Er dell godt?
Fra : Jakob Værge

Dato : 23-10-04 22:23

En af mine bekendte kigger på stationær, til hendes firma så har jeg
anbefalet dell for jeg syntes at de har lavet nogle gode bærbare til mig
selv.
Men ham som hun normalt køber ved siger at dell er noget bras, og det går i
stykker hele tiden!
Det er ikke den erfaring som jeg har, men jeg har som sagt kun købt bærbar
ved dem så... hvad siger i?
Er han bare ude på at sælge hende en ny computer som går i stykker efter 2
år( det er rigtigt træls fordi det er en firma-computer)
--
Jakob Værge

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-10-04 23:41

Jakob Værge skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> mig selv.
> Men ham som hun normalt køber ved siger at dell er noget bras, og det

Det er noget usagligt vrøvl...

Ren og skær brødnid. Dell fejler intet, og du får meget for pengene.

Claus

Fra : Gimmer

Dato : 24-10-04 10:25

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> Det er noget usagligt vrøvl...
>
> Ren og skær brødnid. Dell fejler intet, og du får meget for pengene.

Jeg giver heren ret i at dell fejler ikke noget... men mht. til prisen vil
jeg nu mene man kan løbe fuld ud lige så gode computere hos divrse mindre
computervirksomheder vha. www.edbpriser.dk - jeg bruger altid Føniks
computer, som jeg har været utroligt glad for.

venlig hilsen Gimmer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-10-04 13:15

Gimmer skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> hos divrse mindre computervirksomheder vha. www.edbpriser.dk - jeg
> bruger altid Føniks computer, som jeg har været utroligt glad for.

Med samme software og samme service??

Husk at Delle henvender sig til Hr og Fru Danmark, som ikke er IT nørder...

Claus

Fra : Jens G

Dato : 24-10-04 11:06

On Sun, 24 Oct 2004 00:41:19 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Det er noget usagligt vrøvl...
>
>Ren og skær brødnid. Dell fejler intet, og du får meget for pengene.

Jeg har ingen anelse om kvaliteten af Dells produkter, men de par
gange jeg har prøvet at sammensætte en PC på Dells site, har jeg lagt
mærke til at merprisen, hvis man ønsker en lidt anderledes
sammensætning af hard- og software, er noget større end hvad jeg synes
prisforskellen burde være.

XP home til XP pro = 738,-.
Prisforskel ifgl EDB priser på for OEM udgaver = 414,-.

P4 2,8GHz til 3,4GHz = 2375,-
Prisforskel ifgl EDB priser = 740,-

256MB til 1024MB RAM = 1750,-
Prisforskel ifgl EDB priser = 1350,-

160GB IDE HD til 250GB SATA HD = 1250,-
Prisforskel ifgl EDB priser = 618,-

Og sådan er det hele vejen igennem....

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-10-04 13:11

Jens G skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> mærke til at merprisen, hvis man ønsker en lidt anderledes
> sammensætning af hard- og software, er noget større end hvad jeg synes

Du kan ikke sammenligne æbler og bananer. priserne på edbpriser er
discountpriser, hvor prisen er den eneste faktor. Får du onsitegaranti på
discountmaskiner købt via edbpriser?

> XP home til XP pro = 738,-.
> Prisforskel ifgl EDB priser på for OEM udgaver = 414,-.

Hvorfor sammenligner du en OEM version, som har helt andre licensbetingelser
med en fuld version?

> P4 2,8GHz til 3,4GHz = 2375,-
> Prisforskel ifgl EDB priser = 740,-
> 256MB til 1024MB RAM = 1750,-
> Prisforskel ifgl EDB priser = 1350,-

Alle disse sammenligninger på løsdelspriser kan ikke bruges til noget som
helst!

Når man køber en Delle, så køber man en fuld maskine med en helt andet
koncept, som har en omfattende serviceordning. Det kan ikke sammenlignes med
priserne på løsdele.

Kan du give et eneste eksempel på en saml-selv maskine på edbpriser, som har
samme spec. inkl præcis samme software *og* service?

Claus

Fra : Jens G

Dato : 25-10-04 15:16

On Mon, 25 Oct 2004 14:10:45 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

[...]
>Hvorfor sammenligner du en OEM version, som har helt andre licensbetingelser
>med en fuld version?

Hvad får dig til at tro at Dells XP ikke er en OEM?
Det ville undre mig meget hvis den ikke er OEM, ligesom på alle andre
færdigsamlede/præinstallerede systemer. OEM er jo en fuld version, som
bare kun må bruges med det hardware den er købt med.

>Alle disse sammenligninger på løsdelspriser kan ikke bruges til noget som
>helst!

Selvfølgelig kan de det.

>Når man køber en Delle, så køber man en fuld maskine med en helt andet
>koncept, som har en omfattende serviceordning. Det kan ikke sammenlignes med
>priserne på løsdele.

Det er måske ikke løsdele Dell sætter i maskinen?
Hvis Dells maskiner er så billige, hvorfor bliver de så dyre, når der
skal andre løsdele i?
Dell betaler sikkert ikke mere for løsdelene end forhandlerne på EDB
priser?
De fleste af deres "egne" løsdele er sikkert alligevel OEM udgaver af
andre producenters løsdele.

>Kan du give et eneste eksempel på en saml-selv maskine på edbpriser, som har
>samme spec. inkl præcis samme software *og* service?

Det gider jeg ikke begive mig ud i at lede efter, og jeg aner ikke om
det findes.
Jeg skrev blot mine betragtinger angående påstanden om billigheden. Og
min mening er stadig at deres opgraderingspriser er alt for høje.

Dell er sikkert udmærket, og det er godt at du er tilfreds med dit
produkt og service. Sådan skal det jo helst være. Men der må vel også
være plads til andre anskuelser?

Fra : René Jensen

Dato : 25-10-04 20:41

Jens G wrote:
> De fleste af deres "egne" løsdele er sikkert alligevel OEM udgaver af
> andre producenters løsdele.

Det er det. F.eks. har de ældre Dell Dimension været udstyret med Sony
Trinitron skærme, nu er det vidst Philips skærme.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 15:20

Claus Tersgov skrev:

> Ren og skær brødnid. Dell fejler intet, og du får meget for pengene.

Enig - Dell er slet ikke det værste man kan anskaffe sig.

Høj kvalitet, fedt design til fornuftige priser.

At Dell så Anbefaler MS Windows XP Proff. i alle deres rekvalmer er til
at brække sig over. De anbefaler det kun fordi MS har stor magt over dem.

Jeg prøvede engang at bestille uden Windows XP og selvf. til en lavere
pris... det er godt nok ikke lade sig gøre og den arme mand fattede slet
ikke hvad jeg skulle med en PC UDEN Windows.. det var jo helt utænkeligt..

Valgfrihed tak!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-11-04 01:23

Martin Johansen [6000] skriblede og skrablede følgende:

> At Dell så Anbefaler MS Windows XP Proff. i alle deres rekvalmer er
> til at brække sig over. De anbefaler det kun fordi MS har stor magt
> over dem.

Mon ikke, det er fordi det mindsker kravene til Dells support og logostik.
Desuden er der jo mulighed for fjernsupport i XP Pro, den mulighed har XP
home svjv. ikke..

> [...]
> pris... det er godt nok ikke lade sig gøre og den arme mand fattede
> slet ikke hvad jeg skulle med en PC UDEN Windows.. det var jo helt

98 ud 100 kunder hos Dell har behov for et styresystem. Derfor er det ikke
smart at sælge det uden, fordi det komplicerer supporten og garantien
betydeligt, når man kigger på Dells markedsandele.

Desuden ville det betyde, at endnu flere bare piratkopierede
operativsystemerne, derfor er det en god forretning at tilbyde softwaren
billigt.

Dell, IBM, HP og Compaq samt alle andre mærkevarer er for den ikke-nørdede
forbruger, og derfor er folk her i nyhedsgruppen *IKKE* disse firmaers
målgruppe. Men det er der tilsyneladende rigtig mange, som ikke rigtig kan
forstå!

Claus

Fra : Palle

Dato : 02-11-04 01:46

> [...]
> Desuden er der jo mulighed for fjernsupport i XP Pro, den mulighed har XP

Der er ikke forskel på fjernsupport i WXP Home og Pro.

Fra : Anders Lund

Dato : 02-11-04 06:37

Claus Tersgov wrote:

> Desuden er der jo mulighed for fjernsupport i XP Pro, den mulighed har XP
> home svjv. ikke..

Fjernsupport, er det samme. Remote desktop er ikke.

> [...]
> forbruger, og derfor er folk her i nyhedsgruppen *IKKE* disse firmaers
> målgruppe. Men det er der tilsyneladende rigtig mange, som ikke rigtig kan

Så nørder er ikke til mærkevare produkter? Nej, jeg tror nærmere at det
er sælgerne som ikke er til nørder. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-11-04 10:50

Claus Tersgov skrev:

> Mon ikke, det er fordi det mindsker kravene til Dells support og logostik.
> Desuden er der jo mulighed for fjernsupport i XP Pro, den mulighed har XP
> home svjv. ikke..

Det kan du have ret i - men hvis jeg køber en PC hos Dell så vil jeg
gerne frasige mig den mulighed.

> 98 ud 100 kunder hos Dell har behov for et styresystem. Derfor er det ikke
> smart at sælge det uden, fordi det komplicerer supporten og garantien
> betydeligt, når man kigger på Dells markedsandele.

Ja - men hvis jeg har købt det uden styresystem så frasiger jeg mig
netop den mulighed.

> Desuden ville det betyde, at endnu flere bare piratkopierede
> operativsystemerne, derfor er det en god forretning at tilbyde softwaren
> billigt.

Ikke på min matrikel.

> Dell, IBM, HP og Compaq samt alle andre mærkevarer er for den
> ikke-nørdede forbruger, og derfor er folk her i nyhedsgruppen *IKKE*
> disse firmaers målgruppe.

Det kan "vi" sagtens være. Jeg var seriøst på et tidspunkt interesseret
i en Dell. Jeg kunne bare ikke få den uden styresystem og jeg vil ikke
betale for det samt supporten.

De reklamere højlyst med at man kan skræddersy sit produkt.. det kan man
bare ikke lige på det punkt.

> Men det er der tilsyneladende rigtig mange, som
> ikke rigtig kan forstå!

Jeg har forstået det - jeg anfægter bare at man ikke har valgmulighed.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-10-04 13:39

"Jakob Værge" <Zalasta_Quikos@hotmail.com> wrote in

> Men ham som hun normalt køber ved siger at dell er noget bras, og det
> går i stykker hele tiden!
> Det er ikke den erfaring som jeg har, men jeg har som sagt kun købt
> bærbar ved dem så... hvad siger i?

Der hvor jeg arbejde før købte vi 10 stationære og 5 bærbare inden for et
par måneder og efter halvandet år (da fik jeg nyt job) var det kun den ene
laptop der havde været problemer med. Så min erfaring siger mig kun
positive ting om Dell mht. stabilitet (jeg har selv haft to laptops fra
Dell og har den tredje nu og har ingen problemer haft).

Prisen er højere ja, men dog ikke helt så høj som IBM.

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : SA

Dato : 24-10-04 14:56

"Jakob Værge" <Zalasta_Quikos@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Er han bare ude på at sælge hende en ny computer som går i stykker efter 2
> år( det er rigtigt træls fordi det er en firma-computer)

Man får lige præcis det man betaler for.... som altid, og i tilfældet med
Dell betaler man oven i købet Guldprisen for Bronzens værdi.

I Danmark, og for den sags skyld mange andre lande hvor Dell forhandles, er
det lykkedes Dell at få store markedsandele, hvilket er baseret på et
sørgelig faktum: Folk hopper på næsten hvad som helst de ser i reklamerne!!!

Med hensyn til kvaliteten, den kender jeg ikke meget til, men antager den må
være udmærket, idet de nok anvender rimelig standard komponenter. Til
gengæld kender jeg lidt til kvaliteten af deres support, og den lader meget
tilbage at ønske.

The bottom line.... Prisen på Dell er ligefrem proportional med antal af
deres reklamer.

Hvis du har overskuddet til det, så kan du selv stykke maskiner sammen med
fine specifikationer. For hvis du tror, at den ekstra pris betaler for et
Dell produkt giver dig en evt. bedre service, så brug hellere pengene på
noget andet.

/SA

Fra : Jakob Værge

Dato : 24-10-04 15:51

OK, men hvad ville du så købe IBM?
Det skal være noget hvor man kan få en ud og kigge på det, lige som hos
dell(onsite)., og så skal(specielt) HDen holde i lang tid, for det er lidt
træls at skulle til tage backup af alting på computeren hele tiden.
Og sidt men ikke mindst den SKAL være stabil(Jeg tænker på Chipset CPU, og
lign.)

Fra : SA

Dato : 24-10-04 19:55

> [...]
> træls at skulle til tage backup af alting på computeren hele tiden.
> Og sidt men ikke mindst den SKAL være stabil(Jeg tænker på Chipset CPU, og

Uha, hvad jeg selv ville købe... indrømmet den er svær! Pt. er min
arbejdsmaskine en Medion 8000XL(tror jeg nok den hedder... købt i ALDI), og
den har godt nok kørt stabilt, og den kører ca. 10 timer om dagen. Der har
for nylig været lidt problemer med USB2'en, men det er gået iorden igen.

Mht. at HD'en skal holde i lang tid, for at undgå backup; ja, så er der kun
at sige.."rigtige mænd tager ikke backup, men de græder længe". Uanset hvor
dyr og god en harddisk du køber, så går den højst sansynlig i stykker før
eller siden.

Men, hvis du snakker om færdige mærkevare maskiner, hvor vi nok snakker
firma modeller, så vil jeg mene at HP er et godt bud. Grunden til at jeg
lige nævner HP er, at jeg for ca. 10 år siden arbejde med netop HP maskiner
til marine industrien. Og der bliver der stillet store krav til hardwaren!!
Det er muligt der er sket store forandringer med HP siden da, men det
tvivler jeg nu lidt på(somebody correct me if I'm wrong). Og HP har også
onsite service mv.

Hvis vi snakke selvbyg, så er det bare at gå igang på www.edbpriser.dk, og
stykke en maskine sammen.

Mvh.

/SA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-10-04 13:25

SA skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> sammen med fine specifikationer. For hvis du tror, at den ekstra pris
> betaler for et Dell produkt giver dig en evt. bedre service, så brug

Endnu en snæversynet nørd, der ikke fatter en brik, og som tror, at samtlige
danskere er født med udtømmelig og indgående teknisk viden!

Lad mig gætte:

Du er også typen der:

bygger din egen bil
bager dit eget rugbrød
maler dit eget mel
konstruerer dine egne mahognimøbler
skyder dine egne kyllinger
syr dit eget tøj
brygger dit eget øl
programmerer selv alle dine programmer
avler dine egne slagtedyr
opfinder din egen mikroprocessor
bygger dit eget hus
såler dine sko

osv, osv, osv...

Og så i øvrigt ved alt om alt..

Claus

Fra : SA

Dato : 25-10-04 13:53

> [...]
>
> Endnu en snæversynet nørd, der ikke fatter en brik, og som tror, at
> samtlige danskere er født med udtømmelig og indgående teknisk viden!

tsk..tsk..tsk... hvilken afdeling af Dell arbejder du hos? Og prøv så lige
at slå betydningen af ordet snæversynet
op!!

Og så skriver du iøvrigt i et tidligere svar til Jens G.

"Når man køber en Delle, så køber man en fuld maskine med en helt andet
koncept, som har en omfattende serviceordning. Det kan ikke sammenlignes med
priserne på løsdele"

Hvis du nu selv har prøvet den "omfattende" sevice som Diller-Daller-Dell
har, og her taler vi nemlig om service til privat kunder, så tror jeg nok du
ville ændre din mening. Den er nemlig helt til grin!

/SA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-11-04 01:27

SA skriblede og skrablede følgende:

> tsk..tsk..tsk... hvilken afdeling af Dell arbejder du hos? Og prøv så
> lige at slå betydningen af ordet snæversynet
> op!!

Jeg har aldrig nogensinde være ansat eller på anden måde været affilieret
med Dell, bortset fra, at jeg har forhandlet deres produkter, før de ændrede
salgskoncept..

Problemet er, at du ævler løs om ting, du tilsyneladende ikke har meget
praktisk erfaring med.

Claus

Fra : SA

Dato : 05-11-04 08:29

> [...]

> Jeg har aldrig nogensinde være ansat eller på anden måde været affilieret
> med Dell, bortset fra, at jeg har forhandlet deres produkter, før de

Se, nu bliver det egentlig ganske sjovt! Hvis det at være forhandler(eller
at have været) af et produkt ikke er en tilknytning(affiliere) til dette
produkt, ja så ved jeg godt nok ikke! Prøv igen!!!!!

> Problemet er, at du ævler løs om ting, du tilsyneladende ikke har meget
> praktisk erfaring med.

Og hvad i himlens navn baserer du det på? Hvis du nu læste lidt tilbage
kunne du måske blive klogere. Jeg har personlig kendskab til 3 tilfælde af
"service" hos Dell, og i alle 3 tilfælde indgik ordet service overhovedet
ikke!!! Altså 3 ud af 3 mulige - også kaldet 100% dårlig erfaring.
Derudover, har jeg så hørt andre "grumme" historier om deres fine service.

Men jeg vælger og tro, ud fra din "kunstfærdige" måde at udtrykke dig på, at
du bare en endnu en kværulant.

/SA

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-10-04 20:58

On Sat, 23 Oct 2004 23:23:17 +0200, Jakob Værge
> [...]

> 2
> år( det er rigtigt træls fordi det er en firma-computer)

Hej
Dell er imo ganske udemærket. Især hvis du tager en standart
konfiguration. Det kan tilmed være billigt til tider. Men som der allerede
er gjort opmærksom på skal du ikke pille ret meget ved standart
opsætningen før du får lov til at betale ublu priser.
Deres RMA system er tilgengæld helt hen i skoven. De insistere på at
personlig tilse den defekte maskine. Det betyder at man enten skal være
hjemme eller skal slæbe computeren med på arbejde. Jeg hjalp min nabo med
at få hans grafikkort byttet i hans Dell. Jeg havde fejlsøgt på maskine og
var kommet frem til at det var grafikkortet som var defekt. Men jeg kunne
ikke bare sende det ind og få et nyt. Det betød at en tekniker kom
uanmeldt og forgæves to gange her hjemme. Og tilsidst gik de med til at
jeg bare tog grafikkortet med på arbejde og at de så kom der og tog imod
det og gav mig et nyt kort. Efter den episode forstår jeg godt hvorfor
deres computere koster lidt mere. Hvis de skal bruge så mange mandetimer
på bare at bytte et simpelt grafikkort. Det er sikkert fint service for at
firma, men for private virker det meget stift.

Hvis man skal have en "mærke varer" computer er Dell imo det bedste valg.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"