Grafikkort, ny PC
Fra : HOLCK Energi

Dato : 03-10-04 18:38

Hej
Da jeg har læst meget i denne nyhedsgruppe, og observeret at der kommer
mange serieøse besvarelser, har jeg følgende spørgsmål.

Jeg anvender min PC til bl.a. flysim 2004, og den framrate er meget dårlig,
5-10 i visse situationer. Der for overvejer jeg følgende.
Købe en ny PC Acer Veriton 7600 GT P4 HT 3000Ghz, og flytte mit GeForce TI
4200 grafikkort, eller købe et nyt, men hvilket???

Alternativ er at vente til 64 bit systemet er "til at betale" og fri for
fejl.?- men det vare nok et år endnu.

Jeg vil være meget glad for alle kommentar, da jeg vil bruge dem i min
beslutning-

På forhånd tak.

Hans Jørgen Holck Jørgensen

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 03-10-04 18:42

> [...]
> Købe en ny PC Acer Veriton 7600 GT P4 HT 3000Ghz, og flytte mit GeForce TI
> 4200 grafikkort, eller købe et nyt, men hvilket???

Nu fortæller du ikke hvor hvad din maskine består af som du har nu.
Men umiddelbart vil jeg tro du henter en del ved bare at investere i et
nyere grafikkort.
Som for eksempel et ATI radeon 9600xt.

Men i flysimulatorer har resten af pc'en selvfølgelig også en del at skulle
have sagt.
CPU beregner konstant på "fysik-elementer" i spillet.

Så til den type spil vil en helt ny pc'er selvfølgelig være lækkert.
Men køb ikke en ny pc uden at købe et tilsvarende nyt kort.

mvh
TK

Fra : HOLCK Energi

Dato : 03-10-04 20:11

Hej
Tak for dit svar, min pc er en AMD 1800, 1024 Mb ram, så det er ikke den
aller hurtigste mere. Håber det giver mere mening.!

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 03-10-04 21:44

> Tak for dit svar, min pc er en AMD 1800, 1024 Mb ram, så det er ikke den
> aller hurtigste mere. Håber det giver mere mening.!

Hvis du ikke har andre grunde til at købe ny computer, synes jeg bestemt at
du bør "nøjes" med bedre grafikkort end det Geforce4 4200 du har.

Du vil kunne hente en hel del ydelse i dit spil alene på dette grundlag. Og
det kan du gøre for under 2000 kr.

Men selvfølgelig en top moderne pc med et stort grafikkort vil gøre
underværker for dig. Men så snakker vi ikke 2000 kr længere.
Så overvej at købe et ATI radeon 9600xt eller hurtigere.

mvh
TK

Fra : HOLCK Energi

Dato : 04-10-04 06:28

Hej
Du skal have mange tak for dit svar, har du selv et ATI 9600xt?

Fra : Carsten

Dato : 04-10-04 06:42

For at du skal mærke forskel i ydelsen fra dit Geforce4 TI4200 til dit nye
grafikkort, vil jeg anbefale et Radeon 9800pro eller et Geforce 6800.
Radeon 9800Pro koster under 2000 mens Geforce 6800 koster ca. 2400.

Hvis du ikke overclocker dit nuværende grafikkort, vil jeg anbefale du gør
det først, da Geforce4 TI4200 er et godt overclock kort.
Mange folk har fået GPU/RAM overclocket fra 250/512 til 300/600 Mhz.

Mvh
Carsten

Fra : HOLCK Energi

Dato : 04-10-04 08:54

Hej Carsten

Jeg har ikke overcloket mit kort, og ved derfor heller ikke hvordan det
gøres, har du evt. mulighed for at beskrive det??

Fra : Carsten

Dato : 04-10-04 14:17

Download en lillebitte fil på nettet der hedder "coolbits".
Ved dobbeltklik på filen ændres noget i registereringsdatabasen.
Dette frigør en skjult menu i dine grafikkort indstillinger.

Genstart PC'en så dit grafikkorts standard hastighed findes.
Højreklik på skærm klik Egenskaber og Indstillinger samt Avanceret og
menuen i toppen på ca. "Geforce4 ti4200" og find til venstre Clock
frekvenser.
Dette er 2 skydere for hastighed samt logiske indstillinger med test knap.

Der kan du overclocke dit grafikkort hvis du har mod til det.

Fra : HOLCK Energi

Dato : 04-10-04 21:01

Tak for "tippet", jeg måse om jeg har mod?!
Mvh HJ

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 04-10-04 15:59

> Du skal have mange tak for dit svar, har du selv et ATI 9600xt?
> --

Jeg har et Geforce 4 4400 fra MSI.
Men det skulle gerne opgraderes til et ATI 600xt eller Gforce 6600gt omkring
nytår

mvh
TK

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 04-10-04 20:07
Fra : Henrik Dissing

Dato : 04-10-04 21:12

On Sun, 3 Oct 2004 19:37:30 +0200, HOLCK Energi wrote:

> [...]
>Købe en ny PC Acer Veriton 7600 GT P4 HT 3000Ghz, og flytte mit GeForce TI
>4200 grafikkort, eller købe et nyt, men hvilket???

I modsætning til de andre svar du har fået, vil jeg anbefale dig at satse på
en bedre CPU. FS2004 er kendt for at være endog meget CPU-sulten.

For et halvt år siden opgraderede jeg fra (kort fortalt):

Athlon Thunderbird 1,4 GHz
512 MB PC100 RAM
Radeon 7200 64MB

til

Pentium 4, 3 GHz
1024 MB PC3200 dual RAM
Radeon 9800XT 256 MB

Det nye grafikkort ankom før de øvrige stumper, så for sjov satte jeg det i
den gamle maskine, og oplevede stort set ingen forbedring i FS2004. Det var
først da jeg fik bygget den rigtige maskine at der skete noget. Konkludér
selv.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 05-10-04 15:59

> [...]
var
> først da jeg fik bygget den rigtige maskine at der skete noget. Konkludér

Du kan ikke stille det sådan op.
Hans maskine er bedre end den du havde og vil bedre kunne "fodre" et nyt
grafikkort end din kunne.
Der er jo altid en sammenhæng mellem computerens enkeltdele.
Og selvom du har ret i at spillet kræver sit af cpu'en. Så var din
kombination af maskine og nyt grafikkort helt hen i vejret.
Så derfor fik du ikke et ordentligt resultat ud af det.

mvh
TK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 05-10-04 17:26

On Tue, 5 Oct 2004 16:58:55 +0200, Thomas Kristiansen wrote:

>Du kan ikke stille det sådan op.
>Hans maskine er bedre end den du havde og vil bedre kunne "fodre" et nyt
>grafikkort end din kunne.

Hans har en 1800 MHz AMD CPU og 1024 MB RAM.
Jeg havde en 1400 MHz AMD CPU og 512 MB RAM.

Det er da vist tæt nok på hinanden til en meningsfuld sammenligning.

I Flight Simulator 2004 fik jeg stort set intet ud af at skifte et
ældgammelt Radeon 7200 64 MB ud med et Radeon 9800XT 256 MB. Da jeg
opgraderede til P4 3 GHz og 1024 MB PC3200 skete det virkelig noget. Jeg kan
derfor med sindsro påstå at en 1400 MHz AMD CPU og 512 MB PC100 var for lidt
til FS2004, uanset grafikkort. Derfor er det nærliggende at frygte at en
1800 MHz AMD CPU og 1024 RAM af ukendt hastighed også vil vise sig at være i
underkanten - uanset grafikkort.

Jeg kender ikke noget til de nVidia-kort I diskuterer, men jeg er 99% sikker
på at Hans aldrig opnår en markant forbedring i FS2004 uden at investere i
en hurtigere CPU (hvilket formentlig også betyder et bedre bundkort og noget
hurtigere RAM).

Denne påstand vil du kunne se underbygget af talrige historier som min i de
forskellige FS2004 fora. For at kunne acceptere mit ræsonnement, er det
nødvendigt at forstå at FS2004 er ret enestående når det gælder CPU-krav.

> [...]
>kombination af maskine og nyt grafikkort helt hen i vejret.
>Så derfor fik du ikke et ordentligt resultat ud af det.

Det gjorde jeg nu ellers i høj grad med alle de andre 3D-spil jeg afprøvede.

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 05-10-04 17:37

> Hans har en 1800 MHz AMD CPU og 1024 MB RAM.
> Jeg havde en 1400 MHz AMD CPU og 512 MB RAM.
>
> Det er da vist tæt nok på hinanden til en meningsfuld sammenligning.

Der kan være endog meget stor forskel på ram og bundkort, der kan gøre store
udsving.
Men umiddelbart har du selvfølgelig ret.

> [...]
> 1800 MHz AMD CPU og 1024 RAM af ukendt hastighed også vil vise sig at være

Du har ret. Men der er også stor forskel i prisen på at købe ny computer
sammenlignet med at investere i et nyt grafikkort.

> Det gjorde jeg nu ellers i høj grad med alle de andre 3D-spil jeg
afprøvede.
> --

Jeg kan godt se hvad du mener. Men. Du fik ikke noget ud af det med FS2004
da din cpu ikke kunne beregne fysikelementer hurtigere så du havde noget ud
af dit nye grafikkort.
Som du selv påpeger er FS2004 meget cpu-krævende i forhold til så mange
andre 3d-spil. Derfor fik du også en bedre oplevelse ud af dine andre
3d-spil end du gjorde med FS2004.

mvh
TK