Billigste lagringsmedie pr. Mb
Fra : Martin Sand.

Dato : 02-10-04 22:40

Hvad er det billigste medie at tage backup på pr. Mb? Jeg har brug for at
tage backup af 20 Gb et par gange om ugen.
Er det DVD-RW eller andre muligheder? Det er dog lidt besværligt at skulle
sidde og vente på at skifte de 5 skiver hver gang (DVD-brænder haves).

En separat 40 Gb (ekstern) harddisk er måske billigst. Men er det
sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lagre en backup over på en anden harddisk?

--
MVH Martin

Ved henv. på mail: feedback AT stofanet dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-10-04 07:16

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> writes:

> [...]
>
> En separat 40 Gb (ekstern) harddisk er måske billigst. Men er det
> sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lagre en backup over på en anden harddisk?

DVD-+RW er nok det billigste, med ca 2Kr/GB. Derefter kommer en
ekstra harddisk på <4Kr/GB (160GB).

Det du også må spørge dig selv om, er hvad er dine krav til backupen.
* Hvor mange kopier skal du have (tilbage i tiden).
* Hvordan er dit restore mønster? (enkeltfiler eller er det til
HDD-crash recovery)

Er du seriøs om backup'en, skal du også teste at du faktisk kan lave
en delvis og total restore fra backup.

Kai