Indkøb af mere ram
Fra : Casper Bang

Dato : 05-10-04 15:59

Hej,

Jeg har følgende RAM lige nu:
2*Kingston PC3500 HyperX, 256 mb
På mit Asus P4P800 deluxe motherboard

De 512 MB er ikke længere rigtigt nok, så jeg skal have 512 mere.

Spørgsmålet er nu om mit motherboard kan køre dual chanel, hvis jeg bare
smider en enkelt stang 512 extra i, som:
eller om jeg skal købe 2*256:

Det ville være nemmest og billigts at købe én enkelt stang, da jeg derved
altid kan opgradere med en til... der er 4 slots til ram på mit motherboard.

Jeg håber i kan hjælpe.
Casper

PS: Jeg ved godt at PC3500 nok er lidt overkill til mig, men vil gerne have
at begge sæt er ens, nu hvor jeg har et sæt der er så hurtige...

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 05-10-04 18:58

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4162b69b$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej,

DUAL betyder jo 2, så nej, en ekstra stang vil ikke gøre det muligt at køre
dual.

Hvis du vil køre dual, så skal du have 2 stk ens ram mere.

Fra : Esben

Dato : 05-10-04 22:01

"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
køre
> dual.
>
> Hvis du vil køre dual, så skal du have 2 stk ens ram mere.

Spørgsmålet er så om et P4P800 kan køre dual med 2x2xKHX3500 - og det kan
det ikke iflg. manualen.

--
Esben

Fra : Casper Bang

Dato : 05-10-04 22:15

> Spørgsmålet er så om et P4P800 kan køre dual med 2x2xKHX3500 - og det kan
> det ikke iflg. manualen.

Hvordan skal det forstås? Kan den slet ikke køre dual med fire blokke i?

Fra : Esben

Dato : 05-10-04 22:55

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41630ebc$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvordan skal det forstås? Kan den slet ikke køre dual med fire blokke i?

Jo, bare ikke med 4 stk Kingston HX3500, men det kan godt med andre
typer/mærker (siger manualen - der står dog ikke om det så kan køre single
channel i stedet). Jeg står i præcis samme situation som dig, med samme RAM
og bundkort, og leder efter den billigste måde at komme op på 1GB.

--
Esben

Fra : Casper Bang

Dato : 06-10-04 09:11

> [...]
> RAM
> og bundkort, og leder efter den billigste måde at komme op på 1GB.

Står der direkte at man ikke kan køre med kingston? Det lyder da godt nok
underligt...
På hvilken side i manualen står det? Kan ikke finde det synes jeg.

Vil man kunne "blande" to mærker, og få den rigtige effekt så, eller skal
jeg købe 1 GB helt nye ram?

Fra : Esben

Dato : 06-10-04 21:07

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4163a886$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Står der direkte at man ikke kan køre med kingston? Det lyder da godt nok
> underligt...
> På hvilken side i manualen står det? Kan ikke finde det synes jeg.

Nej, der står at lige præcis den type Kingston kan ikke køre dual med 4
klodser i. Andre Kingston klodser kan dog godt bruges. Det står på side 2-13
i manualen på Asus' hjemmeside.

> Vil man kunne "blande" to mærker, og få den rigtige effekt så, eller skal
> jeg købe 1 GB helt nye ram?

Det mest sikre vil nok være at købe 2 nye identiske 512MB klodser - alt
andet kan ikke garanteres at virke.

--
Esben

Fra : Casper Bang

Dato : 07-10-04 09:49

> Nej, der står at lige præcis den type Kingston kan ikke køre dual med 4
> klodser i. Andre Kingston klodser kan dog godt bruges. Det står på side
> 2-13
> i manualen på Asus' hjemmeside.

Hmm, ja det kan jeg godt se ud fra min manual :(
Det var da ret skod-agtigt at købe noget så dyrt ram, og finde ud af at man
ikke kan bruge det til at opgradere med!

> Det mest sikre vil nok være at købe 2 nye identiske 512MB klodser - alt
> andet kan ikke garanteres at virke.

Ja, det bliver nok løsningen så... en hel del dyrere end budgetteret, men nu
må vi se om jeg kan få solgt de gamle ram.

tak for hjælpen-