dødt grafikkort ?
Fra : B Linneberg

Dato : 22-09-04 19:29

Hej NG.

Jeg købte for ca. 2½ år siden et sapphire radeon 9700 pro (brugt).
Men i går da jeg startede op var der kun brede lodrette streger, da jeg
satte et gammelt grafikkort i kørte computeren (fint). Jeg vil høre om der
er andre der også har været ude for det. Køleren kører fint og kortet har
ikke været oc. Har jeg bare været uheldig?
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber I kan svare på.

1. Kan man reparere den og kan det svare sig.
2. Radeon 9700 pro kræver ekstra strøm, min strømforsyning er kun på 300 w,
kan den trække et nyere grafikkort ?
3. Hvilke kort skal man købe for at det svarer mit 9700 pro, skal man have
en 9800 pro eller hvad med x 600 pro. andre forslag er også velkommen.

På forhånd tak

Hilsen Brian

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 22-09-04 20:00

B Linneberg wrote:
> [...]
> fint og kortet har ikke været oc. Har jeg bare været uheldig?
> Jeg har et par spørgsmål som jeg håber I kan svare på.

Tja... det er typisk et tegn man ser ved hård OC. Jeg har før læst om folk
der er kørt en stor ny køler til kortet: Eksempelvis Zalman ZM80D-HP, og
fået det til at køre fint bagefter. Det er typisk fordi det ikke bliver
kølet godt nok. Har du god gennemtræk i kabinettet?

> 1. Kan man reparere den og kan det svare sig.

Du kan prøve en ny køleprofil der koster i omegnen af 250 kr. Hvis det
virker, har du jo sparet udgifterne til et nyt kort (eller i hvert fald
skubbet dem længere ud i fremtiden).

> 2. Radeon 9700 pro kræver ekstra strøm, min strømforsyning er kun på
> 300 w, kan den trække et nyere grafikkort ?

Jeg tror ikke jeg synes du skulle have nogen problemer med det, men det kan
da godt ske at din strømforsyning har fået et brist - selvom jeg nu ikke
tror meget på det...

> 3. Hvilke kort skal man købe for at det svarer mit 9700 pro, skal man
> have en 9800 pro eller hvad med x 600 pro. andre forslag er også
> velkommen.

R9800Pro er jo ved at komme ned i en pris hvor alle kan være med, og det er
bestemt ikke noget dårligt valg, men jeg tror ikke du vil komme til at
opleve den vilde ydelseforbedring i forhold til dit R9700Pro. X600 ville jeg
holde mig fra, da det i princippet blot er et R9600 udsat for en PCI-X
sokkel = langsommere end dit nuværende kort. Hvis du vil prøve noget andet
en ATi, kommer nVidias 6600 serie i løbet af kort tid, og den skulle efter
sigende være meget lovende...

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...