CPU opgradering af IBM Netvista 6269
Fra : vidal@worldonline.dk

Dato : 23-09-04 08:40

Jeg sidder med en Netvista 6269-G1G med en 667 Mhz
Celeron.

Det er blevet sagt, at denne model kan opgraderes med en
hurtigere CPU, men det ser ud som om, IBM ikke skriver
noget om det på deres websider.

Er der nogen, der ved noget, om det kan lade sig gøre eller
som kan pege mig i den rigtige retning på nettet?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Leony

Dato : 24-09-04 08:43

<vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er blevet sagt, at denne model kan opgraderes med en
> hurtigere CPU, men det ser ud som om, IBM ikke skriver

Allerførst skal du finde ud af hvilket bundkort der er brugt.
Modelnummer plejer at stå på boardet.

Hvis du har et partno., så kan du bruge denne side (tror jeg):
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
Her er det også muligt at søge via BIOS ID string (info om den nederst
på siden).

Hvis boardet er socket 370, så tror jeg ikke det er et problem at proppe
en 1 GHz P3'er i boardet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Vidal

Dato : 24-09-04 21:35

Leony wrote:
> [...]

> på siden).
>
> Hvis boardet er socket 370, så tror jeg ikke det er et problem at proppe

Tak for dit svar. Jeg vil se nærmere på det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 25-09-04 15:12

www.pc.ibm.com/support -> skriv modelnummeret ind i boksen til højre.

> Er der nogen, der ved noget, om det kan lade sig gøre eller
> som kan pege mig i den rigtige retning på nettet?

Fandt dette dokument, som er det tættestes jeg kom på at finde noget om
processoren. Dog står der ikke noget om hurtigere processorer.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4L42BP

Ellers plejer de at være ret hurtige til at kunne svare på sådanne ting
i telefonen, selv om det er ret kedeligt at de ikke har gjort sådan
information offentlig/let tilgængeligt.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Leony

Dato : 25-09-04 18:07

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Fandt dette dokument, som er det tættestes jeg kom på at finde noget
> om processoren. Dog står der ikke noget om hurtigere processorer.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4L42BP

Der er kun 1 board til den model, så vidt jeg kan se.
Modellen er Gigabyte 810E, GA-6WMMC7E1+

På Gigabyte's hjemmeside er der en tabel over socket 370 boards og deres
supporterede processorer:
http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/CPUSupportList/CPUSupportList_Socket+370.htm
Nederst på siden har de en model, som hedder GA-6WMMC7.
IBM har sikkert købt en OEM version af dette board og givet det lidt
ekstra bogstaver. Dette er dog kun et gæt.

Det ser dog ikke ud til at det supporterer 133 MHz FSB cpu'er, så den 1
GHz PIII jeg lovede må der nok skydes en hvis pind efter.
Maks er en coppermine 850'er. Personligt tror jeg ikke det er en
opgardering der kan betale sig/mærkes.

Bemærk dog at BIOS sikkert skal opgraderes for at klare en hurtigere
processor.

Fra : Vidal

Dato : 26-09-04 12:22

Leony wrote:
> [...]

> http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/CPUSupportList/CPUSupportList_Socket+370.htm
> Nederst på siden har de en model, som hedder GA-6WMMC7.

Nu har jeg fået lukket den op, og bundkortet *er* en model
> [...]

> GHz PIII jeg lovede må der nok skydes en hvis pind efter.
> Maks er en coppermine 850'er. Personligt tror jeg ikke det er en

Hensigten er at få den på den anden side af 750 Mhz,
den skal køre et bestemt programmel, der kræver min.
750.

Jeg bemærker der er en henvisning til P3-Tualatin.

Kan man forestille sig, det ville virke, hvis jeg fik
en adapter til Tualatin, at det ville være muligt at
komme højere op til 1.2 Ghz eller noget lignende, så
det battede lidt?

Ikke nødvendigvis Pentium III, men blot Celeron?

> Bemærk dog at BIOS sikkert skal opgraderes for at klare en hurtigere
> processor.

Den er opgraderet til det seneste.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Leony

Dato : 27-09-04 14:26

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hensigten er at få den på den anden side af 750 Mhz,
> den skal køre et bestemt programmel, der kræver min.
> 750.

Tja, som regel skal man gange minimumskravet med 2 for at få rimelig
performance.
(tommelfingerregel ganske vist, men stadig brugbar - selvfølgelig er der
undtagelser).

> [...]
> en adapter til Tualatin, at det ville være muligt at
> komme højere op til 1.2 Ghz eller noget lignende, så

Der er en henvisning, men jeg tolker stregen i boksen mellem
Tualatinprocessor og dit board, som værende tegn på at det ikke virker.

> Ikke nødvendigvis Pentium III, men blot Celeron?

Celeron er et dårligt valg.
PIII vil køre i cirkler om en Celly.

I følge listen, så kan bundkortet tage en 850 MHz PIII.
Den ville jeg satse på. Jeg kan ikke garantere at det virker.

Fra : Vidal

Dato : 28-09-04 07:10

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message news:<ZwU5d.53083$Vf.2540282@news000.worldonline.dk>...
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en henvisning, men jeg tolker stregen i boksen mellem
> Tualatinprocessor og dit board, som værende tegn på at det ikke virker.

Hehe, jo, sådan læser jeg den også.

Måske er det blot ønsketænkning, jeg har ikke beskæftiget mig
med opgradering af cpu før, at får jeg blot den helt korrekte
adapter, så vil tualatinen køre formidabelt på min gamle computer?

> I følge listen, så kan bundkortet tage en 850 MHz PIII.
> Den ville jeg satse på. Jeg kan ikke garantere at det virker.

Ja, det kan jo ende med, det bliver løsningen.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard