Voldsom varm luft
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-10-04 19:15

Hejsa

For en uges tid siden købte jeg mig nedenstående maskine fra BJ
Trading, som jeg efter lidt startvanskeligheder er blevet utroligt
tilfreds med.

Efter jeg modtog den med posten, skilte jeg den helt ad, og drønede
indmaden over i mit lidt ældre Noise Control kabinet. Det larmer
minimalt i forhold til det standard kabinet, der fulgte med, så det er
jo fint nok.. eller er det?

Her til aften skulle jeg lige montere noget usb-gejl bagi maskinen og
lagde mærke til, at der kommer RET varm luft ud oppe fra PSU'en. Jeg
lagde så hånden uden på kabinettet nede ved den del, hvor bundkortet
og CPU'en sidder, og der var heldigvis køligt.

Men på toppen ved PSU'en.. føj for en hede. Skal jeg tage mig af det?
Skal jeg tjekke nogle ting?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 05-10-04 19:26

Bo Kamp Dudek wrote:
> For en uges tid siden købte jeg mig nedenstående maskine fra BJ

Har du ikke glemt noget? :)

> [...]
> indmaden over i mit lidt ældre Noise Control kabinet. Det larmer
> minimalt i forhold til det standard kabinet, der fulgte med, så det er

Det skulle jeg ikke se noget problem i. Hvilket NC kabinet har du? Et
midi eller tower eller?

> [...]
> lagde så hånden uden på kabinettet nede ved den del, hvor bundkortet
> og CPU'en sidder, og der var heldigvis køligt.

Har selv et NC tower kabinet og det blev også rimeligt varmt. Det var
noget jeg ikke kunne lide, så jeg valgte at bore et hul til en 120mm
blæser hen over strømforsyningen bagudtil. Det har jeg hjulpet en hel del.
Du kan ikke stole på at fordi der er køligt uden på ved bundkortet og
CPUen, at alt er godt. Det som isolere lyden i NC kabinetter er også
meget godt til at isolere varme. Derfor kan du ikke mærke det lige så
kraftigt på siderne.

> Men på toppen ved PSU'en.. føj for en hede. Skal jeg tage mig af det?
> Skal jeg tjekke nogle ting?

Sørg for at der kommer noget mere ventilation igennem kabinettet. Hvis
din processer har det for varmt, vil den sikkert sætte faten ned.
Harddiskene kan heller ikke lide at have det for varmt. Prøv - når
maskinen har kørt et stykke tid - at åbne kabinettet og mærk hvor varmt
der er inde i.

Hvad har du kabinetblæsere?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 09-10-04 15:34

>Har du ikke glemt noget? :)

ehm.. hvad?

>Det skulle jeg ikke se noget problem i. Hvilket NC kabinet har du? Et
>midi eller tower eller?

mega? (!).. jeg ved faktisk ikke, hvad det hedder, men det er ret
højt, og der er plads til 5x5 1/4" samt 2x3 1/2 "

[...]

>Har selv et NC tower kabinet og det blev også rimeligt varmt. Det var
>noget jeg ikke kunne lide, så jeg valgte at bore et hul til en 120mm
>blæser hen over strømforsyningen bagudtil. Det har jeg hjulpet en hel del.

ehm.. der er da hul i forvejen, og blæseren i PSU'en bruger dette hul,
ikke.. ?

> [...]
>CPUen, at alt er godt. Det som isolere lyden i NC kabinetter er også
>meget godt til at isolere varme. Derfor kan du ikke mærke det lige så

men noget software til at tjekke CPU temperatur kunne måske afgøre
det..

[...]

>Hvad har du kabinetblæsere?

ehm.. der var en eller anden standard med til CPU'en og så er der den,
som PSU'en har indbygget.. andre er der ikke..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-10-04 19:39

Bo Kamp Dudek skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> lagde så hånden uden på kabinettet nede ved den del, hvor bundkortet
> og CPU'en sidder, og der var heldigvis køligt.

Det er ikke så underligt. Hvis din psu er på 3-400 watt og hvis den er hårdt
kørende, så bliver den altså varm. 3-400 watt er jo næsten lige så meget
effekt som en almindelig brødrister eller fem almindelige 60 watts pærer.

Min psu er også ret varm, fordi min maskine er fyldt til *bristepunktet*,
men tilgengæld sparer jeg varme i stuen.

Men du skal naturligvis holde øje med din blæser i psu'en...

Claus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-10-04 15:51

Claus Tersgov skrev:

> men tilgengæld sparer jeg varme i stuen.

LOL!

Ja intet er så skidt at det ikke er godt for noget

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-10-04 14:13

Martin Johansen [6000] skriblede og skrablede følgende:

> LOL!
> Ja intet er så skidt at det ikke er godt for noget

Det er faktisk dybt seriøst...

Jeg bor i en stuelejlighed på 40 kvm og har brugt for kr 47,- !! i varme på
et helt år!!...
Det er 3,91 om måneden

Claus

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 10-10-04 16:41

[...]

>Jeg bor i en stuelejlighed på 40 kvm og har brugt for kr 47,- !! i varme på
>et helt år!!...
>Det er 3,91 om måneden

men til gengæld har din pc brugt for 400,- strøm (!) ;)

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk