IBM Thinkpad T40 med ekstern 20" fladskærm~
Fra : Peter Binderup

Dato : 29-09-04 13:42

Hej

Vi er nogle stykker på mit arbejde der er blevet udstyret med
ovenstående - skærmen kan klare 1600*1200 (anbefalet indstilling), men
vi har alle problemer med at der er skygger på specielt tekst.

Vi har prøvet alt med drivere til Bios opdatering - er der nogen der har
en ide til hvad det ellers kan være? (en google søgning finder desværre
ikke en umiddelbar løsning)

/Peter

Fra : Peter Binderup

Dato : 29-09-04 13:55

Jeg glemte helt at skrive at det er en Radeon Mobility 7500 chip der
sidder i den bærbare.

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 29-09-04 14:57

hvilken udgang bruger i?

hvis det er vga udgangen er det et "kendt" problem. få fat i en
portreplikator og benyt istedet DVI udgangen så er det væk

--
Dan Mørkbak Sørensen

Fra : Peter Binderup

Dato : 29-09-04 16:35

Dan Mørkbak Sørensen wrote:
> hvilken udgang bruger i?
>
> hvis det er vga udgangen er det et "kendt" problem. få fat i en
> portreplikator og benyt istedet DVI udgangen så er det væk

vi har skam prøvet med en DVI port på port replikatoren, men så klarer
den kun 1280*1024 - hvilket ikke er fedt med en 20" skærm der kan klare
meget mere.

/Peter

Fra : Henrik Dissing

Dato : 29-09-04 18:27

On Wed, 29 Sep 2004 17:35:22 +0200, Peter Binderup wrote:

>vi har skam prøvet med en DVI port på port replikatoren, men så klarer
>den kun 1280*1024 - hvilket ikke er fedt med en 20" skærm der kan klare
>meget mere.

Jeg ved ikke noget om fladskærme, men den effekt du beskriver er også
almindelig med CRT-skærme og kan ofte afhjælpes med et kabel af en bedre
kvalitet.

Det kan nogle gange også hjælpe at flytte kablet bort fra dén
indstrålingskilde som forårsager den. Mine drenge havde problemet for et
stykke tid siden på deres PC, og dér hjalp det at sørge for at monitorkablet
ikke lå lige op ad de strømførende under bordet.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 30-09-04 09:21

hjælper ik, det er selve porten det er galt med. Det er desværre et problem
der er gennemgående, ihvertfald hos ibm. Det er på alle vores her på
kontoret, og vi har lidt forskellige bl.a. T41, T40p T21

--
Dan Mørkbak Sørensen
www.Laptop4u.dk

Fra : Zulu

Dato : 29-09-04 19:01

Peter Binderup wrote:
> [...]
>
> Vi har prøvet alt med drivere til Bios opdatering - er der nogen der
> har en ide til hvad det ellers kan være? (en google søgning finder

Det samme var tilfældet da jeg satte min bærbare Toshiba til min 20" TFT.
1280x1024 var fint - helt uden skygger, men 1600x1200 så forfærdeligt ud.
Det er åbenbart en svaghed man kan opleve ved flere bærbare.
Min har et Geforce 4 Go grafikkort, og jeg troede egentlig at det var det
der var synderen.

Nogle herinde, der har nyere bærbare med fx et FX5x00 eller et MR9x00 kort
og en 20" TFT som kunne prøve om det også er tilfældet med nyerer skærme?

Zulu

Fra : Peter Binderup

Dato : 30-09-04 16:40

Jeg har sgu løst den

Problemet med DVI'en var at IBM af uanede årsager har låst den til maks
1280*1024 som det ikke er fedt at køre på en skærm med 1600*1200 som
native res.

Jeg fandt et program "Mobility modder" http://www.driverheaven.net/patje/

med det er det muligt at "hacke" ATI's almindelige drivere så at den
bærbare nu kan køre 1600*1200 på den eksterne DVI skærm.

Måden man gør det på er, at man henter ATI Catalyst driveren (skrivende
stund V4.9) forsøger at installere den. Der kommer en fejlmeddelelse om
at der mangler en ini/inf fil - man klikker ok og installationen stopper.
Nu er filerne pakket ud på C-drevet og så er det at man skal bruge
Mobility Modder - den læser installations filerne og genererer de filer
der mangler i installationen for at kunne bruges på en bærbar.
Når dette er klaret så kører man setup.exe filen i den folder som der
tidligere blev pakket ud til.

Man skal så genstarte og vupti - problem solved

MVH
Peter