Erfaringer med minitastatur...
Fra : John

Dato : 02-10-04 23:28

Hej

Jeg er på jagt efter et lille tastatur så jeg kan styre min computer fra
stuen (computeren står i et rum lige op af stuen).

Jeg har i den forbindelse kigge på følgende:

http://www.ruwido.com/en/living_room.htm

Nogen der har erfaringer med det?

Kan jeg uden problemer koble det til via USB-porten, eller vil jeg få
problemer med mit eksisterende PS/2-tastatur?

Er der andre løsninger, i prisklassen omkring 500 kr., jeg bør overveje?

Det skal måske lige nævnes at det mest skal bruges til at styre WinAmp/WMP,
samt eventuelt lidt internet-surfen.

Mvh

John

Mvh

John

Fra : Sørensen

Dato : 03-10-04 07:11

"John" <jk7410@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Kan jeg uden problemer koble det til via USB-porten, eller vil jeg få
> problemer med mit eksisterende PS/2-tastatur?

Grænsen for USB-(forlænger-)ledninger er vist 5 meter. Så er der over 5
meter kan du ikke umiddelbart koble det til din PC uden problemer. Men der
findes så specielle forlængerledninger, som forstærker signalet. De hedder
fx "USB booster kabler" eller lign. - det er vist lidt forskelligt, hvad de
kaldes. Men de skal så sidde hver 5 meter, og da de koster omkring 100-200,-
pr. stk kan det hurtigt løbe op.

Hvis jeg var dig ville jeg se på trådløs teknologi. Her er infrarød ikke
særligt velegent, da der skal være nærmest direkte sigtelinje til modtageren
(som jo så nok står ved PC'en). (Der findes dog også infrarøde
"forlænger-systsemer" fra fx HiFi Klubben eller Tape Connection (så vidt jeg
husker), MEN:) I stedet må radiobølger (RF) være en god løsning, da de kan
gå igennem vægge osv.

Jeg er ikke klar over, hvad der findes af komplette kayboard-systemer (men
er da sikker på, der må være noget). Derimod har jeg selv haft kigget på den
her:

Det er billigt, og hvis man primært skal bruge den til at fjernbetjene
WinAMP/WMP hvorfor så have et helt keyboard til at ligge?
Mon ikke man kan indstille en af funktions-tasterne på fjernbetjeningen til
at starte et on-screen keyboard - så man til nøds kan taste en URL ind..
(Ved det ikke, men tror det!

VH Sørensen

Fra : Leony

Dato : 03-10-04 18:31

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nixNej> skrev i en meddelelse

> Grænsen for USB-(forlænger-)ledninger er vist 5 meter. Så er der over
> 5 meter kan du ikke umiddelbart koble det til din PC uden problemer.

Længden for en funktionel USB ledning varierer.
Det afhænger meget af hvad der forlænges fra og til.

Det er rigtigt at den teoretiske længde er 5 meter, men den kan sagtens
gøres længere og stadig virke.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : John

Dato : 03-10-04 20:13

> [...]

jeg
> husker), MEN:) I stedet må radiobølger (RF) være en god løsning, da de kan

Hej Sørensen.

Det minitastatur jeg har kigget på er infrarødt. Modtageren skal kobles til
computeren via USB.

Da computeren står lige på den anden side af væggen bliver det ikke noget
problem at placere modtageren ved siden af fjernsynet.

Spørgsmålet er bare om jeg kan koble dette ekstra tastatur på uden at få
> [...]

til
> at starte et on-screen keyboard - så man til nøds kan taste en URL ind..

Det er netop det "komplette" tastatur der tiltaler mig, men de to løsninger
du linker til ser heller ikke helt uinteressante ud og er også billigere.

Nogen der har erfaringer med dem i praksis?

Mvh

John

Fra : Sørensen

Dato : 03-10-04 22:03

> Spørgsmålet er bare om jeg kan koble dette ekstra tastatur på uden at få
> problemer med mit eksisterende PS/2 tastatur?

Jeg har IKKE konkretet erfaringer med det, men vil tro, at det ikke er noget
problem. Det er i hvert fald ikke et problem at have en USB-mus og en
PS/2-mus i på samme tid.

Men konkrete erfaringer vil selvfølgelig være at foretrække for dig.

VH Sørensen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-10-04 16:12

> Det minitastatur jeg har kigget på er infrarødt. Modtageren skal kobles
> til computeren via USB.
Det er noget skidt. Hold dig fra IR. Det er for besværligt, hvis der
kommer noget i vejen imellem modtager og tastatur virker det ikke. Man kan
f,eks. let komme til at afbryde forbindelsen hvis man tager tastaturet på
skødet og smider benene op.
RC tastatur er meget bedre. Og meget mere pålidelig.

> Spørgsmålet er bare om jeg kan koble dette ekstra tastatur på uden at få
> problemer med mit eksisterende PS/2 tastatur?
Det kan du sagtens. Jeg har 3 mus og 2 tastatur tilsluttet min maskine og
de virke alle sammen samtidig. Eneste problem er når min søn på 2 år får
fat i den ene mus og leger med den, imens jeg spiller

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : John

Dato : 04-10-04 23:46

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssfcptmapuxvtjp@sprinteren...

> [...]
> f,eks. let komme til at afbryde forbindelsen hvis man tager tastaturet på

Jeg tror ikke det bliver det store problem. Modtageren bliver placeret ved
fjernsynet, hvor der i forvejen er behov for frit udsyn til min
IR-fjernbetjening til dette.

> RC tastatur er meget bedre. Og meget mere pålidelig.

Ja. Jeg har bare ikke rigtig kunne finde noget fornuftigt alternativ til
Ruwido-tastaturet. Det der tiltaler mig er det "komplette" tastatur. Tanken
om at skulle sidde og pege på tasterne med en eller anden markør på en skærm
huer mig ikke.

Hehe

Tak for input.

Mvh