Drikkepenge - give eller ej?
Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 30-10-04 08:00

Hej gruppe!

Når I er ude at spise herhjemme, giver I så drikkepenge? Jeg mener service
er inkluderet i prisen, så man behøver ikke give drikkepenge, bortset fra
hvis man synes betjeningen har været ualmindelig god.

Men hvad er kotumen - vi er jo nogle der kommer så sjældent ud! Hvad gør
I, og hvor meget giver I?

Hilsen
Peter

Fra : Crazy Camilla

Dato : 30-10-04 08:21

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man synes betjeningen har været ualmindelig god.
>
> Men hvad er kotumen - vi er jo nogle der kommer så sjældent ud! Hvad

Hej.

Jeg giver ALDRIG drikkepenge til nogen i Danmark.

MVH Camilla.

Fra : Mus

Dato : 30-10-04 09:08

Crazy Camilla <findes@ikke.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418340da$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Jeg giver ALDRIG drikkepenge til nogen i Danmark.
>
> MVH Camilla.

Vi giver drikkepenge, hvis vi har været tilfredse med betjeningen.

LN

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-10-04 09:03

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hvis man synes betjeningen har været ualmindelig god.
>
> Men hvad er kotumen - vi er jo nogle der kommer så sjældent ud! Hvad

God service = drikkepenge
Dårlig service = løber fra regningen

/Thomas

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 30-10-04 09:58

>Hvad gør I, og hvor meget giver I?
>
> Hilsen
> Peter

På restaurant: Hvis betjeningen har været god og opmærksom, så giver vi
drikkepenge. Medmindre betjeningen har været direkte dårlig, så runder vi
dog altid regningen op til nærmeste runde tal.

Taxa: Hvis chaufføren har været behjælpelig med bagage, så får han oxo, mens
ellers ikke.

VH Pernille

Fra : Nille

Dato : 30-10-04 12:01

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> wrote in message
> [...]
> dog altid regningen op til nærmeste runde tal.
>
> Taxa: Hvis chaufføren har været behjælpelig med bagage, så får han oxo,

Jeg er nok OT nu, det ved jeg godt, men jeg er så nysgerrig: Pernille, du
skriver et indlæg uden stavefejl, men bruger et underligt ord: oxo. Hvorfor
det?

Venlig hilsen
Nille

Fra : Hauge

Dato : 30-10-04 12:16

Hejsa
Nille wrote:
> Jeg er nok OT nu, det ved jeg godt, men jeg er så nysgerrig:
> Pernille, du skriver et indlæg uden stavefejl, men bruger et
> underligt ord: oxo. Hvorfor det?

Bruges ret ofte istedet for "også" ifm. chat på nettet eller SMS'er, eller
også er det bare en svensker ;)

/Hauge

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 30-10-04 11:37

On Sat, 30 Oct 2004 08:59:35 +0200, "Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk>
wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>er inkluderet i prisen, så man behøver ikke give drikkepenge, bortset fra
>hvis man synes betjeningen har været ualmindelig god.

Faktisk er det drikkepenge der er inkluderet i prisen. Service er noget nogen
yder, men de fleste undlader at yde.

Emnet har været oppe før.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Michael

Dato : 30-10-04 21:35

Humm.....som kok undres jeg over, at ingen af jer vælger at fokusere på
maden.....sgu nok derfor vi så sjældent mærker noget til, at tjenerne altid
scorer eventuelle drikkepenge. Derfor....er betjeningen god giver jeg
drikkepenge til tjeneren, men jeg er bestemt ikke bleg for at bede om at
komme til at tale med kokken og derefter give ham drikkepenge - og tro mig -
vi bliver meget gladere for påskønnelsen end en tjener, som stort set altid
får masser af drikkepenge i løbet af en aften.

Michael, Fyn
(husk at rette min mailadresse)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-10-04 16:13

[Peter Løhde Svarre | Sat, 30 Oct 2004 08:59:35 +0200]

>Når I er ude at spise herhjemme, giver I så drikkepenge? Jeg mener service
>er inkluderet i prisen, så man behøver ikke give drikkepenge, bortset fra
>hvis man synes betjeningen har været ualmindelig god.

Enig, og det er næsten det samme som jeg går.

Vi er relativt ofte ude at spise og der giver vi ofte drikkepenge, men
bestemt ikke hvis betjeningen har været dårlig *)

*) Et par gange har vi symbolsk lagt 25 øre i drikkepenge, når betjeningen
var rigtig dårlig.

>Men hvad er kotumen - vi er jo nogle der kommer så sjældent ud! Hvad gør
>I, og hvor meget giver I?

Kommer an på hvor meget man spiser for. Hvis vi har fået en fænomal
oplevelse for 2 personer til måske 1.800-1.900 kroner, kan jeg godt runde op
til 2.000 hvis jeg er i humør til det.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 21:58

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad er kotumen - vi er jo nogle der kommer så sjældent ud! Hvad
> [...]

Hvis mad og betjening er i orden, runder jeg op til nærmeste 50'er, hvis
begge dele er helt i top, smider jeg gerne 10%. Jeg spørger iøvrigt altid om
de deler med køkkenet, og insisterer på at mine penge deles.
Jeg har også en enkelt gang oplevet at få en dårlig betjening og kanon mad,
hvor jeg bad om at snakke med kokken og gav ham drikkepengene...

Hvis betjeningen eller maden er middelmådig eller dårlig giver jeg ikke
drikkepenge.

Mvh Tommy