Andet multimedie
bentjuul 3670
Gøre billede mindre
Fra : Ricko.

Dato : 10-10-04 07:51

Hej jeg har et billede på 640-480 pixels ,Pixel per inch: 72,000, pixel
depth/colors24/16 Milion,
Det vil jeg gerne have lavet om til , 640-480 pixels 8,889-6,667 inches,
pixel per inch: 72,000.
pixel per depth/colors: 4/16.
Hvordan kan jeg gøre det , jeg har psp 9 .

--
ricko@livsnyter.com.

Ricko.

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-04 21:38

Ricko. skrev:

> [...]
>pixel per inch: 72,000.
>pixel per depth/colors: 4/16.
>Hvordan kan jeg gøre det , jeg har psp 9 .

Hej Ricko

Jeg har luret lidt på dit spørgsmål, fordi jeg ikke er den bedste til
at besvare det, bl.a. fordi jeg ikke har psp 9. Men siden ingen anden
melder sig:

Jeg har svært ved at forstå dit spørgsmål - måske er det også det der
afholder andre ...

Jeg gætter på at "640-480" betyder 640*480 eller 640x480. Hvis jeg
gætter rigtigt vil du altså ikke ændre billedets størrelse. Jeg har
det også svært med "8,889-6,667 inches" men gætter igen på 8,889 *
6,667. Men den angivelse giver ikke rigtig mening: det er bare en
anden måde at sige 72 ppi ved den px-størrelse ...

"pixel depth/colors24/16 Milion" og især "pixel per depth/colors:
4/16" er heller ikke helt nemme.

Det ser ud som om du kun vil ændre farvedybden, fra 24 til 4 bit (16
mio til 16 farver)? Det kan du gøre på flere måder. Hvilket format er
dit billede i? En oplagt mulighed er at vælge (om jeg husker ret, og
hvis ver. 9 ligner ver. 8): Fil -> Export to web -> png eller gif. Så
får du en dialogboks hvor du kan vælge farvedybde m.m.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ricko.

Dato : 11-10-04 04:30

> [...]
> får du en dialogboks hvor du kan vælge farvedybde m.m.
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
hej det var skrevet sådan ned fordi det var en seddel jeg fik , hvor på det
stod sådan på ,
nå ,men det som hun vil er at billedet som har vist sig at være i bmp format
og er i 24 bit skal laves om til et 4 bit billede ,og stadig i bmp format og
stadigvæk være 640x480, er det muligt ,

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-10-04 08:44

Ricko. skrev:

>billedet som har vist sig at være i bmp format
>og er i 24 bit skal laves om til et 4 bit billede ,og stadig i bmp format og
>stadigvæk være 640x480, er det muligt ,

Det tror jeg ikke. *.bmp er vist født 24bit. Jeg har prøvet at
konvertere et bmp til 4bit og gemme det, men min Photoshop Elements
siger det ikke kan lade sig gøre i det format. Det er lidt det samme
med jpg: Nogle programmer kan gemme en jpg med reduceret farvedybde,
men det er ikke almen stadard, og nogle viewere afviser sådanne filer.

Brug png eller gif til reduceret farvedybde. Efter min erfaring bliver
png som regel pænest. De er begge tabsfri bortset fra
farvereduktionen.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-10-04 09:39

Peter Loumann wrote:

> Det tror jeg ikke. *.bmp er vist født 24bit.

Det kan være 1, 4, 8, 16, 24 og 32bit. Jeg ved ikke hvad 32bit dækker
over. Måske RGB med transparens eller CMYK?

> Jeg har prøvet at konvertere et bmp til 4bit og gemme det, men min
> Photoshop Elements siger det ikke kan lade sig gøre i det format.

Hum... Det lyder som en begrænsning i Elements. Når jeg prøver at gemme
et billede i BMP fra PhotoShop får jeg valget mellem 4bit og 8bit.
Filstørrelserne passer også med den angivne farvedybde.

> Det er lidt det samme med jpg: Nogle programmer kan gemme en jpg med
> reduceret farvedybde, men det er ikke almen stadard, og nogle
> viewere afviser sådanne filer.

JPEG er minimum 8bit / farvekanal, så programmerne fusker bare og
konverterer internt til 24bit (hvis det er et farvebillede), før de
gemmer billedet.

Skulle jeg tage fejl, er jeg meget interesseret i at se en 4bit JPEG.

> Brug png eller gif til reduceret farvedybde. Efter min erfaring
> bliver png som regel pænest. De er begge tabsfri bortset fra
> farvereduktionen.

PNG er kun potentielt pænere end GIF, hvis der er mere end 256 farver,
men ellers er jeg enig: PNG er et glimrende format.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-10-04 09:48

Toke Eskildsen wrote:

> Hum... Det lyder som en begrænsning i Elements. Når jeg prøver at
> gemme et billede i BMP fra PhotoShop får jeg valget mellem 4bit og
> 8bit.

Tilføjelse: Det billede jeg prøvede at gemme var reduceret til 16
farver. Det gratis værktøj IrfanView kan også gemme BMPs med reduceret
farvedybde, men det er ikke specielt godt til farvereducering.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-10-04 10:38

Toke Eskildsen skrev bl.a.:

>Det gratis værktøj IrfanView kan også gemme BMPs med reduceret
>farvedybde

Aha! Tak fordi du gjorde mig klogere. Ikke at det har megen praktisk
betydning, jeg arbejder aldrig med bmp.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-10-04 17:01

Toke Eskildsen skrev:

> Det kan være 1, 4, 8, 16, 24 og 32bit. Jeg ved ikke hvad 32bit dækker
> over. Måske RGB med transparens eller CMYK?

Hmm. På baggrund af din udtalelse søgte jeg lidt på nettet og kunne da
også finde et enkelt sted, hvor der var nævnt 32 bit, men det var i
forbindelse med det generelle DIB-format. Jeg har aldrig før hørt at BMP
kan indeholde mere end 24 bit farver - heller ikke på Microsofts egne
sider. I mine bøger og på nettet nævnes følgende bitdybder: 1, 4, 8 og 24
bit og altså ikke hverken 16 eller 32 bit.
Én ting jeg er meget sikker på er at BMP aldrig nogensinde har indeholdt
muligheden for CMYK, men skulle det være muligt med 32 bit trods alt, så
forekommer det mere sandsynligt at der er tale om alfatransparens.
Kan du eventuelt uddybe dine betragtninger?

Her er et link jeg støvede op:
http://www.faqs.org/faqs/graphics/fileformats-faq/part3/

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-10-04 17:24

Kurt Lund wrote:

> [...]
> muligt med 32 bit trods alt, så forekommer det mere sandsynligt at
> der er tale om alfatransparens. Kan du eventuelt uddybe dine

De var såmænd ganske ud fra empiri. De 4bit pr. afprøvning og de 32bit
pr. PhotoShop CSs dialog for BMP.

Jeg prøvede lige PS igen. Hvis jeg laver et 200x200 pixel billede med
transparens i RGB og gemmer som henholdsvis 24bit og 32bit passer
filstørrelserne fint med dette (120.056 og 160.056 bytes). Når jeg
henter billedet ind igen i PS, er transparensdelen dog væk.

Jeg tog et screenshot fra Advanced Mode for BMP:
http://ekot.dk/files/img/PhotoShopCS_BMP.png

16bit er interessant, men 32bit ser bare ud til at være med padding

> Her er et link jeg støvede op:
> http://www.faqs.org/faqs/graphics/fileformats-faq/part3/

Ja, der står jo ikke noget om de ekstra modes.

De her ser også interessante ud:
http://entropymine.com/jason/bmpsuite/reference/reference.html
http://atlc.sourceforge.net/bmp.html

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-10-04 16:44

Toke Eskildsen skrev:

[BMP]
> Jeg ved ikke hvad 32bit dækker over. Måske RGB med transparens
> eller CMYK?

Man kan ikke gemme et CMYK-billede som BMP fra Photoshop og BMP
understøtter heller ikke transparens. I hvert tilfælde ikke i
Photoshop, men BMP understøtter en gemt alfakanal og har man en
sådan kanal i et 8bit (pr. kanal) RGB-billede, bliver man nødt
til at gemme som 32bit BMP, hvis man ønsker at bevare den til
næste gang filen åbnes, for alfakanalen i sig selv fylder 8bit.

--
Hilsen
Madsen

Fra : emj

Dato : 11-10-04 02:36

On Sun, 10 Oct 2004 08:51:03 +0200, "Ricko." <ricko@livsnyter.com>
wrote:

>Det vil jeg gerne have lavet om til , 640-480 pixels 8,889-6,667 inches,

Du kan ikke få et billede i 22x16 cm ud af et snolledt billede på
640x480 pixels.
Hisen emj

Fra : pa

Dato : 12-10-04 14:47

"Ricko." <ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pixel per inch: 72,000.
> pixel per depth/colors: 4/16.
> Hvordan kan jeg gøre det , jeg har psp 9 .

måske lidt sent.....
ACD FotoCanvas,
resize til 640x480
adjust Color Dept til 16 colors /4pp
save den som BMP.
(det er det format der bruges i dit windowsXp opstartbillede.)

//pa