Scandisk kører ved hver bootup?!?
Fra : Jonny Jensen

Dato : 01-10-04 08:07

Allersførst, jeg har valgt at krydsposte, da jeg ikke pt er klar over om her
er tale om hardwarefejl eller softwarefejl.

Mit problem er, at hver gang jeg starter min PC op, kører den scandisk på 3
af mine drev, uden dog at finde fejl, eller lignene. Derefter fortsætter
maskinen med at boote windows, og kører derefter fortræffeligt.

Det er et problem som er opstået pludseligt, og uden nogen former for
ændringer i hardware eller software. Jeg har netop formatteret computeren,
dels fordi den har trængt til det længe, og dels fordi jeg håbede at det
kunne løse mit problem, men efter format gør den nye install det stadig.

Jeg kører med Windows XP PRO SP2 UK.

Systemet består af et Abit NF7-S, med 2 x 36 GB Raptor i Raid 0 til system
og spil. Derudover har jeg 4 x 200 GB Maxtor diske på en Promise SATA 150
TX2, dvs 2 af diskene er SATA og kører på SATA delen af controlleren og de 2
andre er ATA, på den ATA controller som også er på kortet.

Det er den ene 200 gb SATA disk og de 2 x 200 gb ATA diske som den laver
scandisk på.

Hvad kan man gøre for at den en gang for alle enten finder de fejl der måske
(?) er der og retter dem, eller simpelthen deaktiverer den scandisk i
starten? Det er jo ikke fedt at systemet er 7+ minutter om at boote, når det
pejer at være under 1 minut om det...

Skal man have fat i et 3. parts program til at chcke diskene med, eller er
der en log eller lignene jeg kan tjekke et sted? Synes ikke jeg kan finde
nogen på diskene.

Jeg beklager eventuelle tastefejl, men det gik lidt stærkt, da det irriterer
mig grænseløst dette her :)

Mvh

Jonny.

Fra : iddqd

Dato : 01-10-04 09:19

Jonny Jensen wrote:
> Allersførst, jeg har valgt at krydsposte, da jeg ikke pt er klar over om her
> er tale om hardwarefejl eller softwarefejl.

Det havde måske så været smart at poste i en gruppe først, for at se om
de gav noget.

> Mit problem er, at hver gang jeg starter min PC op, kører den scandisk på 3
> af mine drev, uden dog at finde fejl, eller lignene. Derefter fortsætter
> maskinen med at boote windows, og kører derefter fortræffeligt.

Altså ingen hardware fejl, ergo: FUT: dk.edb.system.ms-windows

> [...]
> dels fordi den har trængt til det længe, og dels fordi jeg håbede at det
> kunne løse mit problem, men efter format gør den nye install det stadig.

LOL, der er ikke ændret i software - altså lige med undtagelse af at du
har haft formateret computeren og så formodentlig reinstalleret alt

> [...]
> starten? Det er jo ikke fedt at systemet er 7+ minutter om at boote, når det

Jeg ville prøve selv og køre de scandisk, du vil så sikkert få besked om
at det vil ske ved næste genstart, så kan det jo være indstillingen der
gør de scannes ved opstart hopper væk når det sker på normal vis.

Ellers så kig under Startup i registreringsdatabasen.

Mvh

Bruno

Fra : Anders Lund

Dato : 01-10-04 14:25

iddqd wrote:

> Altså ingen hardware fejl, ergo: FUT: dk.edb.system.ms-windows

Jeg tror mere på en hardware fejl, hvis du læser det næsten én gang
til.. eller måske en Virus som gemmer sig i noget af det software der
bliver installeret eller en fejlopsat BIOS?

> LOL, der er ikke ændret i software - altså lige med undtagelse af at du
> har haft formateret computeren og så formodentlig reinstalleret alt

Læs igen. Fejlen var der, så formaterede han og fejlen fortsatte.... :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jonny Jensen

Dato : 01-10-04 15:41

> Jeg tror mere på en hardware fejl, hvis du læser det næsten én gang til..
> eller måske en Virus som gemmer sig i noget af det software der bliver
> installeret eller en fejlopsat BIOS?

Det er også lidt det jeg frygter. Kan bare ikke helt finde ud af hvad det
skulle være, når det pludselig er 3 diske samtidig? Har prøvet at bruge
onboard controlleren til de to ATA diske, men fejlen er der stadig, men så
igen, hvis den er opstået pga SATA controlleren, vil windows vel stadig
rette den på anden controller? Virus har jeg tjekket, der er ingen og bios
er også helt som den skal være :)

> Læs igen. Fejlen var der, så formaterede han og fejlen fortsatte.... :)

Netop :-/ Håbede ellers den gode gamle format c: kune hjælpe, men ikke denne
gang, skønt det dog altid er rart med et friskt system :)

Jonny.

Fra : Anders Lund

Dato : 01-10-04 16:23

Jonny Jensen wrote:

> Netop :-/ Håbede ellers den gode gamle format c: kune hjælpe, men ikke denne
> gang, skønt det dog altid er rart med et friskt system :)

Nu når jeg tænker mig om, kender jeg problemet fra Windows 98 tiden
af... har dine harddiske det for varmt?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Morten Jensen

Dato : 01-10-04 18:34

Har samme problem og har haft det i lang tid. Kun med Sata.

Tilsyneladende kommer og går det. Der kan gå måneder uden ballade for så at
gå væk igen. Har også mistet 3 diske i år, men den der kører systemet p.t.
har siddet på i 18 måneder.

Jeg tror ikke at det er hardware - de diske der er involveret er det diske
med mediefiler? (film, audio m.v.) Jeg har bemærket at det altid er de drev
med disse der hos mig giver problemer. Aldrig systemdrev eller drev med
installerede spil/programmer.

Bare en tanke.

MVH
Morten

Fra : Jonny Jensen

Dato : 02-10-04 10:46

> [...]
> drev
> med disse der hos mig giver problemer. Aldrig systemdrev eller drev med

Hmmm... Det kan være du har fat i noget der... De tre drev som laver bøvl,
er netop drev med mediefiler på. De drev som går fri er system drevet, spil
drevet og install / råkopier...

Nu er den imidlertid nede på kun er at gøre det på en disk, og den løber den
hurtigt igennem, men hvorfor de andre to pludselig, efter noget der ligner
10-12 scaninger, pludselig er ok, eller om det kommer igen, ved jeg endnu
ikke :-/

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 02-10-04 10:43

> Nu når jeg tænker mig om, kender jeg problemet fra Windows 98 tiden af...
> har dine harddiske det for varmt?

Nope, godt forslag ellers, de har det fint, men det kan være Morten Jensen
er inde på noget af det rigtige...

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 01-10-04 09:58

> Det havde måske så været smart at poste i en gruppe først, for at se om de
> gav noget.

Ja, men som jeg skriver, irriterer det en smule, så jeg har ikke tålmodighed
til at vente et par dage, og så poste i ny gruppe og vente igen...

> Altså ingen hardware fejl, ergo: FUT: dk.edb.system.ms-windows

Nu har jeg ikke selv set denne fejl før og , så det KUNNE jo være det var en
controller fejl, eller en fejl i et kabel eller lignene, som jeg havde
overset? Det er ret hurtigt du lige udeukker den mulighed...

> LOL, der er ikke ændret i software - altså lige med undtagelse af at du
> har haft formateret computeren og så formodentlig reinstalleret alt

Læs og forstå nu hvad jeg skriver: Fejlen opstod pludseligt, UDEN der var
foretaget ændringer nogen steder. Da den så endelig havde irriteret mig
længe nok, prøvede jeg at formattere for, forhåbentlig, at løse problemet på
denne måde.

> Jeg ville prøve selv og køre de scandisk, du vil så sikkert få besked om
> at det vil ske ved næste genstart, så kan det jo være indstillingen der
> gør de scannes ved opstart hopper væk når det sker på normal vis.

Har ladet den gennemføre dem et par gange, ellers ville det jo, som jeg
skrev andet steds, tage over 7 minutter at boote maskinen, hvis jeg blot
sprang den over. Desuden har jeg også prøvet at lade den gennemføre den
grundige 5 trins test, udover den foreslåede 3 trins test, og heller ikke
dette har hjulpet.

> Ellers så kig under Startup i registreringsdatabasen.

Der er heller intet, og ligeledes, som nævnt, heller intet at finde i logs
eller lignene.

> Mvh
>
> Bruno

- Som nok burde gemme de nedladende og sure opstød til næste gang han poster
på et newbiesite som fx xplayn? No offense (og dog...), men du svarer som om
alle andre er dumme og du ved alt, men dog rummer dit svar hverken løsninger
eller egentlige forslag?

Jonny.