Andet multimedie
bentjuul 3670
Dpi i Illustrator
Fra : Martin Mogensen

Dato : 24-10-04 21:01

Jeg har lidt begynder problemer i Illustrator, håber nogen kan hjælpe.

Jeg skal lave en annonce til tryk i en avis, avisen har stillet krav til
opløsning skal være på mindst 150 dpi, men når jeg gemmer i Illustrator
bliver det hele gemt i 72 dpi. Hvordan gemmer jeg mit arbejde i en højere
opløsning?

Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-10-04 21:42

Martin Mogensen skrev:

> Jeg skal lave en annonce til tryk i en avis, avisen har
> stillet krav til opløsning skal være på mindst 150 dpi, men
> når jeg gemmer i Illustrator bliver det hele gemt i 72 dpi.

Hvilket filformat gemmer du i, og hvordan kontrollerer du, at
opløsningen kun er 72 ppi?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Mogensen

Dato : 24-10-04 22:00

> Hvilket filformat gemmer du i, og hvordan kontrollerer du, at
> opløsningen kun er 72 ppi?

Jeg gemmer i pdf og har også prøvet eps. Det billede jeg bruger i
illustrationen er oprindeligt i 72 dpi (digital foto), dernæst konverteret i
Photoshop Elements til 150 (under Resize - Image size - Resolution).

Det virker som om Illustrator bare gemmer alt i 72 dpi uanset indhold.

Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-10-04 23:25

Martin Mogensen skrev:

> Jeg gemmer i pdf og har også prøvet eps. Det billede jeg
> bruger i illustrationen er oprindeligt i 72 dpi (digital
> foto), dernæst konverteret i Photoshop Elements til 150 (under
> Resize - Image size - Resolution).

Hvilket filformat har du gemt billedet i fra Photoshop Elements?

Hvordan ved du, at billedet i din EPS-fil kun har en opløsning på
72 ppi?

Indsat pixelgrafik, burde Illustrator ikke ændre opløsningen på,
men hvis du gemmer som PDF og vælger at pixelgrafik skal resamples,
så får du selvfølgelig en anden opløsning på grafikken i PDFen.

> Det virker som om Illustrator bare gemmer alt i 72 dpi uanset
> indhold.

Hvis du f.eks. tilføjer en skygge til et vektorobjekt i Illustrator,
så bliver skyggen opbygget af pixels, som vil blive gemt i 72 ppi
som standard. Hvis du vil have en anden opløsning på skyggen, kan
du i Illustrator CS gå op i Effects-menuen og vælge 'Document Raster
Effects Settings'.

Document Raster Effects Settings har bare ikke noget med indsat
pixelgrafik, som f.eks. et billede at gøre. Hvis jeg indsætter
et billede på 200 ppi og gemmer som PDF uden resampling, får jeg
også en PDF med et billede på 200 ppi uanset hvad Document Raster
Effects Settings står til. Indstillingen har kun noget at gøre med
den pixelgrafik man selv fremstiller direkte i Illustrator.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-10-04 20:12

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

Et billede i en fil har ikke nogen opløsning, det får billedet først når det
printes ud. De berygtede 72 dpi, er noget mange programmer bruger som
standard, når der ikke ER nogen dpi. Læs om det på Nettet, emnet kommer op
hver tredje måned.
De 72 dpi stammer fra en gammel Mac 14 tomme monitors opløsning, og har bare
bidt sig fast.

Fra : Martin Mogensen

Dato : 25-10-04 20:19

> Hvilket filformat har du gemt billedet i fra Photoshop Elements?

JPG, det samme format som original billedet fra kameraet. Bør jeg konvertere
til andet filformat?

> Hvordan ved du, at billedet i din EPS-fil kun har en opløsning på
> 72 ppi?

Fordi når jeg åbner pdf eller eps filen i Photoshop Elements i File Browser
og dobbeltklikker kommer ruden "Rasterize Generic EPS format" og under
Resolution står der 72 pixels/inch. Det samme sker med PDF filer. Men det er
vel i virkeligheden ikke et udtryk for at indholdet også er i 72 dpi?
Hvordan kan jeg overhovedet kontrollere det?

Problemet er at avisen klager over for lav opløsning i billeder, der så
bliver meget ringe når de scaleres større. PDF formatet er brugt af hensyn
til størrelsen når det skal sendes pr. mail.

Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-04 21:32

Martin Mogensen skrev:

> JPG, det samme format som original billedet fra kameraet. Bør
> jeg konvertere til andet filformat?

JPEG kan også indeholde oplysninger om opløsning, så det er ikke
derfor, medmindre du gemmer JPEG-billedet med Gem til web / Save
for web i Photoshop Elements (hvis den da også har den funktion).

Gem til web smider ppi-informationen ud, da den alligevel ikke kan
bruges til noget, når det handler om billeder til skærmvisning.

Hvis du skal bevare opløsningen i en JPEG-fil, skal du gemme med
Filer > Gem som.

> Fordi når jeg åbner pdf eller eps filen i Photoshop Elements i
> File Browser og dobbeltklikker kommer ruden "Rasterize Generic
> EPS format" og under Resolution står der 72 pixels/inch.

Det behøver ikke at betyde, at opløsningen på billedet i din EPS
eller PDF-fil virkelig er 72 ppi.

> Men det er vel i virkeligheden ikke et udtryk for at indholdet
> også er i 72 dpi?

Nej, netop ikke. Photoshop Elements vil bare gerne rasterisere
EPS eller PDF-filer, som indeholder vektor-objekter (tekst eller
vektorgrafik fra Illustrator f.eks.) og det vil den så gøre i
72 ppi i dit tilfælde.
Hvis du i stedet skriver 300 ppi, får du 300 ppi og det vil den
huske til næste gang, så den vælger ikke opløsning ud fra selve
indholdet af PDF eller EPS-filen.

> Hvordan kan jeg overhovedet kontrollere det?

I Adobe Acrobat f.eks.
Følgende PDF-fil er lavet ved først at åbne et billede i Photoshop.
Opløsningen er ændret til 200 ppi og gemt som JPEG med Filer > Gem
som og JPEG-filen er så indsat i Illustrator.

Derefter er der lavet en PDF fra Illustrator og opløsningen på
billedet er stadig 200 ppi, hvis man kontrollerer den i Acrobat.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/broedrister.pdf>.

Hvis man forsøger at åbne den PDF i Photoshop, vil teksten blive
rasteriseret og i hvilken opløsning det skal foregå, bestemmer
man selv, men det bedste ville være at undgå den rasterisering.

> Problemet er at avisen klager over for lav opløsning i
> billeder, der så bliver meget ringe når de scaleres større.

Hvorfor har avisen i det hele taget brug for at skalere det du
leverer til dem? Jeg mener, hvorfor laver du det ikke i den
rigtige størrelse fra starten af?

Hvis du sender en PDF eller EPS afsted til dem, med en opløsning
på 300 ppi og de skalerer den 200 % op, vil det resultere i 150
ppi, så det er værd at vide, hvor meget de skalerer, så du kan
tage højde for det, når du bestemmer opløsningen på billedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-10-04 23:33

Thomas G. Madsen skrev:

>JPEG kan også indeholde oplysninger om opløsning, så det er ikke
>derfor, medmindre du gemmer JPEG-billedet med Gem til web / Save
>for web i Photoshop Elements (hvis den da også har den funktion).

Det har den, ver. 2 præcis magen til storebror i ver. 7.

>Gem til web smider ppi-informationen ud, da den alligevel ikke kan
>bruges til noget, når det handler om billeder til skærmvisning.

Den skal i glas og ramme!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-04 23:40

Peter Loumann skrev:

[Gem til web i Elements]
> Det har den, ver. 2 præcis magen til storebror i ver. 7.

Ok. Tak for info.

--
Hilsen
Madsen