men fandt et sokkel
754 bundkort der kan alt og mere til og inden jeg skal lave et 100% skift så
tror jeg sokkel 754 slår til længere tid end nødvendigt og droppede ideen om
939 - hvis jeg køber en sempron og oc'er eller en 64 3200+ (ved ikke helt
hvad der er fornuftigst endnu) så tror ejg den config holder tiden ud -
grafikkort kommer jeg osse til at mangle og regner egentlig med et radeon
9800... alt i alt synes jeg det giver mening - det er fine ting til ok
prisser - køber jeg dyrere (sokkel 939, athlon 64fx osv.) tror jeg alligevel
det hele skal skiftes i løbet af halvanden års tid hvis man vil udnytte de
mange nye tiltag... på den anden side vil ejg ikek vente så længe med at
opgradere overhovedet

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-10-04 19:08

Hej

sniper_Nolight wrote:
> meget fint og informativt indlæg - sidstnævnte illustrerer meget godt min
> egen ide om hvad jeg vil

Tak.

> [...]
> der så mangle lidt småting - men groft sagt skal pc'en holde det den nu kan
> inden man står over for et fuldstændigt skift

Jeg har netop gjort det samme. Bare på Intel platformen. Jeg havde en
2Ghz P4 som er skiftet ud med en 2,8Ghz P4 (det var den største mit
bundkort kunne trække). Så blev der bygget en PC op omkring den gamle
2Ghz til knægtene. Næste og sidste skridt til min egen PC bliver et nyt
grafikkort. Formodentligt et GF6600GT til AGP bussen når det kommer. Så
kan knægten arve mit MX440 kort.

Så vil min maskine være en P4 2,8Ghz, 1Gb ram, GF6600 med hvad der nu
hører til af alt det andet. Det skulle gerne kunne holde i et par år.
Skulle harddisken løbe fuld kan der måske ydes lidt kunstigt åndedræt,
men ellers er det slut med at opgradere på maskinen. Ligeledes skulle
knægtenes gerne kunne holde i et stykke tid med en 2Ghz, 256Mb ram og et
MX440 grafikkort. De er trods alt kun 5½ og snart 7 år, så krav om Doom
III og andre voldsomt krævende spil afvises alligevel de første par år.

> [...]
> mange nye tiltag... på den anden side vil ejg ikek vente så længe med at

Igennem de sidste mange år hvor jeg har opgraderet løbende, er det som
om CPU'en først er kommet til sin ret når der kommer hamrende hurtige
grafikkort. Så på den måde kan du have ret i at alt skal skiftes igen,
da det er usansynligt at den arkitektur vi kan købe i dag kan bruges om
et par år og selv til den tid kan teknikken næppe udnyttes fuldt ud.

Da Doom 1 kom, kunne en 386'er knap nok trække spillet, men det gik. Da
386'eren var ved at være udfaset, satte jeg en maskine sammen til min
søster med "nyeste" type grafikkort og "masser" af ram og der kørte det
bare derudaf. Faktisk lod det sig gøre at spille Doom III på min 2Ghz
med et MX440 kort. Ikke kønt med hensyn til opløsning og detaljer, men
hurtigt nok.

Det samme oplevede jeg med min 486'er 33Mhz, 468'er 120Mhz, Pentium
200mmx, AMD K6-3 400Mhz og senest min P4 2Ghz. Hver gang de har synget
på det sidste har jeg sat et nyt grafikkort i og de har altid kunnet
holde 1 år mere uden problemer. Dertil skal de siges at de aldrig har
manglet ram, som selvfølgelig også har været medvirkende.

Så et eller andet sted, så har jeg det sådan at det er meget fint med
PCI Express 16x, X800 og GF6800 grafikkort, men det er nok først om
nogle år at der kommer grafikkort på markedet hvor de nuværende 3Ghz
CPU'er begynder at være flaskehalsen.

Så i stedet for så meget fokus på CPU hastigheden bør industrien
fokusere på arkitekturen rundt om CPU'en. Heriblandt specielt
grafikkort, diskaccess og hukommelse.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-10-04 23:00

> Så i stedet for så meget fokus på CPU hastigheden bør industrien fokusere
> på arkitekturen rundt om CPU'en. Heriblandt specielt grafikkort,
> diskaccess og hukommelse.

helt enig i det hele - vores ideer omkring opgradering ligner meget godt
hinandens bortset fra jeg bruger amd - min nuværende er en athlon xp 2400+
og den får drengen sammen med 512 mb pc2100 ram - grafikkortet bliver så nok
mit nuværende radeon 9600xt som jeg godt selv kunne bruge i min nye maskine,
men da jeg alligevel kommer til at mangle et tror jeg det ender med en lidt
større model i min - dvs mit eget setup bliver en athlon 64 3xxx+ på et epox
bundkort sokkel 754 med nforce3 chipset og 1024 mb pc3200 ram - og
grafikkort bliver som sagt nok et radeon 9800 xt (pro) - jeg vil dog lige
tjekke hvad markedet kan byde på - en sådan maskine tror jeg ligesom din vil
kunne holde til et totalt skift og for første gang længe føler jeg mig ret
sikker på en opgradering jeg forventer mig nemlig ikke mere af den end
at den skal holde et år og ellers det den kan. (om et år tror jeg ikke på
den er færdig alligevel faktisk, men det er jo så kun et plus).