EDB-ord
Fra : Jan Mejer

Dato : 26-09-04 14:06

Hej

Hvad er det lige det betyder........alle de der tillægsbetegnelser man ser
til Harddiske....sata, raid...og hvad der ellers står..

hilsen gammelsmølf

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-09-04 14:12

"Jan Mejer" <janmejerFJERN@hotmail.com> writes:

> Hej
>
> Hvad er det lige det betyder........alle de der tillægsbetegnelser man ser
> til Harddiske....sata, raid...og hvad der ellers står..

SATA = Serial ATA (ATA = ATA Attachment)
RAID = Redundant Array of Inexpensive Disks

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-04 14:56

> SATA = Serial ATA (ATA = ATA Attachment)
> RAID = Redundant Array of Inexpensive Disks

*LOL* Burde det så ikke hedde RAED? For jeg synes da ikke de er særligt
billige

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-09-04 15:45

Per9900 wrote:

> LOL Burde det så ikke hedde RAED? For jeg synes da ikke de er særligt
> billige

Det går jo på at man med billigere diske kan opnå bedre
performance/sikkerhed end med én dyr disk.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 26-09-04 15:51

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det går jo på at man med billigere diske kan opnå bedre
> performance/sikkerhed end med én dyr disk.

Jeg tror ikke at det er prisen man kigger på i navnet. Jeg mener, lige
som hos Wikipedia at det står for "Redundant array of independent disks".
http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

Altså "uafhængige" disks. Det er også derfor at RAID 0 ikke er en
"rigtig" RAID, da det ikke er "redundant". :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-09-04 17:17

Anders Lund wrote:

> lige som hos Wikipedia at det står for "Redundant array of
> independent disks".

Det er den nye forklaring på forkortelsen. Kai's var den oprindelige
fra dengang store diske kostede kassen.

> Altså "uafhængige" disks. Det er også derfor at RAID 0 ikke er en
> "rigtig" RAID, da det ikke er "redundant". :)

Uanset om man anvender den oprindelige forklaring eller den nye
forklaring, så er RAID0 ikke RAID

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 26-09-04 18:28

Jesper G. Poulsen wrote:

> Uanset om man anvender den oprindelige forklaring eller den nye
> forklaring, så er RAID0 ikke RAID

Det var egentlig også det jeg mente.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-09-04 20:16

Anders Lund wrote:

> Det var egentlig også det jeg mente.

Det ved _jeg_, men vidste andre det oss'?

Men jo, vi er enige - igen...

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-09-04 15:44

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> SATA = Serial ATA (ATA = ATA Attachment)

Ikke ATA Attachment, men blot AT Attachment

Jesper G. Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-09-04 20:37

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> Ikke ATA Attachment, men blot AT Attachment

Jajaja. Tyrkfejl. OK?

--Kai

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-09-04 21:06

> Jajaja. Tyrkfejl. OK?

Så du smiley'en?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-09-04 20:41

> Det ved _jeg_, men vidste andre det oss'?

Hey, nogen af os er så gamle (gys) at vi kan husker/bruger den
oprindelige definition

Men de enkelte disk *er* billige. Specielt hvis man ser prisen i på
f.eks. 7 160GB diske (= 1TB i en RAID-5 konfiguration, uden en
hot-spare) i forhold til hvad en (mytologisk) enkelt 1TB disk ville
koste.

--Kai

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-09-04 21:05

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Hey, nogen af os er så gamle (gys) at vi kan husker/bruger den
> oprindelige definition

Jeg er også bruger af den oprindelige definition - jeg tror ikke det
var det der var til diskussion her. Jeg tror det gik på hvorvidt RAID0
er RAID (hvilket det strengt taget ikke er).

Jesper G. Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-09-04 21:10

> Så du smiley'en?

Aldrig i livet

--Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-09-04 21:22

> Jeg er også bruger af den oprindelige definition - jeg tror ikke det
> var det der var til diskussion her. Jeg tror det gik på hvorvidt RAID0
> er RAID (hvilket det strengt taget ikke er).

Hvorfor ikke det?

Ifølge min (nu gamle) HP2e* definerede den oprindelige "RAID" artikel**
disse RAID levels:

RAID Failures Data Check
Level survived disks disks
0 Non-redundant 0 8 0
1 Mirrored 1 8 8
2 Memory-style ECC 1 8 4
3 Bit-interleaved 1 8 1
parity
4 Block-interleaved 1 8 1
parity
5 Block-interleaved 1 8 1
distributed parity
8 P+Q redundancy 2 8 2

Bemærk at Patterson er forfatter til både bog og artikel, så jeg tro
at kildeægtheden burde være i orden

*) John L. Hennessy & David A. Patterson: Computer Architecture - A
Quantitative Approach, 2nd edition.

**) D.A. Patterson, G.A. Gibson & R.H. Katz: A case for redundant
arrays of inexpensive disks (RAID), 1987.

Kai

Fra : Anders Lund

Dato : 26-09-04 21:28

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Hvorfor ikke det?
>
> Ifølge min (nu gamle) HP2e* definerede den oprindelige "RAID" artikel**
> disse RAID levels:
>
> RAID Failures Data Check
> Level survived disks disks
> 0 Non-redundant 0 8 0

Du har selv skrevet det der...

RAID = Redundant array of independent/inexpensive disks
RAID0 = Non-redundant

Dvs.:

RAID0 = Array of independent/inexpensive disks
eller
RAID0 = NRAID = Non-redundant array of independent/inexpensive disks

:)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-09-04 22:05

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

> [...]
> eller
> RAID0 = NRAID = Non-redundant array of independent/inexpensive disks

Smileyen er taget ad notam, MEN:

RAID-0 = "nul-RAID", ikke?

Men når den originale artikel selv har RAID0 med (som et
"nul-niveau"), så skal *jeg* ikke være den taler imod det. Det ville
svare lidt til at ... hmm, sige at Tim Berners-Lee ikke forstår sig på
hvad WWW er :)

Kai

Fra : Leony

Dato : 27-09-04 14:28

"Jan Mejer" <janmejerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det lige det betyder........alle de der tillægsbetegnelser
> man ser til Harddiske....sata, raid...og hvad der ellers står..

Et lille leksikon, som måske kan være en hjælp:
http://www.it-leksikon.dk/

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/