Opskrift på "skolerugbrød"
Fra : Neo

Dato : 30-10-04 10:08

Hej alle

I sin tid, da jeg gik i skole, kunne man få "skolerugbrød" hos bageren,
eller købe dem i den bod der var placeret midt i skolegården. Det var
virkelig nogle lækre brød, som "lå godt i hånden" og smagte vidunderligt,
sprøde og nybagte !

Om disse brød var et lokalt fænomen (Slagelse i 80'erne) aner jeg ikke ! Men
jeg håber at der her i gruppen måske er en som har opskriften på disse
"skolerugbrød" ?

Anyone ?

Mvh Neo

Fra : Preben Rounborg

Dato : 30-10-04 11:59

Måske er det mini rugbrød du søger.
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0407.htm

M.v.h.
Preben.

Fra : Neo

Dato : 31-10-04 19:02

"Preben Rounborg" <rounborg(remove)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Måske er det mini rugbrød du søger.
> http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0407.htm
>
> M.v.h.
> Preben.

Hej Preben

Jeg har forsøgt opskriften som du linkede til, og må konstatere at det ikke
er den jeg søger !

Resultatet af opskriften er meget "rugbrødsagtig", hvor den jeg søger skulle
give et mere "mørkt franskbrød agtig" resultat, uden kerner.

.... det er svært at beskrive smag og konsistens !

Men tak for hjælpen anyway

Mvh Neo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-10-04 19:08

> [...]
> give et mere "mørkt franskbrød agtig" resultat, uden kerner.
>
> ... det er svært at beskrive smag og konsistens !

Jeg har aldrig smagt skolerugbrødene, men mine børn var osse ret vilde med
dem (Midtjylland), og jeg kunne forestille mig, at bagerne har brugt en
færdig-mix, der var mere eller mindre ens over hele landet.

Så vidt jeg husker, har der på en pose rugbrødsblanding (jeg husker ikke,
hvilket mærke) været en opskrift på skolerugbrød - måske kunne det være en
ide at kigge på diverse poser, næste gang, du er i et supermarked?

Hilsen Inger

Fra : Hauge

Dato : 30-10-04 12:18

Hejsa
Neo wrote:
> Om disse brød var et lokalt fænomen (Slagelse i 80'erne) aner jeg
> ikke !

Ikke helt lokalt, vi kunne også købe dem i Århus i 70'erne og 80'erne,
hvordan det er i dag, ved jeg ikke, men gode det var de.

/Hauge

Fra : Mus

Dato : 30-10-04 16:12

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41837945$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Ikke helt lokalt, vi kunne også købe dem i Århus i 70'erne og 80'erne,
> hvordan det er i dag, ved jeg ikke, men gode det var de.
>
> /Hauge

Og i sønderjylland Og ja de var super. Havde glemt alt om disse brød
indtil nu.

LN

Fra : Dorte Klerke

Dato : 30-10-04 23:24

Hejsa
Man kunne også købe dem i Kolding ;) men bilka lavede da nogle for 1 år
siden, jeg arbejdede i bageren, dem kaldte de også skolerugbrød, og de
mindede da om dem, såvidt jeg kan huske ;). Jeg har ikke selv opskriften,
men prøvede at google, kom der

http://www.diabetes.dk/wm4890

der virker da til at være gods i dem ;)

Dorte

Fra : Neo

Dato : 31-10-04 19:07

> [...]
> siden, jeg arbejdede i bageren, dem kaldte de også skolerugbrød, og de
> mindede da om dem, såvidt jeg kan huske ;). Jeg har ikke selv opskriften,

Hej Dorthe

Jeg har studeret opskriften som du linkede til, og må konstatere at det ikke
er den jeg søger !

Den opskrift jeg søger skulle give et "mørkt franskbrøds agtig rugbrød",
uden kerner.

.... Og da den opskrift du linkede til stort set ikke indeholder andet end
kerner, vuderer jeg på forhånd at det ikke er den jeg søger !

Men du skal have tak for hjælpen tak for hjælpen.

Mvh Neo