Andet multimedie
bentjuul 3670
Ikke komprimere billeder med masker i en p~
Fra : Storm

Dato : 20-10-04 15:46

Acrobat 6.
Jeg prøver at lave nogle pdf'er så små som muligt via pdf optimizer.
Det lykkes kun til en vis grad - jeg får nogle meldinger om at billeder
med clipping masks ikke komprimeres.

Under PDF Optimizer - Clean Up har jeg hakket alle compressions
muligheder til.

Hvad er nu det for noget?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-10-04 21:46

Storm skrev:

> - jeg får nogle meldinger om at billeder med clipping masks
> ikke komprimeres.

Er det clipping masks fra Photoshop eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 20-10-04 22:11

> Er det clipping masks fra Photoshop eller?

Det mener jeg bestemt - jeg har ikke skabt InDesign dokumenterne - blot
kørt PDF Optimize på nogle tryk-optimerede pdf'er.
Da det er en større bunke af store filer jeg skal have klar i løbet af
imorgen spurgte jeg i Adobes brugerforum og fik forslag om at køre
PDFEnchancer på filerne - det hjalp lidt men ikke meget.

En 4 sides PDF der fyldte 2.6 MB fik jeg f.eks. ned på 2.2 MB - det er
ikke nok.
Smed jeg en side ud med nogle landkort (Illu-grafik placeret i InDe) kom
filen ned på 168 KB. Det må jeg nok kunne finde en løsning på - i
morgen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-10-04 23:04

In article <1glz9d6.1cwbj0i1des529N%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Smed jeg en side ud med nogle landkort (Illu-grafik placeret i InDe) kom
> filen ned på 168 KB. Det må jeg nok kunne finde en løsning på - i

Prøv at trække Illustrator filerne direkte over i InDesign istedet for
at hente dem ind.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 21-10-04 10:06

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Prøv at trække Illustrator filerne direkte over i InDesign istedet for
> at hente dem ind.

Det viser sig at det ikke så meget er Clipping Path fra PhotoShop der er
problemet, dem kan jeg godt komprimere uanset Acrobatens meldinger.
Det er netop disse landkort som ligger som Illufiler i mange lag.

Jeg placerede dem som jpg i InDesign og fik nogle meget lette PDF'er.

Med .ai fil placeret f.eks. 3.2 mb
Med .ai fil trukket over 2.7 mb
Med jpg placeret 349 K

Jeg kører løs med det sidste - undrer mig over at jeg ikke kan placere
gif i InDesign - hvis InDesign også skulle kunne lidt web.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-10-04 16:32

Storm skrev:

> Jeg kører løs med det sidste - undrer mig over at jeg ikke kan placere
> gif i InDesign - hvis InDesign også skulle kunne lidt web.

Jamen, det kan den da også her - får du fejlmeldinger?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Storm

Dato : 21-10-04 21:41

Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote:

> Jamen, det kan den da også her - får du fejlmeldinger?

Næh - jeg forsøgte på en kollegas maskine, der var gif filerne grayet ud
og ikke mulige at vælge.
Nu hvor jeg prøver på min egen kan jeg sagtens. Ved ikke lige hvad
problemet har været.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-10-04 16:41

In article <1gm06kc.1ejqqjsgjexyN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Jeg placerede dem som jpg i InDesign og fik nogle meget lette PDF'er.

Det lyder fornuftigt - havde ikke tænkt på at man kan eksportere
Illustratorfiler som JPG.

Et andet eksempel - jeg modtog for nogen tid siden en CD-rom med en PDF
fil lavet i Illustrator (tabloidside) - den fyldte noget med 70 mb -
kørte den igennem et program der hedder PDFshrink - og den fyldte 0.9
mb. Programmet er dog kun egnet til avisbrug da opløsningen på billeder
sættes til 150 dpi som max. Herunder placerede Illustrator billeder.

> [...]
>
> Jeg kører løs med det sidste - undrer mig over at jeg ikke kan placere
> gif i InDesign - hvis InDesign også skulle kunne lidt web.

Smart nok - gif er absolut ikke egnet til tryk.

I gamle dage hvor vi kørte Quark fjernede jeg både JPG import og GIF
import fra Extensions - de gav bare problemer i Quark.
JPG er derimod helt OK i InDesign.

Fra : Storm

Dato : 21-10-04 21:41

> [...]

> mb. Programmet er dog kun egnet til avisbrug da opløsningen på billeder
> sættes til 150 dpi som max. Herunder placerede Illustrator billeder.

Jeg prøvede med PDF Enchancher:

Det fik også filerne pænt ned, men jeg kan ikke finde ud af (eller også
kan den ikke) at sætte den til at gemme de nye komrprimerede filer ned i
PDF 1.3, og det vil jeg, så jeg brugte Acrobaten til det. Jeg skulle
have forsøgt mig med at lave en batch - men jeg håndstrikkede

Med PDF Enchancher kunne jeg bare drøne filerne ned i en hotfolder, så
kom de slanke op i en anden.

> Smart nok - gif er absolut ikke egnet til tryk.

Nej, men InDesign skulle jo også kunne noget web - ikke at jeg har
prøvet det...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 22-10-04 20:07

> [...]

> mb. Programmet er dog kun egnet til avisbrug da opløsningen på billeder
> sættes til 150 dpi som max. Herunder placerede Illustrator billeder.

Jeg havde jo så fundet PDF Enchancer, men det eneste jeg ikke kunne var
at sætte den til PDF 1.3 - den optimerer tilsyneladende i samme format
som filen er gemt. Det samme synes at være tilfældet med PDFshrink -
eller ved du bedre?

Kan en Acrobat Reader 4 f.eks godt se en pdf i version PDF 1.5 ?

Hmmm - jeg kan knap nok finde at sted at hente Reader 4
(http://www.oldversion.com kun - pc), så egentlig er det måske fløjtende
ligegyldigt, for Reader 5 åbner fint PDF 1.5.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-10-04 11:39

In article <1gm2sju.v1rwy71qfx9dsN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> at sætte den til PDF 1.3 - den optimerer tilsyneladende i samme format
> som filen er gemt. Det samme synes at være tilfældet med PDFshrink -

Det er det samme.

> Kan en Acrobat Reader 4 f.eks godt se en pdf i version PDF 1.5 ?

Ja.

> Hmmm - jeg kan knap nok finde at sted at hente Reader 4
> (http://www.oldversion.com kun - pc), så egentlig er det måske fløjtende
> ligegyldigt, for Reader 5 åbner fint PDF 1.5.

Nemlig.