Hvilket 256 MB grafikkort er bedst??
Fra : Schumacher

Dato : 07-10-04 18:14

Hej

Jeg skal have et nyt grafikkort, og vil have et på 256 MB, men hvad skal man
vælge??
TV in og out er ikke et krav.
Hvad skal man være opmærksom på??

Thomas

Fra : iddqd

Dato : 07-10-04 18:20

Schumacher wrote:

> Hej
>
> Jeg skal have et nyt grafikkort, og vil have et på 256 MB, men hvad skal man
> vælge??

Jeg ville gå efter ATI, men det afhænger om man er til Doom3 eller
HalfLife2. Er man til Doom3 så skal man nok vælge noget Nvidia basseret.

> TV in og out er ikke et krav.
> Hvad skal man være opmærksom på??

Kig på www.tomshardware.com, de har lige lavet en opdateret oversigt.

Mvh

Bruno

Fra : MAT

Dato : 07-10-04 20:47

> Jeg skal have et nyt grafikkort, og vil have et på 256 MB, men hvad skal
> man
> vælge??

Ifølge Hardware Tidende oktober 2004:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/10/02/4311143
Ifølge Toms Hardware oktober 2004:
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-04.html#3dmark_2003

Et GeForce 6800 Ultra som fx MSI NX6800 Ultra
Er du følsom for lyd, se dog også
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/08/12/9003357 og vælg fx et
HIS Excalibur X800 Pro IceQ II
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88957 det bliver svært at overgå
sidstnævnte....

Husk 350-400W og CPU og RAM skal matche

Venligst

Fra : Schumacher

Dato : 07-10-04 21:36

"MAT" <mat@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
dmark_2003

> Et GeForce 6800 Ultra som fx MSI NX6800 Ultra

Tak for indlæg indtil videre, men det er godt nok nogle dyre grafikkort
Jeg havde regnet med noget til omkring 1500,-
Jeg har en 400 W strømforsyning, 2 GHz prosessor og 1024 MB ram.
Har overvejet at skifte bundkort og processor men vil starte med
grafikkortet.
Nogle dar har et godt bud på et grafikkort til 1500,- som ikke larmer alt
for meget??

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 07-10-04 22:10

Geforce FX5900XT-128MB fra Point of View på sort pcb koster 1450+fragt.
Mit giver efter overclock med standard køling 6400 points i 3Dmark2003

Mvh
Carsten

PS:
Om du har 128 eller 256 MB på grafikkortet betyder først noget i de helt
høje opløsninger som 1600*1200.

Fra : MAT

Dato : 08-10-04 07:29

> Tak for indlæg indtil videre, men det er godt nok nogle dyre grafikkort
> Jeg havde regnet med noget til omkring 1500,-

Ja, det var også kun fordi du havde skrevet "Hvilket 256 MB grafikkort er
BEDST??", - så lød det som om prisen kom i anden række...!
Med en CPU på 2.0 vil CPU'en være flaskehals ved stort set alle grafikkort
til kr. 500,- og opefter. Køber du et grafikkort større end GeForce5900XT
bør du også opgradere CPU'en.
Se fx.
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-05.html
hvor meget du vinder selv ved de mindre hurtige grafikkort.

Fra : MAT

Dato : 08-10-04 07:50

> Se fx.
> http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-05.html
> hvor meget du vinder selv ved de mindre hurtige grafikkort.

og fx. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2149&p=2 for de
nyere kort

Venligst

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 08-10-04 09:39

> [...]

> grafikkortet.
> Nogle dar har et godt bud på et grafikkort til 1500,- som ikke larmer alt

Det må absolut blive det her: Et Radeon 9800 Pro med lydsvag køling.

250,- dyrere end du nævner, men et godt kort.

I den prisklasse ville jeg råde dig til at holde dig fra nVidia kortene. FX
59xx serien kan ikke leve op til Radeon 9800, specielt ikke når nyere tests
tages i brug.
Her har jeg set FX 5950 kort slået selv af Radeon 9600 Pro.
(Kan desværre ikke huske hvor jeg så det )

Ellers skal du vente lidt, til GeForce 6600 GT kommer til AGP.
Det er ca. samme prisklasse, dog igen et par hundrede kr mere, og skulle
være en del hurtigere.
Men det tager nok et par måneder før det kommer herhjemme.
(Det tager en måned før det introduceres i udlandet.)
Derudover ved jeg heller ikke om det så er lydsvagt.

Som jeg ser det, skulle du kunne klare dig med det anbefalede kort i et
stykke tid.
Så kan du opgradere hele maskineriet, når det engang ikke er hurtigt nok
mere.

I øvrigt, i den prisklasse du ønsker, er 256 MB ikke pengene værd.
Med den mængde ram, får du en så meget langsommere grafikchip, at du taber
meget mere end du vinder.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : N´far

Dato : 08-10-04 16:24

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
FX
> 59xx serien kan ikke leve op til Radeon 9800, specielt ikke når nyere

Uenig. Pris og ydelse hænger sammen efter min mening .

> Her har jeg set FX 5950 kort slået selv af Radeon 9600 Pro.
> (Kan desværre ikke huske hvor jeg så det )

Meget uenig. Igen - Pris og ydelse hænger sammen efter in mening .
Du så det nok i 3Dmark2005.

Mvh.

Fra : Schumacher

Dato : 08-10-04 15:49

> Hej
>
> Jeg skal have et nyt grafikkort, og vil have et på 256 MB, men hvad skal
> [...]

Tak for alle de links jeg har fået.

Kan godt se at mit bundkort måske er en flaskehals.
Har en AMD 2400+ processor (2000 MHz)
1024 MB ram
Geforce FX 5200 grafikkort nu, og når jeg ser på dette link
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-04.html#3
dmark_2003 er det jo ikke særlig imponerende
Har også overvejet dette MOBO
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75324 med denne processor
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37646 og med dette grafikkort
så går det vel ikke helt galt eller??

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 08-10-04 16:51

> [...]
> http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-04.html#3
> dmark_2003 er det jo ikke særlig imponerende

Nu bevæger vi os godt nok lidt uden for gruppens focus, men et alternativt
setup med Athlon 3200+ og nForce2 kunne spare dig nogle penge:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37222 -cpu
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74153 -MB
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22948 -cpu-køler
I alt ca 2000,- mod 3000,- for en tilsvarende hurtig maskine, så er
merprisen for grafikken vist mere end opvejet, hva'?

Så kunne du faktisk få et GeF. 6800 i stedet for, inden for den samlede
prisramme: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340736

_Så_ skulle du være flyvende

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Schumacher

Dato : 08-10-04 17:36

> [...]
> merprisen for grafikken vist mere end opvejet, hva'?
>
> Så kunne du faktisk få et GeF. 6800 i stedet for, inden for den samlede

Hej
Jeg ved godt at mit sidste indlæg var på kanten, men det er jo stadig om
grafikkort. Jeg må lige se nærmere på de link, så vender jeg tilbage
Takker for hjælpen indtil videre
Thomas