Hvilken (Husmor)Pc?
Fra : Finn og Angela

Dato : 29-10-04 16:38

Har en kvindelig bekendt, der gerne vil have udskiftet sin Celeron 500mhz.
maskine (primært fordi cd-drevet er stået af - og fordi hun alligevel godt
kunne tænke sig en ny).
Behovet er ikke stort: Internet, Tv via Tv-kort (er der også i den
nuværende), Word etc. - og kombinere med en fladskærm som Tv/pcskærm.
Maskinen skulle dog gerne holde en 5-7 år (som hendes nuværende har gjort)
og derfor tænker jeg på, om hun skal kigge efter en Amd64 maskine (hvis
Microsoft og andre får gjort noget ved det) - eller kan hun nøjes med f.eks.
en Celeron D maskine.
Hvad mener I?

Hilsen Finn

Fra : Casper Bang

Dato : 29-10-04 17:37

[SNIP krav til "lille" PC]

Jeg har selv stået for indkøbet af 2 PCer til forskellige personer, med
nogenlunde samme behov. Dér valgte jeg:
http://www.t-data.dk/lux/product_info.php?products_id=203&osCsid=02ee45cbd19ed189696556eb3235e054
som er en rigtig god PC efter min smag. Den har ikke TV-kort, men det kan du
med garanti få dem til at smide i for dig - eller hvis du ikke er bange,
tage det gamle TV-kort, og smide i den nye computer.

Med de krav du nævner, tror jeg godt den vil kunne følge med de næste 5 år.

Fra : den ægte fotomand

Dato : 29-10-04 17:54

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:418271ce$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> tage det gamle TV-kort, og smide i den nye computer.
>
> Med de krav du nævner, tror jeg godt den vil kunne følge med de næste 5

hmmm integreret grafik kort. Men ellers et udemærket valg til hendes behov

Vh Per

Fra : Casper Bang

Dato : 29-10-04 21:15

> hmmm integreret grafik kort. Men ellers et udemærket valg til hendes behov

Det var jeg også lidt nervøs for - men på den anden side, hvem har brug for
mere end 64 MB GFX kort til internetsurfing? Så vidt jeg husker er der dog
AGP-port på bundkortet, så grafikkortet KAN opgraderes hvis det er
nødvendigt.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-10-04 07:40

Hej

Casper Bang wrote:
> [...]
> mere end 64 MB GFX kort til internetsurfing? Så vidt jeg husker er der dog
> AGP-port på bundkortet, så grafikkortet KAN opgraderes hvis det er

Min søn har et Asus P4S800-mx med integreret grafikkort og alt til trods
så er han i stand til at spille NFSU2 uden problemer og det er endda
ikke nødvendigvis i laveste opløsning. Et hvilket som helst grafikkort
til 500,- gør det bedre, men man kan vel heller ikke forlange så meget
når nu bundkortet i sig selv koster under 400,-

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Brian Lund

Dato : 29-10-04 20:25

> [...]
> og derfor tænker jeg på, om hun skal kigge efter en Amd64 maskine (hvis
> Microsoft og andre får gjort noget ved det) - eller kan hun nøjes med

Nu ved jeg ikke lige hvor meget knald der er på en Celeron D, men non-D er
ihvertfald sløve som bare h......

En Athlon 64 vil helt sikkert kunne holde længe! :) - Men hvis der ikke
bliver råd til noget der er så fint så kig på en Barton (2500+ koster kun
534 kr!) eller hvis det skal være endnu billigere, en Sempron!

Hvis du bygger systemet selv kan du jo genbruge f.eks. TV-kort, og måske
kabinettet...

Brian

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-10-04 14:37

On Fri, 29 Oct 2004 17:37:46 +0200, Finn og Angela <afc._FJERN
DETTE_chris@get2net.dk> wrote:

> [...]
> og derfor tænker jeg på, om hun skal kigge efter en Amd64 maskine (hvis
> Microsoft og andre får gjort noget ved det) - eller kan hun nøjes med

Hej
Det er imo ikke nødvendig med en Amd64 overhovedet til det behov du
beskriver. Selvom der kommer et nyt OS med 64bit support. Så betyder det
ikke at win2K og win XP bare udgår. De er begge så gode styresystemer at
de vil holde mange år endnu. Jeg er ret sikker på at MS vil køre support
på win2k/xp mindst 5-7 år endnu. Og der er forlydner om at dele af
longhorn systemet vil blive udgivet som gratis patch til win2K/xp.

Jeg ville holde mig til en Barton 2500+ på et Nforce2 bundkort. Køb et med
integreret grafikort men med AGP port så er der mulighed for at udvide med
et brugt AGP kort hvis behovet opstår. Det er sikkert til at få super
hightend kortene fra idag til meget lave priser om få år. Når AGP er helt
udfaset på nye mobos og når der er kommet hurtigere PCI ekspers kort.
Jeg har fornyligt bygget en maskine til min mor. Hun her omtrænt samme
behov som din bekendte. Min mors maskine kom til at indeholde
Barton XP-M 35watt 2500+. Kølet superlydløst med en Spire kørende ved 7v
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320417
ASUS mobo med alt integreret
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310564
512 mb kingston PC3200
160gb hardisk Maxtor plus 9 8mb, og en NoVibe ophæng,
DVD/cd brænder fra NEC, 1500 tror jeg nok den hed.
Lille støjsvagt kabinet fra Chieftec. Blæserne i psuen er gjort mere
støjsvage med en modstand.
Hvis din bekendte ikke har brug for at optage tv på sin computer så kan du
jo bare købe en fladskærm med indbygget tv tuner. Så behøver hun slet ikke
have computeren tændt når hun skal se tv.
Ellers kan du genbruge hendes nuværende kort hvis det er PCI. Ellers må du
købe et nyt f.eks. et
Det har jeg selv og det er fint til prisen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Ken

Dato : 30-10-04 15:51

http://www.idg.se/ArticlePages/200312/18/20031218082117_CS.dbp.asp

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-10-04 17:22

> http://www.idg.se/ArticlePages/200312/18/20031218082117_CS.dbp.asp

Shit... det ser jo ikke så godt ud for win2k. Men de skriver jo også at
supporten af win2k kører frem til 2007. Det er jo nok for at få nogle
flere penge ud af folk når de er tvunget til at opgradere til
win2003server. Men hvor om alt er så er win2k stadig et formidabelt OS.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Sørensen

Dato : 30-10-04 15:22

"Finn og Angela" <afc._FJERN DETTE_chris@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og derfor tænker jeg på, om hun skal kigge efter en Amd64 maskine (hvis
> Microsoft og andre får gjort noget ved det) -

5-7 år er ret langt tid. Hvis behovene virkelig kun er dem, som du nævner,
kunne hun jo næsten nøjes med den eksisterende maskine (som måske trænger
til en gen-installation.. .
I stedet for at tro, at man kan købe sig til 5-7 års fremtidssikring, så vil
jeg hellere anbefale at købe noget af det billigste på markedet - og så have
råd til et par opgraderinger hen af vejen og så / eller en ny PC om 3 års
tid igen..

Så de nyeste Celeron er nok et godt bud.
Jeg har ikke førstehåndserfaring, men jeg ville nok selv se på Midt-Datas
@computer-serie (www.midt-data.dk ), da de eftersigende skulle være ret
støjsvage - et faktum, der efter min vurdering spiller en kollosal stor
rolle - ISÆR hvis hun skal have PC'en tændt, når hun ser TV!

VH Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-11-04 15:40

Sørensen wrote:

> Midt-Datas @computer-serie (www.midt-data.dk ), da de eftersigende
> skulle være ret støjsvage - et faktum, der efter min vurdering

Støjen afhænger af kølervalget og _intet_ andet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Casper Bang

Dato : 03-11-04 17:22

> Støjen afhænger af kølervalget og _intet_ andet.

Det er jo så ret forkert.
En harddisk kan larme MEGET - ældre harddiske larmer nemt mere end dine
blæsere gør. Hvorfor tror du der sælges så mange støjdæmpende ophæng til
harddiske?
Hvad med dit CD-drev? Det kan også nemt give en irriaterende larm. Nogle er
mindre larmende end andre.
Samtidig betyder airflowet også MEGET - mange blæsere (især CPU og PSU
blæsere) skruer op hvis de har det varmt - så et ordentligt airflow kan få
larmen ned.

Jeg synes liiiige du skal tænke dig lidt om før du understreget "intet" så
meget.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 00:45

Casper Bang wrote:

> Jeg synes liiiige du skal tænke dig lidt om før du understreget
> "intet" så meget.

Jeg gentager gerne mig selv. Støjen afkænger af køleren og _intet_
andet.

Hvis du så brugte lidt tid på at læse det indlæg jeg svarede på.

"Så de nyeste Celeron er nok et godt bud.
Jeg har ikke førstehåndserfaring, men jeg ville nok selv se på
Midt-Datas @computer-serie (www.midt-data.dk ), da de eftersigende
skulle være ret støjsvage "

Jeg kan ikke se hvordan en Celeron skulle gøre PC'en mere eller mindre
støjsvag, idet CPU'en ikke støjer.

Jesper G. Poulsen

Fra : Finn og Angela

Dato : 30-10-04 16:32

Tak for de mange gode inputs.

Har selv tænkt på støjen, men på den anden side har hun ikke beklaget sig i
den retning over sin nuværende - hvor især Hdd skramler som et tærskeværk -
men jeg har tænkt mig at nævne det for hende (har selv en Xp-m 2500@2350,
der holder sig på under 50C med en Sharkoon hps1 og den medfølgende blæser
(skal udskiftes!) sat til 2000rpm i Speedfan). Hun (og jeg måske..) er nu
nok mest indstillet på at få et færdigsamlet system.
Ideén med indbygget tuner i skærm er helt sikkert god (jeg tror ikke hun har
tænkt på dette).
Jeg skulle måske nævne, at hun ikke er på stramt budget - og det erfor måske
kunne være sjovt for hende at have mulighed for at optage/brænde dvd. Jeg
kunne nok få tilladelse til at installere tv-kort og brænder i pc´en.

Hilsen Finn

Fra : anders majland

Dato : 02-11-04 19:05

> Ideén med indbygget tuner i skærm er helt sikkert god (jeg tror ikke
> hun har tænkt på dette).

Ulempen er primært at man ikke kan se tv i et vindue mens man bruger
pc'en - Ellers kan jeg såmend godt anbefale samsung's tv. Har selv en
17" fra midtdata som jeg vist gav ~4100,- for.

> Jeg kunne nok få tilladelse til at installere
> tv-kort og brænder i pc´en.

Så er det hauppage PVR 250/350 der er valget - eller et andet med hw
encoding. Med mindrer man vil bruger masser af tid på at rode med
forskellige codecs er mpeg2 et godt valg (og standard på dvd) og så er
den rigtige løsning også et kort med hw encoder.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henning

Dato : 01-11-04 16:22

> [...]

>Behovet er ikke stort: Internet, Tv via Tv-kort (er der også i den
>nuværende), Word etc. - og kombinere med en fladskærm som Tv/pcskærm.

http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx?c=dk&id=dimen&l=da&s=dhs
- starter på ca. 3200,- uden skærm.
Så slipper du for support og hjælp når hun ikke kan finde ud af det!
Og det er muligt at købe ekstra garanti - også når hun i frustration
hælder cola i maskinen!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-11-04 15:38

Finn og Angela wrote:

> maskine (hvis Microsoft og andre får gjort noget ved det) - eller kan
> hun nøjes med f.eks. en Celeron D maskine.
> Hvad mener I?

Hun kan nøjes med en Barton.

Jesper G. Poulsen