Længde på USB kabel
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 24-10-04 09:13

Hejsa

Jeg er pt. igang med at bygge et nyt hus, hvor jeg har forsøgt at
gennemtænke alt - derunder edb-installationen.

Jeg har pt. en linux-maskine kørende som mail- og filserver, og har
desuden en ekstern UBS disk til at køre backup på serveren. I det nye
hus bliver serveren smidt på loftet med 100Mbit wireless, men jeg er
ikke meget for at lade min USB disk stå deroppe, eftersom jeg af og
til har brug for at tage den med mig.

Jeg har derfor overvejet at forlænge USB kablet voldsomt og smide en
dåse op i kontoret, hvor jeg så har min USB disk stående. Men hvor
meget forlængelse kan sådan et USB 2.0 kabel egentlig klare?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : René \(A+\)

Dato : 24-10-04 09:30

5 meter. Ved så ikke om kablet evt. kan forlænges hvert 5 meter, vha. hubs
med strømforsyning.
MVH: René
(A+)

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 24-10-04 09:32

> Men hvor
> meget forlængelse kan sådan et USB 2.0 kabel egentlig klare?

"The USB standard allows for a maximum of 98.4 ft (30 m) total cable length
providing there is a hub or powered hub every 16 ft (5 m). To avoid current
loss using a digital camera, it is recommended that at least one powered hub
be included in any chain of extended length. Hubs can be purchased through
your local computer retailer.
As a guideline regarding hubs:
Maximum cable length between hubs should be 16 ft (5 m).
Maximum number of hubs should be 6."

// Yoc.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-04 09:35

Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> wrote:

>Jeg er pt. igang med at bygge et nyt hus, hvor jeg har forsøgt at
>gennemtænke alt - derunder edb-installationen.

...cut

USB kabler i væggen lyder ikke som nogen god ide. Og i et nybygget hus
ville jeg heller ikke satse alt for meget på trådløst netværk.

Gigabit net og ip-telefoni bliver om ganske kort tid standard, så jeg
ville nok trække netkabler til stort set ethvert hjørne i huset.

Det koster næsten intet at trække kabler under opbygningen af huset -
Senere bliver det helvedes besværligt og meget kostbart.

<mlr>

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 24-10-04 12:45

[...]

>USB kabler i væggen lyder ikke som nogen god ide. Og i et nybygget hus
>ville jeg heller ikke satse alt for meget på trådløst netværk.

ehm.. begrundelse?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 24-10-04 13:03

> ehm.. begrundelse?

Der er grænser for _hvor_ godt wireless kører, og jeg kunne aldrig
drømme om at putte en server derpå.
Og det er så ligegyldigt om huset er nyt eller gammelt.

Gbit til folket! Har truet med, at jeg selv ville have det, når kæresten
og jeg en dag bygger vores eget

Forresten, har du tænkt på hvor varmt der bliver på loftet?

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-04 13:16

USB er ikke designet til den slags: Bl.a. kræves aktiv forstærkning for
hver 5 meter.

Trådløst netværk er da udmærket, jeg bruger det selv til den bærbare.
Men hastigheden kan fortsat ikke konkurrere med kablet netværk. Det kan
godt være du med SuperG kan opnå noget der ligner 100 Mb. Men alle
enheder skal dele denne båndbredde, på et kablet net har hver enhed fuld
båndbredde.

Det er svært at spå om fremtiden. Men meget tyder på der inden for kort
tid rulles fibernet ud i alle større byer. Så begynder vi at tale om
100Mbit internet, IP-telefoni og on-demand TV. Og der tror jeg ikke dit
trådløse netværk kan følge med.

Det koster næsten intet at trække kabler når du bygger hus. I dit sted
ville jeg trække kabler til alle rum, og opsætte stik for hver 5 m2.

<mlr>

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 24-10-04 16:10

[...]

>USB er ikke designet til den slags: Bl.a. kræves aktiv forstærkning for
>hver 5 meter.

rigtigt, at det ikke er designet til den slags.. men spørgsmålet var
også mere, om det kunne bruges.. ;)

> [...]
>godt være du med SuperG kan opnå noget der ligner 100 Mb. Men alle
>enheder skal dele denne båndbredde, på et kablet net har hver enhed fuld

har 2, max 3 enheder på ad gangen, så mon ikke det går..

> [...]
>tid rulles fibernet ud i alle større byer. Så begynder vi at tale om
>100Mbit internet, IP-telefoni og on-demand TV. Og der tror jeg ikke dit

vi snakker om, at noget tyder på, at der rulles fibernet ud.. dvs, det
er ikke sket endnu.. lige som det heller ikke er sket endnu, at man
har opfundet noget stabilt trådløst net, som kan følge med.. dermed
ment, at det vel lige så vel kan være, at der bliver brugt krudt på at
opfinde noget super-trådløst som videreudvikling af fibernettet?

>Det koster næsten intet at trække kabler når du bygger hus. I dit sted
>ville jeg trække kabler til alle rum, og opsætte stik for hver 5 m2.

rigtigt.. i første omgang har jeg valgt det fra, fordi der pt. IKKE er
fibetnet i den by, som jeg flytter til, men det skal dog med, at der
er lavet x antal tomrørs-installationen, så det uden problemer kan
implementeres..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders F

Dato : 25-10-04 14:42

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> [...]
> Men hastigheden kan fortsat ikke konkurrere med kablet netværk. Det kan
> godt være du med SuperG kan opnå noget der ligner 100 Mb. Men alle

Og du deler også med naboen hvis du er uheldig - og forstyrrer/forstyrres i
2.4G-båndet (b/g og derivater) af Bluetooth, Zigbee, defekte mikrobølge ovne
osv

>, på et kablet net har hver enhed fuld
> båndbredde.

Og er noget mere stabilt/sikkert =)

Mvh.
Anders

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 25-10-04 19:30

[...]

>Og du deler også med naboen hvis du er uheldig - og forstyrrer/forstyrres i
>2.4G-båndet (b/g og derivater) af Bluetooth, Zigbee, defekte mikrobølge ovne

ehehhmm what? jeg deler vel ikke ufrivilligt med naboen?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders F

Dato : 01-11-04 20:20

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> wrote in message
> [...]
>
> ehehhmm what? jeg deler vel ikke ufrivilligt med naboen?

Ikke internet (med mindre du som de fleste lader dit accesspoint stå
piv-åbent). Men du deler frekvensbåndet - og dermed båndbredden... (svarer
lidt til at I sidder på samme ikke switchede ethernet-snore (der er flere
kanaler))

/Anders