3DMark05: Fordele til nVidia?
Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 30-09-04 21:21

Jeg faldt over en interessant artikel:
http://tinyurl.com/4fzz5

De taler om at 3DMark05 indeholder nVidia-specifikke metoder, metoder der
tilmed ikke er en del af DirectX9-standarden :-/

Samtidig har Futuremark afvist en ATI-specifik metode, netop med henvisning
til at den ikke er en del af DirectX..

Det værste er at det tilsyneladende (skal jeg sige: som sædvanlig) opnår
ydelsesforbedringer på bekostning af billedkvalitet.

Skal vi nu til at have fusk fra nVidia igen?

Og misforstå mig nu ikke: Jeg synes faktisk det ud fra de hidtidige
benchmarks mv. er nogle ret gode kort nVidia er kommet ud med nu, jeg kunne
faktisk måske selv blive fristet på et tidspunkt.

Men det pisser mig af at de skal lave snyd med benchmarks, som en del
mennesker i hvert fald tager for gode varer

Pågældende site har i hvert fald valgt, ind til videre, _ikke_ at medtage
3DMark05 i deres bench test sæt af software, på grund af de nævnte
problemer.

Læs, og døm selv.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 30-09-04 21:38

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilmed ikke er en del af DirectX9-standarden :-/
> Samtidig har Futuremark afvist en ATI-specifik metode, netop med

2003 om igen :)

> Det værste er at det tilsyneladende (skal jeg sige: som sædvanlig) opnår
> ydelsesforbedringer på bekostning af billedkvalitet.
>
> Skal vi nu til at have fusk fra nVidia igen?

I form af at det ikke er nvidia der laver benchmark programmet, så er det
vel heller ikke dem der fusker.

/Kenneth Iversen

Fra : iddqd

Dato : 30-09-04 22:38

Kenneth Iversen wrote:

> I form af at det ikke er nvidia der laver benchmark programmet, så er det
> vel heller ikke dem der fusker.

I betragtning af at Nvidia tidligere har fusket hvilket
Madonion/Futuremark kritisere og så pludselig klappede i om, så skulle
det ikke undre mig hvis Nvidia er medejer, eller noget i den stil, af
Madonion/Futuremark!

Nvidia kan jo bare betragte som en marketing udgift, så det kan endda
trækkes fra.

Og inden nogen Nvida fans overfalder mig, så er det altså ikke fordi jeg
synes ATI er perfekte - de er bare enten bedre til at fuske eller også
er de rent faktisk mindre svinske.

Mvh

Bruno

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 01-10-04 00:36

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse
> [...]
> Madonion/Futuremark kritisere og så pludselig klappede i om, så skulle
> det ikke undre mig hvis Nvidia er medejer, eller noget i den stil, af

Jeg tvivler.

> [...]
>
> Og inden nogen Nvida fans overfalder mig, så er det altså ikke fordi jeg
> synes ATI er perfekte - de er bare enten bedre til at fuske eller også

Det ved jeg nu ikke. Der var nu ligeså meget hype omkring deres
drivere og 3dmark dengang :)

/Kenneth Iversen

Fra : iddqd

Dato : 01-10-04 20:00

Kenneth Iversen wrote:

> Det ved jeg nu ikke. Der var nu ligeså meget hype omkring deres
> drivere og 3dmark dengang :)

Sådan husker jeg det ikke helt, men det og Quack balladen er nu også
peanuts i forhold til tricks og løgne Nvidia har fortalt gennem tiden.

Mvh

Bruno

Fra : Ulrik Løye

Dato : 02-10-04 11:28

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> ydelsesforbedringer på bekostning af billedkvalitet.
>
> Skal vi nu til at have fusk fra nVidia igen?

Som jeg husker diskussionen i forbindelse med 3DMark03 så har det jo vist
sig siden at MadOnion havde ret i deres metoder. Enkelte drivers - som vel
at mærke ikke er på MadOnions liste over accepterede versioner - var
optimerede til 3DMark03, men så længe MadOnios ikke godkender disse drivers
så har jeg svært ved at se hvorfor MadOnion kan blive belastet.

Det er naturligvis fint at folk er mistroiske overfor ethvert benchmark -
men nogen gange synes jeg nu nok det bliver en anelse for kritisk og ude af
trit med realiteterne. Vil man være mistroisk må man i det mindste også
bakke sine påstande op med en eller anden form for bevis så det hæver sig
over spekulationer som få kan bruge til ret meget.

Anyway... 3DMark05 metoderne er baseret på MadOnions syn på hvad 3D spil vil
kræve af grafikkort i 2005. Derfor er de i deres ret til at fravælge nogle
metoder og tilvælge andre. Jeg er sikker på at MadOnion af alle er mest
interesseret i at deres benchmarkprogram afspejler virkeligheden som den er
og ikke giver fordele til enkelte producenter.

Hvis du har fuldt lidt med i skriverierne om 3DMark05 så ville du desuden
vide at ATI og Nvidia begge er kommet med nye drivers som er blevet godkendt
af MadOnion. ATIs driver giver en mærkbar forbedring af deres 3DMark05 score
(ca. 15%!!) - så hele din kritik af Nvidia og 3DMark05 må vist siges at være
fordampet som dug i solen. De nye drivers fra Nvidia medfører ikke den store
forskel i scoren for deres high-end kort.

Apropos ATIs seneste driver så tilskriver ATI den mærkbare forbedring at
driveren retter en fejl i håndtering af ram på kort med over 256mb ram.

/u

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 02-10-04 13:03

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> optimerede til 3DMark03, men så længe MadOnios ikke godkender disse
> drivers så har jeg svært ved at se hvorfor MadOnion kan blive belastet.

Jeg husker ikke så meget af dén diskussion må jeg indrømme. Jeg er allerede
for noget tid siden stået af på Futuremark.

Det der falder mig for brystet er at Futuremark default bruger optimeringer
som kun nVidia bruger (og ønsker udbredt), samtidig med at de afviser
optimeringer som ATI ønsker at bruge, og som endda er mere relevante idet de
(i modsætning til nVidias) er på vej til at blive en del af det kommende
DirectX.
Hvorfor den forskelsbehandling?

> [...]
> bakke sine påstande op med en eller anden form for bevis så det hæver sig
> over spekulationer som få kan bruge til ret meget.

Det de skriver virker ikke som spekulationer, men derimod ting de selv har
erfaret ved afprøvning af 3DMark05.
Er et link til sådan en side nu ikke nok mere?

> [...]
> mest interesseret i at deres benchmarkprogram afspejler virkeligheden som
> den er og ikke giver fordele til enkelte producenter.

Det er jeg desværre ikke helt så sikker på.

Der er _meget_ stor markedsføringsværdi i 3DMark, og det har før vist sig at
Futuremark lod sig presse af store producenter, så meget kan jeg da huske.

Og selvfølgelig har de da ret til at vælge metoder, men vi har har så også
ret til at bedømme dem på baggrund heraf.

> [...]
> vist siges at være fordampet som dug i solen. De nye drivers fra Nvidia
> medfører ikke den store forskel i scoren for deres high-end kort.

Jeg synes nu ikke min kritk er fordampet: Den gik, og går, på at 3DMark som
default anvender nVidia-optimeringer, der tillader deres kort bedre
resultater på baggrund af dårligere billedkvalitet, dvs. reducering i
mængden af beregninger på deres kort i forhold til andre mærker.

Det er da noget der er værd at tage i betragtning?

Og desuden bringer det dårlig mindelser frem om tidligere tilsvarende tricks
fra især nVidias side (men også i et enkelt tilfælde ATI).

Lad gå at Futuremark inkluderer optimeringen, men så skulle de:
1. Markere den som tilvalg, dvs. slået fra som default.
2. Dokumentere hvad den gør, herunder at den forringer IQ.
3. Ligeledes inkludere ATI's optimeringer.

Venlig hilsen
Henrik