Røgning af kød hos slagter
Fra : -V-

Dato : 27-10-04 23:50

Jeg skal holde kandidat-hejs og påtænker at servere en røget, hjemmeskudt
dyrekølle til forret.

Hvor i Kbh's-området anbefales det at få sit kød røget, og hvad vil det
koste mig?

PFT,

-V-

Fra : Margrete Johansen

Dato : 28-10-04 15:39

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Jeg skal holde kandidat-hejs og påtænker at servere en røget, hjemmeskudt
> dyrekølle til forret.
>
> Hvor i Kbh's-området anbefales det at få sit kød røget, og hvad vil det
> koste mig?
Det lyder vildt lækket - TIHI - nu ved jeg jo ikke hvor stort dit
Københavnsområde er, men i en tidligere tråd om Hansen-is mener jeg at
huske, at du nævnte noget med lokalkendskab.

Slagteren i Vipperød kan finde ud af at ryge kød, man skal komme med det
mindst to uger før det skal bruges og jeg mener at han starter det om
tirsdagen, men er ikke sikker. www.vip-slagteren.dk

God fest og tillykke med kandidaturet.

Margrete

Fra : -V-

Dato : 29-10-04 00:05

Margrete Johansen wrote:
> Det lyder vildt lækket - TIHI - nu ved jeg jo ikke hvor stort dit
> Københavnsområde er, men i en tidligere tråd om Hansen-is mener jeg at
> huske, at du nævnte noget med lokalkendskab.

Mit nærområde er nok indenfor voldene, men jeg bevæger mig i nødstilfælde ud
over Valby Bakke.
Jægerspris er absolut ikke i mit lokalområde (men godt husket, ellers! )

> Slagteren i Vipperød kan finde ud af at ryge kød, man skal komme med
> det mindst to uger før det skal bruges og jeg mener at han starter
> det om tirsdagen, men er ikke sikker. www.vip-slagteren.dk

Nej, det er desværre ikke tids nok.
Jeg skulle have været ude noget før - tak for forslaget.

Som et kuriosum kan jeg nævne, at jeg til førnævnte kandidatfest serverer
Hansens til dessert.

-V-

Fra : Margrete Johansen

Dato : 29-10-04 08:09

> [...]
> Jeg skulle have været ude noget før - tak for forslaget.
>
> Som et kuriosum kan jeg nævne, at jeg til førnævnte kandidatfest serverer

Det med isen, var jeg egentlig ikke i tvivl om, efter din lovsang tidligere
på året. Jeg bruger også Hansen, når noget skal festligholdes her. For
eksempel synes jeg det er ganske dejligt at servere et lille stykke
garnashkage og en stykke syltet frugt sammen med en, eller flere af Hansens
varianter - du kender formentlig også deres lagkager? Og det vil da være en
særdeles værdig efterfølger for en røget dyrekølle.
Og nu kommer vi til det. Er det helt umuligt at forestille sig at du selv
ryger den? Såvidt jeg husker er en dyrekølle ikke så stor igen, kan den ikke
trykkes ned i en hobbyrøgovn af en vis bonitet? Jeg mindes at have set en
skør TV-kok ryge noget fisk i en gryde på en el-kogeplade (muligvis under en
emhætte). Kunne man mon ikke skære køllen i passende stykker, salte dem og
så pande/gryderyge? Du véd, "Nød lærer nøgen kvinde at spinde" - der MÅ
findes tilsvarende ordsprog for en kandidat der skal ha' noget røg! - men så
skal man vel sendes over i en anden gruppe, nu.

Tilbehøret hører jeg gerne om.

Margrete

Fra : -V-

Dato : 29-10-04 12:17

Margrete Johansen wrote:
> [...]
> med en, eller flere af Hansens varianter - du kender formentlig også
> deres lagkager? Og det vil da være en særdeles værdig efterfølger for

Nja, nu er det sådan af den røgede dyrekølle kun er til forretten.
Den skal iøvrigt bestå af bruschetta al pomodoro og bruschetta med
auberginetapanade, begge dele med hvidløgs-/rosmarinolivenolie.
Min mening var at skære den røgede dyrekølle i papirstynde skiver og drapere
dem med en ligeså tynd skive fersken eller lidt mangorelish, for på den måde
at kombinere det salte og røgede med det søde og sure.

Hovedretten er et helt andet kapitel.

> [...]
> "Nød lærer nøgen kvinde at spinde" - der MÅ findes tilsvarende
> ordsprog for en kandidat der skal ha' noget røg! - men så skal man

Jeg har skam overvejet det, men de tilstedeværende rygeovne er slet, slet
ikke store nok til den mængde kød, der skal ryges. Jeg vil nemlig gerne ryge
det på køllen, for det er sgu det rigtigste.

> Tilbehøret hører jeg gerne om.

Tja, forretten kender du.
Hovedretten (vildragout) bliver fulgt til dørs med olivenbrød og en
bønnesalat med pinjekerner.
Hansens får følgeskab af hjemmebagte cantucci.

Drikkelse bliver hvid sangria og Ceres Royal ( ).

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 20:49

-V- wrote:

> Drikkelse [klip] Ceres Royal ( ).

Det var da synd til den dejlige mad.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : -V-

Dato : 31-10-04 23:19

Kevin Edelvang wrote:

> Det var da synd til den dejlige mad.

Nej da.
Jeg elsker Blå Cola. Indrømmet, det er ikke den bedste øl, der købes for
penge kan, men økonomien spiller desværre også ind.

Hvis jeg skulle servere Stella, Brøckhouse IPA eller måske Leffe for 50
mennesker, ville min økonomi lide ubodelig skade.

-V-

Fra : Margrete Johansen

Dato : 31-10-04 07:45

> Hovedretten (vildragout) bliver fulgt til dørs med olivenbrød og en
> bønnesalat med pinjekerner.
> Hansens får følgeskab af hjemmebagte cantucci.

Uhm - lyder delikat!

Giver du lige opskriften på dine cantucci?
Og den der bønnesalat?

Tak.

Margrete

Fra : -V-

Dato : 31-10-04 23:34

Margrete Johansen wrote:
> Giver du lige opskriften på dine cantucci?

Et kilo mel, knapt et kilo sukker, en vaniliestang, 7-8 æg, 400 g mandler
med hinde, lidt bagepulver,
Udover at mandler skal hakkes lidt, så er der overhovedet ingen ben i det:
alle ingredienser æltes smamen til en homogen masse, rulles ud til en lang
pølse, og bages v. ca. 200 gr i knapt en halv time.
Derefter skæres de i passende skiver og bages videre liggende, ca. 5 min ved
samme temp.
Easy-peasy.

> Og den der bønnesalat?

Åh, den er skam også ganske nem og simpel.

Pinjekerner ristes mildt.
Semi-tørrede tomater lægges i lidt olie, inden de skæres fint.
Skalotter snittes fint-fint-fint.
Grønne bønner koges al dente, og mens de er varme blandes de øvrige ting i.
Smages til med en god del salt, olivenolie, citronsaft og en *rigtigt* god
balsamico.

Som sagt, meget nemt.

-V-

Fra : Margrete Johansen

Dato : 01-11-04 01:08

> Easy-peasy.

Tak - det ser det ud til, jeg prøver den snarest!

> [...]
> i.
> Smages til med en god del salt, olivenolie, citronsaft og en *rigtigt* god

Også tak, her - den minder om noget jeg "plejer" at lave - ikke fordi plejer
er noget godt tegn, når det kommer til madlavning, men vi har jo vore
favoritter.

Margrete