Doom3 på 25ms LCD
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 12-10-04 06:13

Hej,

hvad siger jeres erfaringer jer mht. at spille doom3 på en 25ms
LCD-skærm? Kan det være flot at se på? Overhovedet anvendelig?

Tak for kommentar,

mvh.

Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-10-04 09:38

Morten Nørgaard wrote:
> Hej,
>
> hvad siger jeres erfaringer jer mht. at spille doom3 på en 25ms
> LCD-skærm? Kan det være flot at se på? Overhovedet anvendelig?

Hvis du har skærmen hos dig kan du hente demoen og prøve det selv:
www.doom3.com

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 12-10-04 09:57

Morten Nørgaard wrote:
> Hej,
>
> hvad siger jeres erfaringer jer mht. at spille doom3 på en 25ms
> LCD-skærm? Kan det være flot at se på? Overhovedet anvendelig?
>
> Tak for kommentar,

Nu tror jeg det kan sammenlignes så her er min erfaring med UT2003:

Jeg kunne spille spillet men efter 15 minutter fik jeg så ondt i hovedet
pga motion blur at jeg måtte stoppe. Jeg plejer nu nok at kunne spille
nogle timer på en alm. monitor.

Skærmen var en Dell 18", enten 25ms eller 16ms delay.

Generelt vil jeg sige om skærmen at den ikke er ret god da farverne ikke
scroller med samme hastighed. Specielt er der forskel på rød og grøn
(kan ikke lige huske hvilken der er hurtigst).

Så derfor, for at vurdere om kvaliteten er god nok til dig så prøv (som
Sune foreslog) at hente demoen og prøv den med monitoren. Du er den
eneste som kan vurdere om det er godt nok.

mvh Bernhard

Fra : Zulu

Dato : 12-10-04 09:59

Morten Nørgaard wrote:
> Hej,
>
> hvad siger jeres erfaringer jer mht. at spille doom3 på en 25ms
> LCD-skærm? Kan det være flot at se på? Overhovedet anvendelig?
>
> Tak for kommentar,

Det kommer an på hvilket panel, der sidder i skærmen.
Min 20" LG 2010P med 25 ms S-IPS panel, kan jeg uden problemer spille både
Doom3 og UT2k4 m.fl på. Men hvis det er en skærm med MVA eller PVA panel og
25 ms, får du nok problemer med trailing.

Zulu

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 12-10-04 10:23

"Zulu" <zulu@.N.O.S.P.A.M.toughguy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> 25 ms, får du nok problemer med trailing.

Det må jeg lige prøve at se på. Tak for info.

Jeg har ikke hentet demo'en, da jeg ikke - endnu - har grafikkortet til at
køre spillet i flydende opløsning. Det ville jeg lige vente med at købe,
indtil jeg var sikker på om min skærm overhovedet kunne følge med.

Fra : MartinKnud

Dato : 12-10-04 12:06

Sagtens.

"Morten Nørgaard" <morten.norgaardSPAMMINGNOTHANKS@uni-c.dk> wrote in
message news:ckfp1p$php$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : f00ge

Dato : 15-10-04 12:43

Jeg har prøvet både UT2004 og Doom3 på en Samsung 17" på 12ms.
Altså, hvis man, som jeg er, vandt til en CRT, så er det totalt uspilleligt.
Den berømte motion blurr var frygtelig selv ved 12ms.
LCD skærme er bare ikke hurtige nok endnu til den slags spil.
Eizo har vist nok lavet en på 10ms (til 20.000kr) men jeg tvivler på, at den
fjerner motion blurr.

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 16-10-04 20:07

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message

> [...]
> uspilleligt. Den berømte motion blurr var frygtelig selv ved 12ms.
> LCD skærme er bare ikke hurtige nok endnu til den slags spil.

12ms giver angiveligt omkring 83 fps - det burde være rigeligt til at lave
glidende spil.
Problemet ligger snarere i antallet af farver skærmen kan vise. Visse
paneler kan kun vise 262.000 farver, hvor andre kan vise 16.7 millioner.
Da panelet således ikke kan vise alle 24 bit, forsøger det at finde en
mellemvej ved at interpolere de omkringliggende farver.

Det er højst sandsynligt at det er dét du oplever som ghosting, og det har
altså intet med panelets responstid at gøre.

/Lasse

Fra : Zulu

Dato : 17-10-04 13:24

Lasse Houmøller wrote:
> [...]
>
> Det er højst sandsynligt at det er dét du oplever som ghosting, og
> det har altså intet med panelets responstid at gøre.

Ganske rigtigt. Samsung benytter TN+ paneler i deres nyere skærme, bl.a. dem
med 12 ms responstid.
TN+ har netop den omtalte svaghed med kun at kunne vise 18 bit farve
(262.144 farver) med fx S-IPS's 24 bit (16,7 mio).

Derfor vil en skærm med 16 ms S-IPS panel kunne køre FPS spil næsten uden
trailing, kun når det går rigtigt stærkt vil hardcore gamere kunne se det.

Zulu