ATI X800XT... men hvilken?
Fra : Brian Thomsen

Dato : 23-10-04 17:41

Hej alle

Jeg er igang med at lave en lille spillemaskine ud af min PC. Jeg er faldet
for ATI X800XT, men kan ikke helt gennemskue hvilken producent/model jeg
skal vælge. Den SKAL være med 256 MB. Jeg har pt. følgende system:

Intel Pentium 4 3.2 GHz (1024 kb L2 cache)
Asus P4P800
1024 MB Kingston HyperX, CL2
128 MB Saphire Atlantis ATI 9600

Har du erfaringer med ATI X800XT vil jeg meget gerne høre fra dig, og
ligeledes din mening om de forskellige mærker/modeller. På forhånd tak

Mvh.
BT

PS: Jeg kan lige så godt sige at jeg sværger til ATI, så jeg kan ikke
overbevises om GeForce FX6800...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-10-04 18:14

"Brian Thomsen" <brian.thomsen@INGENSPAMkabelmail.dk> wrote in

> Har du erfaringer med ATI X800XT vil jeg meget gerne høre fra dig, og
> ligeledes din mening om de forskellige mærker/modeller. På forhånd tak

Jeg har ingen erfaring med kortet, men de støjtests jeg har set har vist
MEGET store udsving på diverse mærker.

Da støj for mig er en vigtig faktor (og jeg selv har gået i samme tanker)
vil jeg anbefale dig et kort der ligger så tæt som muligt på toppen af
grafen på denne side som dit budget tillader:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/09/12/6441068

/Flemming
--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : ct

Dato : 23-10-04 18:56

> [...]
> vil jeg anbefale dig et kort der ligger så tæt som muligt på toppen af
> grafen på denne side som dit budget tillader:

mjah, eller gør som jeg, køb et x800 pro(mit er asus) med VIVO (video in),
og flash kortet med BIOS'en til Asus X800 XT PE, og skift så køleren ud med
en ATI VGA Silencer 4. Forholdsvist billigt, topydelse og fuldstændigt
lydsvagt....

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/100

Flash af BIOS tager kun 5 min, udskiftning af køler 10 min...

claus

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-10-04 13:15

"ct" <claus@FJERNkjerkegaard.dk> wrote in

> [...]
>
> http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/100
>
> Flash af BIOS tager kun 5 min, udskiftning af køler 10 min...

Den løsning har jeg også overvejet, men garantien er væk så snart du selv
piller ved køleren på kortet og derfor er det ikke en løsning jeg
umiddelbart tør anbefale andre. I hvert fald ikke når det er et grafikkort
til 3000+ kr vi taler om.

Men derfor kunne jeg nu stadigvæk godt selv finde på det, hvis besparelsen
er stor nok ved at gøre det. Ellers ville jeg ikke turde gøre det. Men så
igen, jeg sidder med et Radeon 9600 nu og jeg ville nok ikke kunne mærke
ret meget forskel på om jeg fik et X800Pro eller X800XT - det ville
forbedre mit system vildt meget uanset hvilket af de to kort jeg valgte.

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : René Lønstrup

Dato : 24-10-04 13:28

Flemming Joensson wrote:
> [...]
> selv piller ved køleren på kortet og derfor er det ikke en løsning jeg
> umiddelbart tør anbefale andre. I hvert fald ikke når det er et

Jeg gjorde det at jeg købte et HIS Excalibur IceQ II X800 Pro VIVO og
flashede det, - på den måde var jeg fri for at pille ved køleren. Sapphire's
Toxic X800 Pro VIVO var også en mulighed (samme køleløsning, omend HIS
kortet er mere støjsvagt i tests).

> Men derfor kunne jeg nu stadigvæk godt selv finde på det, hvis
> besparelsen er stor nok ved at gøre det. Ellers ville jeg ikke turde
> gøre det.

Jeg sparede rundt regnet 1000 kr på det, - det er trods alt også penge.. Men
du skal selvfølgelig lige sikre dig at kortet virker som det skal (også i
spil!) inden du giver dig i kast med noget der kan ødelægge garantien.

> [...]
> nok ikke kunne mærke ret meget forskel på om jeg fik et X800Pro eller
> X800XT - det ville forbedre mit system vildt meget uanset hvilket af

Jeg gik fra et Geforce4 Ti4200 til Pro kortet og hurtigt (efter et par dage)
videre op til XT PE, og jeg kunne sagtens mærke forskel på om kortet var
flashet eller ej. Gik fra 1024x768 med GF4 kortet til 1280x1024 med X800 Pro
og videre til 1600x1200 efter biosflash

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-10-04 23:16

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote in

> [...]
> Sapphire's Toxic X800 Pro VIVO var også en mulighed (samme
> køleløsning, omend HIS kortet er mere støjsvagt i tests).

Det var en god løsning :)
Desværre har jeg en Shuttle og ICEq køleren kan ikke være i sådan en. Min
AGP sokkel sidder lige op ad kabinetvæggen, så der er ikke en ledig sokkel
til højre for grafikkortet (set bagfra kabinettet) som køleren kan "optage"
:(

> [...]
> penge.. Men du skal selvfølgelig lige sikre dig at kortet virker som
> det skal (også i spil!) inden du giver dig i kast med noget der kan

Hmm - det kan være jeg bare skulle skifte Shuttlen ud på samme tid - det
lyder som en god løsning

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : WhiteD

Dato : 26-10-04 01:04

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> videre op til XT PE, og jeg kunne sagtens mærke forskel på om kortet var
> flashet eller ej. Gik fra 1024x768 med GF4 kortet til 1280x1024 med X800

Hej Rene.

Har jeg forstået dig ret at man kan flashe en HIS EXCALIBUR ICEQ II ATI
RADEON X800 PRO VIVO til et X800XT PE? jeg troede nemlig kun at man kunne
flashe det til et X800XT.

Pro modelen har 12 pipelines, hvor imod XT har 16. Er det noget man hos PRO
modelen kan åbne op for ved at flashe den, så den også kører med 16
pipelines?

Mvh WD

Fra : René Lønstrup

Dato : 26-10-04 20:24

WhiteD wrote:
> Har jeg forstået dig ret at man kan flashe en HIS EXCALIBUR ICEQ II
> ATI RADEON X800 PRO VIVO til et X800XT PE? jeg troede nemlig kun at
> man kunne flashe det til et X800XT.

Eneste forskel på XT og XT PE er clockfrekvensen. Begge har 16 pipelines,
men hvor XT kører med 500mhz på både kernen og rammen kører XT PE med 520mhz
på kernen og 560mhz på rammen. Nu er det sådan at Pro kort har lavere
spænding på kortet end XT (PE), hvorfor nogle Pro VIVO kort kun kan klare XT
hastigheder før man skal til at skrue op for spændingen, mens andre (bla.
mit) kører fejlfrit ved XT PE hastigheder.
Den BIOS man bruger til at flashe fra Pro VIVO til XT (PE) er fra et
Gigabyte X800 XT PE kort, hvorved man automatisk vil komme til at køre med
XT PE hastigheder efter et flash. Hvis det så viser sig at kortet bliver
ustabilt ved de hastigheder, har man et par valgmuligheder:
1) Man kan hæve spændingen ved at følge denne guide:
http://www.vr-zone.com/?i=817&s=1 og se om det hjælper.
2) Man kan underclocke sit kort til XT hastigheder (som langt de fleste kan
køre uden modifikationer), f.eks. vha. programmet ATI-tool.
3) Hvis alt andet fejler flasher man bare tilbage til X800 Pro bios, hvilket
man vist skal bruge en speciel bios eller program til (kan ikke huske det og
efter en reinstall af Windows er linket forsvundet). Herefter er man tilbage
på standard Pro hastigheder og 12 pipes.

> Pro modelen har 12 pipelines, hvor imod XT har 16. Er det noget man
> hos PRO modelen kan åbne op for ved at flashe den, så den også kører
> med 16 pipelines?

Det er lige netop det man gør når man flasher et Pro VIVO kort. Den Gigabyte
BIOS man flasher kortet med åbner de 4 låste pipelines, skruer frekvenserne
i vejret og åbner op for Overdrive og temperaturaflæsning i
skærmindstillingerne.
Du skal dog være opmærksom på at bios-tricket /kun/ fungerer med
VIVO-kortene, de regulere X800 Pro kort (uden VIVO) kan ikke bare lige
ændres til XT PE kort. For det første har de andre ram, der ikke er godkendt
til XT PE hastigheder, og for det andet er de 4 pipelines låst i hardwaren
(vha. et lasercut), så man skal igang med at forbinde små punkter på GPU'en,
og selv derefter er der ingen garanti for at det faktisk lykkedes at låse
pipes'ne op (successraten er vist ikke rasende stor)..

Fra : WhiteD

Dato : 27-10-04 11:57

> [...]
> og selv derefter er der ingen garanti for at det faktisk lykkedes at låse
> pipes'ne op (successraten er vist ikke rasende stor)..

Tusind tak for et fyldestgørende svar .

Mvh WD

Fra : ct

Dato : 31-10-04 00:14
Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 23-10-04 19:24

"Brian Thomsen" <brian.thomsen@INGENSPAMkabelmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har du erfaringer med ATI X800XT vil jeg meget gerne høre fra dig, og
> ligeledes din mening om de forskellige mærker/modeller. På forhånd tak

Det er ligegyldigt, da næsten alle producenterne følger ATI reference design
ret nøje. Gå derfor efter prisen og evt. medfølgende software. Asus plejer
dog i reglen at skille sig positivt ud, så skal jeg pege på en producent, må
det nok blive dem.

> PS: Jeg kan lige så godt sige at jeg sværger til ATI, så jeg kan ikke
> overbevises om GeForce FX6800...

Det er så fair nok. Jeg er rendyrket nVidia-mand
---
Mvh
Anders