Embla programmet
Fra : aafe

Dato : 26-10-04 19:42

Ved en tilfældighed ser jeg lige der findes et "gratis" norsk
slægtsprogram, Embla, http://www.embla.no/, der angiveligt (sept.
2003) skulle komme i en dansk version inden nytåret 2003/2004, men som
tilsyneladende ikke er kommet endnu. http://www.embla.dk/

Jeg kender absolut intet til programmet, og har overhovedet ikke
prøvet det, hvorfor jeg lige vil høre om nogen her i gruppen har
erfaring med programmet.

Når jeg har skrevet "gratis", altså i anførselstegn, er det fordi jeg,
efter at have kigget lidt på det norske site, er kommet lidt i
vildrede med, hvor gratis Embla er. Ja, selve hovedprogrammet kan
downloades og bruges gratis, men udvidelser - der kaldes juveler -
skal vist købes, og så afhænger gratisbegrebet jo noget af, i hvor høj
grad man kan klare sig med hovedprogrammet alene.

med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 26-10-04 20:40

On Tue, 26 Oct 2004 20:42:04 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>skal vist købes, og så afhænger gratisbegrebet jo noget af, i hvor høj
>grad man kan klare sig med hovedprogrammet alene.

informasjon om programmet finnes også på
http://archiver.rootsweb.com/th/index/FAMILIE_OG_SLEKT/

Les også
http://archiver.rootsweb.com/th/read/FAMILIE_OG_SLEKT/2004-09/1096033500

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : aafe

Dato : 26-10-04 21:20

On Tue, 26 Oct 2004 21:39:33 +0200, Otto Jørgensen wrote:

>informasjon om programmet finnes også på
>http://archiver.rootsweb.com/th/index/FAMILIE_OG_SLEKT/
>
>Les også
>http://archiver.rootsweb.com/th/read/FAMILIE_OG_SLEKT/2004-09/1096033500

Tak skal du have Otto!

Jeg kunne ikke dy mig, så i mellemtiden havde jeg nået at få dowloaded
en engelsk version fra deres UK site - og installeret det, og
afinstalleret det igen.

Men, jeg gik nok for hurtigt frem, og rettede mig vel også mere efter
hvad jeg regnede med der stod, og ikke hvad der egentlig og konkret
stod i teksten, for allerede ved import af gedcom gik det galt for
mig.

Først undrede jeg mig over, at det *tilsyneldende* kun var muligt at
importere fra enten Brothers Keeper v. 6 og fra Legacy. Men, da der
samtidig var mulighed for at skippe over der og selv finde sin gedcom,
gik jeg raskt videre og fandt min egen Heredis producerede gedcom.
Herefter skete der så ikke videre, eller også arbejdede programmet
ufatteligt langsomt. Der skete tilsyneladende intet. Programmet frøs
ikke, men der var heller ikke noget der antydede den fjerneste
aktivitet. Efter nogen tålmodig venten besluttede jeg mig så for, at
bruge Back-knappen og vælge den faste Brothers Keepers import.
Her skete der så det, at programmet gik ud på lokalmnettet og prøvede
at connecte til et eller andet, men fejlede så der. Jeg undrede mig
over, hvad i alverden programmet dog ville connecte til noget for, når
der blot skulle importeres en gedcomfil.

Men, bagefter melder den tanke sig, at de faste Brothers Keeper og
Legacy importmuligheder måske er beregnet på at importere data i de
proprietære formater? Men, den tanke faldt mig først ind, efter jeg
havde afinstalleret Embla igen.

Ikke at dette gør nogen forskel for mig, for jeg har jo mine data i
Heredis, og skal som sådan bruge gedcom import. Og Heredis Gedcomfilen
kunne Embla tilsyneladende ikke kapere ;-(

Fra : Jan T Pharo

Dato : 26-10-04 21:09

Tue, 26 Oct 2004 20:42:04 +0200, aafe <intet@svar.dk>;
<e06tn0d481dqjadl31ce9ou8kdtpip96i5@4ax.com>;
> [...]

>Jeg kender absolut intet til programmet, og har overhovedet ikke
>prøvet det, hvorfor jeg lige vil høre om nogen her i gruppen har

Ud over de URLer Otto Jørgensen opgav, kan jeg vise til sammenlignende
programtest, gennemført af DIS-Norge, på
<http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php>

--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : aafe

Dato : 26-10-04 21:30

On Tue, 26 Oct 2004 22:08:49 +0200, Jan T Pharo wrote:

>Ud over de URLer Otto Jørgensen opgav, kan jeg vise til sammenlignende
>programtest, gennemført af DIS-Norge, på
><http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php>

Også tak til dig, Jan!

Som du kan se i mit svar til Otto, var jeg lidt hastig med at få det
hentet, installeret, kløjs i det, og afinstallere det igen. Hvorefter
jeg først bagefter fik den tanke, at jeg nok ikke havde forstået
pointen i de to faste importformater, Brothers Keeper 6 og Legacy.
Men, hvis programmet på den anden side ikke kan indlæse en gedcom fra
Heredis, så nytter det alligevel ikke noget for mit vedkommende

Fra : Jan T Pharo

Dato : 27-10-04 06:34

Tue, 26 Oct 2004 22:30:02 +0200, aafe <intet@svar.dk>;
<mictn0l0mqss79nvuh4qjjbugets6c6vbc@4ax.com>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>Men, hvis programmet på den anden side ikke kan indlæse en gedcom fra
>Heredis, så nytter det alligevel ikke noget for mit vedkommende

OK; altså, jeg kender programmet ikke, derfor heller ikke dets
begrænsninger - eller Heredis' begrænsninger (men generelt skal det da
være sådan, at såfremt et program kan eksportere en korrekt GEDCOM, så
skal et andet program kunne importere det). Men sådanne ting kan måske
være omfattet af den sammenligning, jeg gav en URL til.

--
/Jan <><
bruker TMG

Fra : aafe

Dato : 27-10-04 09:17

On Wed, 27 Oct 2004 07:34:27 +0200, Jan T Pharo wrote:

> [...]
>skal et andet program kunne importere det). Men sådanne ting kan måske
>være omfattet af den sammenligning, jeg gav en URL til.

Nej, jeg kender heller ikke programmet, og derfor forvirret det, fordi
det for det første gik meget stærkt med at få det installeret og
afinstalleret igen.

Nu har jeg imidlertid prøvet at have det installeret igen, og kan
herefter sige, at jeg alligevel hverken tog fejl eller gjorde noget
forkert i første omgang.

Men, det jeg efterfølgende forestillede mig, med at de to faste
muligheder for hhv. BKW6 og Legacy 4 måske var beregnet på at læse
disse programmers proprietære dataformater ikke holdt stik - det er
istedet blot to animerede brugsanvisninger, der demonstrerer hvordan
man genererer gedcomfiler fra disse to programmer, og importerer disse
gedcomfiler i Embla programmet.

I anden omgang optrådte fejlen med at programmet ikke kunne connecte
til et eller andet på lokalnettet, gentog sig. Ved dette forsøg kunne
min gedcomfil fra Heredis heller ikke indlæses, men en gedcomfil fra
BKW6 kunne heller ikke indlæses - så alt i alt er der altså tale om en
fejlkondition, der så enten kan skyldes en fejl i programmet (i min
kopi af programmet), eller kan være et eller andet på min platform
(W2Kpro) som programmet ikke kan gå i spænd med.

Grundet denne fejlkondition kan jeg altså hverken sige det ene eller
det andet om programmet

Fra : aafe

Dato : 27-10-04 10:36

On Wed, 27 Oct 2004 10:16:54 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Grundet denne fejlkondition kan jeg altså hverken sige det ene eller
>det andet om programmet

Nu har jeg så prøvet at downloade en anden (nyere) version fra USA i
stedet for UK. Men, selvom connect fejlen fra den anden version ikke
optræder i USA versionen, så kan jeg heller ikke få denne version til
at indlæse en gedcom fil. Og, der har jeg så forsøgt at indlæse, såvel
en gedcom fra Heredis, som en gedcom fra Brothers Keeper - begge i
Ansi kodning. Og for at det ikke skulle mangle, har jeg så også
forsøgt at indlæse en gedcom med Ansel kodning,

Programmet går tilsyneladende igang med at indlæse de pgl.
gedcomfiler, og når jeg er extremt tålmodig kan jeg se der kommer
nogle få glimt i harddisken lysdiode med lange mellemrum imellem, der
evt. kan tolkes som om programmet - uendelig langsomt - er ved at
indlæse/tolke gedcomfilen; men i realiteten virker det mere, som om
programmet simpelthen går i stå.

Og for at dette ikke skulle mangle, har jeg slået såvel antivirus som
persomnlig firewall fra, men ligeledes uden dette gør nogen forskel.

Der er åbenbart et eller andet på min computer, som Embla ikke kan
enes med, og derfor vil jeg nu give mig tilfreds med, at Embla ikke
kan køre her hos mig

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 27-10-04 12:03

On Wed, 27 Oct 2004 10:16:54 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>istedet blot to animerede brugsanvisninger, der demonstrerer hvordan
>man genererer gedcomfiler fra disse to programmer, og importerer disse

Dette er sikkert laget som et tiltak i markedsføringene for på denne
måte å vise brukere av respektive programmer at det er enkelt å lage
GEDCOM for deretter å importere disse til Embla og for å få brukere av
disse programmene til å bli nye brukere hos Embla. Kan vel ikke se
noen annen spesiell grunn ;)

Fra : aafe

Dato : 27-10-04 16:58

On Wed, 27 Oct 2004 13:03:12 +0200, Otto Jørgensen wrote:

> [...]
>GEDCOM for deretter å importere disse til Embla og for å få brukere av
>disse programmene til å bli nye brukere hos Embla. Kan vel ikke se

Ja, uden tvivl. Det er da også nogle andre "præsentationer" der er
medtaget i programmets amerikanske version, så det er sikkert
tilpasset de forskellige "hitlister" på de forskellige markeder.

Fra : Brothers Keeper

Dato : 27-10-04 12:13

> slægtsprogram, Embla, http://www.embla.no/, der angiveligt (sept.
> Arne
>
> Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Hejsa Otto

Jeg blev nysgerrig og installerede programmet Embla i norsk version.

Før programmet virker skal der hentes en række "Juveler" fra internet -
muduler til programmet.

Import af en BK GEDCOM fil gik fint. Den skal indlæses indefra programmet.
Embla skriver at programmet ikke understøtter GEDCOM koderne:

ABBR = forkortelse på kildehenvisningen

NCHI = antal børn som kendte/erkendte

Vidner medtages ikke fra GEDCOM filen.

For dato importen fra GEDCOM filen kommer der fejlmelding om følgende
datotyper:

Feil datoformat: F.S.E.PÅSKE1822
Feil datoformat: MIDT 1600-ÅRENE
Feil datoformat: SE NOTEN
Feil datoformat: OMTALT I 1664
Feil datoformat: 14 FEBRUAR 1907
Feil datoformat: 2 MDR. GL.
Feil datoformat: PRIMO JUN 1971
Feil datoformat: 1. S.E.PÅSKE 1873
Feil datoformat: (8 JUN 1970)
Feil datoformat: OKT 1938
Feil datoformat: FORÅR 1923
Feil datoformat: EFTERÅR 1937

Men accepter datotyperne:

Omtrent 1887

Før 1943

Generelt er programmet meget langsom og det er lykkes flere gange at få
programmet til at gå død og/eller foretage en handling som får Windows XP at
lukke programmet. Men spændende at der et nyt slægtsprogram som mulighed.

Bedste hilsener fra

Chris Gade Oxholm Sørensen - oxholm@bk6.dk

Fra : aafe

Dato : 27-10-04 17:03

On Wed, 27 Oct 2004 13:13:13 +0200, "Brothers Keeper" wrote:

> [...]
>lukke programmet. Men spændende at der et nyt slægtsprogram som mulighed.

Men, kedeligt med de problemer du omtaler, og ligeledes de problemer
jeg omtalte med hhv. de UK og US downloadede versioner.

Og ligeledes kedeligt, hvis man straks skal downloade/købe "juveler"
for at få programmets kernefunktioner til at virke.

Fra : S. larsen

Dato : 27-10-04 18:18

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal vist købes, og så afhænger gratisbegrebet jo noget af, i hvor høj
> grad man kan klare sig med hovedprogrammet alene.

Jeg kan da så tilføje, at da jeg i sommers prøvede programmet, havde
følgende oplevelse.

Jeg kunne godt importere en ged fil. Kunne også godt arbejde med programmet,
hvis det kørte i en anden skærmopløsning end 800x600. Men hvis jeg så åbnede
det program vi ellers brugte, nemlig Legacy så gik det helt galt. Legacy
lukkede pludselig ned, hver gang man prøvede at åbne
personredigeringsvinduet. Afinstalerede så Embla, og så var problemmet væk.
Instalerede igen, og så var det der igen. Så røg det ud. Så en egentlig test
af det har jeg ikke gjort, for det skal ikke indvirke på mine andre
programmer.

Søren larsen

Fra : aafe

Dato : 27-10-04 18:45

On Wed, 27 Oct 2004 19:18:25 +0200, "S. larsen" wrote:

>Jeg kunne godt importere en ged fil. Kunne også godt arbejde med programmet,
>hvis det kørte i en anden skærmopløsning end 800x600.

Ja, og det med skærmopløsningen er åbenbart centralt, fordi jeg netop
prøvede programmet uden at ændre min skærmopløsning fra de 800x600 jeg
nemlig bruger.

I den første version jeg prøvede (den fra UK), var det angivet at
minimumskravet er 800x600, men at programmet kører bedre ved en højere
skærmopløsning.

I den næste version af programmet (den fra US), fik jeg syn for sagen,
idet det her ikke var muligt - bortset fra ved førstegangs opstarten -
at indtaste navn på den gedfil man ønskede, eller at vælge det på en
liste, hvis det er sådan det fungerer; fordi indtastningsfeltet
simpelthen lå skult indenunder noget andet, at skærmbilledets
komponenter med andre ord overlappede hinanden, pga. mine 800x600.

> [...]
>Instalerede igen, og så var det der igen. Så røg det ud. Så en egentlig test
>af det har jeg ikke gjort, for det skal ikke indvirke på mine andre

Ja, programmet ser jo vældig flot ud, men det nytter bare ikke noget,
når der altså ikke er helt check på det helt elementære!