Rødkål
Fra : Johnny & Jytte

Dato : 27-10-04 09:12

Hejsa

Når jeg sylter m.m. plejer jeg gerne at bruge Tørsleffs' "den grønne
syltebog". Nu skal jeg prøve at lave rødkål for første gang. Derfor vil jeg
lige høre om nogen har kommentar til opskriften side 98 inden jeg begiver
mig i kast med det.

ca. 1½ kg rødkål
1 dl eddike
1 spsk. salt
350 g. sukker
3 dl sød ribssaft
atamon

Er der nogen der ved hvordan slutresultatet bliver og kan det sammenlignes
med nogen af køberødkålene ??
Har I en anden og meget bedre opskrift vil jeg da også gerne høre fra jer.

hilsen Jytte Thrane

Fra : mcloud

Dato : 27-10-04 10:20

Hej Johnny og Jytte
Her er min julerødkål og den smager pragtfuld,jeg laver så meget hvert år
til jul at hele familien og vennekredsen er dækket ind.

Jule rødkål:

1 rødkålshoved ca 2 kg
100 gram smør
50 gram sukker
1/2 fl. rødvin
1/2 dl. eddike
1/4 l balsamico
1/2 glas ribsgele
Friskkværnet peber og Salt
3-4 spsk honning
2 laurbærblade
1 løg snittet
1 æble
1-2 grene frisk timian
Et lille stykke kanel stang

Snit Kålen fint,og svits den i smørret og sukkeret .og kom alle de andre
ingredienser i.

Lad kålen simre til den er mør ca1-1½ time , tag laurbærblade,timian og
kanelstang fra og smag til med salt og evt. mere honning.

Kom et par spsk. andefedt i kålen inden servering,dette gør kålen blank
ogrunder den af og gør den lækker.

mvh mcloud

Fra : Johnny & Jytte

Dato : 29-10-04 12:29

Hej igen

Mange tak til alle jer der har svaret mig.

hilsen Jytte

Fra : Leo

Dato : 27-10-04 10:41

Hej Jytte
Med mindre du har tænkt dig at gemme og gemme din rødkål, så behøver du ikke
atamon - men det er jo selvfølgelig der, Tørsleffs interesse ligger.

Til stor irritation for min gamle mor, så holder jeg meget af lidt kommen i
rødkålen - hun kan ikke forstå, hvorfra i al verden jeg pludselig har fået
den ide.
Men opskriften, du nævner, er såmænd en udmærket basisopskrift - jeg plejer
ikke at bruge faste mål, det er en slat af det og et par mål af det, men
sukkermængden i forhold til eddiken er ikke helt skæv - smag på rødkålen, så
har du en fornemmelse af om den er for sur eller for sød.Læg evt ud med blot
at tilsætte et par hundrede gram sukker.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-04 11:11

"Johnny & Jytte" <jjhornum@mail.tele.dk> wrote in message

> Er der nogen der ved hvordan slutresultatet bliver og kan det
> sammenlignes med nogen af køberødkålene ??

Hjemmelavet rødkål er altid _meget_ bedre end købekål, så du må ikke
sammenligne de to ting.

> Har I en anden og meget bedre opskrift vil jeg da også gerne høre fra
> jer.

Skift atamonen ud med et par store madæbler, skåret i passende stykker og
kog dem med. Jeg bruger altid ribsgelé til at søde med og give smag - aldrig
ribssaft og sukker. Har du adgang til andefedt, kan du prøve at brune kålen
af i det inden du sætter den til at koge - så skal du bare se (og smage)! Er
du til det mere julede, kan du smide lidt julekrydderier i gryden, f.eks.
nelliker, kanelstænger o.lign.

Som en anden også er inde på: Hæng dig ikke så meget i målene. Snit kålen,
skær et par madæbler i passende stykker, brun evt. kålen/æblerne af i
andefedt, hæld eddike, ribssgele og eventuelle krydderier i og kog, til
kålen er mør men stadig har godt bid. Justér smagen undervejs med lidt mere
af den gode eddike, hvis kålen trænger til det syrlige, og lidt mere
ribssgelé, hvis den trænger til sødme. Det kan godt betale sig at ofre lidt
ekstra på eddiken, så du ikke bare spiser kålen af med Heidelbergs. Jeg
bruger normalt æbleeddike, men der findes massevis af andre gode typer
eddike, der kan bruges til formålet.

--
-Jens B.

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 27-10-04 12:02

Hej Jytte

Jeg prøvede sidste jul at lave Isabella Smiths rødkål - det var min kærestes
og min første jul hvor vi var værter for begge vores familier og dermed også
første gang jeg prøvede at lave rødkål.

Du finder Isabellas opskrift her:

http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-nav-view?mapping_id=1181

Jeg fik meget ros for rødkålen, så den er måske værd at prøve. Hvis jeg skal
sammenligne den med de købte glas af rødkål så har denne lang mere bid og er
ligesom mere frisk og gå til. Den passer godt til den fede danske julemad.

God fornøjelse.

Mvh. Janni