Hvad er bluetooth?
Fra : Marianne

Dato : 25-09-04 22:15

Hej

Jeg har købt en mus til min nye, bærbare pc (HADER touchpad), men da jeg
kommer hjem ser jeg, at forhandleren har givet mig en Logitech Bluetooth-mus
med. Nu 'tør' jeg ikke pakken den ud, da jeg er 99% sikker på, at den skal
retur, men før jeg skrider til et så drastisk skridt, er der så en, der
gider forklare mig, hvad Bluetooth går ud på, når det drejer sig om en mus?

Jeg har i forvejen et par Logitech optiske mus med lader (Mx700), men et
sådant monstrum ville være dødsygt at skulle slæbe med ved siden af den
bærbare pc. Er Bluetooth set fra brugerens synspunkt ligeså (blot med en
anden teknologi) eller ????

mvh
Marianne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-09-04 22:32

Marianne wrote:

> skridt, er der så en, der gider forklare mig, hvad Bluetooth går ud
> på, når det drejer sig om en mus?

Bluetooth er en kommunikations-protokol (hardware-, som software-).
Bluetooth er trådløs, enhederne "låses" digitalt til hinanden og kan
derfor ikke forstyrre andre enheder af samme slags. Desuden gør
rækkevidden for Bluetooth at dårlig radioforbindelse hører fortiden til.

Hvis jeg var dig ville jeg tage den blåtandede mus med på farten, for
der er ingen der kan forstyrre dit arbejde sålænge du anvender dén.

> af den bærbare pc. Er Bluetooth set fra brugerens synspunkt ligeså
> (blot med en anden teknologi) eller ????

Ja.

Jesper G. Poulsen

Fra : Mads

Dato : 25-09-04 23:09

On Sat, 25 Sep 2004 23:14:48 +0200, "Marianne"
<handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>sådant monstrum ville være dødsygt at skulle slæbe med ved siden af den
>bærbare pc. Er Bluetooth set fra brugerens synspunkt ligeså (blot med en

Bluetooth er en ny type trådløs forbindelse der kan bruges til stort
set alle typer enheder. Uden at kende netop den mus du har købt
kan jeg ikke sige om der hører en lader til. Hvis ikke, så er der vel
bare selve musen og en lille Bluetooth modtager som sikkert skal
sættes i den bærbares USB port. Hvis der ikke hører en lader til,
så er sådan en mus vel ikke så besværlig at slæbe med, eller ?

Men nu skrev du jo ikke om der var din mening at købe en trådløs
mus. Hvis ikke, så kan du da få nogen ganske smarte mini-mus
som er specielt beregnet til bærbare computere.
F.eks. har jeg en ganske lille optisk mus til min bærbare. Den er
ikke trådløs, men har et smart lednings-oprul der gør den uhyre
nem at pakke sammen efter brug.

mvh Mads

Fra : Marianne

Dato : 25-09-04 23:20

> [...]
> sættes i den bærbares USB port. Hvis der ikke hører en lader til,
> så er sådan en mus vel ikke så besværlig at slæbe med, eller ?

Nu har jeg kigget på Logitechs hjemmeside, og der hører lader til. Som jeg
forstår jer, så er fidusen ved denne type mus frem for de alm. ledningsløse
mus, at man undgår forstyrrelser fra andre ledningsløse brugere. Det er
faktisk den eneste fordel (som jo er vigtig nok).

Det er faktisk laderen, der generer mig. Den er for stor og klodset til at
jeg orker slæbe rundt på den. På skrivebordet er den helt fin.

> [...]
> F.eks. har jeg en ganske lille optisk mus til min bærbare. Den er
> ikke trådløs, men har et smart lednings-oprul der gør den uhyre

Ja- Targa eller sådan noget lignende, ikke?

Mange tak for jeres svar.

mvh
Marianne

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-09-04 08:28

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in message
> [...]
> retur, men før jeg skrider til et så drastisk skridt, er der så en, der
> gider forklare mig, hvad Bluetooth går ud på, når det drejer sig om en

Som de andre fortæller dig er det en trådløs standart til kommunikation
mellem mange enheder....

Nu kan det jo være et udemærket bud på en mus din forhandler har givet dig
med hjem. For i din nye bærbare er der højt sansynligt indbygget Bluetooth.
og så skal der faktisk ikke andet til at du kan lade din base stå der
hjemme, og behøver du kun at have musen med.. og så evt. 2 nye batterier
hvis den løber tør.

Fra : Marianne

Dato : 26-09-04 12:41

> [...]
> og så skal der faktisk ikke andet til at du kan lade din base stå der
> hjemme, og behøver du kun at have musen med.. og så evt. 2 nye batterier

OK. men vil det så sige, at bluetooth-musen ikke står og sender hele tiden
som den trådløse, optiske mus gør? For så taber den pusten blot af at blive
transporteret et stykke vej ....

mvh
Marianne

Fra : Mads

Dato : 26-09-04 12:53

On Sun, 26 Sep 2004 13:40:50 +0200, "Marianne"
<handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

>OK. men vil det så sige, at bluetooth-musen ikke står og sender hele tiden
>som den trådløse, optiske mus gør?

En Bluetooth mus sender lige så meget som enhver anden trådløs
mus. Set fra brugerens synspunkt er der ikke nogen forskel på
Bluetooth og andre trådløse systemer. Den store forskel i Bluetooth
er bare at radiosignalet er kodet så f.eks. andre Bluetooth mus ikke
kan forstyrre din mus, sådan som det kan ske ved visse trådløse
mus der er uden Bluetooth.

>For så taber den pusten blot af at blive
>transporteret et stykke vej ....

De fleste trådløse mus, både Bluetooth og andre. har en dvalefunktion
der lukker musen næsten helt ned når den ikke har været flyttet i
nogen sekunder. Det gør den selvfølgelig for at spare strøm.
Det kan jo så godt være et problem ved transport hvor musen måske
bliver udsat for rystelser der vil aktivere den hele tiden, så hvis
det er muligt vil det da nok være en god ide at fjerne batterierne
hvis der er en transporttid på mange timer.
På den anden side, hvis musen ellers bliver ladet op hver dag, så
burde den ikke kunne løbe tør for strøm under transporten.

mvh Mads