Frugt til ost?
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 27-10-04 12:12

Hej NG

Hvilken frugt er god at servere til henholdsvis en rødkitost og en røget
(fast) ost (ikke røgeost)?

Mvh. Janni

Fra : Mus

Dato : 27-10-04 13:41

Janni Nørmølle <trinity76@operamail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417f827a$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Hvilken frugt er god at servere til henholdsvis en rødkitost og en røget
> (fast) ost (ikke røgeost)?
>
> Mvh. Janni

Bliver det portionsanrettet med feks kiks?

så synes jeg feks solbær/blåbær er godt - men nok umulige at finde friske
nu.

Ellers synes jeg også årstiden spiller ind

Feks applsiner og figner nu eller den traditionelle med vindruer.

LN

Fra : Margrete Johansen

Dato : 27-10-04 21:15

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> wrote in message
> Hej NG
>
> Hvilken frugt er god at servere til henholdsvis en rødkitost og en røget
> (fast) ost (ikke røgeost)?

Bløde, søde, saftige, velmodnede pærer!

Margrete

Fra : Christian

Dato : 28-10-04 23:08

Du vil helt sikkert undgå syrlige frugter - så pærer (som en anden nævnte)
er altid godt. De gamle klassikere som peberfrugt og (meget modne) vindruer
uden sten er også fine. Min personlige favorit er nu sharon frugter. De har
den helt perfekte sødme og konsistens til ost hvis de er modne.

Sammen med frugten kan du også servere valnødder - evt. let kandiserede. Det
er super

Erstat evt. de sædvanlige dødsyge småkageagtige købekiks med hårdt ristet
rugbrød og lidt lun flute (den billige fra Netto er helt fin i dén
sammenhæng, hvis du ikke lige gider bage selv)

Med fare for at blive off-topic må jeg også lige nævne at du bør overveje at
servere andet end rødvin til osten. Det kokser (efter min beskedne mening)
fuldstændig med fedmen og syrligheden i osten - som en anti-bonus vil sødmen
i frugten fremhæve vinens syre endnu mere. Prøv hellere en sødere vin som
muscat eller portvin - eller hvis det skal være rigtig godt en lethumlet,
lidt stærk øl.

-Christian

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 29-10-04 12:03

> Erstat evt. de sædvanlige dødsyge småkageagtige købekiks med hårdt ristet
> rugbrød og lidt lun flute (den billige fra Netto er helt fin i dén
> sammenhæng, hvis du ikke lige gider bage selv)

--------------

Det var egentlig en god idé med flûte.

-------------

> [...]
> muscat eller portvin - eller hvis det skal være rigtig godt en lethumlet,

Off-topic du bare derud af :) Vi skal ikke have rødvin til osten, da jeg
overvejer at servere den hen på eftermiddagen sådan lidt i forbindelse med
eftermiddagskaffen. Lyder måske lidt skørt - men det er bare en omgang
uformel hygge med mine forældre. Jeg synes for øvrigt at jeg har hørt at
hvidvin i de fleste tilfælde er bedre til ost en rødvin. Jeg er ikke den
største vindrikker så jeg er helt klart også med på øl til ost.

God weekend.

Janni

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 22:06

Janni Nørmølle wrote:

> Jeg synes for
> øvrigt at jeg har hørt at hvidvin i de fleste tilfælde er bedre til
> ost en rødvin. Jeg er ikke den største vindrikker så jeg er helt
> klart også med på øl til ost.

Tja, hvad er det værste af to onder? Sød vin er det eneste rigtige (vin) at
drikke til ost. Selv foretrækker jeg en sød, ikke for kompliceret italiensk
dessertvin i vin santo-stilen... Men en rigtigt sat øl lyder nu heller ikke
dumt.

Mvh
Kevin Edelvang