Problem med opstart
Fra : Skidespraeller

Dato : 22-10-04 04:22

Hej Ng

Jeg har købt en pentium prescott 3ghz processor men har skiftet
in-a-box orkanen ud med en mist megatower køler. Pludselig opstår dog
et problem, da computeren ikke vil starte. Jeg kan sætte strøm på
bundkortet, og når jeg så tænder computeren, går den ud næste øjeblik.
Hvis jeg derefter prøver at tænde igen, sker der intet. Hvis jeg
slukker for strømforsyningen og tænder den igen, kan jeg tænde for
pc'en igen, men samme problem opstår.
Jeg har testet strømforsyningen, og det er ikke den, det er galt med.
Jeg har haft køleren af og sikre mig, det ikke er cpu'en der sidder
"forkert" (hvis den da overhovedet kan det), hvorefter jeg samlede
skidtet igen. Her kom der dog en overraskelse - nu virkede det. Jeg
tænkte "yes", hvorefter jeg slukkede og stillede kabinettet på
højkant, satte siden på og startede igen - og mindsanten om den ikke
lavede numre igen. Præcis det samme som før.
Problemet opstod, da jeg fandt ud af, jeg havde for meget kølepasta på
(høje temperaturer) - jeg rensede nænsomt køleren og toppen af
processoren og satte nyt pasta på i et meget tyndt lag, hvilket
øjensynligt virkede mht. temperaturen (den ene gang, jeg kunne starte
den).
Hvad kan der være galt?

Mit system:

Asus P5GD2 Deluxe Socket 775
Intel Pentium 4 530 In-a-box
Corsair 2 x 512 mb DDR-II pc4300
Seagate Baracuda SATA 160 GB
Chill-Innovation 510W strømforsyning

På forhånd tak.

--
Jens Pedersen

Fra : Thomas G

Dato : 21-10-04 20:14

> Hvad kan der være galt?

Du slutter med at skrive at den virker ... så er der vel ikke noget galt ?

Hvis det ikke var det du mente (altså at den virker ... forvirret , så
kan det måske være fordi køleren ikke hænger ordentligt fast ... så når du
rejser kabinettet og vægten af køleren ikke længere presser ned mod CPU'en
er kontakten dårlig og CPU'en bliver lynhurtigt varm (kan ikke tænde).

Prøv evt. at se om den køre som den skal når den ligger ned.

Hvis det kun var med for meget kølepasta den ikke kørte ... tja så har du
selv givet svaret

mvh Thomas G

p.s. hvis jeg skyder forbi så forklar venligst igen

Fra : Jens Pedersen

Dato : 21-10-04 20:46

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Prøv evt. at se om den køre som den skal når den ligger ned.
>
> Hvis det kun var med for meget kølepasta den ikke kørte ... tja så har du

Tja, jeg ved ikke hvad, der var galt, men det ser ud til at virke nu. Den
fik lov til at stå en times tid, mens jeg skrev forrige indlæg fra en anden
computer og fik lavet noget mad. Det hjalp - og uanset om det er madosens
positive indvirkning eller ren tilfældighed, er jeg stadig jævnt forvirret.

Btw. kan det passe, at cpu-temperaturen skal ligge omkring 60 grader C ved
stilstand og fuld blæs på? Jeg synes stadig det virker af meget, selvom det
lå omkring 80 grader C før mit lille stunt.

--
Jens Pedersen

Fra : Thomas G

Dato : 21-10-04 21:22

> Btw. kan det passe, at cpu-temperaturen skal ligge omkring 60 grader C ved
> stilstand og fuld blæs på? Jeg synes stadig det virker af meget, selvom
> det lå omkring 80 grader C før mit lille stunt.

At dfen før lå på 80 grader indikerer kraftigt at det var en fejlmontering
af køler (enten skæv, eller for meget pasta eller lign).

Jeg mener prescott CPU'erne er meget varme så 60 grader er nok ikke heklt
forkert. Kan dog være jeg husker forkert .. .er ikke så stiv i intel
"kælenavne".

Har du prøvet at belaste den ? eller de 60 er måske ved fuld belastning
(f.eks. prime95).

Hvis det er ved fuld belastning har du intet at bekymre dig om.

mvh Thomas G

Fra : Leony

Dato : 22-10-04 08:44

> Jeg mener prescott CPU'erne er meget varme så 60 grader er nok ikke
> heklt forkert. Kan dog være jeg husker forkert .. .er ikke så stiv i
> intel "kælenavne".

Prescott bliver kærligt kaldt "Preshot", så jo de bliver varme.

> Har du prøvet at belaste den ? eller de 60 er måske ved fuld
> belastning (f.eks. prime95).

Det vil jeg også mene.
Når man måler temp, så skal det helst være ved fuld belastning.
Man kan ikke bruge en computer til noget som kun er testet stabil i
"idle".

> Hvis det er ved fuld belastning har du intet at bekymre dig om.

Enig.

Som et lille tillæg kan det nævnes at pasta'en lige skal "køres til",
før der afgives maksimal varme fra cpu til profil. Det tager 1-2 uger
alt efter hvor meget computeren bruges.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jens Pedersen

Dato : 22-10-04 23:18

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> At dfen før lå på 80 grader indikerer kraftigt at det var en fejlmontering
> af køler (enten skæv, eller for meget pasta eller lign).

Jeg har nu prøvet at belaste cpu'en, hvilket forårsager en
temperaturstigning til ca. 88 grader. Dette er da alt for meget, eller hvad?
Hvordan kan jeg se, om køleren er monteret præcist nok? Umiddelbart synes
jeg, at den kun kan monteres på en måde, og jeg har været meget opmærksom på
at smøre et meget tyndt lag pasta på.

--
Jens Pedersen

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 23-10-04 10:51

"Jens Pedersen" <jens-pedersenFJERN@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har nu prøvet at belaste cpu'en, hvilket forårsager en
> temperaturstigning til ca. 88 grader. Dette er da alt for meget, eller
hvad?

Jeg vil mene det er alt for højt.

> Hvordan kan jeg se, om køleren er monteret præcist nok?

Om ikke andet så på temperaturen :)

>Umiddelbart synes jeg, at den kun kan monteres på en måde, og jeg har
>været meget opmærksom på at smøre et meget tyndt lag pasta på.

Jeg syntes du skulle prøve igen. Den må sidde lidt skævt på med
så høj temperatur.

/Kenneth Iversen

Fra : Thomas G

Dato : 23-10-04 12:24

> [...]
> jeg, at den kun kan monteres på en måde, og jeg har været meget opmærksom
> på at smøre et meget tyndt lag pasta på.

Ja 88 grader er for højt.

Jeg har ikke de sidste 8 år monteret en Intel køler, men jeg ved at man kan
vende en AMD køler til socket A den forkerte vej (altså drejet 180 grader
.... vandret rotation). Om det overhoved er muligt med intel ved jeg ikke. På
AMD modellerne betyder det at der ikke er fuld kontakt på hele falden = høj
temp.

Har du prøvet med den originale køler ? (det kan jo være du har købt en der
er underdimentioneret ??)

mvh Thomas G

p.s. De grader du læser er det for intern CPU temp eller ekstern CPU temp

p.p.s. husk at jeg snakker med AMD erfaring

Fra : Jens Pedersen

Dato : 23-10-04 13:44

> p.s. De grader du læser er det for intern CPU temp eller ekstern CPU temp

Det ved jeg ikke - jeg bruger en monitor kaldet Hardware Sensors Monitor
4.1.4.5.
Jeg har taget et screenshot af monitor vinduet og lagt det i dk.binaer under
posten ATT: dk.edb.hardware.

Jeg prøver lige at genmontere skidtet og give genlyd ang. resultatet på
mandag - jeg er løbet tør for pasta.

--
Jens Pedersen

Fra : Thomas G

Dato : 23-10-04 14:53

> Det ved jeg ikke - jeg bruger en monitor kaldet Hardware Sensors Monitor
> 4.1.4.5.

Årsagen til mit spg. er at AMD (for de sidste modeller jeg har købt) har en
inten temp måler. Hvis der er meget stor forskel på intern temp og ekstern
temp indikerer det at varmen i CPU'en ikke slipper ud nær så hurtigt som den
skulle (f.eks. at køleprofilen ikke har ordentligt kontakt til CPU
overfladen). Hvis intern og eksten temp er ens eller næsten ens (2-5 grader)
er der perfekt overførsel af varme fra CPU til køler.

Når du nu tydeligvis ikke har den information på i dit temp program vil jeg
anbefale dig at se efter det i BIOS. Se efter om BIOS har en side med system
oplysninger om temp og om der derinde skulle være noget mere temp info end
der er i dit program.

> Jeg prøver lige at genmontere skidtet og give genlyd ang. resultatet på
> mandag - jeg er løbet tør for pasta.

At din CPU kan måles til 88 grader og stadig fungerer indikerer for mig at
der er ok overførsel af varme fra CPU til køleprofil, og at det er fordi
kølerprofilen ikke kan slippe af med varmen hurtigt nok (for langsom blæser,
eller ??)

Jeg ser frem til resultatet med den originale køler

mvh Thomas G

Fra : Christian Mygind

Dato : 21-10-04 20:29

Skidespraeller wrote:
> Hej Ng
[...]

Det kunne være din BIOS:
Din nye blæser kører muligvis med et lavere antal omdrejninger end den
gamle.
Har du tidligere i BIOS sat din maskine til at lukke ned, hvis
omdrejningerne falder under et fastsat nuveau vil din maskine lukke ned,
såfremt den nye køler netop roterer langsommere.

/Chr

Fra : Jens Pedersen

Dato : 21-10-04 20:50

"Christian Mygind" <usenetSlettes@Slettesmygind.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> omdrejningerne falder under et fastsat nuveau vil din maskine lukke ned,
> såfremt den nye køler netop roterer langsommere.

Det tror jeg ikke, da den lukkede efter _utrolig_ kort tid. Man nåede
nærmest kun lige at se blæseren begynde at rotere en kvart omgang, før
strømmen forsvandt. Og så kan det vel ikke være BIOS, da blæseren vel også
lige skal have lov at komme op i omdrejninger.

--
Jens Pedersen

Fra : Christian Mygind

Dato : 21-10-04 21:22

Jens Pedersen wrote:

> [...]
> strømmen forsvandt. Og så kan det vel ikke være BIOS, da blæseren vel
> også lige skal have lov at komme op i omdrejninger.

Jo - det kan det sagtens - ellers ville der ikke være meget beskyttelse i
funktionen. En gennemsnitlig Socket A uden køl brænder af på sekunder.

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 21-10-04 21:24

Christian Mygind wrote:

> Jo - det kan det sagtens - ellers ville der ikke være meget
> beskyttelse i funktionen. En gennemsnitlig Socket A uden køl brænder
> af på sekunder.

....men det er din cpu jo ikke - ved ikke hvor hurtigt Pentiums dør.

/Chr

Fra : Sander

Dato : 22-10-04 04:25

Normalt dør en pentium ikke pga.varme, den går simpelthen istå og venter på
at temperaturen
falder igen. Men jeg synes ikke at den køler der er sat på er særlig
effektiv, jeg har en Prescott
der kører med in-a-box køleren, og den ligger på 37 grader i tomgang,og kan
kravle op på 55
ved fuld load.
Sander.

Prøv evt. at hente: THG_CPU_Cooling.avi lå på
www.tomshardware.com
i sin tid, men kan nok findes med google.

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 22-10-04 10:11

"Sander" <noller1@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> effektiv, jeg har en Prescott
> der kører med in-a-box køleren, og den ligger på 37 grader i tomgang,og

Det er vel heller ikke det store. Min aldrende P4 2.0 Northwood ligger
tæt på det. Men se det på den lyse side. Du behøver ikke tænde
for radiatoren :)

/Kenneth Iversen