Blå skærm, hele tiden!!?
Fra : Kim

Dato : 14-10-04 12:28

Jeg har den senere tid haft masser af problemer med at computeren stopper
med blå skærm mest med fejlkoden stop:0x8E, men også andre.

Det sker når jeg kører ressourcekrævende programmer, som feks. pinnacle
studio.

Har opdateret BIOS, grafikkortdriver (ATI Radeon 9600), men intet hjælper.

Jeg har dog bemærket at CPU'en bliver meget varm (65-70 grader og stigende)
når den har været over 65 grader i få sekunder, så sker det. Det virker
somom blæseren ikke følger hurtigt nok med op i hastighed, den kører max5400
omdr/m men selvom cputemperaturen kommer op på 65 grader, så kører blæseren
kun 4000 omdr./m.

Kan den blå skærm skyldes teperaturen på cpu'en?
Hvad er galt med blæseren, skal den støvsuges eller?

Alle gode råd er velkommen

Kim

Fra : SlowHand

Dato : 14-10-04 12:47

"Kim" <Hallo@kmi.dk> wrote in message

> Jeg har dog bemærket at CPU'en bliver meget varm (65-70 grader og
stigende)
> når den har været over 65 grader i få sekunder, så sker det.

Det er med 99% sikkerhed din CPU der bliver for varm.
Du kan i første omgang prøve, som du selv foreslår, at støvsuge
din køler på CPU'en. Når du så er i gang, kan du jo lige give hele
computeren en tur, men pas på du ikke smadrer noget.
Husk endelig blæseren i strømforsyningen. Den er sikkert også
godt fyldt op med støv.

Hvis dette ikke hjælper, kan du prøve at køre de krævende
progammer, mens du har siden pillet af dit kabinet. Hvis den ikke
længere går ned, er dit problem helt sikkert varmerelateret. Så
skal du til at kigge på evt. at udskifte din CPU-køler med en
større/mere effektiv. Alternativt kan du også sørge for større
luftgennemstrømning i dit kabinet. Dette vil ikke kun gavne din CPU,
men også alt andet i den computer. Større luftgennemstrømning
opnåes bedst ved enten at montere en blæser i bunden af kabinettet,
som blæser luft ind, eller en blæser i toppen, der suger luft ud.

Held og lykke.

/SlowHand

Fra : Kim

Dato : 14-10-04 13:56

Tak for svaret.

Jeg prøver de forskellige tiltag du forslår.

Jeg undres dog lidt hvis det er for lidt luftgennemstrømning, da computeren
er en "standard pc" købt hos ved prc data i Viborg. Det eneste jeg har
ændret er en ekstra harddisk og et firewire kort.

Iøvrigt har den kørt upåklageligt i lang tid. Dog er der stadig garanti på
skidtet, så hvis det er cpublæseren der ikke kan følge med, så må de bytte.

Et tillægsspørgsmål, hvor varm må CPU en blive ved kraftig belastning?

Kim

Fra : kenzo

Dato : 14-10-04 14:31

Har du prøvet at blæse din cpukøler rent, jeg har haft samme probl.som dig
jeg gjorde ALT hvad det havde med blæser at gøre pillede det ud og gik over
til min nabo og gjorde det rent med en kompressor .......dette skal dog
gøres varsomt.
Og laver ingen mærkelig ting a la blå skærm, genstart osv osv.
Det kunne også tænkes at måske det er dine ram som skal tjekkes dette kan du
hente et prg som hedder Memtest og hentes her: http://memtest86.com/.

Fra : Martin Schoedt

Dato : 14-10-04 16:35

"Kim" <Hallo@kmi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bytte.

> Et tillægsspørgsmål, hvor varm må CPU en blive ved kraftig belastning?

Når min 2000+ bliver pryglet igennem ligger den på 45-46c° ellers 38-39c°.
Den må max blive omkring 80c° før det hele går ned, men den har bedst af at
køre omkring 40-55c°. Lyder for mig som noget billig kølepasta der er brændt
fast. Prøv evt. (hvis intet andet virker) at hive køleren af og sidder den
bare lidt (eller meget) fast i selve processoren er det problemet. Men du
skal have noget silverpaste ved siden af før du kan få gang i pc'en igen.

Mvh Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 14-10-04 17:48

> [...]
> skal have noget silverpaste ved siden af før du kan få gang i pc'en igen.

Arctic Silver er altså noget af det kølepasta jeg endnu har oplevet der
"hænger mest fast" - Og det _skal_ det også gøre...
Jeg skulle på et tidspunkt demontere en køler på en P4 som var monteret med
AS3, det endte med at da jeg hev køleren op fulgte CPUen med, så godt fast
sad den!

Desuden har jeg aldrig oplevet alm. silicone kølepasta er brændt fast (i en
PC endnu, jeg har oplevet det i 10-20 år gammelt elektronik) :)

Brian

Fra : Kim

Dato : 14-10-04 21:03

Hej allesammen

Tak for de gode råd.

Har løst problemet ved at rengøre/støvsuge køleribberne under blæseren. Har
prøvet at belaste cpu'en 90 procent konstant i mere end 20 minutter og
temperaturen kommer kun lige op omkring de 50 grader. Datteren har nu
spillet Sims2 i flere timer uden blå skærm.

Utroligt hvad en smule støv kan gøre.

Jeg har dog også flyttet computeren lidt, så der er mere "luft" bagved, til
at komme af med varmen.

Tror nu alligevel jeg vil prøve med en stille blæser foran, til at trække
luft ind og henover diskene, og evt. en bagerst til at suge lidt mere luft
ud af kabinettet.

Kim